Hercules K125BW restauratie

Hallo wat een super topic is dit zegt.
Mooi om te zien dat jullie dit met zn tweeen doen.
Sinds kort heb ik ook een herculesV1 staan.
Alleen zit ik met een groot vraagteken bij het elektrsche circuit.

Alles is doorgemeten en werkt met een 6v accu erop, accu word ook bijgeladen.
Maar als je zonder accu rijdt moeten de lampen toch ook gaan branden?
Of moet je dan nog iets doen met de losse plus en min kabel? Die normaal op de accu zit.
Hoop dat iemand bij mij dit vraagteken weg kan halen.
 
Hallo wat een super topic is dit zegt.
Mooi om te zien dat jullie dit met zn tweeen doen.
Sinds kort heb ik ook een herculesV1 staan.
Alleen zit ik met een groot vraagteken bij het elektrsche circuit.

Alles is doorgemeten en werkt met een 6v accu erop, accu word ook bijgeladen.
Maar als je zonder accu rijdt moeten de lampen toch ook gaan branden?
Of moet je dan nog iets doen met de losse plus en min kabel? Die normaal op de accu zit.
Hoop dat iemand bij mij dit vraagteken weg kan halen.

Bedankt voor het compliment :) we zijn net bezig met een nieuwe update.

Van electra heb ik (wij) weinig kaas gegeten.. maar als ik verwacht dat je die 2 kabels met elkaar verbind. Een accu is volgens mij niks anders dan een grote condensator die overtollige ampere's opvangt voor later gebruik.

Hier een kabelboom van de V1, misschien kan je er iets mee..

57bdf5f31e-hercules-elektrische%20schemas-elektrisch%20schema%20k125bwV1.jpg
 
Dat was lang geleden.. We hebben een afspraak bij het RDW in Schiedam op 10 juni :)

Filmpje *O* https://www.youtube.com/watch?v=AvgiYup8cf8

Al met al een goede eerste testrit. Hij trekt lekker hard op, ongeveer 60 gehaald. Ondanks het extra tandje op het voortandwiel, trekt hij dus nog heel goed. Benieuwd hoe het rijd rond 90. Het carterdeksel heeft minimale olielekkage. (beetje zweten) Problemen met de carburateur op het einde, maar dat is geen groot probleem. (lees de rest van het verslag voor duiding).


2 foto's die we vonden op de FB pagina van VVM racing.





Voorontsteking voor het laatste maal controleren. (3,0mm voor BDP)



De knipperlicht schakelaar kon 360 graden draaien, omdat er een deeltje weg gesleten was. Door het draaiende deel dieper in het vaste deel te plaatsen, kon deze weer 'stoppen'. Dit hebben we gedaan door een dun ringetje onder de circlip te plaatsen.







tadaaa



De zijstandaard zit normaal vast met een asje en twee clipjes. De onze was stuk, dus we hebben uit een stukje staf een nieuw asje gemaakt met 2 schroefdraden.









Het pookje beschadigd veel te snel zo, dus met 2 krimpkousjes wat bescherming gegeven.





De koppeling is ook afgesteld :) supersimpel klusje. Gewoon de linker kunststofschroef uit het carterdeksel draaien; daar achter zitten 2 platkop boutjes. De kleinste draai je los en dan kan je grote aandraaien. Niet te vast, het fijne afstellen doe je met de stelmoer bij de koppelingshendel. Daarna zet je de kleine weer vast, deze zorgt dat de grote niet kan draaien.. thats it.



Deze oude trekschakelaar hebben we gevonden in de gereedschapskist van mijn Opa, we gaan deze gebruiken als extra start onderbreker. We verbergen hem ergens uit het zicht.



De bekabeling van het achterlicht. We hebben uit een stukje plaatstaal klemmetjes gemaakt om de kabel tegen de binnenkant vast te houden. Ik vind het overigens vreemd dat het bekabelingsschema niet aangeeft of het achterlicht geaard moet worden. Er gaan nu 2 'plussen' heen, 1 voor remlicht, 1 voor achterlicht...





Achterspatbord erop. Volgorde van monteren was even moeilijk omdat er veel onderdelen op de linkerbout bij de achterschokbreker zitten. Daarnaast moet de luchtfilter enigzins spanningsvrij blijven, anders scheurt hij weer.



Ook hebben we alle slechte kabels vervangen. Verder vervangen we alle schuifstekkers voor A-kwaliteit waterdichte versies.



Lampjes, 12v 10watt. Orgineel 18watt, maar de electronische onsteking heeft een andere knipperlichtschakelaar die 10watts lampjes vereist. Terwijl we dit typen; misschien bedoelen ze 10 watt voor elk lampje, er vanuit gaande dat je 4 knippers totaal hebt. In ons geval zijn er totaal 2, dus dan 20watt per kant?? Als ze doorbranden merken we het wel.. :P



Achterrekje:



Vervolg op de tandwieltroubles. Het nieuwe tandwiel van Patrick is gemonteerd. Om zeker te weten dat deze 100 procent in het midden van de as zit, hebben we hem gecentreerd met een voelermaat. (rondom 0,16mm) Waarschijnlijk verwaarloosbaar, maar toch.





Het bovenste boutje van de kettingbeschermer stak iets te ver uit, waardoor deze de ketting raakte.
Hij heeft niet veel te houden, dus even het kopje gehalveerd. Nu de ketting goed uitgelijnd is, had hij waarschijnlijk sowieso niks geraakt.



We hadden nog een extra schakel besteld om de ketting te verlengen, de bleek langer dan de originele sluitschakel. Omdat we toch al niet tevreden waren met de kwaliteit van de KMC ketting, hebben we bij Jos Smit in Haarlem een nieuwe DID ketting gehaald. Deze is geheel zwaarder uitgevoerd. De ketting loopt nu netjes gelijkmatig rond, overal dezelfde speling.



Tijdens het testritje leek het alsof de gaskabel het begaf en de gasschuif bovenin de carburateur bleef hangen. Gelukkig snel uitgekregen door mezelf te electrocuteren. Dus de carburateur er even af gehaald voor nader onderzoek. De gasschuif zat inderdaad vast, maar dit kwam omdat de gasnaald schuin zat. Vervolgens verder uit elkaar gehaald en het blijkt dat er een klein busje mist tussen de mengbuis en de sproeier. Deze zijn we nooit eerder tegen gekomen omdat hij er niet in zat. De gasnaald heeft geen 'geleiding' en haakt in hoge stand op een randje.

Ook dit onderdeeltje beweegt, uit:



In:



Tussen de 2 bronzen deeltjes hoort nog een 3e busje. Ondertussen al een mailtje naar Kobbenette gestuurd.
Bildtafel 8, nummer 22.

bildtafel8.jpg






That is all for today *D
 
Laatst bewerkt:
To do:

- Kabelboom
- Spanningsregelaar monteren
- Carburateur
- Achterrem monteren
- Deckhight cilinder op 0,8mm
- Vliegwiel naar VVM voor balanceren
- Kenteken
- Koffer restaureren
- Stickers op de tank :)
- Dempingsrubbers kentekenplaat
- Koppelingshendel recht(er) maken
- Koplamp afmaken
- Kofferdrager recht(er) maken
- Geschikte accu zoeken

- heeel veel rijden :]
 
Laatst bewerkt:
Dat je maar 2 draden naar je achter/remlicht hebt lopen kan omdat de plaat waar die 2 lampen ingestoken worden als massa dient via het spatbord/frame. Je kan voor de zekerheid wel een derde draad er bij trekken en die op de glimmende plaat vastmaken.
 
Die plaat zit in een plastic behuizing, dus veel massa zal hij niet maken. We hadden al een draad getrokken voor het geval dat er inderdaad een min/massa nodig was. Jou reactie bevestigd het gelukkig.

In het schema een paar posts terug zie ik de massa wel aangegeven, we printen die maar even uit.
 
Leuk om te volgen hoor! Heb zelf ook een Hercules. Ook al heel wat aan gesleuteld en mee naar het Altes Elefantentreffen geweest in 2012 en mee naar Calais in 2014.

Hier mijn topic

Hercules
 
Toch mooi dat hij zonder dat busje ook liep..
Dat het mist is een echte instinker.. ik zou er zo 123 niet achter zijn gekomen denk ik.. :$
 
Laatst bewerkt:
Toch mooi dat hij zonder dat busje ook liep..
Dat het mist is een echte instinker.. ik zou er zo 123 niet achter zijn gekomen denk ik.. :$

De gasnaald schoot opzij, omdat hij veel speling had. Zo kwamen we op het spoor. Inderdaad raar dat hij toch goed liep. We hebben hem nog niet gestart, maar het busje wel gemonteerd. We wachten nu op een nieuw vliegwiel, want deze is krom
:( we zijn gister met de motor op een aanhanger bij VVM geweest en hij heeft het nagemeten in de draaibank. Je kan het van buiten niet zien..
 
Laatst bewerkt:
Is er nog een Bing type 84 28mm bron?
Op een Duitsch jawa-forum worden ze geprezen en ik ben wel benieuwd naar zo'n ding(ik zoek eigenlijk gewoon wat anders voor m'n 350 jawa twin..)
 
Ja, vrijdag kentekenkeuring.. dus druk bezig met afstellen. Bekabeling werkte niet helemaal mee, gaan we morgen oplossen, even een accu en lampjes kopen.

Na vrijdag een uitgebreide update.
 
Knipperlichtproblemen. Alles werkt, behalve de knippers. Het relais ertussen uit gehad en dan werken de lampjes prima, maar zonder knipperen uiteraard. Er zitten nu 1 buislamp van 18watt in (per zijde).

Je hoort hem wel schakelen, maar doet verder niks. Het gaat om dit relais:
Knipperlichtrelais Zundapp | Kokusan ontsteking - JMPB Onderdelen

Hij deed het eerder wel toen de accu vol was, maar na 4 x knipperen niet meer. Accu wordt wel bijgeladen. (12v 5AH) Hele circuit trekt 4a, dus zou genoeg moeten zijn. Laadspanning vanuit de regelaar is exact 12volt.

Ik zat te denken om deze op te halen morgen (ze zitten bij ons in de buurt)
http://www.motozoom.nl/producten/Universeel-Knipperrelais-10-200-W-12V-10033806.html

Graag advies van iemand die goed is met electronica.
 
Heeft de brommerboer op de hoek geen relais? In mijn jawa zit een knipperrelais van een honda vision..(3,50)
 
Laatst bewerkt:
De beloofde update :)

Het vliegwiel van de ontsteking hebben we in de draaibank gehad en slingerde ongeveer 1,3mm, de conische tap slingerde ook. Vervolgens opgestuurd op verzoek van Zuntrade. Zuntrade geeft aan dat deze slechts 3 gram onbalans heeft en dus binnen tolerantie is. Dat is vreemd maar niks aan te doen. Dan hebben wij hem verkeerd gemeten. Alle kokusan vliegwielen schijnen optisch onrond te zijn.

Dus hebben we gevraagd om hem terug te sturen, maar 4 dagen later is er nog niets binnen. We krijgen opeens een filmpje van de betreffende persoon dat hij hem perfect gebalanceerd heeft door een materiaal te verwijderen aan 1 zijde. Daardoor is er nog maar 0,1gram onbalans. Buitenkant ook afgedraaid. Ik bedank hem hartelijk voor de service, alhoewel hier niet om gevraagd is.

Het vliegwiel komt terug met een rekening voor het aanpassen en balanceren. Niet zo'n geweldige ervaring.

Maar goed, we hebben de spie uit de krukas gehaald, spiebaan schoongemaakt, gesmeerd. Daarna goed strak vast gezet en hij draait nu mooi centrisch.

Tijdens het wachten een projectje tussendoor gedaan;



De cilinderkop van mijn vaders motor was aan revisie toe. Samen met Mw Bundeswehr eruit getild.



Terug naar de Hercules.

Mw BW is 31 mei 19 jaar geworden, als kadootje heb ik haar zijtas naar een zadelmaker in de buurt gebracht. Ik heb hem 2,5 uur gegeven om hem zo goed mogelijk te maken. Mooi oud werkplaatsje. Een aantal stiksels en klinknagels zijn vervangen. Hij heeft de tas ook in speciale leerolie gezet (1/2 liter totaal). We hebben de tas samen weer opgehaald, en de eigenaar vond het zo'n leuk verhaal, dat hij ons aardig heeft gematst met de kosten. :$ DS ruitersport in Haarlemmerliede, een aanrader :) De tas is weer een stuk soepeler.



Kabelboom was een lastiger klusje dan verwacht, zeker als je een 6v gebaseerde kabelboom aan een nieuwe 12v ontsteking met spanningsregelaar probeert te knopen. En er ook een 12v accu op moet, die in het originele bakje past. Achteraf gezien hadden we de kabelboom beter helemaal zelf kunnen maken.









Rekje erop:





De stickers mochten pas als laatste..







*O*



De knipperlichten deden het op de dag van de keuring nog steeds niet. s'ochtends hebben we bij Motozoom in Amsterdam een universeel knipperlichtrelais gehaald, 1-100watt, 2 polig. Na montage deden ze het meteen! Dat was een uur voor we naar het keuringstation moesten.

Aangekomen bij het RDW, nummertje trekken, papieren inleveren, wachten.



Beeld vanuit de cockpit



En dan zijn we aan de beurt. Hij loopt een paar rondjes met een looplamp, kijkt naar het jaartal, kijkt of het framenummer overeenkomt op het typeplaatje. Ondertussen vertellen we dat elk schroefje en boutje los is geweest en alles perfect is. Hij schrijft de nummers op en zoekt het model op google, kijkt of de productiedata kloppen. Ook hebben we dit topic nog laten zien. In totaal 10 minuutjes invullen in een programma en toen zei hij; Is klaar...

Niet gestart, niet eens het licht aangezet.. Hij geloofde het wel *O* Nadat de motor gekeurd was heeft hij er nog wel een rondje mee gereden, maar just for fun.



Dus nu wachten op een kentekenplaat! :) in zijn 3e versnelling hebben we al 70 gehaald. Carburateur moet nog wat beter afgesteld worden.

En dan nu foto's:







Een goede before en after:





Onboard beeld komt binnenkort :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan