MASH

Ze zijn van 03 2015, dus ze hebben die gietmal gewoon gebruikt tot die aan vervanging toe was. Tja een Michelin zou ze uit de schappen halen, maar een Chinees monteert ze gewoon.
 
Misschien gebruiken ze nog steeds die gietmal! :+

Vraag me trouwens af of dat niet makkelijker te wisselen is, want de dotcode verandert ook wekelijks en daarvoor gebruik je ook niet telkens een nieuwe mal.


@Lin King; In de MotoPlus van een tijdje terug stond een review van de Adventure 400. Gelukkig hebben ze het ook online staan en kan je het zo uit de bron plukken:

Vraagje: wat is dit? Een nieuwe XT660Z Ténéré-kloon, kleiner, luchtgekoeld en uitgerust met de koplamp van een 2001 Aprilia Caponord?
Nee, deze lichte allroad gaat schuil onder de naam Mash Adventure 400: het product van een Frans/Chinese samenwerking. Een redelijk
volwassen allroad voor een werkelijk puberaal prijsje!

Meneer Toer. Toer uit het kinderboek ‘Jim Knoop en Lucas de machinist’ heeft een geheim: hij is een schijnreus.
Hoe verder hij van je af staat, hoe groter hij lijkt, hoe dichterbij, hoe kleiner. Precies zo is het ook gesteld met deze Mash
Adventure 400R, vanaf een afstandje gezien oogt de machine als een ronduit volwassen, bijna machtige motor. Onder meer door de smalle
aluminium koffers, hoog lijnende uitlaten en lange veerwegen heeft de machine alles weg van een doorgewinterde wereldreiziger.
Een ferme 89 centimeter meet de zithoogte, da’s toch echt serieus, vergelijkbaar zelfs met die van een KTM 1190 Adventure R.
Misschien dat de Frans/Chinese symbiose – de Mash wordt in Frankrijk door de firma Sima Moto ontworpen en in China gebouwd –
daarom ook bijna dezelfde naam kreeg als de Oostenrijker.

Daarmee zijn we er overigens nog niet: de 250 mm grondspeling
onder het stalen frameprofiel komt overeen met dat van een gemiddelde crossmotor, is zelfs maar liefst 70 millimeter meer dan
de 1190 Adventure R, toch ook geen kleine jongen. Een frontale aanval van de 400 op zijn Oostenrijkse concurrent?

Misschien, qua prijs wint ‘ie het sowieso op alle fronten: voor nog geen zes mille staat deze eenpitter met aluminium koffers bij
je in de garage namelijk. Maar goed, laten we niet al teveel op de zaken vooruit lopen. Zoals gezegd, dit is van een afstandje bezien.
Eenmaal wat dichterbij ziet het er op het eerste gezicht ook nog best aardig uit: aluminium swingarm met mooie lasnaden en een
deugdelijke asopname, een luchtfilterhuis met snelsluitingen en een aluminium stuur met positiemarkeringen. Helemaal top.
Alleen is de machine daarnaast ook behangen met behoorlijke goedkope componenten. De van scherpe hoeken voorziene (niet goed afgebraamd!)
koffersloten genieten niet bepaald een hoogwaardige uitstraling en de scheve montagebeugel van de voorste kuipdelen stoort het gemoed al
net zo erg als de vele roestige sluitringetjes. Bovendien ontbreekt een middenbok. Handkappen daarentegen heeft de Adventure wel, voor
zover je daarvan mag spreken althans. Wil je de naam handkap in ere dragen, dan zul je toch op z’n minst aan twee zijden vast moeten
zitten, maar helaas… Echter zoals gezegd: nog geen zes mille!

Laag en duister praat de ééncilinder injectiemotor uit de beide uitlaten. Klinkt vol, sonor ook, akoestisch
gezien misschien zelfs wel wat té opdringerig. Enigszins vergelijkbaar met een competitieve enduro motor. Ach ja, veel decibel per
kilometer!

Afijn, een eitje is het niet om met 1,71 meter in de hoge uitkijkpost te klimmen. Maar eenmaal daar aangekomen
zit je ook prima. De mechanisch bediende koppeling doet onopvallend zijn werk, de versnellingsbak presenteert zich als lichtvoetig
en trefzeker. En zo klim je in het drukke stadsverkeer moeiteloos door de bak heen en weer. Volgens de fabrikant is de nog maar
weinig ingereden 400 vierklepper goed voor 27 pk, onze testbank vond er daar uiteindelijk 25 van. De dertig kilo lichtere retro
naked broer genaamd Mash Five Hunderd met identiek blok, voelt bovenin dan ook duidelijk levendiger. De acceleratie van de Adventure is
domweg wat taai, het doortrekken gaat moeizaam. En dat ondanks dat de Adventure volgetankt een uiterst bescheiden 176 kilo in de weegschaal
legt, met aluminium koffers tien kilo meer.

In de onderste drie versnellingen weet de eencilinder met bovenliggende nokkenas zich
nog wel aardig te redden trouwens. De korteslag basisconstructie doet wel enigszins denken aan historische Honda’s: een flinke 85 mm
boring tegenover 70 mm slag, met een bescheiden compressie van 8,8 op 1. Voor de acceleratie van nul naar honderd kilometer per uur
heeft de schijnreus dan ook meer dan toen seconden nodig. Oef… Daarbij wordt de bruikbare powerband versnelling na versnelling korter
en korter. De vierde versnelling redt het vanaf drieduizend toeren, voor de vijfde versnelling moet het blok minstens 3.500 tpm draaien
(ofwel 70 km/uur) wil het zich niet in de ketting verslikken. Elastisch is anders.

Meer dan 6.500 tpm draait de luchtgekoelde ééncilinder
met katalysator in de vijfde versnelling overigens ook niet. Toerentalhongerig is ook anders. Bovendien zijn de vibraties in het hoge
toerenbereik ronduit storend.

Ook de topsnelheid van 130 km/uur, dan voelt het alsof de Adventure door de hoge luchtweerstand tegen een onzichtbare muur aan rijdt,
is niet om over naar huis te schrijven. Echter, Mash zelf geeft de 400 op voor maximaal 115 km/uur, in dat licht gezien valt het dus
nog wel mee. Desondanks moge duidelijk zijn, de snelweg is niet zijn metier.

Ander puntje, de maximale belading bedraagt 136 kilo,
met koffers 126. Dat maakt de allroad feitelijk enkel geschikt voor solo gebruik. Die kunnen echter dan ook doorrijden tot de oneindigheid:
op secundaire wegen stelt de eencilinder zich tevreden met één litertje Euro95 per 27,8 kilometer. Ofwel, met een 19 liter tank hoef je
pas na 528 kilometer een pomp op te zoeken. Helaas is de nogal smal uitgevallen buddy minder geschikt voor lange etappes, de bilpartij
verlangt al vrij snel naar wat lucht.

Niet veel beter zijn de prestaties van de Ø 43 mm telescoopvork van het
Taiwanese Fast Ace. De uitgaande demping staat véél te dicht, de vork veert extreem taai uit en kan inkomende impulsen niet meer
verwerken. Daaraan veranderen helaas ook de hoogwaardig ogende geëloxeerde stelschroeven van de demping niets. De volledig
instelbare achterschokdemper daarentegen kent wel een praktisch breed stelbereik, van flink straf tot aangenaam comfortabel.
Zin om in het terrein de volledige 210/200 mm veerweg te gaan souperen, krijg je er echter niet van. Op droog wegdek zijn de
Chinese Kenda P66 banden nog oké, maar verder. Zeker wanneer het tempo wat omhoog gaat bieden de zijkanten van het grof
geprofileerde schoeisel maar matig grip.

Ondanks het grote 21 inch voorwiel stuurt de Mash wat hoekig in. Neutraal is de handling zeker niet, ondanks het lekker brede
stuur met ruime hevelwerking. Op de eerste stuurimpuls reageert de Adventure wat vertraagd, om aansluitend juist sneller als
gedacht de bocht in te duiken. Een niet bepaald homogeen stuurkarakter. Weinig homogeen is overigens ook het barslechte dimlicht,
dit in tegenstelling tot het juist bijzonder verhelderende grootlicht.

En de remmen? De enkele remschijf voor verlangt een
behoorlijk straffe hand, de achterste schijfrem laat zich heerlijk precies doseren. ABS is helaas niet beschikbaar, iets waar
Mash trouwens met de ophanden zijnde Euro4-norm wel snel aan mag gaan werken. Sonnst ist es schluss!

Blijft over de prijsvraag: is deze kiloknaller een echte Dream MASHine? Standaard wordt de 400 geleverd met twee jaar garantie,
een termijn die door nagenoeg alle grote merken ook gehanteerd wordt. Daarentegen kent de kleine éénpitter inspectie-intervallen
van drieduizend kilometer, dan zie je je dealer toch net even wat vaker dan je lief is. Hoe dan ook, voor lieden die graag nieuw
willen rijden en niet al teveel eisen stellen aan rijdynamiek, zou de Mash Adventure 400R wellicht een optie kunnen zijn. Ieder
ander kan zijn centen wellicht beter steken in bijvoorbeeld een tweedehands Yamaha XT660Z Ténéré. Die is weliswaar niet reusachtig,
maar blijft ook van dichtbij gezien nog echt groot!

Bron: MotoPlus 2015-20, Compacttest Mash Adventure 400R (even uit de broncode
gekopieerd en geplakt ivm die irritante layer ervoor)
====

Als je dit leest: "de Mash wordt in Frankrijk door de firma Sima Moto ontworpen en in China gebouwd" en weet dat de Adventure 400 al een jaar eerder dan het verslag in de MotoPlus, in 2014 in Rusland te koop was als Geon Grandtour 400 en in China ook te koop als Shineray Kougar 400, denk ik persoonlijk meer aan een re-brand met hier en daar een andere wens en dat de 'Von Dutch' wel met persoonlijke aanpassingen is gemaakt, die Shineray dan niet mag verkopen als whitelabel-motor.

Mash Five Hundred gaat in Azie ook als Shineray XY400 van de hand en de 125cc serie als de Qingqi QM-125-2X-serie. Kan zijn dat de materiaalkwaliteit minder is dan wat MASH vereist, wie zal het zeggen, ik heb de fabriek niet bezocht, maar zou het niet op prijs stellen als mijn motor die ik helemaal zelf vanaf scratch ontworpen heb, zoals het artikel suggereert, als ander merk ook mag worden verkocht met eventueel een ander stickertje en een ander type remschijfje).

Het ruikt in elk geval naar re-brand. Ik kan het helemaal mis hebben hoor, het is ook maar een hersenscheet. Je weet hoe die Chinezen kunnen kopieren met hun eigen draai er aan. Volgens mij hebben ze ook een nep-BMW-auto rondrijden daar. 8-)
 
Laatst bewerkt:
De Five Hundred wordt gemaakt in de Shineray fabriek.
Of Mash is een namaak, of Shineray speelt vals en verkoopt ze tevens onder hun eigen naam. Alles is mogelijk met Chinezen.
 
Nee, namaak is het zeker niet. Het is bij iedereen bekend dat Mash bij Qingqi (125cc) en Shineray (250-400cc) de motoren laat produceren. Maar als de fabriek ze zelf ook verkoopt en bijv. ook 'GEON' die Adventure 400 verkoopt onder een andere merknaam en productnaam, zou ik het dan eerder dus een whitelabel-motor noemen. Zeker geen namaak.

Bij namaak bouw je bijv. een MSX na en noem je 'm Skyteam Urban.
Of maak je een Honda CBR125/250 na en noem je 'm Jiajue N10. Dat is namaak. Google maar eens op die afbeeldinegn. Dit is dus MOGELIJK white label/re-branding. Dan zou je dus ook een 'Moto Gerdien 125' kunnen laten maken, die er hetzelfde uit ziet als een Mash 70 of 75, maar dan met andere stickers en carterdeksels er op. :)

Maar het kan ook zijn, wat jij zegt, dat ze er met jouw design vandoor gaan. Zal niet de eerste keer zijn. Maar kan ook zijn dat Shineray en Qinqgi eigen lijnen hebben om hun eigen modellen daarop te assembleren en ze daar dus andere onderdelen en metaalsoorten/kwaliteiten gebruiken en dat die lat voor de MASH-lijn hoger ligt en ze absoluut niet 1 op 1 zo'n motor willen hebben met een andere naam erop. Hier in de fabriek op mijn werk hebben we ook producten die we maken onder een andere naam met een ander kleurtje en een ander stickertje, maar onderhuids is het ook gewoon ons hoofdmerk. Wel kan het zijn dat er andere grondstoffen voor worden gebruikt, maar met dat productieproces houd ik mij niet bezig.
 
Laatst bewerkt:
Het verhaal van het Franse ontwerp vind ik ook wat ongeloofwaardig. Het lijkt inderdaad meer op een label dat erop geplakt is. Hij wordt precies hetzelfde in diverse andere landen onder andere namen verkocht. Maar ach dat zal mij worst zijn. Het blijft toch Chinese makelij of er nu een fransman zich ermee heeft bemoeid of niet. Zolang je je er maar van bewust bent dat het een low budget motor is en de lat betreffende je verwachtingen niet te hoog legt kun je er goed mee door de bocht.
 
Voor de geïnteresseerden die een beetje Duits mee kunnen "klappen" hier de link voor het Duitse forum. Voel je vrij je hier aan te melden. Er wordt namelijk nogal wat (onnodig?) afgeschermd voor niet-leden. Nog niet heel erg actief maar sowieso al veel meer dan er hier in Nederland te vinden is. Voor je alles kunt zien moet je je ook minimaal voorstellen!
 
Laatst bewerkt:
Die Adventure is in elk geval white label. Als Sima/Mash 'm in januari 2015 heeft voorgesteld aan het Franse publiek en de Russen al een teaser hebben in augustus 2014 en een ander Russisch YT-kanaal in oktober 2014 er mee aan het rondknallen is, dan weet je zeker dat het whitelabel is. :) Shineray had 'm al als 'X5' zelfs nog voor 2014. Vroeger voor de tijd van het publieke internet, kon je mensen nog wijsmaken dat het je eigen product en ontwerp was. Nu kunnen mensen alles onderzoeken en terugvinden dat modellen al eerder bestonden en dat een bedrijf er alleen wat andere dingetjes op heeft gezet. :]

Ik zal dat Duitse forum ook even in mijn testverslag erbij zetten, er staat nu alleen een link naar het Franse forum. Denk dat meer mensen Duits klappen en anders heb je nog Google Translate. Dat ze dingen afschermen, is om leden te krijgen.


Veel plezier met je Five Hundred! Hoop dat er nog meer mensen in dit topic bijkomen. Bij Arie is dus ook een FH verkocht, grote kans dat die vandaag ook de weg op komt.
 
Laatst bewerkt:
Die Adventure is in elk geval white label. Als Sima/Mash 'm in januari 2015 heeft voorgesteld aan het Franse publiek en de Russen al een teaser hebben in augustus 2014 en een ander Russisch YT-kanaal in oktober 2014 er mee aan het rondknallen is, dan weet je zeker dat het whitelabel is. :) Shineray had 'm al als 'X5' zelfs nog voor 2014. Vroeger voor de tijd van het publieke internet, kon je mensen nog wijsmaken dat het je eigen product en ontwerp was. Nu kunnen mensen alles onderzoeken en terugvinden dat modellen al eerder bestonden en dat een bedrijf er alleen wat andere dingetjes op heeft gezet. :]

Ik zal dat Duitse forum ook even in mijn testverslag erbij zetten, er staat nu alleen een link naar het Franse forum. Denk dat meer mensen Duits klappen en anders heb je nog Google Translate. Dat ze dingen afschermen, is om leden te krijgen.


Veel plezier met je Five Hundred! Hoop dat er nog meer mensen in dit topic bijkomen. Bij Arie is dus ook een FH verkocht, grote kans dat die vandaag ook de weg op komt.


Ik zag op YT watergekoelde 250cc adventure uitvoeringen met verschillende benamingen zoals RX3. Leuke motoren die groot tonen maar vergelijkbaar zijn met de oude NX250 van Honda. Als zoiets prettig geprijsd is hebben ze best een kans.
 
Die Zongshen RX3 ziet er wel geinig uit. Ik zou alleen een aankoop niet puur baseren op de prijs. In dit formaat zie je volgens mij maar weinig allroads, al krijgen we hier in Europa ook niet veel van de kleintjes te zien. In Azie heb je best veel leuke motoren, ook veel in de 400cc-klasse.
 
full

Ik heb een Mash500. Rijdt super, lichtgewicht motor, makkelijk door de bochten en heel zuinig!
Vorig weekend naar Limburg, bijna 600 km gereden.
 
Laatst bewerkt:
Ik kreeg een berichtje van m'n dealer of hij de wielen kon vervangen. Bij hem of bij mij thuis, maakt hem niet uit. Bij mij thuis dus. Ik zeg: SERVICE eerste klas. Volgende week krijg ik een belletje.

Ik heb al wel geconstateerd dat er een platte kant aan de achterband zit. De voorband lijkt oke. Velgen zijn met band en ingebouwd niet echt duidelijk te controleren maar lijken redelijk oke.

We wachten het af. Wordt vervolgd.
 
Laatst bewerkt:
Hele nette service! Met wielen vervangen doet hij dus velg én band voor de zekerheid. Wel zo handig. :)

Ik wacht nog op antwoord van de importeur waarom die 75 nu hobbelde vanaf 65km/u, maar ik ga er niet zelf achteraan. Zij zouden contact met mij opnemen om te laten weten wat het euvel was, zodat ik dit kan aanvullen in het verslag voor mijn bezoekers. Maar goed, hoe dan ook is dat toch wel te fixen onder garantie en zoals je bij jou ziet, komen ze nog zelfs bij je thuis ook! :)
 
Bleek toch wat meer werk omdat o.a. de uitlaten moeten worden gedemonteerd. Dus hij heeft hem bij me opgehaald. Ik had ook al even m'n twijfels of het zo even ter plekke kon worden gedaan.

Intussen toch maar de Scrambler uitlaat besteld. Die vereenvoudigt sowieso het opbokprobleem en de verzorging van de ketting. En het is meer richting hetgeen hij van gekopieerd is de Honda CB400SS, die heeft ook maar 1 uitlaat.

Ik heb inmiddels wel een alternatieve achterhevel voor de Mash 500 gemaakt. Het blijft krap maar het is te doen. Je moet links wel eerst de adapter er tussen friemelen voordat je de hevel eraan kunt monteren maar het is te doen. Helaas geen plaatjes met de Mash omdat die even weg is, maar wel de andere plaatjes.


De hevel zonder de orginele opnemers, de Polo Kern Stabi 33 mm voor 59,95.
20160601_182952_zpsh6eeyyo8.jpg


De originele niet passende adapters.
20160601_183106_zpso1hzfswe.jpg


De zelf gefabriceerde opnemers van tuingereedschaphaken, wat slang en een paar ringen en stukjes bezemsteel.
20160601_183014_zpscszeje0z.jpg


Alles samengebouwd.
20160601_183136_zpswf4o2ypy.jpg
 
Handig gemaakt, die aanpassing aan de paddock stand :) En netjes beschermd.
Wanneer krijg je de motor weer terug?
 
Ik hoop zaterdag, maar zeker is het niet. Ik wacht toch ook nog op de andere uitlaat. Ben benieuwd naar dat geluid want de dubbele heeft geen verkeerde sound. Ik heb de Scrambler wel op wat Youtube video's gehoord en dat leek me ook wel ok. Ik ga nog eens verder zoeken voor wat customizing. Ik zag al wat bij Zeus, maar die website is zo goed als onbereikbaar.
 
Zeker nette paddoc stand met die aanpassingen, ken de problemen, mijn achterbrug is te smal voor alle andere stands, dus dan zelf maar een ghetto standje maken :+

lK7gCYn.jpg
 
Nou, hij heeft hem vanmiddag teruggebracht en ik ben er meteen even een 30 kilometer mee gaan rijden. Alles is nu goed. Verder heeft hij nog de linker voetsteun met ophanging vervangen omdat die ongelijk en scheef was, de linker spiegel omdat er chroom vanaf was en het bagagerekje omdat dit lelijk was gelakt. Verder bleek er een slangetje niet op het luchtfilter aangesloten. De voorrem bleek te moeten schoongemaakt omdat er af fabriek wat vet op de remschijf zat, nu remt hij ook beter. De oorzaak van de bobbels was inderdaad een slechte achterband. Uiteindelijk bleken de uitlaten toch te kunnen blijven zitten. Voor wie in de Achterhoek of omgeving woont kan ik je Erwin Fokkink aanraden. Hij heeft ook net een Facebookpagina geopend. https://www.facebook.com/fokkinkmotoren
 
Laatst bewerkt:
Mooi snel geregeld, Iron Horse! Achterbandje was dus vierkant? Verder mooi nagelopen dus en één en ander vervangen. Hoop dat je er veel plezier aan mag beleven vanaf nu!

Nu dus die Scrambler-uitlaat bestellen. ;)
 
Uit Frankrijk? Geef het een paar dagen. :) De brandstof is weer voorradig, dus ze kunnen wee rijden! :)

Welk verslag bedoel je, die ik maakte van de 75? Thanks! Ik heb daar dus ook die link bijgezet van het Duitse forum (naast de link naar het Franse forum).

Mochten er nog mensen op een MASH en SWM willen rijden, check nog even bij 'Algemene Praat' het topic over het rijden op 4 motoren voor het forum hier. Alles is met A2 te rijden.
 
Terug
Bovenaan Onderaan