Kwastert's XJ900 Hybrid met EZS RX1, derde hoofdstuk alweer

Status
Niet open voor verdere reacties.
Ehmmmm arjan, nou heb ik me laten vertellen dat jij met carburateur en brandstofpomp rijdt? (tank in de bak)

Hoe heb je dat gedaan of beter gezegd in welk deel van je topic heb je dat omschreven?

In de bak van slijptol zit een tank met brandstof pomp.....

Wil je me een linkje doen?

Als je HIER begint wordt het wel duidelijk.

In Slijptol zn tank zit een Ducati(?) injectiepomp. Die kun je niet gebruiken. Je moet een benzinepomp hebben van een carburateurfiets. En die bouw je onder de tank in, zodat ie niet zelf aan hoef te zuigen. Ik ben er jarenlang mee aan het experimenteren geweest, maar nu heb ik gewonnen!
 
Goeie kans trouwens dat je de injectie pomp wel kunt gebruiken maar dat je de drukregelaar, die zit links boven in de kofferbak, eruit moet gooien en vervangen door iets wat een veel lagere druk afregelt
 
Laatst bewerkt:
Goeie kans trouwens dat je de injectie pomp wel kunt gebruiken maar dat je de drukregelaar, die zit links boven in de kofferbak, eruit moet gooien en vervangen door iets wat een veel lagere druk afregelt

Nee. Niet doen. Een carburateurpomp slaat af wanneer die tegendruk krijgt van de vlotter. Waarom zou je het wiel opnieuw uit willen vinden? :+
 
Terug over de brandstofdruk.
Ik kom net via-via op een Rotax 914. Dat is een viercilinder turbo boxer motor 115pk die in lichte vliegtuigjes zit. Dat dingetje wordt gevoed met Bing CV's die je ook op oude BMW boxers tegenkomt.
Op dat motortje zit een regelaar voor de brandstofdruk.

full


The fuel regulator is mounted on the airbox and plays a critical role in maintaining fuel pressure to a minimum 0.15 BAR (2.18 PSI or 4.45”) above airbox boost pressure. The regulator is calibrated at the factory and normally no adjustments are required.

In the event that the fuel pressure gets too low, due to a maladjustment or
malfunction of the fuel regulator, the engine would experience fuel starvation
due to the higher airbox pressure sensed in the carburetor float bowls not
allowing the fuel supply to enter. A high fuel pressure can result from
regulator maladjustment, malfunction or restriction in return line. A properly
adjusted fuel regulator will maintain fuel pressure above airbox pressure
within the following parameters:
Maximum fuel pressure is 0.35 BAR (5.08 PSI or 10.36”) above airbox pressure
Minimum fuel pressure is 0.15 BAR (2.18 PSI or 4.45”) above airbox pressure
Normal fuel pressure is 0.25 BAR (3.63 PSI or 7.41”) above airbox pressure
IMPORTANT: These values reflect correct fuel pressure above airbox
pressure and do not relate to total pressure

Als die dingetjes alleen in de luchtvaart voorkomen zijn ze vanzelfsprekend onbetaalbaar. Maar als ze ook in de autoindustrie voorkomen kan het een mooi systeem zijn voor een externe brandstoftoevoer.
 
Dat is een slim dingetje. De druk in het luchtfilter gebruiken als referentie en daar net boven gaan zitten als brandstofdruk.
Simpel en slim.
Klinkt haast als een oostduitse oplossing.

Zoiets moet best te vinden zijn voor de automotive.
 
Je zal ze waarschijnlijk aantreffen bij turbo motoren met carburateurs. Omdat je altijd een hogere benzinedruk nodig hebt als je turbodruk. Anders blaas je de carburateur(s) leeg.
Ik heb eens naar dat Rotax blok zitten kijken (nee is niks voor in een motor) maar hoe werkt de vlotter van zo'n carburateur als je ondersteboven vliegt??
 
Ik heb eens naar dat Rotax blok zitten kijken (nee is niks voor in een motor) maar hoe werkt de vlotter van zo'n carburateur als je ondersteboven vliegt??

Dat vraag ik me bij crossmotoren en enduro's ook wel eens af
Met al dat gestuiter klopt er van het vlotterniveau toch ook niks? :?
 
Je zal ze waarschijnlijk aantreffen bij turbo motoren met carburateurs. Omdat je altijd een hogere benzinedruk nodig hebt als je turbodruk. Anders blaas je de carburateur(s) leeg.
Ik heb eens naar dat Rotax blok zitten kijken (nee is niks voor in een motor) maar hoe werkt de vlotter van zo'n carburateur als je ondersteboven vliegt??

Wellicht heeft zo'n ding geen vlotterbak? Laatst aan zo'n ding bezig geweest wat para vliegers op hun rug knopen, dikke 2-tact en die had dat ook niet.
Vernuftig carburateurtje die zelf uit de tank zuigt, zat een membraam in om de veranderende luchtdruk te compenseren.

Mijn Stihl knetterbijl kan ik ook in alle standen zonder dat ie uitvalt.
 
Zo zeg, door alle beslommeringen met 3States is dit topic een beetje ondergestoft. Maar er zijn wel nieuwe ontwikkelingen.

Deze middag ben ik op pad geweest om een nieuwe zijspantrekker op te halen! Deze zal op termijn van een 3States ombouw voorzien worden, met dan in eerste instantie mn eigen RX1 eraan. Want daar is immers niks mis mee, die is net zo goed als een nieuwe. Later kan er dan wellicht een lichtere bak aan, een frame met hier en daar een plaatje ter opvulling.

Vol trots presenteren wij het lezers publiek zijspantrekker II:

full
 
Gefeliciteerd. Toch wel een van de mooiere motoren die Yamaha gebouwd heeft. Ik neem aan dat in de loop van de ombouw de kleur ook wel iets vrolijker wordt? Dat mooie vakwerk frame mag wel gezien worden.
 
We gaan met deze TRX850 (bijna) terug naar m'n oude liefde:

kwastert in "Kwastert's XJ900 Roberts met EZS RX1"

Voor het zijspannen begon was ik erg wijs met m'n SRX600. Nu, na negen jaar zijspannen, weet ik dat het wel mogelijk zal zijn om een bakkie aan een SRX te hangen, maar dan kan ik er niet mee wat ik ermee wil. Dus lang nagedacht over wat ik dan wel als opvolger van de XJ zou willen. Beslist geen vierpitter, want dan kan ik de XJ wel houden. Dat ding is oer betrouwbaar en heeft me nog nooit laten staan. (nouja één keertje dan ;) )
Maar ik wil iets lichts, handelbaar, soeplesse en lenigheid in plaats van brute kracht! Iets wat precies past in het 3States-concept! En dat is de grote broer geworden van de SRX600, de TRX850. Een icoon in wording (ahum), maar een ieder die er ooit op gereden heeft weet wat ik bedoel. Dus vanmiddag ben ik bij Pieter van HPS Motoren binnengestapt, iet-wiet-waait gedaan en dit beessie ingeladen. Ik ben de derde eigenaar in 20 jaar. Historie is bekend. Het apparaat heeft wel een ton op de teller staan, maar dat is echt alleen aan de voersteunrubbers gezien. Pieter had er ook één met de helft aan kilometers op de teller, maar die zag er veel minder uit. Pieter heeft ook gereviseerde staan, en piekfijne, maar die vallen in een ander budget. En van deze heb ik remmen, wielen voorvork etc toch niet nodig. Al zal ik eerst wel met het originele achterwiel gaan rijden. Ik ben erg benieuwd hoe een en ander uitzal pakken en heb er erg veel zin aan. Er is mij één ander TRX span bekend, door Stern gebouwd op de bekende Stern manier. Met (te) veel ijzer :X
 
Een en ander impliceert wel dat er op termijn afscheid genomen moet worden van mn ouwe trouwe XJ. Ondertussen piekfijn in orde. Als er leifhebbers zijn moeten ze zich maar melden. Even te verduidelijking: het zijspan is (nog) niet te koop. Het extra blok wat ik nog heb staan mag al wel weg. Is ook in prima staat :Y
 
Gefeliciteerd. Toch wel een van de mooiere motoren die Yamaha gebouwd heeft. Ik neem aan dat in de loop van de ombouw de kleur ook wel iets vrolijker wordt? Dat mooie vakwerk frame mag wel gezien worden.

De kleur is ook niet mijn favoriet. Daar gaat zeker wat aan veranderen
 
Succes met de trx
vanavond mijn aanwinst opgehaald
xj 900 trekker
nu nog 1,5 bak vinden(hopelijk)
 
Laatst bewerkt:
Ook via dit kanaal proficiat met je aanwinst, dit is echt een ubercole basis voor een 3StateS ombouw!

Mooi zwart is anders ook helemaal niet lelijk hoor...
 
Oer fiets. Gefeliciteerd. Hoop dat het wel een TRX blijft en niet alleen op kenteken. Succes met de ombouw.
 
Laatst bewerkt:
Mooi basis die TRX gaat vast heel mooi worden
En jammer dat de xj niet compleet zo als ie staat wordt verkocht,
had hier ook wel gepast :Y :Y
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan