trike

Als ik ook nog iets mag bijdragen?
Ik zou gewoon gaan voor een fusee kogel met een conische pen.
Met de bout trek je de pen goed vast in z'n zetting en heb je geen kans op ruimte dus speling.
Een konisch gat is eenvoudig zelf te maken.
Als je bij Eriks kijkt vind je de juiste fusiekogel en ook de schuinte.
Bij een 2e handsmachinehandel een tapseruimer halen en klaar
 
ik heb er net 2 van een reault besteld en niet conisch. ik denk dat conisch ook een betere passing heeft, ik ga dat nog eens bekijken, ik zie alleen een probleem in het vinden v/d juiste ruimer voor niet te veel geld.

edit: ik zal er wel compleet langs heen kijken (typisch iets voor mij) maar ik kan die fsee kogels bij eriks niet vinden :?
 
Laatst bewerkt:
Deze stuurkogels heb ik in mijn zijspanwiel ophanging zitten. Is m14 fijn draad.is dat deze constructie door een aantal forum leden wordt gebruikt, en als goed bevonden word. .....

Klopt, deze gebruik ik ook. Als je logisch nadenkt hoe de krachten komen (is dat niet het hele punt met zijspanbouwen O-) ) kan je deze kogels voor een hoop doeleinden gebruiken. Als je nagaat waar ze voor ontworpen zijn en hoeveel krachten daar op komen. de stuurkogel van een mercedes b.v. zijn nog een maatje dunner (M10)....
 
Laatst bewerkt:
Is de draaien geen optie? Schijf rond 140*15 gat in draaien met de juiste Conus en dan de schijf verlassen,slijpen enz. Elke Conus mogelijk en volgens mij hebben de meeste zelf bouwers binnen dit forum wel beschikking tot een draaibank
 
Het grote voordeel van een conische bevestiging is dat je alleen maar een conisch gat hoeft te maken.

Voor een cylindrische pen te bevestigen moet je een gat boren, honen, een klemboutgat boren en nog een zaagsnede maken. Dat zijn 2 flinke verzwakkingen extra.

Ik zou zeggen, scoor een tapse ruimer, en laat die cylindrische dingen achterwege.
 
nou ik zo zit denken, kan ik wellicht die blokken waar het conisch gat in komt beter uitbesteden aan enigma1500. hoef ik niet naar een dure ruimer te zoeken die ik maar 2x gebruik.
mits hij hier bereid toe is natuurlijk.
 
bij mij zit er al 10000km een clio kogel in met cilindrisch gedeelte. NOG geen problemen en verwacht ik ook niet daar ze voor elke clio gebruikt worden
 
ik denk niet dat je veel motorfietsen vind met een stuuruitslag van meer dan 90 gr.

@bram, op deze fuseekogel zit een platte strip met 3 of 4 gaten. die zijn in mijn geval lastiger te gebruiken. ik moet er eigenlijk een hebben met aan beide zijde schroefdraad, liefst in een gangbare maat en niet conisch.....oh ja en voor weinig natuurlijk ;)

Ik snap dat motorfietsen geen grote uitslag hebben.
Maar wat sturen betreft moet jij je trike vergelijken met een auto en niet met een motorfiets. Met naafbesturing zou je kunnen zorgen dat je een grotere stuuruitslag hebt.
Dat is natuurlijk een compromis tussen uiterlijk en bedieningsgemakt.
En hoe vaak heb je eigenlijk een grote stuuruitslag nodig? Ik mis het af en toe bij mijn zijspan, maar je leert ermee rijden. Net als dat je ermee leert rijden dat je geen achteruit hebt.

Een conische opname zal vast wel beter zijn dan een cilindrische. Maar cilindrich is thuis makkelijker maken met standaard gereedschap. Volgens mij is een gat boren nauwkeurig genoeg, hoeft niet gehoond te worden. Ik denk dat cilindrisch goed genoeg is, als dat voor een auto zo is, waarom dan niet voor een (veel lichtere) trike?
Bij mijn auto is de onderste kogel cilindrisch, en de afsteuning van de veer gaat ook via de onderste kogel. Het kan dus wel.
 
ik denk dat het ook wel kan, maar als ik conisch en cilinderisch met elkaar vergelijk, dan komt conisch toch als beter uit de bus. enigst nadeel is een conisch gat zien te verkrijgen.
 
ik heb even moeten zoeken, maar ik heb nu gevonden wat ik nodig had.
een strip met conisch gat en bijpassende fusee kogels, hier moet het mee lukken :Y

20160729_182319.jpg
 
hyundai tucson en de kia sportage. vooras onder links & rechts

lastig te vinden, winparts is toch geen kleintje heeft ze b.v. niet :N ....ja.. een komplete arm voor iets van 80 euro.
nu was de ik kompleet zoals op de foto iets van 70 euro lichter.


ze zijn toch redelijk groot, tenminste dat vind ik.
en het conisch gat staat onder een kleine hoek op de strip, lastig te zien op de foto. maakt voor mij niet uit omdat ik de fusee kogel toch gewoon rechtop kan zetten, de schuinte is ruim kleiner dan de bewegingsvrijheid v/d fuseekogel. en het wiel kan toch niet die kant op kantelen.
ik ben er blij mee *O*

http://www.besteonderdelen.nl/nk-2001583.html
 
wat denken julie dat ik voor naloop moet aan houden ? is dit vergelijkbaar met een zijspan ?
ik wil deze wel instelbaar maken, zodat ik hem later nog kan wijzigen.
 
25mm is heel sportief. Bij swing arm spannen wordt 40mm als minimum aangehouden om te voorkomen dat bij volledig inveren de naloop op nul, of in voorloop terecht komt.
Bij een fusee besturing heb je geen variabele naloop.
 
ik probeer wat vooruit te denken,....ik denk dat ik een stuur nodig heb die als het ware naar je toekomt, net als op een K1200lt, maar dan iets korter.
dat is niet fijn als je de max. stuuruitslag v/d naafbesturing wilt gebruiken (90 gr.), het stuur draait dan buiten de motor. om dat te verminderen zou ik een overbrenging in het stuurmechanisme kunnen aan brengen, alleen gaat de trike dan zwaarder sturen.
de vraag:
zou je dat zwaarder sturen weer kunnen compenseren door de naloop korter te maken, of verander er dan ook andere dingen mee ?
 
Ik denk dat je dan een heel zenuwachtig ding krijgt wat totaal geen feedback geeft
Maar waarom wil je zoveel stuuruitslag?
Een motorfiets heeft ongeveer 30 graden naar weerszijden en dat geeft in combinatie met de fusee besturing een heel acceptabele draaicirkel
Dat was bij mijn zijspan in ieder geval wel zo
 
Maar waarom wil je zoveel stuuruitslag?

ik heb nou eenmaal die zelfde 90 gr. aan gehouden v/d K100lt. dus ik stel me zo voor als je op de trike zit en je wil in een straatje keren, dan moet je met je rechter hand het linker handvat vasthouden voor de max. stuur uitslag. dit is een gevoel, ik heb dit nog niet getest op de motor, mischien valt het wel mee en kan ik gewoon een 1:1 stuur overbrenging maken.

nou ben ik dus met voor partij bezig, en dus ook de remmerij, ik vraag me eigenlijk af waarom je nooit een auto remklauw op een zijspan ziet. ik vermoed dat dit met de slagvolummes te maken heeft, of is er nog een andere reden ?

ik zat te denken om een rem bekrachtiger van een auto te gebruiken en hiermee de 3 wielen te remmen met een auto remklauw en schijf. bediend door de rechtervoet. naar de achterwielen wou ik dan een remdrukregelaar plaatsen om de balans voor/achter te kunnen afstellen.
wat denken julie hiervan ?
 
Terug
Bovenaan Onderaan