500 euro challenge, Yamaha XS750 '77

Kleine update: de zuigers zitten op hun plek, inclusief cilinders. En natuurlijk de tip van TripleXS opgevolgd, er zit verse krimpkous om de draadeinden (plaatjes volgen).
Verder zijn er nieuwe balhoofdmoeren en het bijbehorende gereedschap binnengekomen. De originele zagen er sinds ik de fiets heb al niet meer uit. En de bussen voor de achterveren zijn binnen. Komend weekend dus weer wat klussen te doen.
Oja, ik heb ook een nieuwe regulator besteld. Van de oude zag de bedrading groen en hoe kort ik ze ook afknipte, ze bleven groen. Daarna nog geprobeerd onder röntgendoorlichting te kijken hoe het vanbinnen zat (secundaire arbeidsvoorwaarden noem ik dat :P ), maar daar werd ik niet veel wijzer van. Daarom een nieuwe.
Deze plaatjes wil ik jullie ook niet onthouden (klik voor vergroting):
[afbeelding]
en een zij-aanzicht:
[afbeelding]
Tot de volgende keer!
nice!

volgens welke "techniek" heb je de zuigers in de cilinder laten glijden... ook met PVC pijp erom heen of..??
 
Haha, cool! :}

Wat voor verf heb je gebruikt voor het motorblok? Zo op de foto's lijkt het de perfecte mix (voor een motorblok) tussen glans en mat.
Ik heb VHT remklauwlak gebruikt, zijdeglans. Is hitte- en benzinebestendig.

nice!

volgens welke "techniek" heb je de zuigers in de cilinder laten glijden... ook met PVC pijp erom heen of..??
Met moed en beleid, haha. Gewoon stukje bij beetje, veer induwen (met de platte kant van een schroevendraaier) en cilinders eroverheen laten zakken/zuiger er in duwen. Oh ja, geduld is ook wel handig. Wel opletten dat het recht in elkaar schuift en de veren in de groefjes blijven.
 
Lekker bezig,

Ik zie iets in een TO-220 behuizing en een hoop melf weerstanden op je röntgen plaatjes, maar verder weet verder ook niet wat je er mee kan :?

Het verf smijten op je blok is best goed gelukt :+
 
nice!

volgens welke "techniek" heb je de zuigers in de cilinder laten glijden... ook met PVC pijp erom heen of..??

Ik kreeg van het revisiebedrijf de tip om de zuigers langs boven te monteren, dan kun je een zuigerveercompressor gebruiken. Vervolgens de zuigers precies zover er onderuit laten komen dat je de pistonpennen kan monteren. Goede raad, het werkt alleen niet bij een 120° driecilinder....
 
Er wordt nog gestaag gewerkt aan de XS750. Plaatjes!

Verse krimpkous om de draadeinden.
full


Verse klepseals.
full


Vers geslepen kleppen weer op hun plaats met mijn fancy klepveertang. ;)
full

full


Kettingspanner op zijn plaats. De verse pakking heb ik onderaan een klein beetje bij (of af :? ) moeten snijden.
full


En het carterdeksel op zijn plaats met een verse olie seal.
full


Nu de linkerzijkant nog dichtmaken en de bovenkant en dan kan ie in het frame! Maar daarvoor moet ik eerst o.a. de nokkenasketting aan elkaar gaan knijpen en de klepspeling controleren. Tot de volgende update! :W
 
"Nu de linker zijkant nog dichtmaken en de bovenkant en dan kan ie in het frame! Maar daarvoor moet ik eerst o.a. de nokkenasketting aan elkaar gaan knijpen en de klepspeling controleren. Tot de volgende update!"

Haha, even de bovenkant dichtmaken. De linker zijkant is inmiddels gelukt en dan lees je verder in de handleiding en beginnen ze ineens over TDC. Wat?? Dat is hogere motorblokkunde wat mij betreft. Eerst studeren dus, voordat ik verder kan.
Dat was afgelopen zaterdag. Inmiddels denk ik dat ik het wel aankan.

Ik heb het stuur en de zijstandaard alvast gemonteerd. Kon alleen de veer niet meer vinden, wel de kapotte... Daarna heb ik de XS eens even naar buiten gerold. Stond toch wel mooi, in het zonnetje. *D De bouten voor de schokbrekers staken te ver uit (het vaste deel aan het frame), dus hier heb ik een stukje vanaf geslepen. De schokbrekers zitten nu, inclusief stalen bussen op hun plek.
En ik heb het busje waar de kabel van de toerenteller in gaat voorzien van een nieuwe olie seal en o-ring.
:W
 
"Nu de linker zijkant nog dichtmaken en de bovenkant en dan kan ie in het frame! Maar daarvoor moet ik eerst o.a. de nokkenasketting aan elkaar gaan knijpen en de klepspeling controleren. Tot de volgende update!"

Haha, even de bovenkant dichtmaken. De linker zijkant is inmiddels gelukt en dan lees je verder in de handleiding en beginnen ze ineens over TDC. Wat?? Dat is hogere motorblokkunde wat mij betreft. Eerst studeren dus, voordat ik verder kan.
Dat was afgelopen zaterdag. Inmiddels denk ik dat ik het wel aankan.

Ik heb het stuur en de zijstandaard alvast gemonteerd. Kon alleen de veer niet meer vinden, wel de kapotte... Daarna heb ik de XS eens even naar buiten gerold. Stond toch wel mooi, in het zonnetje. *D De bouten voor de schokbrekers staken te ver uit (het vaste deel aan het frame), dus hier heb ik een stukje vanaf geslepen. De schokbrekers zitten nu, inclusief stalen bussen op hun plek.
En ik heb het busje waar de kabel van de toerenteller in gaat voorzien van een nieuwe olie seal en o-ring.
:W
Nak inmiddels er op?
Klepspeling gedaan?
 
TDC staat voor "Top Dead Center" alias het bovenste dode punt...
Dus het zal vast gaan om de afstelling of de montage van het één of ander?
 
Hai, ja daar ben ik inmiddels achter. De ontsteking ligt eraf, omdat het blok open is geweest, die referentie ben ik dus kwijt. Dus voordat ik de nokkenassen vast kan zetten moet de 1e (linker) zuiger op TDC gezet worden. Dan kan ik weer verder. Komt goed!
 
Hai, ja daar ben ik inmiddels achter. De ontsteking ligt eraf, omdat het blok open is geweest, die referentie ben ik dus kwijt. Dus voordat ik de nokkenassen vast kan zetten moet de 1e (linker) zuiger op TDC gezet worden. Dan kan ik weer verder. Komt goed!
Dat is de referentie :)

Zuiger x op tdc, dan staat de krukas in een bepaalde stand.

Daar hoort een corresponderende stand van de nokas bij. Vaak met streepjes die uitlijnen op de plek waar bivenste lagerschaal op de kop zit, onderschaal.

Het is zaak om dit secuur, en in 1x goed te doen. En te controleren.

Gaat om timing, en daarmee risico van klep/zuiger contact.
 
Tdc vinden is trouwens redelijk gemakkelijk. Ofwel met een meetklok, maar die hebben de meeste mensen niet liggen, ofwel met een cd waar je een gradenverdeling op plakt en een stopbout gemaakt van een oude bougie.

Zie bv.:
The Machinery Cleanery Universal Timing Disc, Degree Wheel, Downloadable - Goniometro per Messa in Fase dei Motori a 4 Tempi -

Voor de stopbout: bougie nemen en het porselein er afbreken. Dan leeg tikken. Als je een lasapparaat hebt, moer er op lassen van M6 ofzo en dan een bout erin. Of anders een grotere bout er door en een moer langs de onderkant ofzo.
 
Tdc vinden is trouwens redelijk gemakkelijk. Ofwel met een meetklok, maar die hebben de meeste mensen niet liggen, ofwel met een cd waar je een gradenverdeling op plakt en een stopbout gemaakt van een oude bougie.

Zie bv.:
The Machinery Cleanery Universal Timing Disc, Degree Wheel, Downloadable - Goniometro per Messa in Fase dei Motori a 4 Tempi -

Voor de stopbout: bougie nemen en het porselein er afbreken. Dan leeg tikken. Als je een lasapparaat hebt, moer er op lassen van M6 ofzo en dan een bout erin. Of anders een grotere bout er door en een moer langs de onderkant ofzo.
Zo, dat klinkt eenvoudig. Not :')

Bougies er uit.
Schroevendraaier in gat. Draaien aan krukas tot aan hoogste punt.
Schroevendraaier ff losjes vasthouden, zodat die niet wegglijdt en de boel schuin en klem komt te zitten.
Daarnaast zijn er vaak wel ergens streepjes te vinden, want je moet ook nog tdc in de juiste slag hebben :)
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Zo, eerst plaatjes van klusjes van wat langer geleden:

full

Later nog een originele veer bestellen, ik kan de vervanger niet vinden (originele is afgebroken) en die paste ook niet zo goed. Wel alvast een nieuw rubbertje geplaatst.

En deze hadden jullie ook nog tegoed. Ik ben best trots op het resultaat. :)
full


En dan de TDC, het leven kan zo makkelijk zijn. Op de basisplaat van de ontsteking staat een T (3x, maar in dit geval gaat het om de eerste cilinder). En deze basisplaat kan maar op één manier geplaatst worden. De indicator in het blok, die met de klodder verf, zit er vanaf de fabriek op en wordt gebruikt om o.a. de TDC aan te geven.
1 + 1 is 2, jippie.

full

full


Nu de nokkenassen nog op zijn plek en dan kan het blok helemaal dicht!
 
Laatst bewerkt:
Zo, dat klinkt eenvoudig. Not :')

Bougies er uit.
Schroevendraaier in gat. Draaien aan krukas tot aan hoogste punt.
Schroevendraaier ff losjes vasthouden, zodat die niet wegglijdt en de boel schuin en klem komt te zitten.
Daarnaast zijn er vaak wel ergens streepjes te vinden, want je moet ook nog tdc in de juiste slag hebben :)
Ligt er maar net aan hoe "precies" je het TDC wil hebben ;)

En dan de TDC, het leven kan zo makkelijk zijn. Op de basisplaat van de ontsteking staat een T (3x, maar in dit geval gaat het om de eerste cilinder). En deze basisplaat kan maar op één manier geplaatst worden. De indicator in het blok, die met de klodder verf, zit er vanaf de fabriek op en wordt gebruikt om o.a. de TDC aan te geven.
1 + 1 is 2, jippie.
Dat is een ander verhaal! Dacht dat je je referentie (als in het beugeltje met de verf er op) kwijt was / verkeerd had staan. Maar dat was dus niet het geval :) Die pin en uitsparing is inderdaad gemakkelijk, wel heb ik nog een tip:
Check even of je de bus met nok voor de ontsteking goed hebt zitten. Bij mij kon hij op 2 manieren er op (180 graden gedraaid van elkaar) en dan staat je ontsteking uiteraard verkeerd en doet hij niets :+ Van mijn fouten kunnen anderen alleen maar leren ;)
 
Dat is een ander verhaal! Dacht dat je je referentie (als in het beugeltje met de verf er op) kwijt was / verkeerd had staan. Maar dat was dus niet het geval :) Die pin en uitsparing is inderdaad gemakkelijk, wel heb ik nog een tip:
Check even of je de bus met nok voor de ontsteking goed hebt zitten. Bij mij kon hij op 2 manieren er op (180 graden gedraaid van elkaar) en dan staat je ontsteking uiteraard verkeerd en doet hij niets :+ Van mijn fouten kunnen anderen alleen maar leren ;)

Bedankt voor de tip!
 
Waarom niet meteen electronische ontsteking erop Dani? (ik zie nog een oude 'punten'-vervroeger...).
Daar loopt een driepitter zoveel mooier op, ik heb nog wel enkele komplete ombouwsets liggen.
Dus: ECU (Black box), vervroeger en pulsgeverplaat.
 
Hmm, kan geen toeval zijn, die vraag kreeg ik laatst ook al. :) Ik heb me er nog niet in verdiept, moet er veel aangepast worden? Ennuh, wat kost dat?

Oh, nokkenasketting is inmiddels vastgeklinkt. Volgende stap is kleppen stellen.
 
Laatst bewerkt:
Zelfs ik als niet thuis in de elektrowereld is het gelukt om een 1977 XS van een puntjesontsteking om te bouwen naar een elektronische ontsteking.

Veel aanpassing niet nodig.
 
Goed bezig weer. Ik moet bij je tellersetje een beetje aan micky mouse denken. Ik weet ook niet waarom.
 
Terug
Bovenaan Onderaan