yamaha majesty 400

.... Haal gerust een keer een paar stekkers los, en geef je ogen goed de kost om te inspecteren.
Hier en daar een beetje corrosie of los/slecht contact tegenkomen is geen schande bij 107.000km....

We zijn inmiddels weer een dikke duizend kilometer verder en het probleem is ineens helemaal weg terwijl ik er nog niets aan gedaan heb. Mooie meevaller natuurlijk; ik reed er mee door met het idee er een sleutelweekeinde tegenaan te gooien maar nu de klacht weg is kan ik natuurlijk nooit zeker weten dat het ook echt verholpen is. Maakt niet meer uit, nu is het ook verholpen, vanzelf...

Ondertussen had de motor wel een ander klein probleem. Hij begon zijn territorium af te bakenen, liet soms een druppel olie vallen uit de transmissiekast.
Tja, dat kan twee dingen betekenen; de eindvertraging of de krukaskeerring. Die laatste bleek het te zijn en die heb ik vanmorgen verwisseld.

Was zo gebeurd, mooi moment om even de transmissie te bekijken en de rollen te smeren.

Deze motor staat bekend als niet erg sleutelvriendelijk maar ik was blij dat ik de krukaskeerring bij deze motor mocht doen i.p.v. bij mijn vorige, een BMW R1100. Die moet daarvoor compleet doormidden.....
 
Laatst bewerkt:
Oh kijk dat is kat in het bakkie, zo'n keerring die van buiten af kan worden gemonteerd.

Niks meer aan doen en GO.

Mvg. Jan
 
Ik kon het zo niet vinden en wellicht hebben de kenners hier zo een idee om mij verder te helpen.
Ik ben in het bezit van een Majesty 400 uit 2005, de scooter word sinds 4 weken 3x per week gebruikt voor woon-werk verkeer (door mijn vrouw)
De scooter heeft volgens de km teller net 13dz km gereden.

Het probleem is als volgt :

Bij optrekken wil de scooter nog wel eens ''hakken'' waar mee ik wil zeggen dat hij
soms ineens niet meer geleidelijk optrekt lijkt net alsof hij een beetje vastslaat.
(toerental blijft ook niet gelijk en trekkracht is even weg)
als de motor op toeren is lijkt er niets aan de hand en als je heel rustig optrekt lijkt het ook allemaal prima.

het is dus enkel bij optrekken.

Iemand een idee ? het zal wel iets in de vario/koppeling zijn maar voordat ik alles als een kip zonder kop losschroef en geen idee heb waar ik op moet letten zou ik met een beetje hulp of een goed idee zeer geholpen zijn :)
 
Laatst bewerkt:
Idee, tja....

Wat jij beschrijft lijkt op een losse voorste poelie maar bij de Majesty zou dat niet moeten kunnen. Die voorste poelie zit op splines.

Als je het wilt verhelpen zal de zaak toch open moeten, het zijn dan wel veel schroeven die los moeten maar het is zo gebeurd en dan kun je alles controleren.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor je reactie,

Ik heb inmiddels alles los geschroefd.
2 dingen ontdekt :

1. luchtfilter van de vario ontzettend goor.
2. de segmenten van de koppeling zijn zo goed als versleten.
3. er is een stuk metaal uit de alu deksel geslagen welke over de achterstekoppeling gemonteerd zit..

het lijkt erop dat dat laatste al langer zo was, de stukken metaal zijn nergens te vinden
en verder lijkt er ook niks beschadigd.

Ik heb nieuwe segmentjes besteld voor de achterste koppeling, kijken of het euvel dan weg is, en een luchtfiltertje ook maar meteen mee besteld.
 
Goede actie...

Vreemd dat de koppelings segmenten (mooie benaming, ik zei altijd koppelingsschoenen, alsof het om een trommelrem gaat) bijna versleten zijn met 13.000 km. De mijne heeft nog zijn originele voeringmateriaal en dat ziet er dik een ton verder nog steeds prima uit. Daar is bij de jouwe iets aan de hand.

Nu je de zaak uit elkaar hebt, controleer straks de lagering van de nieuwe koppelingssegmenten. Bij de mijne zaten ze destijds compleet vast en dat helpt niet bij een soepele werking van de koppeling. Ze moeten mooi licht lopen, gebruik een beetje kleefvet.

Er breekt ook niet zomaar een stuk uit een aluminium gietstuk, wellicht bij een eerdere beurt gebeurd ? Gaat het om het aluminium gietstuk dat je losschroeft, het binnenste cover ? Dat is wel kwetsbaar en moet met beleid verwijderd worden. Bij de boutgaten zitten wrikpunten, met een brede schroevendraaien kun je daar met beleid wat kracht zetten om hem te verwijderen. Tikken met een kunststof hamertje helpt ook terwijl je er aan trekt.

Wil je een mooi soepel lopende vario sproei dan wat talkpoeder over de rollen, rollenbanen en gradenplaat. Dat kan geen kwaad met een riem in de buurt maar het smeert net genoeg.
 
Laatst bewerkt:
Die extra slijtage op de snelweg; waarschijnlijk wordt hiermee bedoeld dat de vario dus meestal op dezelfde hoogste overbrenging draait wat dus éénzijdige slijtage geeft. Groeven op de buitenomtrek van de voorste poelie en op de binnenomtrek van de achterste poelie; maar dat valt in de praktijk erg mee....

Volgende maand gaat de mijne voorbij de ton; tenminste, als alles goed gaat....
Ik houd zelf de vario in de gaten, gebruik alleen originele riemen en ondanks dat alle poeliehelften van lichtmetaal zijn gemaakt valt de slijtage me reuze mee. Bij de Honda 250 heb ik de voorste poelie bij 45.000 nog vervangen vanwege slijtage, bij deze Yamaha is alles met dik dubbel zoveel kilometers nog prima en kan zo te zien nog best een tijd mee.

Ik rij sinds kort terug woon-werk. Op 20.000km ging de v-belt indicator knipperen. Dat vind Ik vrij vroeg voor een v-riem. Ik ben van plan om nog even verder te rijden met deze riem. Ik hoop toch richting 25 à 30.000 km te kunnen halen met een riem
 
Ik rij sinds kort terug woon-werk. Op 20.000km ging de v-belt indicator knipperen. Dat vind Ik vrij vroeg voor een v-riem. Ik ben van plan om nog even verder te rijden met deze riem. Ik hoop toch richting 25 à 30.000 km te kunnen halen met een riem

Tuurlijk, onderhoud niet uitvoeren of uitstellen is toch je eerste verdienste.
 
....Ik rij sinds kort terug woon-werk. Op 20.000km ging de v-belt indicator knipperen. Dat vind Ik vrij vroeg voor een v-riem. Ik ben van plan om nog even verder te rijden met deze riem. Ik hoop toch richting 25 à 30.000 km te kunnen halen met een riem....

Klopt.

De fabrikant kiest hier in plaats van voor inspectie en eventuele afkeur op de staat van de riem gemakshalve voor een maximum aantal kilometers; tja, er moeten een paar deksels af om er bij te kunnen.... Ervaring leert dat de riem ook na 40.000 km nog prima kan zijn.
Als je hem inspecteert, goedkeurt en dus later vervangt dan de fabrikant aangeeft heeft dat naar mijn mening niets te maken met uitstel van onderhoud, alle slijtagedelen zijn immers gewoon altijd binnen limieten.

Zelf doe ik voor de zekerheid wel vaker een inspectie van de riem, zo grofweg elke 10.000 km.
 
Laatst bewerkt:
Olie verversen lampje brand en dus natuurlijk olie verversen en de rest even inspecteren filters etc.
en alles vernieuwd,

Maar dan de inspectie van de riem.

Iemand een idee hoe ik die boutjes los kan krijgen (dop 8?) zitten muur vast.
achter het kunststof kap en daarachter de metalen kap waar achter de aandrijf riem zit.?

Kunststof kap ging ook al erg moeilijk. Riem is wel in het verleden vernieuwd volgens de papieren.
 
Olie verversen lampje brand en dus natuurlijk olie verversen en de rest even inspecteren filters etc.
en alles vernieuwd,

Maar dan de inspectie van de riem.

Iemand een idee hoe ik die boutjes los kan krijgen (dop 8?) zitten muur vast.
achter het kunststof kap en daarachter de metalen kap waar achter de aandrijf riem zit.?

Kunststof kap ging ook al erg moeilijk. Riem is wel in het verleden vernieuwd volgens de papieren.

Olieververs lampje ? Bij mij knippert dan de "oil" aanduiding in de display.
Die laat ik meestal een tijd knipperen voordat ie nieuwe olie krijgt.

Die boutjes rondom de aluminium transmissiecover zijn inderdaad zeskanten, sleutelmaat 8.
Als ze echt vast zitten spuit de zaak dan ruim van tevoren in met kruipolie en zorg voor een goed passende dop. Dan is het een kwestie van werken met beleid, voelen wat je doet.
Rondom zitten die kleine zeskantboutjes, wel een stuk of tien of meer maar vergeet die grote M8 bout in het midden niet. Dat is sleutelmaat 12.

Heb je ze allemaal los dan kan het zijn dat het deksel nog steeds erg vast zit. Naast de kleine boutjes zitten wrikpunten, daar kun je met beleid met een grote schroevendraaier kracht zetten om de deksel er af te krijgen, anders helpt voorzichtig er op slaan met een kunststof hamertje terwijl je aan het deksel trekt, dat kan bij het voorste lager en bij de koelluchtuitlaat.

En voordat je de zaak straks weer monteert: smeer van alle boutjes de schroefdraad in met vet. Dan heb je dat probleem nooit weer.
 
Laatst bewerkt:
Even een update, anders lijkt het alsof er niets gebeurt.
De motor rijdt en rijdt, hij doet het goed. Binnenkort moet ie weer eens wat aandacht hebben want hij is er aan toe.

Deze week komen er alvast nieuwe banden onder, beide tegelijk want ze zijn beide af. Voor komt er weer een Michelin Power Pure onder net als nu, achter (verrassing) komt er een Dunlop Scootsmart onder. Let wel, alleen achter.

Onlangs heb ik weer eens V-Power getankt, soms doe ik dat als ie voor m'n gevoel niet zo lekker loopt. Hij knapt er altijd van op, loopt weer mooier en de grote verrassing is het verbruik... Twee weken na die V-Power tankbeurt liep ie ineens 1 op 28 !
 
Laatst bewerkt:
hallo allemaal,

Ik ben sinds 3mnd scooter rijden. Bevalt prima, moet ik eerlijk zeggen. Hoewel ik zo a en toe het snelle bochtenwerk nog wel eens mis en ook de acceleratie nog wel eens mis heb ik nog geen spijt van mijn beslissing om te gaan scooteren.

Helaas heb ik onlangs mijn parkeerlicht te lang laten branden en kan ik de scooter niet meer starten. Kwestie van accu opladen en dan moet het weer goed komen.

Ik kom helaas niet uit de beschrijving om het panel te verwijderen. Het gaan om een yp400a uit 2008. Bijgesloten heb ik een scan van het boekje maar wellicht kan iemand het iets beter uitleggen om het panel heel te laten... Alle hulp wordt gewaardeerd.

 
De accu zit achter het paneeltje boven het achterlicht. Dat plastic kuipdeel gaat er als volgt af:

Open de buddyseat, kijk naar achteren in het achterste deel van de bagageruimte daar zie je twee witte snelsluiters. Als je die verwijdert kun je het plastic kuipdeel boven het achterlicht verwijderen; dan komt de accu tevoorschijn.

full



Die witte snelsluiters open je door de middelste stift in te drukken, daarna peuter je het hele ding er uit.
Voor het monteren moet je de snelsluiter eerst "resetten", dus de centrale stift uit laten steken, gebruik het dunne ringetje om de pootjes bij elkaar te houden en je kunt met wat beleid de snelsluiter terugplaatsen. Als je daarna de centrale stift weer induwt tot ie vlak ligt zit ie ook weer vast.


full


Voor het openen druk je de centrale stift in, daarna kun je het hele ding er voorzichtig uit peuteren en dat ziet er uit als het linker exemplaar.
Moet de kap er weer op dan moet je de sluiter eerst resetten; de centrale stift duw je terug zodat ie boven de kop uitsteekt, dan ziet het er uit als het rechter exemplaar. Gebruik het dunne ringetje om de fragiele plastic pootjes bij elkaar te houden zodat je de snelsluiter gemakkelijk weer in z'n holletje kunt prikken. Daarna druk je de centrale stift weer vlak met de kop en hij zit weer vast.


Dit staat trouwens allemaal beschreven in de gebruiksaanwijzing op bladzijde 6-7 en op pagina 45 van dit topic.
 
Laatst bewerkt:
TOP!

Ik ga het vanavond gelijk proberen. Jouw beschrijving is overigens een stuk duidelijker dan wat er in de gebruiksaanwijzing staat. Ik had alleen je post uit 2009 gevonden maar op deze manier moet het lukken. Dank!
 
Toevallig niet, uitkijken voor dit exemplaar? Iets mis mee? Jouw oude scooter? of juist prima dingetje?

Ik heb de mijne gekocht bij Vanveen Motoren in Wateringen. Het beschermkapje was er vorige maand afgevallen. Bijzondere gewaarwording, maar prima opgelost door dealer VanVeen.

Daarom wil ik extra voorzichtig zijn om dat kapje er goed af te krijgen, nu ik het zelf moet doen.

Het liefst zou ik het laten doen maar ik kan niet rijden met de scooter. Ik ben niet zo heel erg handig. Ik gebruik de scooter voor woon werk en ik heb afgelopen 100dgn 7500km afgelegd dus ik moet een beurtje inplannen. Om de 6000 schijnt er een beurtje nodig te zijn.
 
Terug
Bovenaan Onderaan