CBX1000 topic

Als je de "gasket" achter cover A bedoeld (de pakking tussen cover A en B), mijn kennis zet er telkens een nieuwe in. Waar hij ze vandaan haalt dat weet ik niet, ik kan eens navragen. Sixcenter zal ze toch ook nog wel hebben ?

Die "gasket" bedoel ik ja en Sixcenter heeft hem gelukkig wel nog. Er is er al eentje onderweg.
 
De koperen banen waren bij mij ook behoorlijk ingesleten dus ik heb de rotorplaat met de koperen banen vervangen. We hebben de rotorplaat doorgezaagd om eens te kijken hoe dik die koperen banen zijn (zie foto rechts). Achteraf bleek het mee te vallen, had toch nog wel even mee kunnen gaan.

[afbeelding]

Goed om te weten dat je die rotorplaat apart kan vervangen. Ik dacht dat je dan de hele rotor moest vervangen.

Bij mij is er nog geen slijtage te zien op de koperen banen. Ik zie wel dat ze bij mij donkerder kleuren. Is reinigen of lichtjes schuren aan te raden of heeft dat geen zin? Volgens mij komt het gewoon van de koolborstels.
 
Laatst bewerkt:
Gewoon reinigen indien mogelijk,schuren kan je beter niet doen,je koolborstels slijten daar extra hard door.
 
Laatst bewerkt:
Goed om te weten dat je die rotorplaat apart kan vervangen. Ik dacht dat je dan de hele rotor moest vervangen.

Officieel wel ;)

Die rotorplaat is er zo opgezet dat het eigenlijk niet de bedoeling is deze ooit apart te moeten/kunnen vervangen. Als je goed kijkt zitten er 4 zwarte rondjes in de zwarte plaat tussen de 2 koperbanen. Die 4 zwarte rondjes zijn een soort gegoten hars en daar zitten schroeven onder, die dien je dus te verwijderen. Met geduld krijg je de hars wel weg en de 4 schroeven er wel uit. De rotorplaat zit ook geplakt met hars op het metaal van de rotor eronder (zie foto).

Voordat je de rotorplaat verwijderd, eerst even de 2 contactpunten losmaken (zijn gewikkeld, voorzichtig dat de koperen draden niet afbreken) en doormeten welke koperen baan aan het ene contactpunt zit (aan de rotorplaat zelf), dan is de andere vanzelfsprekend ook meteen duidelijk en dit markeren.

Wij hebben de "nieuwe" rotorplaat ook eerst gemeten en weer op dezelfde manier gemonteerd. Het zou geen verschil moeten maken is me verteld, maar voor de zekerheid hebben we hetzelfde contactpunt van de buitenbaan aan dezelfde draad gesoldeerd (en de andere dus aan de binnenbaan).

Een nieuwe rotorplaat is volgens mij niet los verkrijgbaar, die dien je dus van een gebruikte rotor af te halen. De rotor van een Bol 'd Or (ik geloof van een 900) zou ook moeten passen (heb ik me laten vertellen). Er zijn diverse onderdelen van een Bol die ook op de CBX passen ... scheelt meteen in de prijs. *D

Na rotorplaat vervangen eerst weer even doormeten voordat je alles weer in elkaar zet. En ook oppassen dat de koperen draad die bloot is komen te liggen (zie foto in het onderste groene rondje) het metaal van de rotor zelf niet raakt.

full
 
Laatst bewerkt:
Gisteren zat de pakking die tussen cover A en B hoort, in de bus. Dus alles weer gemonteerd. De o-ring die ik er uit heb gehaald was voelbaar hard geworden. Hoogst waarschijnlijk zal de ingreep dus wel resultaat hebben. Komend weekend eens een testritje maken :]
 
Het seizoen loopt op zijn einde... Winterklaar maken komt weer op de agenda.

Het aftapschroefje van carburator nummer 5, sluit bij mij niet helemaal af. Ik heb er het afgelopen seizoen gewoon mee doorgereden, maar tijdens de wintermaanden wil ik er toch wel iets aan doen.

Het conisch gedeelte v/d schroef heb ik al proper gemaakt en dat scheelde wel iets, maar het drupt nog een beetje. Iemand een goede tip om de zitting in de vlotterkamer, waar dat conisch schroefje in past, te honen? Ik overweeg om die vlotterkamer te demonteren, zodat ik beter zie wat ik doe. Kan dat, zonder de hele rij carburatoren af te halen?

Ik heb van die mat zwarte zijkappen met "CBX" op. Op één van die kappen, zit een "poetsvlek". Die vlek glanst harder dan de rest van de kap. Iemand een goede tip om dat terug mat te krijgen?
 
Het seizoen loopt op zijn einde... Winterklaar maken komt weer op de agenda.

Het aftapschroefje van carburator nummer 5, sluit bij mij niet helemaal af. Ik heb er het afgelopen seizoen gewoon mee doorgereden, maar tijdens de wintermaanden wil ik er toch wel iets aan doen.

Het conisch gedeelte v/d schroef heb ik al proper gemaakt en dat scheelde wel iets, maar het drupt nog een beetje. Iemand een goede tip om de zitting in de vlotterkamer, waar dat conisch schroefje in past, te honen? Ik overweeg om die vlotterkamer te demonteren, zodat ik beter zie wat ik doe. Kan dat, zonder de hele rij carburatoren af te halen?

Ik heb van die mat zwarte zijkappen met "CBX" op. Op één van die kappen, zit een "poetsvlek". Die vlek glanst harder dan de rest van de kap. Iemand een goede tip om dat terug mat te krijgen?

Misschien met ontvetter?

full
 
Inderdaad tommylee, supermooi :}
Heb je ook ergens de "voor" en "tijdens" en "na" gepost?

Wat de glanzende plek op mijn zijkapje betreft, had ik inmiddels ook al het idee gekregen om eens met ontvetter te proberen en dat is gelukt. Toch bedankt voor de tip.

De vlotterbak van carburator n° 5 moet ik wel nog steeds onder handen nemen. Nog niet de tijd en/of de moed gehad. Hopelijk maak ik het niet nog erger dan het nu is. Ik zou niet graag die hele rij carburatoren afnemen voor een klein lekje, maar het zo laten stoort me toch ook wel een beetje.

Iemand van hier naar de technische dag bij Sixcenter in Nieuwleusen a.s. zaterdag?
 
Zeker mooi,ik heb het zelfde model en kleur gehad,af en toe nog wel eens spijt van dat ik die heb weggedaan.
 
Hoe heb je het deksel v/d koppeling zo mooi gekregen tommylee? Heb je daar nu opnieuw een beschermingslaag op gespoten of is het blanke aluminium?
full
 
Wie kan me helpen?

Ik heb me een oude CBX op de kop getikt die al zeker 15 jaar niet gelopen heeft.
De motor heeft pas 22K gelopen.
Wat ik tot nu toe gedaan heb:
-Kleppen eruit gehaald en schoongemaakt en ingeslepen.
-Kop gereinigd en natuurlijk kleppen gesteld.
-Carburateurs helemaal schoon gemaakt en sproeiers ultrasoon gereinigd.
-Verder het hele rijwielgedeelte aangepakt (olieën, banden, ketting+wielen).

Nou heb ik een probleem dat de motor niet snel terugzakt in toeren bij een dot gas.
Inlaatrubbers zijn vervangen en motor staat synchroon.
Lucht-stelschroef heb ik nu op ca 21/4 staan.
Waar kan het aan liggen?

Verder heb ik een raar geluid vanaf de koppeling komen.
Nou lees ik dat er wel vaker problemen zijn met koppelingen en CBXen.
Kan iemand me vertellen wat eigenlijk het probleem van deze koppeling is?
 
Dat niet terug zakken in toeren kan diverse oorzaken hebben,zit er wel een retour
gaskabel op? De gasschuif deksels moeten super schoon zijn van binnen.
Valse lucht trekken door niet goed afsluitende rubbers van de inlaat,even testen met
remmenreiniger.Verder moeten de carburateurs goed synchroon staan,dat scheelt ook
herrie van de koppeling.En natuurlijk een juiste klepspeling.
 
Dat niet terug zakken in toeren kan diverse oorzaken hebben,zit er wel een retour
gaskabel op? De gasschuif deksels moeten super schoon zijn van binnen.
Valse lucht trekken door niet goed afsluitende rubbers van de inlaat,even testen met
remmenreiniger.Verder moeten de carburateurs goed synchroon staan,dat scheelt ook
herrie van de koppeling.En natuurlijk een juiste klepspeling.

Retour gaskabel en rubbers zit erop, remmenreiniger test ook uitgevoerd met geen resultaat. (ging niet sneller lopen).
Klepspeling klopt ook en carbs staan synchroon ( kwik meters).
Heb speling uit gaskabels gehaald en mengselschroef op 2.0 gezet en het is al beter.
Maar eerst eens effe wat km maken zodat alles zich kan zetten.
Heeft tenslotte lang stil gestaan.
Ik kan nu de koppeling effe loshalen en checken maar is dat een kwaaltje van de CBXen?

Frank
 
Retour gaskabel en rubbers zit erop, remmenreiniger test ook uitgevoerd met geen resultaat. (ging niet sneller lopen).
Klepspeling klopt ook en carbs staan synchroon ( kwik meters).
Heb speling uit gaskabels gehaald en mengselschroef op 2.0 gezet en het is al beter.
Maar eerst eens effe wat km maken zodat alles zich kan zetten.
Heeft tenslotte lang stil gestaan.
Ik kan nu de koppeling effe loshalen en checken maar is dat een kwaaltje van de CBXen?

Frank

Rammel in de koppeling hebben ze inderdaad allemaal wel een beetje. Dat de klinknagels dan speling zouden hebben, lees ik hier nu voor het eerst. Meestal zijn het de rubbers die hard geworden zijn. Ik heb die vervangen bij mijn bol d'or en dan is het aanzienlijk beter, maar helemaal weg is het niet. Synchroniseren scheelt ook een hoop.

Wat het niet vlot terugvallen op stationair toerental betreft: dat heb ik ook gehad, zo'n 2 jaar geleden. Je kan dat verhaal in dit topic nalezen vanaf pag. 19. Op pag. 21 heb ik gemeld wat bij mij de oplossing was, nl. de mengselschroeven "te arm" afgesteld. Ik heb die toen op 2 1/4 slag gezet. Gisteren is gebleken dat dit nog "te arm" is, want ik zag dat de bougies wit gebrand waren. Ik heb ze nu nog 1/4 slag verder uitgedraaid.

Destijds heb hier ik ook al de vraag gesteld, maar geen antwoord op gehad: Heeft iemand ervaring met het exact meten van de juiste afstelling van die mengselschroeven? Dat zou moeten kunnen met een toerentalmeter die 50t/min nauwkeurig meet. Al zie ik mij in de praktijk nog niet zo meteen doen, die mengselschroeven verdraaien met een draaiende hete motor :) De klus klaren met een koude motor is al moeilijk genoeg.

Nu maar weer eens een tijdje rijden en een bougie uitdraaien om te kijken of ze nu wel koffiebruin worden.
 
De enige juiste manier om dat goed af te stellen is met een uitlaatgassen tester per cilinder te meten en te stellen. Je stelt dan per cilinder het juiste CO percentage af.
Daarom zie je bij moderne supersports ook in elke uitlaatbocht een meet mogelijkheid zitten.
 
De enige juiste manier om dat goed af te stellen is met een uitlaatgassen tester per cilinder te meten en te stellen. Je stelt dan per cilinder het juiste CO percentage af.
Daarom zie je bij moderne supersports ook in elke uitlaatbocht een meet mogelijkheid zitten.

Dus eigenlijk bij onze cbx-en bijna niet mogelijk, ...

Wel beetje vreemd dat Frank zijn mengselschroeven eerst op 2 en een kwart slag had staan en vervolgens op 2 slagen heeft gezet, om het "niet vlot naar stationair-probleem" op te lossen. (Dus armer gezet)Terwijl ik mijn cbx inmiddels al op 2 en een halve slag heb staan. :?
 
Laatst bewerkt:
Wat voor olie gooien jullie in de CBX?
10w40 half synthetisch of mineraal? En gaat er per beurt echt 5,5 liter in?
 
Terug
Bovenaan Onderaan