The Red Bull Motogp Rookiescup

Victor Steeman en Sander Kroeze zijn door naar de finaledag staat op Facebook te lezen.
Hoop dat ze beide of in ieder geval één definitief in 2016 erbij is.
Victor Steeman heeft zich voor de 2016 editie van de Red Bull Rookies Cup gekwalificeerd en staat dus naast Walid Soppe op de grid. Erg goed nieuws. Gefeliciteerd Victor! Ga je zeker volgen!
 
Ook even aandacht voor Walid Soppe in de Rookie cup. Hij rijdt dit weekend 2 hele goede wedstrijden. Hij kan echt meedoen om de podiumplaatsen. :)
 
Net gekeken naar de Red Bull Rookies.
Van de prestaties van de Nederlanders word je niet bepaald vrolijk. Soppe net 1 punt, Steeman en Kroeze zoals het hele jaar bijna of helemaal achteraan. Soppe heeft in potentie de mogelijkheid vooraan te rijden. Steeman en Kroeze zit totaal geen potentie en enige verbetering in.
Vrees dat deze 3 jongens volgend jaar niet meer in de RBR rijden. Is er verder nog talent in NL om zich in deze cup te rijden?
 
Soppe is echt aan het prutsen momenteel. zo jammer, hij is de mojo beetje kwijt want het leek lekker te gaan begin dit jaar.
 
Volgens mij is hij zijn eigen glazen aan het ingooien. Hij rijdt nu net zoals hij overkomt, ongeïnteresseerd. Steeman en Kroeze kunnen het gewoon niet, Steeman stond als 9e gekwalificeerd maar komt in beide races in de eerste ronde als 21e Door. Dan doe je iets helemaal verkeerd lijkt mij. Is Barry Veneman er eigenlijk nog wel bij als begeleider?
 
En weer een DNF voor Soppe. Volgens mij zit er iets helemaal verkeerd bij die jongen. Mentaal gezien. De bravoure heeft hij wel, maar presteren ho maar. Ook bij het Dutch Racing Team zijn de prestaties niks. Bij de andere Nederlanders zit totaal geen stijgende lijn in. Het is niks en ik vrees dat het ook nooit wat wordt. Wat is de inbreng van de bondscoach eigenlijk? Is hij er nog wel bij om die jongens te begeleiden?
 
Ik betwijfel of de "schuld" bij Veneman gezocht moet worden - ik denk eerder dat de poel heel ondiep is en dat Bo en Michael toch echt grote uitschieters zijn. Fijn dat er Nederlandse jongens in het CEV en RBR meedoen hoor, het blijft belangrijk om overal rijders te hebben en het paddock bereikbaar te houden. Maar we kunnen, zo lijkt, niet verwachten dat van de pak 'm beet 50 serieuze jonge Nederlandse coureurtjes altijd wel een wereldtalent tussen zit.
 
Ik betwijfel of de "schuld" bij Veneman gezocht moet worden - ik denk eerder dat de poel heel ondiep is en dat Bo en Michael toch echt grote uitschieters zijn. Fijn dat er Nederlandse jongens in het CEV en RBR meedoen hoor, het blijft belangrijk om overal rijders te hebben en het paddock bereikbaar te houden. Maar we kunnen, zo lijkt, niet verwachten dat van de pak 'm beet 50 serieuze jonge Nederlandse coureurtjes altijd wel een wereldtalent tussen zit.
Dat ben ik met je eens. Vanuit de NSF 100 cup en de Moriwaki cup wordt de top vaak wel uitgenodigd om te komen kwalificeren voor de RBRC, maar dat betekent nog niet gelijk dat daar ook gelijk het volgend wereldtalent tussenzit. Daarnaast is succes in de RBRC ook geen directe opmaat naar een verdere succesvolle loopbaan in de GP's (Karel Hanika en Scott Deroue hebben het niet gered, maar bijvoorbeeld ook Thomas van Leeuwen niet of Sturla Fagerhaug).

Sterker nog, van de 22 coureurs die sinds het begin van de rookies cup in 2007 op het eindpodium hebben gestaan, zijn er maar een handvol coureurs die op het podium hebben gestaan in de Grands Prix: Johann Zarco, Luis Salom, Danny Kent, Lorenzo Baldassarri, Joan Mir en Di Giannantonio.

Er zijn bijvoorbeeld ook hordes Spanjaarden die wel talentvol zijn maar de top 20 in de racerij niet doorbreken. Albert Arenas is zo'n coureur. Maar als er een stuk of 8 meedoen met jouw nationaliteit, is het makkelijker juichen dan als er maar één of twee meedoen waar alle ogen op gericht zullen zijn.

Hoe meer initiatieven wij Nederlanders ontplooien en hoe populairder de sport wordt, hoe toegankelijker het wordt om het wereldtalent eruit te filteren. We zullen dan echter wel moeten accepteren dat er ook coureurs zullen falen.

Niet dat Soppe dat nu perse aan het doen is, maar daar ligt wel een rol voor goede begeleiding. En het is het eerste jaar voor Steeman en Kroeze. Ik hoop dat ze hun plaatsje voor volgend jaar mogen behouden en wat kunnen groeien in het kampioenschap.
 
Ben geschrokken van de praatjes die soppe had bij het interview voor de TT , erg arrogant en ongeïnteresseerd zoals hij over komt.. Als je dat nou ook waar kan maken word het gewaardeerd omdat het dan vaak gezien word als "de juiste instelling " maar nu word hij hard afgerekend omdat hij niet of nauwelijks presteert
 
Ja, ik heb de race gezien. Laatste race van de Nederlanders? Kan me niet voorstellen dat deze 3 jongens volgend jaar nog een start krijgen. Totaal geen verbetering van Kroeze en Steeman althans kwa posities. Soppe deed in Jerez en Assen nog mee voor de overwinning maar kan daarna nauwelijks nog in de punten rijden. Heel veel valpartijen. Begreep dat er dit jaar ook geen begeleiding van de bond was. Slecht KNMV!!
 
Sterker nog, van de 22 coureurs die sinds het begin van de rookies cup in 2007 op het eindpodium hebben gestaan, zijn er maar een handvol coureurs die op het podium hebben gestaan in de Grands Prix: Johann Zarco, Luis Salom, Danny Kent, Lorenzo Baldassarri, Joan Mir en Di Giannantonio.

Sinds Silverstone mag Bo Bendsneyder erbij gerekend worden...

En inderdaad, zeer verbaasd dat Soppe nog een jaar door mag. Hij moet het dan echt wel beter gaan doen. Hoe gaat het eigenlijk bij het DRT. Blijft Soppe daar nog een jaar of moet hij verkassen? De prestaties in het CEV zijn namelijk ook niet echt denderend....
 
Maarliefst 7 NL talenten zijn uitgenodigd voor de selectie dagen van de RBR voor 2017. Ik hoop en geloof dat er best goede kanshebbers bij zitten. Zie artikel op Racesport.
 
Finn de Bruin volg ik sinds dit jaar op de voet nadat ik hem tegenkwam op Mettet. Aardige jongen (en zijn vader) en goed snel ook op de RC390. Heeft mijn sympathie in ieder geval.
 
116 rijders doen volgende week mee met de selectie in Spanje. Er staan 7 Nederlanders op de lijst. Gek genoeg staat Loran Faber
niet op de lijst. Die stond er nog wel bij in het artikel van een paar weken geleden op Racesport. Ik had hem toch de meeste kansen toegedicht. De volledige lijst staat op de RBR site.
 
Terug
Bovenaan Onderaan