Probleem met motorzaak om beurt <--> schade

lukepro3

MF veteraan
21 apr 2013
1.377
8
Arnhem
Goedendag,

een honda nx125 cc'tje bouwjaar 1997 km stand 26.000

motor voor grote beurt naar een zaak geweest (honda dealer)
motor was volgens hun +-4a500 euro waard,
wij waren er aan gehecht dus hebben hem een grote beurd gegeven 750euro!!!
goed konden wij mee leven en omdat wij er aan gehecht zijn was die dit waard in onze ogen.

echter 2.000km later houd de motor er mee op.

uitslag (zelfde dealer) motorolie zat o,5liter in, motorolie is volgens hun vervangen bij de beurd,
motor is nu vastgelopen zuiger stuk (cilinder waarschijnlijk ook wel) blok zit vast krijgt zaak ook niet lopend ze hebben geprobeerd hem lopend te krijgen maar dat was niet meer mogelijk.

nu krijgen we een antwoord van wij doen er niks meer aan.

Kan dit zomaar? ik hoop echt dat iemand mij raad kan geven!
 
Stel je nou eens het onwaarschijnlijke voor... de dealer is zo aardig geweest om op de rekening te vermelden welke olie erin gekieperd is... en dat is volgens de 'specs' een foute soort.

Dan heb je toch echt wel een succesje. Dus als er een printje kan komen van de originele rekening dan valt er inhoudelijk vast en zeker nog wel wat af te dingen.
 
Vanmorgen een motor ophalen die niet start, klant loopt continu in de weg en zit aan dingen te prutsen terwijl ik bezig ben met startkabels met de + op een onmogelijke plek (ding staat in een ondergrondse parkeer garage waar de bus niet in kan en een ding op zachte banden eruit duwen vertik ik)

Na 3 keer gevraagd te hebben of hij NIETS wil doen, krijg ik dat ding gestart, breng de startkabels naar de bus en hoor hem omhoog rijden en de zijstandaard uitzetten in de versnelling met koppeling los. LUL roep ik. De lul antwoord: zo gaan we toch niet met elkaar om. Ik antwoord: ik heb 3 keer gezegd dat je niets moest doen LUL.

Bijna had ik die motor laten staan

_O- _O- , "bijna" ik vindt het knap van je... :}

Ik loop geregeld (oke het is een soort familie O-) ) bij iemand die oude klassieke motoren bouwt/restaureerd ext.
LUL zal die niet zeggen, maar hij pakt de klant beet en flikkert hem zonder wat te zeggen de werkplaats uit...... _O- _O- . Meerdere xren mee gemaakt. "moet me eigen ff kunnen concentreren" zegt ie dan. Klanten wachten dan vervolgens gewoon buiten rustig ff :+
 
Stel je nou eens het onwaarschijnlijke voor... de dealer is zo aardig geweest om op de rekening te vermelden welke olie erin gekieperd is... en dat is volgens de 'specs' een foute soort.

Dan heb je toch echt wel een succesje. Dus als er een printje kan komen van de originele rekening dan valt er inhoudelijk vast en zeker nog wel wat af te dingen.

Idd. Dan hoef je alleen nog maar onomstotelijk aan te tonen dat de vastloper direct verband houd met de 'verkeerde' olie.

Ergo, back to kansloos, helaas.




Maar alles ook eens vanaf de andere kant bekijken.
Je bent zelf dealer en een voor jou onbekend iemand brengt een voor jouw onbekende motor voor een beurt.
Een maand en 2.000km later komt die klant met de klacht dat zijn motor is vastgelopen en verwacht dat jij als dealer eea gaat regelen.
Hoeveel mensen zeggen nu: Tuurlijk, ik neem daar de verantwoording voor en ga m weer helemaal top maken voor je !!
 
Gezien de gehechtheid aan zijn geliefde motorfiets, de reeds getoonde gevoeligheid als het aankomt op heldere, maar door hem minder wenste reacties en het totaal ontbreken van de ingecalculeerde steun en volkswoede richting Motoport, verwacht ik niet dat we de uitkomst nog ooit gaan horen.

Dus...
 
"Klanten"
Gelukkig zijn ze in de horeca zoveel gemakkelijker...

Je hebt helemaal geen poot om op te staan TS.

Zo had ik ook eens een klant die ons wou aanklagen omdat hij 3 maand geleden is komen eten en zijn zonnebril vergeten was en dacht dat wij hem weggegooid hebben. ><
 
Dat 125je heeft al heeeeeeeeeeeeeeel lang geen professioneel onderhoud gehad. Elke prof controleert dingen als spaakspanning, maar dat is bij deze nog nooit gedaan. Dat ding reed dus kudt Plots rijdt ie wel lekker en wordt er een stuk harder, langer en hoger in toeren mee gereden. Ja, dan gaat ie stuk als je een uur volgas blijft knallen.

Dit dus.

Been there done that.
Voor een paar knaken een Honda mini-racer (250CC v-twin)gekocht. Op een gegeven moment het rempotje van de hydraulische koppeling aan gort geknepen. Laten maken en meteen even naar de afstelling laten kijken. Alsof die weer nieuw uit de showroom kwam, alle 40 paardjes weer terug *O*

Pret heeft niet lang geduurd, enorme knal tijdens een stoplichtsprint en het vermogen gehalveerd. Achterste cylinder up in smoke, vlammen sloegen eruit.
Toch even te veel van het blok gevraagd.

Overigens hulde voor de blokontwerpers van Honda, blok starte nog steeds op 1 cylinder.
 
Gezien de gehechtheid aan zijn geliefde motorfiets, de reeds getoonde gevoeligheid als het aankomt op heldere, maar door hem minder wenste reacties en het totaal ontbreken van de ingecalculeerde steun en volkswoede richting Motoport, verwacht ik niet dat we de uitkomst nog ooit gaan horen.

Dus...

Die gehechtheid aan de motor zorgt voor een leuke dramatische twist aan het verhaal, maar daar moet je je niet teveel van voorstellen, dat ding stond al ver voor deze beurt te koop.. KLIK!
 
Stel je nou eens het onwaarschijnlijke voor... de dealer is zo aardig geweest om op de rekening te vermelden welke olie erin gekieperd is... en dat is volgens de 'specs' een foute soort.

Dan heb je toch echt wel een succesje. Dus als er een printje kan komen van de originele rekening dan valt er inhoudelijk vast en zeker nog wel wat af te dingen.

Ik had dit afgelopen maand met mijn auto. Niet de verkeerde soort olie er in, maar wel bijna een liter teveel er in. Het stond op de bon, en toen ik verbrandde olie begon te ruiken in de auto, niet heel veel kilometers later dacht ik eerst nog dat ze misschien wat hadden gemorst. Tot ik onder de auto keek.. hele onderkant van motorblok, wielophanging etc zeiknat, redelijk wat olie blijkbaar (volgens dealer, die de boel schoonmaakte) via de oliefilter eruit gedrukt. Is ook niet goed voor het blok. Gelukkig nog redelijk vlot er bij. Zal wel leerling-monteur zijn geweest. En eigenlijk doe ik dat soort simpele klusjes liever zelf, maar zonder beurt bij merkdealer anders geen mogelijkheid tot pechhulp van dat merk. Ook wel eens een motorzaak meegemaakt die een motor afleverde met een halve liter teveel, ondanks dat ik vooraf precies op gaf hoe ze moesten meten (dry sump, wat ze niet gewend waren). Daar kwam het via het luchtfilterhuis terug. Zelf opgelost, wel dealer ingelicht.


Maar na 2000km zulke schade en niet peilen, gaat lastig worden. Ook moet je je afvragen of je bijv. een rechtszaak zou willen starten voor een motor van dit bedrag. Als je verliest kan je daar een leuke 2e hands motor van kopen.

Mijn opa controleerde overigens de bandendruk van zijn auto eens per jaar, bij de APK. :Y
 
Ik had dit afgelopen maand met mijn auto. Niet de verkeerde soort olie er in, maar wel bijna een liter teveel er in. Het stond op de bon, en toen ik verbrandde olie begon te ruiken in de auto, niet heel veel kilometers later dacht ik eerst nog dat ze misschien wat hadden gemorst. Tot ik onder de auto keek.. hele onderkant van motorblok, wielophanging etc zeiknat, redelijk wat olie blijkbaar (volgens dealer, die de boel schoonmaakte) via de oliefilter eruit gedrukt. Is ook niet goed voor het blok. Gelukkig nog redelijk vlot er bij. Zal wel leerling-monteur zijn geweest. En eigenlijk doe ik dat soort simpele klusjes liever zelf, maar zonder beurt bij merkdealer anders geen mogelijkheid tot pechhulp van dat merk. Ook wel eens een motorzaak meegemaakt die een motor afleverde met een halve liter teveel, ondanks dat ik vooraf precies op gaf hoe ze moesten meten (dry sump, wat ze niet gewend waren). Daar kwam het via het luchtfilterhuis terug. Zelf opgelost, wel dealer ingelicht.
Ook eens gehad, maar dan bij de grote beurt van m'n motor. Na 1km stond ik al stil met olie over het achterwiel etc. Conclusie van de monteur 'oeps een liter te veel olie'. Motorzaak heeft hem direct in de bus geschoven en opnieuw nagekeken. Kreeg wel de rekening van het ophalen en het opnieuw er naar kijken. Slechts 1 der acties waardoor ik een hekel heb aan motorzaken..ook de kleine onafhankelijke.
 
Ik had dit afgelopen maand met mijn auto. Niet de verkeerde soort olie er in, maar wel bijna een liter teveel er in. Het stond op de bon, en toen ik verbrandde olie begon te ruiken in de auto, niet heel veel kilometers later dacht ik eerst nog dat ze misschien wat hadden gemorst. Tot ik onder de auto keek.. hele onderkant van motorblok, wielophanging etc zeiknat, redelijk wat olie blijkbaar (volgens dealer, die de boel schoonmaakte) via de oliefilter eruit gedrukt. Is ook niet goed voor het blok. Gelukkig nog redelijk vlot er bij. Zal wel leerling-monteur zijn geweest. En eigenlijk doe ik dat soort simpele klusjes liever zelf, maar zonder beurt bij merkdealer anders geen mogelijkheid tot pechhulp van dat merk. Ook wel eens een motorzaak meegemaakt die een motor afleverde met een halve liter teveel, ondanks dat ik vooraf precies op gaf hoe ze moesten meten (dry sump, wat ze niet gewend waren). Daar kwam het via het luchtfilterhuis terug. Zelf opgelost, wel dealer ingelicht.


Maar na 2000km zulke schade en niet peilen, gaat lastig worden. Ook moet je je afvragen of je bijv. een rechtszaak zou willen starten voor een motor van dit bedrag. Als je verliest kan je daar een leuke 2e hands motor van kopen.

Mijn opa controleerde overigens de bandendruk van zijn auto eens per jaar, bij de APK. :Y

Ik vind dat altijd zo kwalijk he. Breng je je voertuig naar een bedrijf en dan verneuken ze de meest basale klusjes. Olie, remmen, ophanging, ik heb het allemaal fout zien gaan. Grote bek toe kan je krijgen als je verhaal gaat halen. De gemiddelde voertuig eigenaar moet toch enorm belazerd worden want die gaan niet op en auto of motor forum eens checken hoe of wat.

Ik heb welgeteld 1 goede garage gehad en die ging dicht (merk dealer, hadden nog een ander filiaal) want ze konden niet genoeg auto's verkopen. Die keken de wagen zo ongeveer na met een vergrootglas. Elk ontbrekend schroefje en knopje werd op de lijst gezet. Dan wordt je APK soms iets duurder maar liever dat dan 2x de weg opgestuurd worden met een doormidden gebroken hoofdveer aan de voorkant, 2x de weg opgestuurd worden met totaal verneukte voorremmen of het 'repareren' van een schommelend stuur door hem gewoon zo fucking strak te draaien dat hij niet uit zichzelf terug kan draaien na een bocht. De garagemarkt hier in de omgeving bestaat voornamelijk uit zwakbegaafde monteurs een andere conclusie kan ik gewoon niet trekken.
 
Ik vind dat altijd zo kwalijk he. Breng je je voertuig naar een bedrijf en dan verneuken ze de meest basale klusjes. Olie, remmen, ophanging, ik heb het allemaal fout zien gaan. Grote bek toe kan je krijgen als je verhaal gaat halen. De gemiddelde voertuig eigenaar moet toch enorm belazerd worden want die gaan niet op en auto of motor forum eens checken hoe of wat.

Ik heb welgeteld 1 goede garage gehad en die ging dicht (merk dealer, hadden nog een ander filiaal) want ze konden niet genoeg auto's verkopen. Die keken de wagen zo ongeveer na met een vergrootglas. Elk ontbrekend schroefje en knopje werd op de lijst gezet. Dan wordt je APK soms iets duurder maar liever dat dan 2x de weg opgestuurd worden met een doormidden gebroken hoofdveer aan de voorkant, 2x de weg opgestuurd worden met totaal verneukte voorremmen of het 'repareren' van een schommelend stuur door hem gewoon zo fucking strak te draaien dat hij niet uit zichzelf terug kan draaien na een bocht. De garagemarkt hier in de omgeving bestaat voornamelijk uit zwakbegaafde monteurs een andere conclusie kan ik gewoon niet trekken.

Die kerel dat ik mn motor heb weg gebracht is het ook nog geen één keer 100% goed gegaan. Van de ketting VEEL te strak spannen tot boutjes (voorvork) vergeten aan te draaien , tot stekkers vergeten in te pluggen. en dan nog een keer oude opgedroogde ventielen bij mn nieuwe banden gekregen, flinke krassen op de velg met banden monteren, en een zaak presteerde het om van mn torx bouten bij de remklauw, inbusbouten te maken..

Jep ik doe het graag liever zelf, zover ik kan
 
Ben ik even blij dat 1 van mijn vrienden een ervaren monteur is.

Ik doe echt alles zelf en wordt enkel gecontroleerd, afgezeken en waar nodig verbeterd :o :+

Besef opeens heel erg dat ik wel van geluk mag spreken.
 
Laatst bewerkt:
Joh, het is heel zuur dat je recent zo'n bedrag hebt uitgegeven- in vertrouwen neem ik aan- en dat je blok alsnog aan gort loopt.
Ik snap dat je teleurgesteld/kwaad bent maar denk inderdaad niet dat je ergens schadevergoeding of wat dan ook kan claimen.

Om het op een productievere boeg te gooien; Zijn er geen losse blokjes van deze dingen in de handel? Wellicht kun je voor 150-200 euro een goed lopend blokje scoren?

Oeps martell lees net je vermaning.. :$
 
Laatst bewerkt:
Ja, bedacht me dat hij de rekening net verhoogt had met 100 euro en daarvan werd ik weer rustig


Ik heb wel eens een klant gehad, waarbij ik het gevoel had, dat ik beter de klus niet kon aannemen, dus idioot veel geld gevraagd. Kon ik gvd die klus alsnog doen. Gelukkig maakt geld e.e.a. goed :P
 
Terug
Bovenaan Onderaan