Kymco Xciting 400i

Als aanvulling op mijn vorige bericht even een snelle schets gemaakt,
het bij de handvatten geleverde kastje heeft vaak een dusdanige afmeting dat het er precies leuk onder past.
Enige voorwaarde is dat als je 180cm+ bent qua lengte je eerst even beter test of je knie er niet tegen aankomt met linksom uitdraaien van het stuur.

Ook zou je kunnen kiezen voor een beugeltje onder je rechter spiegel, dat werkt mogelijk ook prima, alleen minder fraai/ergonomisch als aan de linker kant onder de stuur schakel-unit.

image.php



Als ik de laatste jaren om mij heen kijk is de Oxford wel een veel voor komende gebruikte set.
Daar zit ook het beugeltje bij zodat je mogelijk aan de onderkant kan monteren.
Oxford heeft evt. ook nog 2 andere sets.
Daarnaast lijkt het er op alsof de Oxford set het ook af kan zonder voorschakel relais?

>>>> Oxford Heated Grips Premium Sports

OF692-Oxford-3.jpg


Note:
Let goed op want de prijzen lopen nogal uit een.
Zo kom ik dezelfde set ook tegen voor 25 euro goedkoper.
Zie hier b.v. >>>> : klikkerdeklik

Ter vergelijking:
Het merk Koso heeft ook een setje en is goedkoper als de "Oxford Heated Grips Premium Sports"
en ik denk net wat mindere kwaliteit als de Oxfords omdat die een accu beveiliging hebben ingebouwd etc.
Url....: verwarmde handvatten | RAD


Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Hey jan,

Bedankt voor de uitleg!Dit brengt mij op de juiste spoor voor de montage.Op het schema van oxford is inderdaad geen relais te zien en is deze ook rechtstreeks op de batterij aangesloten !Dat maakt het dan weer gevaarlijk als de verbruiker blijft aanstaan tenzij er een timer opzit. Ik ben zelf 1.79 groot ,dus dat moet lukken zoals je zegt. Ik had gedacht de gsm lader af te koppelen en daar de hotgrips op aan te sluiten ,maar volgens het schema is deze afgezekerd met 1.25A en dus niet geschikt. Een relais erbij steken is nu ook niet zo belangrijk ,dit omdat je de verbruiker na het starten pas zal opleggen! Maar de plus wil ik toch zeker na het contact hebben zodat alles uitvalt indien ik de motor afzet .... Ik ga ze maar eens bestellen....:-)
 
Yup, Kymco 12V stopcontact is altijd 1,25 ampère af gezekerd.

Contact geschakeld is wel het beste want anders kan het idd. aan blijven staan.

Enkele citaten uit de NL. handleiding in PDF hieronder zijn:

De beugel kan indien nodig in een gewenste positie gebogen worden

Als de warmteregelaar moet worden aangesloten op een geschakelde voeding, zorg er dan voor dat de bedrading
die is verbonden met het contactslot een extra belasting van maximaal 4 ampère kan dragen.
Er ontstaan vaak problemen wanneer u deze aansluit op het circuit van de claxon of verlichting

>>>> PDF




Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Yup, Kymco 12V stopcontact is altijd 1,25 ampère af gezekerd.

Contact geschakeld is wel het beste want anders kan het idd. aan blijven staan.

Enkele citaten uit de NL. handleiding in PDF hieronder zijn:>>>> PDF

Mvg. Jan


Het enige wat weinig verbruikers heeft is de lijn van de fanmotor en gezekerd met 10A. Er staat natuurlijk niet bij hoeveel Amps deze motor geeft... Denk dat rechtstreeks op de batterij dan toch veiliger is . Heb je soms een werkplaatshandboek? Altijd handig om te weten hoe de kappen los moeten en de kleppen moeten gesteld worden .

Mvg, järvi
 
Nee heb ik geen last van gehad,
wel had ik tijdens rodage dat hij niet zo super hard remde, maar later werd het heel mooi alsof je een anker uitgooide.
Tegenwoordig heb ik een compleet ander remsysteem erop zitten, omdat ik het leuk vond om ondanks het goede OEM remsysteem er een schepje boven op te doen :9~
Foto's staan ergens eerder in dit topic van mijn rem systeem.

Er zitten stel knoppen op je remhandels, die oorspronkelijk bedoelt zijn volgens mij om af te stellen op vinger lengte, maar tevens heb ik ervaren dat andere standen ook verschil geven in remdruk.
Probeer eens een ander standje.

Instel werkwijze:
Remhandel van je af duwen als je op de brommer zit en dan de verstel knop verdraaien naar een stand waarmee de remhandels meer open staan, Lees: van je af gaan staan.


Die set op Ebay komt uit Polen ik denk dat er dan nog verzend kosten bij komen?
Als het financiële verschil weinig is zou ik garantie technisch ze liever in Be/Nl. kopen
Ook is die Ebay versie de "Touring" versie, terwijl ik denk dat de Sport versie andere grip heeft maar dat moet je zelf even bekijken, want misschien is er nog wel meer anders bij de Sport versie.

Mvg. Jan

b.t.w.
Je kunt ook een systeem maken zonder relais, en daar voor in de plaats een knappe 10 ampère schakelaar nemen.
Die kun je dan in de buddybak bouwen dan zit hij direct naast de accu.
Sym heeft standaard zo'n schakelaar in de buddybak, dus dan kunnen wij dat ook.
 
Laatst bewerkt:
De handvatverwarming is zaterdag toegekomen van tenkate shop .Ging zeer snel en vlot in verzending, bedankt voor deze tip.

Met de remmen is er dan weer wel een probleem. Telkens ik de voorrem erbij neem dan voel ik trillingen in de remhendel .Dit kan ik ongedaan maken door hard door te remmen ,maar dan sta je ook zo stil . Morgen een micrometer en klok mee nemen van het werk en de remschijven opmeten .....Aiaiaiaiai
 
Ik zal vanavond eens controleren of alles nog op moment staat.De scoot is 2 jaar oud, heeft 9000km en staat nog op de originele banden /remblokken. Ik kan wel mooi het stuur loslaten zonder dat deze gaat schudden op elke snelheid. Maar vind toch dat het voorwiel wat hobbeld in hogere snelheid.

Update:

Ik heb het voorwiel gedemonteerd en alles terug op moment gezet zonder resultaat ,het voordeel was wel dat ik de lagers en as kon invetten. Remklauwen los gemaakt en zuigers gecontroleerd en gereinigd ,hier zat een zuigertje vast maar geen resultaat . De busjes van de remschijven gereinigd en goed rondgedraaid zodat deze zeker niet vast zaten, no result... De schijven opgemeten met de micro meter en mooi binnen specs 4,02 tot 4.01mm
Met de klok geen oneffenheden gevonden ! Meer en meer ga ik de voorband gaan verdenken!

Zit de as van je voorwiel wel goed vast?

Voorwiel as bout 20 N-m
Voorvork as lock imbus (4X) 23 N-m
 
Laatst bewerkt:
Nieuwe voorband gemonteerd michelin city grip en geen resultaat .We hebben nog steeds trillingen tijdens remmen met de voorste rem ! Balhoofd op moment gecontroleerd en perfect 62NM . Ga er moeten aan geloven dat er toch een remschijf wat krom staat :-( Nu de motor 10.000km heeft en de kappen eraf zijn voor de handvatverwarming,gaan we dan maar meteen de kleppen nakijken en een nieuwe bougie steken .

Jan bij het contact van de zijstandaard zitten 2 aansluitingen, is dit om de zijstandaard te overbruggen?

2dvvcht.jpg


2u8eyio.jpg

34ff7lg.jpg
 
Laatst bewerkt:
Aha de uitlaat zit er op ;)


Wat betreft de zij-standaard, zie hier het overzicht:

image.php


(Side Stand Switch)
staat in serie met Start-relais & ECU-relais.
(Side Stand Switch) de andere kant op "Down" (uitgeklapt) is niks/nul!?

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Met de Xciting 400i ben ik niet bekend.
Heb wel een tijdje rondgereden met een 500i. Omdat ikzelf zonder motor zat en die ven een kameraad mocht gebruiken.

Qua concept vind ik een scooter voor woon werk, en zelfs tot in bepaalde mate in je vrije tijd, een goed gerief.

Maar wat ik dacht is niet waar. Ondanks dat die scooter goed onderhouden was, verbruikte die, bij eenzelfde rijstijl welteverstaan, meer dan mij motor.

Mijn motor, gemiddeld 4,45L/100km. (Rustig rijden)
Bij sportief rijden ging die met veel moeite tot 5,50L/100km.

De Xciting ging daar respectievelijk met 4,8L en 6,2L overheen.

Bergruimte, zithouding en comfort zijn wel pluspunten.
Maar voor slechts een kleine prijsverhoging heb je een motor die zuiniger is.
 
Ik heb beiden gehad ,en de 500 versie was dan ook geen zuinige scoot. De 400cc motor is veel zuiniger met een 4.2 gemiddeld verbuik. Je kan beide modellen niet met elkaar vergelijken ,alles wat de 500 niet was is de 400cc versie wel .Ze hebben echt wel hun best gedaan te kijken wat mensen nodig hebben en verbeteringen te brengen .


Met de Xciting 400i ben ik niet bekend.
Heb wel een tijdje rondgereden met een 500i. Omdat ikzelf zonder motor zat en die ven een kameraad mocht gebruiken.

Qua concept vind ik een scooter voor woon werk, en zelfs tot in bepaalde mate in je vrije tijd, een goed gerief.

Maar wat ik dacht is niet waar. Ondanks dat die scooter goed onderhouden was, verbruikte die, bij eenzelfde rijstijl welteverstaan, meer dan mij motor.

Mijn motor, gemiddeld 4,45L/100km. (Rustig rijden)
Bij sportief rijden ging die met veel moeite tot 5,50L/100km.

De Xciting ging daar respectievelijk met 4,8L en 6,2L overheen.

Bergruimte, zithouding en comfort zijn wel pluspunten.
Maar voor slechts een kleine prijsverhoging heb je een motor die zuiniger is.
 
Handvatverwarming van oxford is geplaatst en goed bevonden ! Kleppen Afgesteld en deze stonden op 10.000km iets te nauw aan de uitlaat zijde 0,08 ongeveer. Nieuwe bougie geplaatst en deze had een mooie kleur (koffie/melk)
Oliefilter en luchtfilter zijn nog niet toegekomen uit Taiwan en hoop deze te hebben deze week zodat ik men groot onderhoud kan afronden. De remmen blijven spijtig en ik kan er nergens iets van terug vinden ....



2e1wttt.jpg

2yxgkls.jpg

126bd6u.jpg
 
Okay dan de handvat verwarming van Oxford erop.

Wat betreft je remmen:

Haal je remblokken er eens uit en stop dan de binnenste blokken aan de buitenkant.

Tegelijk (na verwijderen van remblokken) haal je ook je remklauw van de voorvork los en dan zonder remblokken er op kijk je "per remklauw" of wel alle 4 de remzuigers (2 binnen 2 buiten) gelijkmatig naar buiten worden geduwd.
Elke remklauw heeft 4 remzuigers en misschien blijft er ergens 1 hangen waardoor de remkracht uit balans is?
Doe deze test wel per remklauw, dus 1 gewoon helemaal gemonteerd laten zitten en de andere kant testen, en vise versa.

Er bestaat natuurlijk ook nog de mogelijkheid dat de vorige eigenaar per ongeluk een foutje heeft gemaakt met een schijfrem slot of iets dergelijks?

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
De blokken omwisselen heb ik nog niet geprobeerd en dat zal ik nog eens gaan uittesten. De klauwen gedemonteerd heb ik wel gedaan en alle zuigers getest en gereinigd. Heb de klauwen natuurlijk met lock tide terug vast gezet. Begin ook meer en meer de vorige eigenaar te verdenken en eventueel een slot aan het voorwiel. Ben al op zoek gegaan naar eventuele sporen op de beide vorken, maar daar is niets te zien. De trillingen bij rijden zijn nu weg door de nieuwe voorband. Maar bij remmen voel ik nog steeds trilling, hoe harder ik rem, hoe harder hij gaat schudden... Je verkoopt toch bij toeval je oude schijven niet jan? Zou dat in men achterhoofd kunnen houden dan. Grts
 
Het bedrag van het olie filter en het Bimoto luchtfilter is te laag om belasting over te heffen.

Je Bimoto is voor de eerste 5000km reeds pré-oiled!
Z'n luchtfilter is een van de beste duurzame investeringen die je maar kunt doen, het verdiend zich vanzelf terug, met reiniger en olie erbij gekocht zou je e.a. na 20.000km.
terug hebben verdiend.

Oliefilter kun je de volgende keer goedkoper hier in NL/Be kopen... Hiflo heeft namelijk zoals gebruikelijk ook voor de Xc een prima vervangfilter.
Hiflo HF568 prijs is ongeveer 3,50 euro per stuk.


Voor de volgende uitwasbeurt kun je bij Easyparts een jerrycan reiniger en een busje luchtfilter olie kopen waar je jaren mee voort kunt.
Voordeel van beide artikelen is dat het lekkere veel is, als je b.v. cleaner en olie van K&N zou kopen dan krijg je voor het zelfde geld een commerciële verpakking waar heel weinig in zit.

Cleaner-NOVASCOOT

Luchtfilterolie-NOVASCOOT

Mvg, Jan
 
Laatst bewerkt:
Alweer een bom vol informatie ! Ik heb de filters in taiwan gekocht omdat ik wou weten hoelang ik zou moeten wachten tot ze bij mij waren ,en ik doe toch steeds het grote onderhoud bij aankoop van een 2de hand motor/scooter. Ik wil de originele remschijven ook daar aankopen .De schijven komen op 160€,daar moet ik dan wel nog extra taks op betalen en hoeveel?

De cleaner en olie had ik thuis staan omdat mijn KTM_990 een K&N filter heeft,en had deze aangekocht incl olie en reiniger.Daar moest ik en 16€ extra voor betalen voor 500ml bussen.

Ik had trouwens de factuur van het laatste onderhoud van de kymco op 7500KM en daar stond een luchtfilter op ter waarde van 23€! Nu ik deze eruit genomen heb was de filter goed vuil en in 2013 gefabrikeerd .Dus zeker niet vervangen bij onderhoud! Nu weet ik weer waarom ik het zelf doe!

Morgen probeer ik de remblokken te wisselen ,en dan nog eens proberen of er trillingen zijn. Als dat zo is ga ik bij de dealer vragen wat zij er van vinden ,want ik moet zeker zijn alvoor ik de nieuwe schijven bestel. Blijft spijtig maar ik heb deze scoot op de kop kunnen tikken voor 3000€ zonder zichtbare beschadiging en 9000km.
 
Laatst bewerkt:
Realiseer me net dat jij misschien de versie zonder abs rijd?
Zo'n luchtfilter kost idd. ± 23 euro.
Maar vies worden doen ze niet zo heel snel, ik heb alle beurten t/m 20.000km. nauwelijks vervuiling aan het filter.

Die spuitbusjes met drijfgassen van K&N is precies wat ik bedoel, de jerrycan die ik heb heb ik nu reeds 4,5 jaar en is nog lang niet op.
Die olie van Novascoot is ook prefect met een flink hoge kleefkracht.
Wel wat jammer dat de jerrycan steeds duurder wordt want die kocht ik toentertijd voor 19 euro en is nu al 26 euro.

Ik heb toevallig al eens eerder voor mijn Vlaamse vrienden een NL/Be Tax calculator gepost
Je kunt dus zelf alvast ook even de invoerrechten en inklaringskosten berekenen, ga hiervoor naar de volgende site en lees eerst de pdf ook nog eens goed door:

http://fiscus.fgov.be/interfdanl/nl/citizens/files/bpost.pdf

Invoercalculator.nl


ersatzteilshop.de verkoopt OEM 280mm. voor 144,94 euro, ex. 10 euro verzendkosten per stuk.

Brembo is ook zo lief geweest om specifieke Kymco Xciting schijven te maken van 280mm.
Het gaat dan om type: Brembo Serie Oro 78B40897

De duurste zijn de NCY 300mm. schijven die je alleen in Taiwan kan bestellen.

Wissel die blokken maar eens binnen/buiten mogelijk lost dat het probleem op dan kan je later wel een keer een paar remblokken kopen, OEM plus diverse merken zoals Brembo leveren de juiste blokken.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Weet er iemand welke hoofdlampen er in de x_citing 400 zitten? Is dit H4 of H7?
Dit blijkt wel een geheim te zijn ,vind het nergens terug op internet,werkplaatshandboek of de lamp zelf.

En welke xenonkit raden jullie me aan ?
 
Wetende dat veel Kymco's en deze nu ook weer gebruik maakt van
"HS1, 35/35W" vindt ik het niet zo geheimzinnig, of toch wel?

Weetje:
Niet allemaal maar behoorlijk veel merken reppen in hun gebruikshandleidingen en wphb's enkel en alleen over voltage's en wattage's.

Op onverklaarbare wijze wordt er dus vaker nauwelijks tot niets verteld over het gebruikte type lamp.
Dit klinkt misschien ongelooflijk maar ik kan het weten.

Er zit dus toch iets geheimzinnigs in wat best wel vaag is.
Want waarom worden er wel altijd voltage's en wattage's vermeld
en geen lamp types :?

Xenon, is het mooist als je net als ik complete retrofit lenzen plaatst, dan is je
lichtbundel het meest fatsoenlijk en optimaal.
De lenzen zorgen ook voor Hi/Low, terwijl als je Hi/low via Bi-Xenon doet je eigenlijk alleen een lampje hebt wat op een achterlijke manier omlaag en hoog wordt gezet en niks voorstelt qua lichtbundel... daar kan ik je dan ook niet in adviseren.
Het plaatsten van retrofit lenzen is dus eigenlijk het mooist/efficiëntst maar is helaas alleen niet voor iedereen weg gelegd, je moet wel heel erg handig zijn en veel lef hebben.
Laat je het doen dan wordt het heel erg duur, omdat er nauwelijks bedrijven zijn die het doen.
Zou het b.v. een yamaha R6 of R1 zijn dan is het appeltje eitje, maar de kymco koplampen vragen t.a.z.v. retrofit lenzen veel meer aandacht.

Mvg. Jan

b.t.w.
Ben jij nu de zoveelste Vlaming met een kapotte gloeilamp, of is het je meer te doen om Xenon?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan