Kawasaki ER-6N / ER-6F Topic: Deel 7

Hoi 3 jaar geleden begonnen met ER-6f (bj 2010) rijden en al die tijd nooit gepost in dit topic of z'n voorgangers… (schande! :o)

Het werkplaatsboek van model 2006/2008 zegt ook kleppen stellen bij 42000km. Maargoed als jouw boekje zegt dat dit bij 24000km moet gebeuren is de volgende keer bij 48000 km. Als jij het nu wilt (laten) doen houd niemand je tegen, en je motor zal er niet slechter om draaien als het goed is gebeurt. Je kan in feite ook elke maand je olie verversen, het zal niet nodig zijn maar zal er ook niet slechter van lopen. :')

Toen ik mijn motor bij de dealer bracht voor onderhoud vroeg ik om een 24000km beurt. Ze hebben daar ook een boek waarin staat wat er moet gebeuren. Maar dit zullen ze vast wel uit hun hoofd weten.

Ook staat er in mijn boekje dat om de 4 jaar de rubber benzine/remleidingen vernieuwd moeten worden, nu zal bijna niemand dit doen want vaak zijn deze leidingen nog in goede staat dus zonde om te vervangen. De gemiddelde dealer zal jou ook niet op extra kosten jagen. Ik gok dat mijn remleidingen nu 10 jaar oud zijn. En hebben nogsteeds geen sporen van uitdroging.
Ik neem aan dat je dit soort zaken bedoelt met dingen die gecheckt en vervangen hadden moeten worden bij 36000km.

Je banden kan je laten doen waar jij wilt. Als je je motor toch bij de dealer hebt staan voor onderhoud, is het misschien net zo makkelijk om ze er meteen nieuwe banden om te laten leggen. Dan hoef je m niet nog een keer weg te brengen. Tenzij ze de banden die jij wilt niet kunnen bestellen of ze 2 keer zo duur zijn.

Hoop dat je hier wat aan hebt. ;)
 
Beetje late reactie maar bedankt voor de info! Hier kan ik wel wat mee. Ik heb inmiddels vorige week mijn avd gehaald en afgelopen zaterdag de motor opgehaald dus jullie kunnen je wel voorstellen hoe mijn weekend was :)

Voorlopig laat ik de koplamp ff voor wat het is (het heeft ook wel wat) en zijn er wat andere dingen die eerst wil aanpakken.

• Mijn spiegels trillen echt als een malle boven de 4000-5000 toeren. Ik heb hier en daar al wat gelezen hierover maar hebben jullie nog gouden tips hiervoor?

• En ik wil een houder voor mijn iphone kopen maar heb geen flauw idee wat de diameter van mijn handlebar is. Het gaat om een er6n 2006 model, anyone?

Ik zal binnekort wel ff een mooie foto uploaden van mijn nieuwe baby :)


Welkom gingerbrood! En gefeliciteerd met het kiezen van de beste beginnersfiets die er is :] *O*

Wat betreft je vragen, ik kan wel antwoord geven op het verhaal van de koplamp, daar heb ik namelijk best wat onderzoek over gedaan.

Allereerst, je koplamp vervangen op een volledig legale manier is best moeilijk. Waar het namelijk uiteindelijk op neer komt, is dat een koplamp en motorfiets eenmaal bij elkaar horen. Een koplamp is dus goedgekeurd voor de fiets waar hij voor gemaakt is.

Echter, 99 van de 100 blauwe amigo's zullen hier niet naar kijken. Het gene waar die naar kijken is het E-keurmerk van de koplamp. Dit is een europese keuring standaard voor een zooi delen van je motorfiets (hetzelfde geld voor uitlaten, die wil je eigenlijk alleen kopen met E-keur). Koplampen met E-keur zijn redelijk goed te vinden op google. Het punt is enkel wel dat je óf ronde koplampen vind, óf bloedlelijke streetfighter koplampen, die je écht niet op je ER6n wilt zetten.

Er is hierbij weliswaar een andere optie waar ik de laatste tijd naar kijk, namelijk zoeken voor moderne schademotoren en de koplamp van die motorfiets overkopen. Dan heb je sowieso wel een E-keur, en je hebt een koplamp die er niet te gek uit ziet :)

Verder kan je kijken naar koplampen zonder E-keur. Dan kan je bijvoorbeeld kijken naar aanbieders uit de VS, hiermee wordt het aanbod een stuk groter en aantrekkelijker. Daar zijn wel degelijk mooie koplampen te vinden voor je fiets. Helemaal als je een beetje een normale koplamp gebruikt, moet je hier in principe prima mee kunnen rijden in Nederland. Alleen is er dus wel meer kans dat je door de blauwe vrienden aan de kant wordt gezet en gecontroleerd, wat boetes en een WOK-melding kan opleveren (kan iemand dit laatste bevestigen?). Dit betekend dat je niet meer verder mag rijden, en je de motor moet laten keuren bij het RDW.

Stel je zet uiteindelijk een andere koplamp op je motor, moet je er wel goed op letten dat je dit goed doet. Dit betekend dat je een koplamp installeert voor rechts-rijdende landen (een lamp uit het VK is net iets anders!), dat hij sterk genoeg is maar niet té sterk (je wilt niemand verblinden!) en dan moet hij nog onder de juiste hoek staan, dus niet te hoog.

Wat je moet realiseren, is dat zodra je de motor aanpast, en het niet goed gedaan wordt, dat je verzekering misschien niet uitbetaald als je schade maakt. Stel je rijdt in op een auto, maar het blijkt dat jouw custom koplamp de andere bestuurder verblind heeft, kan je logischerwijs meer problemen krijgen.

De meeste mensen zullen zeggen dat ik zeur, maar ik denk dat het verstandig is dat je dit op z'n minst weet :)
 
Even een vraagje tussendoor:

Ik wil een kabel van de accu naar voren maken voor de lader die ik ga monteren. Ik zie dat de kabels hier achter langs gaan:
(dus het zwarte stuk plastic die bij het zadel begint en onder de tank gaat)

Onder het zadel zit een schroef, maar hoe krijg ik hem er af? Als ik die schroef los heb zit die nog steeds aardig vast.
 
Als ik het goed heb zit hij met 2 drukpinnen vast in rubberen ringen in de buurt van de tank. Geeft wat weerstand maar als je er met beleid aan trekt zou hij er toch vrij gemakkelijk vanaf moeten komen.
 
Hoe spannen jullie je ketting van je er6n (bj 2012)?

Heb ik daar een paddock voor nodig of kan het ook zonder?

De er6n heeft een lange tijd stil gestaan. Vorige keer nog netjes 2,5 cm speling in hoogte, nu wel 6-7cm! Ik begrijp niet hoe dit kan...

Welke tools heb ik nodig?
Is zo'n ring steeksleutel setje genoeg voor die 2 schroefjes aan beide kanten, of moet ik ook echt die joekels eraf halen?
 
Hoe spannen jullie je ketting van je er6n (bj 2012)?

Heb ik daar een paddock voor nodig of kan het ook zonder?

De er6n heeft een lange tijd stil gestaan. Vorige keer nog netjes 2,5 cm speling in hoogte, nu wel 6-7cm! Ik begrijp niet hoe dit kan...

Welke tools heb ik nodig?
Is zo'n ring steeksleutel setje genoeg voor die 2 schroefjes aan beide kanten, of moet ik ook echt die joekels eraf halen?

:/ Niemand? :?
 

Als je met "die grote" de as bedoelt; Die moet wel los, maar niet eruit.
Dan die 2 kleine stellers iets aandraaien. Let op dat je ze dezelfde slagen geeft. Dus als je links 1,5 slag geeft, dan rechts ook. Anders komt je achterwiel scheef te staan.

:W
 
fQejul.jpg


Eindelijk toch maar besloten om deel te nemen aan dit topic/forum, even voorstellen:
Mijn naam is Ronny, ik ben 21 jaar en heb het genoegen om met deze schoonheid door het Zeeuws-Vlaamse land te scheuren. Naast het motorrijden studeer ik Business IT & Management en ben ik fanatiek voetballer.
 
Voor degene die interesse hebben in originele valblokken van een ER6N.
Ik heb en setje liggen waarvan er één iets ingekort is door een lichte schuiver.
Verder niks mis mee.

IMG_20120331_111107.jpg


IMG_20120331_111157.jpg
 
Net een afspraak gemaakt bij de garage voor een grote beurt. Kleppen moeten ook gesteld worden vanwegen km stand. Daarnaast is m'n voorband op. Maakt hij een raar geluid (denk voorste tandwiel iets niet goed) en zijn m'n voorste schijven beetje dunnig aan het worden. Ik ben bang dat het een dure beurt wordt ;(
 
Ha allemaal,

Ik heb geen reactie gehad op m'n oproep en marktplaatsadvertentie, dus in het kader van de grote zomerschoonmaak gaat alles bij het grofvuil.

Mocht iemand toch nog interesse hebben in (een van) de volgende items, stuur me dan nog snel even een berichtje:

Past op de versies 2006-2009:

1. originele kuipruit
2. originele topkoffer
3. origineel bevestigingsrek topkoffer
4. originele spiegels
5. gebruikershandleiding/boekje
6. originele handgrepen voor de passagier

De items onder 1, 2 en 3 kosten je bij de dealer bij elkaar rond de €350, dus zonde om weg te gooien, maar ik ga ze niet voor eeuwig bewaren.

As je d'r iets voor wil geven mag dat, als je het gewoon komt halen mag dat ook.

Groet, Pieter
 
Boekje raak je nog wel kwijt hoor, anders stuur je die maar naar mij. Koffer + rek moet ook nog wel lukken.
 
Laatst bewerkt:
Ha allemaal,

Ik heb geen reactie gehad op m'n oproep en marktplaatsadvertentie, dus in het kader van de grote zomerschoonmaak gaat alles bij het grofvuil.

Mocht iemand toch nog interesse hebben in (een van) de volgende items, stuur me dan nog snel even een berichtje:

Past op de versies 2006-2009:

1. originele kuipruit
2. originele topkoffer
3. origineel bevestigingsrek topkoffer
4. originele spiegels
5. gebruikershandleiding/boekje
6. originele handgrepen voor de passagier

De items onder 1, 2 en 3 kosten je bij de dealer bij elkaar rond de €350, dus zonde om weg te gooien, maar ik ga ze niet voor eeuwig bewaren.

As je d'r iets voor wil geven mag dat, als je het gewoon komt halen mag dat ook.

Groet, Pieter

Dit gaat om een F dus he? (kuipruitje ...)
 
Ha allemaal,

Ik heb geen reactie gehad op m'n oproep en marktplaatsadvertentie, dus in het kader van de grote zomerschoonmaak gaat alles bij het grofvuil.

Mocht iemand toch nog interesse hebben in (een van) de volgende items, stuur me dan nog snel even een berichtje:

Past op de versies 2006-2009:

1. originele kuipruit
2. originele topkoffer
3. origineel bevestigingsrek topkoffer
4. originele spiegels
5. gebruikershandleiding/boekje
6. originele handgrepen voor de passagier

De items onder 1, 2 en 3 kosten je bij de dealer bij elkaar rond de €350, dus zonde om weg te gooien, maar ik ga ze niet voor eeuwig bewaren.

As je d'r iets voor wil geven mag dat, als je het gewoon komt halen mag dat ook.

Groet, Pieter

Past die koffer en dat rek ook op een 2010-model? En hoeveel liter is de koffer?
:W
 
RAM Motorcycle Handlebar Clamp Base with M8 Screws Unpackaged - RAM-B-367U | RAM Mounts Kan dit op de ER-6f 2006? Kan het niet in de service manual vinden welke bouten erin zitten (M8? en lengte?) in het stuur.

Hierbij komt het zeker wel precies hoe vast het zit neem ik aan? Dus dat kan ik beter door iemand laten doen die er verstand van heeft met een "torque wrench"?

Ja dat pas wel, bout is m8 x 35mm. Dus met de meegeleverde bouten red je het wel.

Vastdraaien kan je zelf ook wel, vast is vast. Gewoon met ringsleuteltje 10 los en met inbus vast.
 
Laatst bewerkt:
[afbeelding]

Eindelijk toch maar besloten om deel te nemen aan dit topic/forum, even voorstellen:
Mijn naam is Ronny, ik ben 21 jaar en heb het genoegen om met deze schoonheid door het Zeeuws-Vlaamse land te scheuren. Naast het motorrijden studeer ik Business IT & Management en ben ik fanatiek voetballer.

Welkom! Mooie F! Wil je nog in de openingspost met die foto?
 
Ja dat pas wel, bout is m8 x 35mm. Dus met de meegeleverde bouten red je het wel.

Vastdraaien kan je zelf ook wel, vast is vast. Gewoon met ringsleuteltje 10 los en met inbus vast.

Mooi dat het past!

Ik dacht dat het best wel precies kwam hoe straks je dat doet maar dat is meer voor cruciale onderdelen zeker, en het stuur niet?

Zal hem binnenkort bestellen.
 
Mooi dat het past!

Ik dacht dat het best wel precies kwam hoe straks je dat doet maar dat is meer voor cruciale onderdelen zeker, en het stuur niet?

Zal hem binnenkort bestellen.

Een momentsleutel gebruik je om een bout zo strak te zetten dat ie niet knapt maar ook niet losloopt. Opzich kan je dit zelf ook wel aanvoelen. Als je het uiteindelijk toch niet vertrouwd kan je altijd nog langs een zaak.

Een stuur is ook best cruciaal op een motor hoor :+


Dankje!! Ben er erg trots op *D , mocht het niet te veel moeite zijn dan zie ik hem graag terug tussen de andere F's in de OP.
Erg mooi ja :Y
 
Een momentsleutel gebruik je om een bout zo strak te zetten dat ie niet knapt maar ook niet losloopt. Opzich kan je dit zelf ook wel aanvoelen. Als je het uiteindelijk toch niet vertrouwd kan je altijd nog langs een zaak.

Een stuur is ook best cruciaal op een motor hoor :+

Eh, ja, ... oke, daar heb je best wel een goed punt :?

Ik denk dat ik probeerde te zeggen onderdelen waar veel kracht op kan komen te staan. En zo straks houd ik het stuur nu ook weer niet vast . :D

Maar ik maak me ook wat teveel zorgen over zulk soort dingen, maar dat komt omdat ik er niet erg veel verstand van heb. ;)
 
Terug
Bovenaan Onderaan