Schotland op de motor [Centrale informatie]

Schotland.. nog steeds een keuzeoptie.

vraagje over de ferry naar/van Newcastle : is een hut verplicht ?

DFDS probeert me bij booking een hut te verkopen. Maar van eerdere Ferrytrips (heeel lang geleden), weet ik dat ik prima op stoelen of op de grond kan slapen.


Vraagje over de booking: Kan je Ad-hoc mee ?
hoe groot is de kans dat je mee kan (motor, past altijd..?) als je gewoon naar de terminal gaat ?
(en hoe duur is dat dan)

Ervaringsdeskundigen alhier ?
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een tijdje op die terminal in IJmuiden gewerkt, en zeker in het zomerseizoen was de boot regelmatig vol. Een motor past natuurlijk altijd wel maar omdat een hut verplicht is zijn de plaatsen gewoon beperkt. Het gebeurd natuurlijk ook wel eens dat er mensen niet komen opdagen en er uiteindelijk toch plaatsen over zijn, dus net voor vertrek maak je misschien de meeste kans.
 
Nog een vraag over DFDS Newcastle: liggen er dekens of iets dergelijks klaar van DFDS om over je zadel te leggen als bescherming tegen de spanband? Heb dat op andere ferries wel gezien, maar vroeg me af of ik hier iets zelf moet meenemen daarvoor

Nelizzz
 
Nog een vraag over DFDS Newcastle: liggen er dekens of iets dergelijks klaar van DFDS om over je zadel te leggen als bescherming tegen de spanband? Heb dat op andere ferries wel gezien, maar vroeg me af of ik hier iets zelf moet meenemen daarvoor

Nelizzz
Nee. Spanbanden zijn er wel, maar voor bescherming moet je zelf zorgen.
 
Nog een vraag over DFDS Newcastle: liggen er dekens of iets dergelijks klaar van DFDS om over je zadel te leggen als bescherming tegen de spanband? Heb dat op andere ferries wel gezien, maar vroeg me af of ik hier iets zelf moet meenemen daarvoor

Nelizzz

Vorige week de motor daar zelf op staan spannen. Ik heb het gereed met 2 spanbanden. Aan mijn passagiersstepjes voor het voorwiel aan het dek via je steppie en dan achter het achterwiel weer aan het dek. 2x een V als het ware. Dan heb je ook geen spanbanden over je zadel nodig en hij gaat helemaal nergens heen.
 
Ik trek ze ook nooit over mijn zadel, maar mocht het niet anders kunnen dan kan je altijd je handschoenen er nog tussen leggen.
 
Ik trok de band tussen de tank en buddy door en trok de band dan strak op het frame. :Y
En dan de motor in 1e versnelling en elastiek om de remhendel :Y
Ook zette ik mijn motor altijd op de middenstandaard. :Y
Danny :W :]
 
. . .
En dan de motor in 1e versnelling en elastiek om de remhendel :Y
. . .
Danny :W :]
Ik gebruikte tie-wraps (kabelbinders) zij nog steviger. (Elastiek kan rekken/knappen).
Wel een zakmes of tangetje meenemen om de tiewrap los t maken, maar er bestaan ook herbruikbare tie-wraps die je met je hand kunt ontgrendelen.
 
Ik trok de band tussen de tank en buddy door en trok de band dan strak op het frame. :Y
En dan de motor in 1e versnelling en elastiek om de remhendel :Y
Ook zette ik mijn motor altijd op de middenstandaard. :Y
Danny :W :]
Het nadeel van de middenbok is dat de motor dan staal op staal staat en dat is slecht zeemanschap.
 
Het nadeel van de middenbok is dat de motor dan staal op staal staat en dat is slecht zeemanschap.

Het voordeel van 'm op de jiffy zetten is tevens dat je de motor zowel voor als achter wat in de vering kan trekken (door de ratels).

Het eerder genoemde wel of niet in de versnelling zetten is trouwens al tijden onderwerp van discussie.
 
Ik vaar momenteel langs de Schotse kust (north minch). Wind: NNE 6-7, buiig, 10 graden.
En sneeuw op de bergen! Blij dat ik niet op de motor zit.
 
Ik ben benieuwd, veel info en tips gevonden in dit topic.
We gaan het over een 3 weken ervaren *O*
We gaan het rondje tegen de klok in eens proberen :]
 
Goeie tip thanks

Ik zou nooit spanbanden over het zadel doen!??

Had op de boot naar/van Noorwegen gezien dat zelfs met bescherming, de afdruk in het zadel bleef staan, en zelfs beschadigde.
Gewoon aan het frame, en een klein beetje in de vering, met 2 spanbanden, geen enkel probleem.
Eventueel in de versnelling en op de jiffy, de voorrem vastzetten, dan kan ie echt geen kant meer uit.
(omdat je vaak maar 1 spanband krijgt zou ik er zelf eentje extra meenemen, zodat je beide zijde van de motor apart kunt spannen)
 
Laatst bewerkt:
Hoezo 1 spanband? er hangen er meer dan genoeg. soms een beetje rotte ratel. 1 kreeg ik niet meer los, mijn zakmes wel
 
Rondje tegen de klok in gedaan. in 12 dagen eerst de westkust supermooi weer gehad. tot aan de noordkust, toen werd het wat minder, soms wat regen maar goed te doen.. Snelweg langs de oostkust niet nemen maar ga lekker binnendoor zeer fraaie wegen en gebieden. Ook de scottish Borders is erg mooi maar je moet wel een beetje plannen voor de mooie wegen.

full
 
Rondje tegen de klok in gedaan. in 12 dagen eerst de westkust supermooi weer gehad. tot aan de noordkust, toen werd het wat minder, soms wat regen maar goed te doen.. Snelweg langs de oostkust niet nemen maar ga lekker binnendoor zeer fraaie wegen en gebieden. Ook de scottish Borders is erg mooi maar je moet wel een beetje plannen voor de mooie wegen.

[afbeelding]

Ik ga over een paar weken die kant op. En deze route ziet er interessant uit. Heb je deze toevallig voor een TomTom? ☺️
 
Als je een 400/40/40 hebt wel. anders ff aanpassen. dit is in GPX.

of via de Myroute-app
full


ik kan je ook wel een zippie
full

sturen met de routes
 
Laatst bewerkt:
Ook een rondje Schotland gedaan met eerst een loop door lake district. incl. naar en van de boot 9 dagen dus 7 dagen links rijden :]

met filmpje

 
Rondje tegen de klok in gedaan. in 12 dagen eerst de westkust supermooi weer gehad. tot aan de noordkust, toen werd het wat minder, soms wat regen maar goed te doen.. Snelweg langs de oostkust niet nemen maar ga lekker binnendoor zeer fraaie wegen en gebieden. Ook de scottish Borders is erg mooi maar je moet wel een beetje plannen voor de mooie wegen.

[afbeelding]

Ook de hardknottpas in de route opgenomen als ik het goed inschat van de tekening ??

Mooi pasje :]
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan