Gerommel aan de motoren van Tomcat

Wordt er dan helamaal niet meer gerommeld hier?
Best wel alleen weinig fotogeniek:

Voorvork die uit Katana is gekomen met wiel en dubbelzuigerremklauwen in de zwart/rode GSX gezet. Altijd weer klooien om de remmen goed ontlucht te krijgen...........
Voor ik wat aan het spatbord ga doen eerst proefrijden.
Van Maximus86 de zekeringhouder van de sloop VF meegekregen. Ik heb nog zo'n zekeringhouder met glaszekeringen. Deze heeft "gewone" steekzekeringen. De kabels aan deze zekeringhouder nagekeken, gesoldeerd en de al de stekkerpennetjes eruit gehad om schoon te maken:

Te denken wat ik met de sloopbrandstoftank ga doen. Electrolytisch ontroesten en dan. Ik twijfel nog over een coating. Ben bang dat dit weer los zal laten. Ik wil na het ontroesten eigenlijk ees kijken of ik 'em ook electrolytisch kan verzinken of verkoperen. Iemand al eens gedaan?
 
Aha, ik wou vanmiddag nog vragen of er nog iets gebeurd was!
Blij te zien dat er hier nog gerommeld wordt!

Als je gaat verzinken moet je nog zien dat je de zinklaag gepassiveerd krijgt. Anders is die meteen terug weg. Als je pech hebt zit volgens mij in een wip je hele brandstofsysteem verstropt met witroest.
Persoonlijk zou ik ontroesten en zo laten, en als er echt iets in moet, 2-componenten prut :)

Heb je trouwens die VF1000 voorvork al open gehad? Ik heb hier nog een deel van de binnenkant gevonden (veren) . Niet zo gaan rijden, komt niet goed :+
 
Aha, ik wou vanmiddag nog vragen of er nog iets gebeurd was!
Blij te zien dat er hier nog gerommeld wordt!

Als je gaat verzinken moet je nog zien dat je de zinklaag gepassiveerd krijgt. Anders is die meteen terug weg. Als je pech hebt zit volgens mij in een wip je hele brandstofsysteem verstropt met witroest.
Persoonlijk zou ik ontroesten en zo laten, en als er echt iets in moet, 2-componenten prut :)
Als ik "alleen maar" ga ontroesten en er blijft toch nog roest achter, wordt dit dan door het filtertje opgevangen of zal de roest zo fijn zijn dat het filter niet helpt? Ik vraag me af of die coating goed tegen de troep in de benzine kan, of dat straks, wanneer de ethanol percentages in euro nog verder omhoog gaan (nu 5%) de laag vrolijk begint los te laten....
Heb je trouwens die VF1000 voorvork al open gehad? Ik heb hier nog een deel van de binnenkant gevonden (veren) . Niet zo gaan rijden, komt niet goed :+
Als ik zo ga rijden denk ik niet dat ik het merk :+ Ik heb hier nog een setje veren liggen die volgens zeggen van een VF1000 zouden moeten zijn. Ik weet alleen niet of ik de afstandsbussen ook heb. Als het een beetje mee zit vandaag (1 maart, dus kan weer hier) ff proefrijden ter controle van de radiateur dichtheid en werking brandstofslangen toestand. Ook andere achterschokker testen. Voor zover ik weet zitten er voor nu progressieve veren in. Het geheel voor is nog veel te hard. Ik ga eerst andere olie proberen en dan eens kijken hoe het met de veervoorspanning staat. Dat de vork oliedicht is verbaasd me, de poten zien er stukken minder goed uit dan van de vork die ik heb meegekregen.....Dus eerst ff met m'n eigen vork experimenteren.
Straks eerst een tafel uit de garage naar een collega brengen. Scheelt weer (iets :/ ) aan ruimte...
 
Persoonlijk zou ik ontroesten en zo laten, en als er echt iets in moet, 2-componenten prut :)

:Y

tanksealer zou ik alleen gebruiken als de tank lek is op een naad, anders lassen/solderen of als de tank nog zo mooi is maar er toch ergens een gaatje zit.

ontroesten gaat goed elektrolytisch, HG-ontroester of verschillende zuren.
Ik heb ooit de combi van de eerste 2 gedaan, ging perfect *O*
 
Als ik "alleen maar" ga ontroesten en er blijft toch nog roest achter, wordt dit dan door het filtertje opgevangen of zal de roest zo fijn zijn dat het filter niet helpt? Ik vraag me af of die coating goed tegen de troep in de benzine kan, of dat straks, wanneer de ethanol percentages in euro nog verder omhoog gaan (nu 5%) de laag vrolijk begint los te laten....

Eens zo'n 2-componenten spul is uitgehard is het volgens mij enkel nog mechanisch te verwijderen. (en dus praktisch allesbestendig) Een Triumph Bonneville komt standaard met een epoxy laag in de tank, dus denk niet dat het zo slecht is. Wordt ook best veel gebruikt door mensen die oude brommertjes restaureren.

als je elektrolytisch ontroest gaat er niets achter blijven. Je zou nog kunnen naspoelen met roestomvormer en dan enkele keren thinner of iets dergelijks er achter. Ben er van overtuigd dat je de tank brandschoon krijgt. Ik denk bovendien dat, als de roest partikels fijn genoeg zijn om de filter te passeren, ze ook fijn genoeg zijn om de carbu te passeren.
 
Laatst bewerkt:
Eens zo'n 2-componenten spul is uitgehard is het volgens mij enkel nog mechanisch te verwijderen. (en dus praktisch allesbestendig) Een Triumph Bonneville komt standaard met een epoxy laag in de tank, dus denk niet dat het zo slecht is. Wordt ook best veel gebruikt door mensen die oude brommertjes restaureren.

als je elektrolytisch ontroest gaat er niets achter blijven. Je zou nog kunnen naspoelen met roestomvormer en dan enkele keren thinner of iets dergelijks er achter. Ben er van overtuigd dat je de tank brandschoon krijgt. Ik denk bovendien dat, als de roest partikels fijn genoeg zijn om de filter te passeren, ze ook fijn genoeg zijn om de carbu te passeren.
Bedankt voor je antwoord. Ik wist niet dat dat spul ook standaard in tanks zat. Dus dan zal het wel goed zijn. Voorwaarde zal idd zijn dat de tank brandschoon is van binnen. Ik heb hier ook ontroester van TankCure en reiniger van TankCure. Als het iets beter weer wordt dan ga ik 'em hier thuis binnen ontroesten. Anders kan ik het niet in de gaten houden. Met een laag stroompje zodat ik niet al te veel gas heb en het veilig kan af ventileren.

Vandaag proefgereden.
Goed nieuws en slecht nieuws.

Het goede nieuws eerst.
De radiateur is dicht *O*
Maar er is een slang lek -O-


Maximus86 heb jij nog zo'n slang voor me?
Dan liep de motor ook niet echt lekker stationair en net erboven. Had de neiging om af te slaan en op 3 of 2 pitten te lopen. Boven de 2000 toeren niks aan de hand. Rottigheid in de carb's?
Vreemd het hele voorgaande jaar probleemloos. Dus denk ik nog even wat heb ik allemaal los gehad. Wellicht toch gammele bougiekabels? Ik zal eens eens ander setje bobine's en kabels erop zetten.
Ook nog 5W voorvorkolie gekocht.
 
Er is ook nog een Kreem coating. Die schijnt beter te zijn als de tank cure coating.
 
Die slang heb ik nog wel voor je, als ik de lekke mag hebben? Ik wil graag een set siliconen slangen laten maken, en dan heb ik de originele nodig
 
Die slang heb ik nog wel voor je, als ik de lekke mag hebben? Ik wil graag een set siliconen slangen laten maken, en dan heb ik de originele nodig
Super, en uiteraard komt deze slang dan jouw kant op. Siliconen slangen zijn beter neem ik aan? Ik heb hier ook nog de tankdop met sleutel voor je liggen. Moet ik niet vergeten als ik jouw kant op komt of jij mijn kant.........
Vandaag de bobine's en bougiekabels van de sloper erop gezet. Op mijn motor zat een niet originele bobine en een kabel vertrouw ik niet. Dus deze gemonteerd om binnenkort eens te testen.

Eigenlijk verwacht ik niet dat het wat helpt, maar goed dit is eenvoudig te doen, ik verwacht dat het in de carbs zit, maar toch eerst dit proberen. Dan heb ik ook de zwaartekracht voor me laten werken:

Uiteraard een krantje om m'n tapijt te beschermen..... ;)
 
Ben nog een beetje aan het opzoeken geweest over tank coatings, en uiteindelijk maar 1 gevonden die niets dan lovende reviews kreeg:

Clear Ethanol Proof Fuel Tank Sealer for Tanks up to 33 Litres

Dit is 2K en gegarandeerd ethanol veilig (tegenwoordig zit dat geloof ik in alle benzine mengsels hier)


Siliconen slangen zijn niet zo zeer beter. Ze worden vooral gebruikt omdat ze beter hitte en druk bestendig zijn. Als je overal siliconen slangen gebruikt kan je een radiatordop steken met een krachtigere veer. Dit verhoogt de druk in je koelsysteem, wat op zijn beurt het kookpunt van de koelvloeistof verhoogt. Zo voorkom je cavitatie en schade aan onderdelen.
Maaarrrrr ik ben niet per se van plan om de druk te gaan verhogen, de prijs is gewoon bijna gelijk voor silicone of standaard slangen op maat. Dus waarom niet :+
 
Bedankt, ik ga eens lezen.
Gisteren met de andere bobine's en kabels gereden.
Eerste kilometers ok, daarna 5 km vervelend onder de 2000 toeren. Maar daarna hield het weer op en liep die echt goed.. :?
Waterslang tijdelijk gedicht met :o een fietsbandenreparatielapje :X is wel iets voor McGyver topic.........maar ja het moet rijden nietwaar??
Vandaag ga ik de zwart/rode GSX met andere vork eens testen.
 
If it's stupid but it works, it's not stupid..
Ik hoop dat het even houdt.....tot ik de andere slang heb. Maar dan kan ik er iig even mee rijden.
De zwart/rode GSX gisteren mee proefgereden met de vrouw achterop. De nodige adresjes af. Veert en remt zoals het hoort, dus dat valt iet tegen. Vandaag de wit/blauwe GSX maar eens wakker gemaakt. Ze moeten wel gangbaar blijven :]
 
Afgelopen vrijdag begonnen aan de carburatuers nadat de quick fix, zoals dat te doen gebruikelijk is bij mij....' helaas niks gefixt had.

Eerst de buitenkant een beetje schoongemaakt voor zover ik er bij kon met de carburatuers nog aan elkaar, lekker vrijdagmiddag nog buiten in het zonnetje. Ik denk alleen dat er aardig wat wind was, want een zand dat er inmiddels overal op en ook vast wel in en tussen zit.
Daarna de carburateurs van de aluminium bovenkant-luchtfilter onderkant los geschroefd. Wilde er een schroef niet los natuurlijk. :r

Na heel veel gedoe met erg veel geweld gelukkig toch nog los gekregen. Die JIS/bitjes zijn toch wel goed.
 
Tip: voor dit soort klussen is motip remmenreiniger uitgevonden :)
Als je contact cleaner gebruikt hebt, laat deze een olie achtige laag achter waarin vuil terug blijft kleven.

Dasty van de Wibra is ook topspul voor dit soort klussen ;)

Als ze maar niet zo obsceen vuil zijn dat het ultrasoonbad meteen zwart ziet..
 
Opeens stond deze in het busje:

Daarna ontstond dit fraaie panorama, ik ben gek op mooie panorama's:

De wit blauwe is dus weg, de Panzer Graue is daarvoor in de plaats:

Moet nog worden afgemaakt. Oh, en ik moet m'n onderschrift natuurlijk wijzigen...
 
Hij staat er wel echt erg mooi bij.
Wat moet er nog aan gebeuren?
Maxim, er moet nog een voorrempomp en remleidingen op, een koppelingsbediening, remblokken achter en wellicht ook voor, een tellerset, en alles nog electrisch plaatsen en aansluiten op een nog te maken of eventueel andere te verbouwen kabelboom. Ook denk ik dat de carburateurs wel vuil zullen zijn omdat het geheel al weer een poosje stil staat. Ik heb nog niet gekeken of er wel bobine's en kabels/kappen bijzitten.
Kortom ik moet nog inventariseren, maar eerst moet m'n rug weer even goed worden voordat ik er aan ga beginnen. Zaterdag is de open dag van de luchtmacht in Leeuwarden en dan "moet" ik natuurlijk daar naar toe om foto's te maken....
 
Een Yoshimura 4-1, nice, very nice!
Zit of komt er nog lèkkers op? :9
Als ik het zo bekijk denk ik dat de bochten wel eens van een Marving of Sebring zouden kunnen zijn. Maar goed, Yoshi ken ik verder niet, dus misschien hoort het wel gewoon zo.
Het meeste lekkers zit er eigenlijk wel op zo, andere remmen en velgen, Fireblade voorvork, gebracete achtervork. Eerst eens zien wat ik allemaal nodig heb nog, en wat ik nog heb liggen. Maar even wachten. En dan moet eigenlijk de VF1000 eerst. Maar daarvoor ga ik binnenkort naar Maximus86. Carburateurs schoonmaken in de ultrasoon en weer opbouwen met verse reparatiesets. Daar heeft Maximus86 de spullen voor en ook kennis van en ervaring in (heb ik onlangs fotografisch bewijs van gezien) En wellicht zegt Maximus86 dan ondertussen iets over motorfietsen, en misschien zeg ik dan ook wel iets over motorfietsen terug. :+ Was de vorige keer ook geweldig, we komen er niet over uitgepraat.
Maare, uw VF rijdt die inmiddels al (bijna?)
 
Zo, mooie motor :9~ , heb je hem uit het buitenland gehaald?
Beetje voorzichtig doen met het oude lijf :+
 
Als ik het zo bekijk denk ik dat de bochten wel eens van een Marving of Sebring zouden kunnen zijn. Maar goed, Yoshi ken ik verder niet, dus misschien hoort het wel gewoon zo.
Het meeste lekkers zit er eigenlijk wel op zo, andere remmen en velgen, Fireblade voorvork, gebracete achtervork. Eerst eens zien wat ik allemaal nodig heb nog, en wat ik nog heb liggen. Maar even wachten. En dan moet eigenlijk de VF1000 eerst. Maar daarvoor ga ik binnenkort naar Maximus86. Carburateurs schoonmaken in de ultrasoon en weer opbouwen met verse reparatiesets. Daar heeft Maximus86 de spullen voor en ook kennis van en ervaring in (heb ik onlangs fotografisch bewijs van gezien) En wellicht zegt Maximus86 dan ondertussen iets over motorfietsen, en misschien zeg ik dan ook wel iets over motorfietsen terug. :+ Was de vorige keer ook geweldig, we komen er niet over uitgepraat.
Maare, uw VF rijdt die inmiddels al (bijna?)

Awel, die voorvork leek me niet zo standaard.
Gebracete?achtervork?

Over moto's praten, zo saai... :Z ahum ahum

Er liggen net nieuwe BT45's op, dus kunnen we weer verder, neeje, lig nog met een puzzeldoos carburateurs, lol, en de rest moet ook nog...
 
Terug
Bovenaan Onderaan