Kawasaki EN500 / 454 ltd

Dakota71

Die hard MF'er
29 okt 2009
598
6
Nieuwdorp
Over deze ondergewaardeerd choppertje is maar weinig te vinden? Terecht? Denk van niet. Aangezien zo'n motor veel te klein is voor mij zal ik er zelf niet veel op rijden. Een jaar of 2 kocht ik een 454 ltd uit 1986. Als eerste motor voor mijn vrouw die nogal klein van stuk is. Ik betaalde slechts 300 euro, volgens de verkoper waren de carburateurs vies en liep hij daarom niet goed. Zag er verder prima uit. Het bleek bij nader inzien de cdi te zijn. Voor 25 euro een gebruikte cdi en het ding liep weer als een tierelier. Ik moet zeggen dat ik verrast was hoe snel dat kleine choppertje is, maar ja, 50 pk en net 200 kg, 6 versnellingen, dat gaat als de brandweer.

Volgende probleem.....Vrouwtje vond het helemaal niks. Het jaren 80 uiterlijk vond ze verschrikkelijk. Omdat ie er nog zo goed uit zag dacht ik dat ik hem wel even kon verkopen en er nog een paar honderd euro op kon verdienen. Helaas, ik kon er met moeite hetzelfde voor krijgen als wat ik er zelf voor betaald had.

Na wat Google zoekopdrachten wat voorbeeldjes te hebben bekeken dacht ik, paar busjes matzwart en het een en ander aan kleine aanpassingen en het ding is misschien wel verkoopbaar. Echter viel het choppertje nu wel in de smaak bij mn vrouw en heeft ze er een heel seizoen op rond geknetterd.
Ik kreeg op een zeker moment een leuk bod terwijl hij niet eens meer te koop stond, dus verkocht ik het en verblijde de vrouw met haar huidige motor, een vulcan 800.

Leuke basis voor een bobbertje of choppertje blijft natuurlijk een yamaha xs650 of een shadow 600 maar die worden steeds duurder. Ook de intruder 700 750 en 800 staan vaak te koop maar vind ik naar verhouding best duur (1700 eu voor een 86er)

Pasgeleden kocht ik een EN500 om weer wat aan te passen, technisch gezien vrijwel hetzelfde als de 454 ltd. De bedoeling is om een smal choppertje te maken, soort van lanesplitter.

Heb je ook een leuk verbouwde 454 LTD of EN500? Ben benieuwd, laat maar eens een foto zien😃
full
 
Met deze EN500 ben ik nu bezig. Ook weer een koopje. Plus vind in de beltaandrijving en grote poelie op het achterwiel. Geeft wel een leuke look. Minder vind ik dat de parallelle twin watergekoeld is.
full
 
Mijn ltd-tje staat hier ook nog ergens op het forum. Verlaagd, soloseat, open pijpjes, flyerbar. Leuke stadsbrommer. Op de snelweg rijd het ruk. Is een hoog toerenblok. Bij 120 zit je boven de 6000 toeren.
 
Leuk die pijpen aan 1 kant. Maar inderdaad, voor op de snelweg is het niks . Toch loopt zo'n ding 160 a 170. Niet dat je dat lang wil doen trouwens. 100 is nog wel vol te houden.
 
Deze keer moet het een jaren 60 stijl choppie worden. Met dit blok wordt dat niks natuurlijk, maar de stijl probeer ik wel te imiteren.
full
 
Uiteraard low budget. Spullekes die hier en daar nog lagen er op gepast. (Zit nog niks vast). Maar met een kleine sportstertank,oud hardtail zadeltje, chromen Achterspatbord, kortere veertjes achter (ls650) ziet ie er opeens anders uit.
full
 
Koplampje is een passinglight van een cruiser op een omgedraaide beugel van een shadow vt600 *D
full
 
Geinig, al vind ik het zadel niet passen bij het frame. Smoelt niet lekker op de een of andere manier. Ik weet dat een Suzuki Savage zadel zo past, maar das weer niet sixties...
 
Savage zadel past inderdaad, paar beugeltjes eraan knutselen en op een 454 past het perfect. Frame van de en500 is iets anders, iets diepere zit. Dit zadel is wel een beetje te buigen zodat ie wat meer op het frame past. Komt nog een hoge sissy op ( 75 cm) met een kussen.
 
Het gaat wegens tijdgebrek niet erg vlot. .....inmiddels een ander stuurtje en koplamp. Ook de fishtails die eerst op de vn800 van mn vrouw zaten wil ik er eigenlijk wel graag op
full
 
Nog niet klaar... het sportster tankje dat er op komt is lek, voor nu even dit tankje gemonteerd. Ook de afstelling is nog niet goed, sissybar moet nog worden bekleed en de fishtails moeten er nog op.
full
 
Das wel de bedoeling. Maar omdat het nog een heel gepuzzel wordt over hoe ik de upswept fishtails ga monteren laat ik de kentekenplaat nog even zo. (Lang leve tie-raps)
 
Das wel de bedoeling. Maar omdat het nog een heel gepuzzel wordt over hoe ik de upswept fishtails ga monteren laat ik de kentekenplaat nog even zo. (Lang leve tie-raps)
side mount links, met verlichting?
BEn je ook van het achterlicht af dat net niet goed staat.
 
Terug
Bovenaan Onderaan