Kawasaki GPZ500, die dingen blijven maar rijden...

Vandaag voor het eerst in lange tijd weer wat aan de GPZ gedaan. De motor startte niet. Ik vermoedde een kapotte startmotor, maar vervangen hielp niet. Na enig zoeken bleek de spie op de krukas kapot, waardoor het freewheel en het tandwiel waar de startketting overheen loopt in het luchtledige draaiden.

Die dingen zijn gelukkig vrij makkelijk leverbaar, er is er 1 onderweg. Daarna hopelijk eindelijk wat km's maken op de GPZ! De startmotor bleek dus in orde, ik heb er nu dus 1 reserve op de plank liggen.
 
Laatst bewerkt:
je koelvloeistof meter gaat gewoon omhoog als alle koelvloeistof weg lekt , ik kan het weten :P
ik had 1 slangen klem niet goed vast gedraaid na het kleppen stellen |(
 
Laatst bewerkt:
Hoi GPZ-kanjers...

Vraagje,

Ik ben op zoek naar een complete uitlaat voor GPZ500s uit '95. Alles is op de balanspijp verroest en de bochten zijn ook niet goed meer. Montageonderdeel van de demper ook naar de knoppen. Iemand die toevallig in het bezit? Nieuw is ook zonde van je centen...
 
Ik denk dat het niet mee zal vallen een goede complete tweedehands uitlaat te vinden. Is demonteren, schoonmaken met een staalborstel, laten lassen en zelf spuiten met hittebestendige verf een idee? De uitlaat van een GPZ is in zijn geheel te monteren, dus dat biedt de mogelijkheid om alle zwakke plekken gewoon te lassen in plaats van te klemmen.
 
Ik heb wat lees- en kijkvoer voor jullie!

Mijn vader was zo aardig om mijn motor op te komen halen en naar zijn huis te rijden (aangezien ik nog geen rijbewijs heb) zodat ik hem van wat onderhoud kan voorzien (heb ik zelf geen ruimte voor). Helaas heeft hij op een rotonde een schuivertje gemaakt (voorwiel gleed ineens weg, begrijp niet echt hoe maarja) en nu heeft de motor een paar schadeplekjes. Zelf is hij, afgezien van een wat stijve enkel, in orde gelukkig. Nu zijn er wel wat dingen waar ik naar op zoek ben, namelijk:

- Schakelpookje '97
- Knipperlicht voor, Links
- Achterkap metallic grijs '97, Links
- evt zijkap Linksvoor want bevestigingspunt is afgebroken maar dat kan ik zelf nog wel fiksen denk ik
edit: Dit fiks ik zelf wel

Het valt dus mee zoals jullie zien. Bijgevoegd wat foto's om er een beetje een beeld bij te krijgen.
y3m7On6zmFpxwsfQvbmfrX8jpPG4eertIT98g9yl6jXCLXGmBLw2hqHzsGC41bgMi233N8eM1RVkob8vvjv3xttJBcrPH7quLQYgbR2qETxi5D-hQ4MxZKM8dR5-Xh9yzA9IN_ZXOUPXUPCGjFJthnfha0kKhWbWlWcrAQItxi4dhw

y3mOOPF-Rs0ZkqxS4NEv2SroxBovsSDnwhbwZko8lzj7uHCpyMOTnK3557ReiiL1uCHdxl86gMWt_yT_he-i4SXCTwGBB9Ako63MI9FvOSHsmmlxWzd3fHbyPU_TMZNp6WEHLWfCWEzSp_g7I_2Krgm-NCi6pCY3lb4eFD2uYvfTZs

y3m4YnmNr0LxcSN_5jqhddjtagSpDv_NExyxXvGgrBiEZCjZGWX9K6iSUgkTX_vaR5vGuenLjydw3oNGsEwMD1PTTyatBf6dYbEO58y44yLHLPO9fZZa_k3nlKR8ebf7tKZjBKsY5mvP7n9SN4NBN9bj33WX3NfBEtgEEjlDftW3iM

y3mWd0MAjl3tLc93cYbmgl7FRdSgupS38qJKWvuNRxl-5Tuno9IpfPv-5pewFBvM5708nBfSXLVsh6NNIoicDbwblFLK6d5wE5ouGya9KM3i7Jqwif9W_JHmkN6r0wmUZoLfcaxJ9m8aqG-Khn9aFuLCOGe9e0Rmqy2ett-zam7D_U

y3myyEWs3-5gQWVTBbprEDEDbjMFT6NY1S7kdwt1gI4mCmOjVdSDEPe0qIT9-QOMURSaaqahQuujDo375cONgN8X6ie7zMKBHni-8sgzoMYDgqcmuVKbhZngWvV-1-wO_HqR8jOzU_HLlzDRltUPGYz7a-SQisri_AfI_B93biAuGk

y3my36ZGJBDfA3Rgm2yb1XksDvmWSotxWYHdOEFZrGAHJJwrwC4gTInlmzntU8JrR6DUvD_NO75Ty32baETscucCRir9U8CCsT9OYvJsKN9-9jx-hrcm-4Qp1A9AxqB1scCgrJrVxRSF0qbo7jax10z992iYEBUg2enuZxEBRKq_Kk
 
Laatst bewerkt:
Ai. Die van mij heeft ook al een paar keer op zijn kant gelegen (don't ask...).
Kan je dat knipperlicht niet gewoon terugduwen? Die van mij hing er laatst ook bij...
Is je vader WA verzekerd? :P
 
Laatst bewerkt:
Da's balen, gelukkig weinig schade aan motor + vader. Pookje is gewoon weer recht te buigen hoor( dat heb ik al een paar keer mogen doen :$ )
 
bedankt voor het medeleven! ;) knipperlichtrubber is gescheurd + bevestigingsplaatje zit niet meer vast aan de kuip (klemt niet meer), dus dat moet wel een nieuwe worden. Kan t opzich wel beunen met ducttape, maar wil t liever goed oplossen. Zelfde geldt voor pookje, hij is dusdanig gebogen dat ik bang ben dat ie breekt als ik m terugbuig.
Motor is WA verzekerd op mijn naam, maar mn pa vast ook wel WA verzekerd. Schiet dat wat op dan?
 
De verzekering trapt daar niet in, voertuigen vallen niet onder de WA verzekering. Het pookje is gewoon van pisbakkenstaal, geen aluminium, dat breekt niet zo gauw 8-). Dat knipperlicht, is de kuip daar niet beschadigd (ik ken het nieuwe type niet echt)?
 
Kuip is niet beschadigd, alleen een soort bevestigingsplaatje vh knippl zit los. En t rubber waarmee t knipperlicht ingeklemd zit is afgescheurd
 
Even bezig geweest met de begrenzer erop zetten (ben bezig met a2 rijbewijs) en moet twee kruiskopjes op de carbs losmaken, maar.... Dat gaat niet, zitten muurvast. Heeft iemand (algemene ) tips om die los te krijgen?

Edit: heeft al een dag plus nacht in de wd40 gestaan
 
Laatst bewerkt:
Even bezig geweest met de begrenzer erop zetten (ben bezig met a2 rijbewijs) en moet twee kruiskopjes op de carbs losmaken, maar.... Dat gaat niet, zitten muurvast. Heeft iemand (algemene ) tips om die los te krijgen?

Edit: heeft al een dag plus nacht in de wd40 gestaan

Met een slagschroevendraaier krijg je ze los.
In mijn ervaring werkt Imal overigens beter dan wd40.
 
Even bezig geweest met de begrenzer erop zetten (ben bezig met a2 rijbewijs) en moet twee kruiskopjes op de carbs losmaken, maar.... Dat gaat niet, zitten muurvast. Heeft iemand (algemene ) tips om die los te krijgen?

Edit: heeft al een dag plus nacht in de wd40 gestaan


IMAL (Ik Maak Alles Los) kruipolie is beter.
WD 40 werkt hiervoor niet echt. (is géén kruipolie)

Een passende JIS (Japanese Industial Standard) schroevendraaier kan óók werken.
(deze geeft een betere grip op de kruiskop)

Een venijnig tikje op het boutje (als van een slagschroeven draaier) kan ook helpen.
Maar als je er bij kunt en je hebt een slagschroevendraaier is het gebruik ervan ook een optie.

Maar...........alles met beleid. Het blijft een carburateur van zacht materiaal. En de kruiskopjes zijn zo vervormd.
 
Wat ik wel heb gedaan is, als ik de schroefjes er eenmaal uit had, ze vervangen door RVS inbus, dan ben je van het gedoe verlost. En als je dat toch van plan bent, wordt de griptang ook ineens een optie ;)
 
Ga sws nieuwe boutjes erin doen, deze kopjes zijn veel te zacht. Bedankt voor de tips, ik ga eens kijken of ik aan wat betere tools en imal olie kan komen!

Edit: griptang? :?
 
Laatst bewerkt:
@joppie100 zonde van de motor. Misschien een beetje olie op het wegdek? Zelf ook bijna de GPZ tegen de vlakte gewerkt in een rotonde, ging wel hard en een beetje erg schuin. Achterwiel gleed weg en zat met laars klem tussen wegdek en bike. Mooie schaafplek aan de onderkant van de Kuip. Dus niet te extreem mee rijden mensen ;-)
 
Vandaag kreeg ik per post mijn felbegeerde nieuwe krukas-spie binnen om het freewheel te monteren. De vorige was gebroken, waarschijnlijk had ik het nieuwe freewheel niet goed genoeg vastgezet of zat de spie scheef (waarschijnlijk een combi van die twee).

Nadat alles weer gemonteerd was sloeg de Kawa snel aan, alleen loopt er een carb over |( |( Die heb ik vorige maand al een keer volledig onder handen genomen, en ze deden het prima tot de spie brak. Morgen maar eens verder kijken -O-
 
Overlopende carb lijkt gefixt, er zat een vuiltje tussen de vlotternaald en de zitting waar hij in valt. Schoongemaakt en een benzinefilter gemonteerd in de leiding, die zat er gek genoeg nog niet tussen. Morgen een testritje :]
 
Vandaag de eerste testrit gereden met de GPZ. Volgens mij ging dat wel goed *O* . Het blok loopt netjes en regelmatig, maar het karakter is wel wat meer onbehouwen als dat van de Hyosung (maar dat is dan ook een V-Twin, die schijnen wat rustiger te lopen). Tijdens de rit een fotootje gemaakt, hier nog zonder onderkuip.

temporary_zpsfv3e9hg3.jpg
 
Nice! Ik heb inmiddels mn begrenzer gemonteerd, remvloeistof voor vervangen en een stootblokje voor mn bok gemaakt. (Die kwam tegen mn ketting aan door monteren van sportuitlaat) Gashendel loopt nu niet meer zo soepel, blijft hangen bij helemaal open draaien, dus daar moet ik nog ff naar kijken. Ohja en nieuwe koelvloeistof erin, schakelpookje soort van recht gebogen en ketting ingesprayd.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan