Trekhaak maken voor Freebird / BMW R80RT

sailor-71

Rookie
1 nov 2011
27
0
Goeree over Flakkee
Hallo,

Iemand ervaring met het maken van een trekhaak voor een freebird 1-wielige aanhanger die aan een BMW R80RT moet komen te hangen, het gaat hier om bwjr 93 de mono uitvoering en waar op te letten betreft construktie .

full
 
Ik heb er al jaren 1, ik heb er geen trekhaak voor gebruikt maar een schroefbevestiging met 3 m8 bouten.
Spelingvrij, gemonteerd in een minuut of 2, en mede daardoor ben ik al eens onder een stevige boete uitgekomen, omdat hij niet zonder gereedschap te verwijderen is maakt hij deel uit van het voertuig a la een zijspan, ik rijd er dus rustig 130 mee ipv 90!
full
 
Bedankt voor de reactie Rob, neem aan dat je achter de kentekenplaat ook nog wat verbonden met de motor hebt zitten??

En gaat dat verhaal nog steeds op ja, dat als een aanhanger gebout zit dat het een driewieler geworden is?
dat vertelde iemand anders ook tegen mij maar ik geloof het zo net nog niet, als je de definitie van driewielige voertuigen zijspannnen en of aanhangers bekijk....dat moet op het kenteken vermeld staan en dan gaat die vlieger pas op volgens mij en kun je idd gas geven denk ik...

Maar hoe gedraagd zo'n trekhaak zich dit naar de motor, trilt het en kun je gewoon het gas open gooien zonder dat er ergens iets verschrikkelijk onder spanning komt te staan?

Bij mij kan ik niet alles aan het frame van de buddyseat vastmaken denk ik ivm bepakking, 2 man erop en ook nog zij- en top-koffers erop, dus zit te denken aan een extra trekstang.
 
Bij een R80 zou ik zeker niet alleen aan het achterkontje vastmaken, dat is niet zo sterk. Je kunt naar het frame afsteunen op de plaats waar de uitlaten ook vastzitten. daar zit genoeg sterkte voor een schoorstangetje. Extra subframe maken verdient natuurlijk de voorkeur. Aan de bovenkant om het kontje naar het hoofdframe en aan de onderkant twee naar de uitlaatbevestigingen.


De kruiskoppeling in de Freebird houdt het spul wel onder controle tijdens het rijden

benno
 
Klopt, evenwijdig aan de kentekenplaat lopen 2 buizen naar het subframe.
Volgens mij zijn de regels tegenwoordig afhankelijk van het bouwjaar van de motor.
Het weggedrag is afhankelijk van de belading, licht beladen heb ik wel eens 200+ op de klok gehad, maar als je in de buurt van de 50 kg (max laadvermogen) komt laat je dat echt wel, dan is 80 soms hard zat. Maar normaal voel je er weinig van.
Meer info kan je vinden op de site van Schuring.
 
RR, natuurlijk een beetje onzin. Ik denk dat er met de Oude 80 en 100 Rt's meer motorkilometers gemaakt zijn dan met alle andere merken bij elkaar. Die oude 80's lopen ook nog eens erg lekker in vergelijking tot hun grotere broertjes/zusjes.

Ik zou er zo een flinke reis mee gaan maken, ook met een freebird erachter.

benno
 
Klopt Martel, ik bedoel ook eigenlijk het/de gehele trek-construktie, zonder kruiskoppeling zou het een linke onderneming worden.

Benno bedankt voor het mee denken, daar zat ik ook al een beetje aan te denken, iets stevigs want dat de boel gaat slingeren of afscheuren door gestuiter/eventueel grotere krachten van belading of remmen met het hele circus achter me aan daar moet ik niks van hebben....de 200 km p/u zal ik er zeker niet mee gaan halen, bij 175 houd het helemaal op...gelukkig maar.
De BMW is een hartstikke leuk en simpel tourfietsie waar ik zelf een hoop aan kan sleutelen, ik heb voorheen supersports gereden van kawasaki, de laatste was een ZX9R hartstikke leuk hoor kon er alle trucjes mee maar daar hangt wel een prijskaartje aan, bandjes voor dikke prijzen ff klepjes stellen á 450 euro....niet leuk, konstand opletten of er geen politie achter je zat.....pffff, dat was niet ontspannen rijden, en voor op vakantie gaan leende hij zich ook niet met 2 man erop en dan nog je tent en bepakking.

Maar moet nog wel steeds lachen al ik met mijn broertje en zijn cornuiten ga rijden, dan kijken ze nog wel eens om, want plat gaan met zo'n ouwe BMW tussen die supersports en nog volgen in de bochten ook, daar kijken ze wel vreemd van op.....ja een vos verlies wel zijn haren...maar niet zijn streken zullen we maar zeggen en ik moet zeggen dat ik op zo'n moment wel de grootste lol heb.

Maar laat mij maar een beetje ploffen op dat fietsje, lekker rechtop zitten, overzicht...en straks dat karretje erachter dan kan ik weer lachen, alle spulletjes voor de camping erin en zelfs stoeltjes... geen spullen meer op de tank of die helemaal uitpuilen tot boven op de topkoffer....helemaal geweldig! het is de bedoeling dat ik er flinke stukken mee gaat rijden er staat inmiddels nog maar 70.000 km op dus ik heb nog ff te gaan voordat hij op is meestal pas bij 250.000 km als je hem goed verzorgd.
 
Laatst bewerkt:
Nou Rob , 50Kg is natuurlijk al een aardig gewicht voor een motorfiets van rond de 200kg, en denk dat belading zodanig moet gebeuren dat het zwaarste ten alle tijden onderin ligt.
Trouwens nog ff gebeld met Schuring of ze eventueel ook nog nieuwe schokdempers hadden maar daarvoor werd ik door gewezen naar de brom-scooterdealers, zulke dingen heeft hij niet meer, wel vraag ik me af of je ergens anders ook die bandjes kunt kopen.
 
Laatst bewerkt:
Op de site hebben ze het over torsie vering, de mijne heeft een 'normale' demper met schroefveer, en stuiteren heb ik nog niet echt meegemaakt.
Alleen bij afremmen vanaf hogere snelheden heb ik wel eens van achterliggers gehoord dat de aanhanger af en toe van de grond komt, maar daar merk ik zelf niets van.
Een reservewieltje zou ik ook wel willen hebben, hoewel de slijtage erg meevalt. Het bandje wordt bij lange snelle ritten wel erg warm, en je moet wel zorgen dat de spanning in orde is, 4 bar minimaal.
Oh, en wat km betreft heb je nog wel wat in te halen, ik heb de CBR in 1989 gekocht en die heeft er nu ruim 3 ton opzitten....
 
Nou Rob , 50Kg is natuurlijk al een aardig gewicht voor een motorfiets van rond de 200kg, en denk dat belading zodanig moet gebeuren dat het zwaarste ten alle tijden onderin ligt.
Trouwens nog ff gebeld met Schuring of ze eventueel ook nog nieuwe schokdempers hadden maar daarvoor werd ik door gewezen naar de brom-scooterdealers, zulke dingen heeft hij niet meer, wel vraag ik me af of je ergens anders ook die bandjes kunt kopen.
Bandjes is geen probleem.
Die leg ik wel vaker onder allerlei karren en exotische aanhangertjes.

Voor de vering is zeker de demping van belang. Veren is 1, dempen is 2, anders gaat t stuiteren.
En die shocks voor scoots kosten echt niet veel.
 
Hoi , ja ik heb er zelf ook zo'n schroefveertje onder zitten..echter dat is net zo'n fietspomp geworden, kan ook niet anders bakkie is van 1986 dus denk dat het nog de orginele demper is..... en aan de onderkant van de kar kun je zien dat er bij de vorige eigenaar lichte sporen in de bak getrokken zijn...dus hoog tijd voor een ander dempertje zou ik denken en idd die kosten zeer weinig op de site van Fred-motoren in Rotterdam staan er zat op met foto en afmetingen.......erg handig.

Maar die bandjes moeten wel 6 ply zijn en die zie ik niet veel op internet wel de 4 plyers.

Een reservewieletje is wel gewenst...kost weer knaken, maar langs de kant staan is ook vervelend niet?
ga maar weer eens op je beste Frans een bandje bestellen in het buitenland....liever niet.

en 3 ton voor een jap is mooi hoor, zijn er niet veel van denk ik een hele prestatie van jou en de motor zou ik zeggen..
 
ik heb er geen trekhaak voor gebruikt maar een schroefbevestiging met 3 m8 bouten.
Spelingvrij, gemonteerd in een minuut of 2, en mede daardoor ben ik al eens onder een stevige boete uitgekomen, omdat hij niet zonder gereedschap te verwijderen is maakt hij deel uit van het voertuig a la een zijspan, ik rijd er dus rustig 130 mee ipv 90


En gaat dat verhaal nog steeds op ja, dat als een aanhanger gebout zit dat het een driewieler geworden is?
dat vertelde iemand anders ook tegen mij maar ik geloof het zo net nog niet, als je de definitie van driewielige voertuigen zijspannnen en of aanhangers bekijk....dat moet op het kenteken vermeld staan en dan gaat die vlieger pas op volgens mij en kun je idd gas geven denk ik...

Lijkt mij een zeer onwaarschijnlijk verhaal. Je voertuig valt gewoon in de categorie L3e, wil je doen alsof de aanhanger 1 geheel is met de motor dan zal je toch echt moeten zorgen voor een ander kentekenbewijs = herkeuren in categorie L4e/L5e/L7e. Dit is Nederland regeltjesland, ik denk dat het behoorlijk naief is te denken dat je je 2 wielige voertuig op eigen initiatief even in een 3 wielig voertuig kan veranderen.

Volgens mij is de maximumsnelheid met aanhanger in NL trouwens 80km/h en niet 90km/h.
 
Laatst bewerkt:
Lijkt mij een zeer onwaarschijnlijk verhaal. Je voertuig valt gewoon in de categorie L3e, wil je doen alsof de aanhanger 1 geheel is met de motor dan zal je toch echt moeten zorgen voor een ander kentekenbewijs = herkeuren in categorie L4e/L5e/L7e. Dit is Nederland regeltjesland, ik denk dat het behoorlijk naief is te denken dat je je 2 wielige voertuig op eigen initiatief even in een 3 wielig voertuig kan veranderen.

Volgens mij is de maximumsnelheid met aanhanger in NL trouwens 80km/h en niet 90km/h.
We zijn al weer wat jaartjes verder hoor ;)

hier staat een lijstje:
Maximum snelheid aanhanger / caravan in Europa - KampeerMagazine.nl
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Idd correctie.

voor personenauto’s, bestelauto’s, motorfietsen, driewielige motorvoertuigen en T100-bussen, die een aanhangwagen met een toegestane maximummassa van niet meer dan 3500 kg voortbewegen, 90 km per uur;

Ik was in de veronderstelling dat het 80km/h was voor motoren met aanhanger omdat dit op sommige sites zo staat aangegeven, bijv op die van tourmaster.nl.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor de info, Trekhaak zit er op met stekkerdoos maar ben nog opzoek naar een velg en bandje 4 inch en 6 of 8 play.
Schuring verkoopt het maar bandje gaat maar tot 90 km, weet iemand een alternatief en te verkrijgen in Holland.

Groeten, Marco.
 
Velg met bandje en afstandsbussen toch besteld bij Schuring.
Onderstel van Freebird 2x in de primer 2x zwart en 2x blanke lak gespoten.
Gaten van oude verlichting met polyester gedicht en geplamuurd, daarna bakje zilvergrijs gespoten en extra blanke lak er op.
Bakje weer op het onderstel gemonteerd met een dun rubberlaagje tussen de bevestigingspunten.
Nieuwe verlichting, kabel, kentekenplaat met houder, slotje en reflectoren er op gemonteerd.
Binnenkant van het bakje 2x in de witte grondverf en 2x wit geschilderd en binnenverlichting er in gezet, dus bijna klaar voor de vakantie.
Motor ben ik mee bezig, nieuwe koppeling en distributie er in zetten + grote onderhoudsbeurt.

Groeten, Marco.
 
Lijkt mij een zeer onwaarschijnlijk verhaal. Je voertuig valt gewoon in de categorie L3e, wil je doen alsof de aanhanger 1 geheel is met de motor dan zal je toch echt moeten zorgen voor een ander kentekenbewijs = herkeuren in categorie L4e/L5e/L7e. Dit is Nederland regeltjesland, ik denk dat het behoorlijk naief is te denken dat je je 2 wielige voertuig op eigen initiatief even in een 3 wielig voertuig kan veranderen.

Volgens mij is de maximumsnelheid met aanhanger in NL trouwens 80km/h en niet 90km/h.

+1

Mocht dit verhaal waar zijn, maak ik ZSM mijn motortrailer aan mijn auto met deze constructie. Kan ik mooi met 140+ overal rond kachelen. (en ja, dat gaat prima, met 1 enduro erop)
 
Terug
Bovenaan Onderaan