Kawasaki Z300 of toch wat anders?

Hoi Sander.
Is dat begonnen met die paar druppeltjes na de 1000km beurt waarbij ze de olie hebben vervangen?
Ik had dat namelijk wel.
Dacht toen dat er iets lekte.
Ik vond ook een paar druppels onder het motorblok.
Ik heb toen een schone droge doek gepakt (oud T-shirt) en daarmee alles in en rond het gebied waar de olie vandaan zou kunnen komen droog en schoon gemaakt.
Zeker weten dat nadat je klaar bent je alles hebt gepakt dus niets overslaan waarvan jij denkt dat ook nog olie vandaan zou kunnen komen.
Dan de motor na een nachtjes stil te hebben gestaan weer controleren of er olie onder ligt of dat er olie op de plekken zit waar jij het hebt schoongemaakt.
Nog beter zou zijn nadat je het helemaal hebt schoongemaakt de motor weg te zetten na een rit.
Blok is dan goed warm en dus de olie ook.
Dan de volgende dag controleren en even in de gaten houden.
Na bovenstaand verhaal bleef het bij mijn Z300 na die dag droog van olie.
Wellicht zat er nog wat olie of zweette het iets.
Dat weet ik niet, maar weet nu wel dat het kurkdroog is onder en rondom het blok.
Mocht je na die dag weer druppels vinden onder je motor dan goed lokaliseren waar ze vandaan komen.
En dan terug naar de motordealer.
Vr Gr E
 
2: het is beter om de motor voor langere tijd stil te laten staan met 98 octaan afgetankt dan met Euro 95, want ik ga er geen pekelfiets van maken straks in de wintertijd.
Dan kan mijn Z300 zomaar voor maanden achtereen stilstaan en dan liever met V-power 98 erin.

Met Euro 95 kan dat ook prima hoor. Maandje of 4 is hier nooit een probleem geweest, kan vast nog wel wat langer. Net als brandstoftoevoegingen die je erbij kan gooien; heb toen ik twee motoren had, de een wel voorzien van het goedje en de ander niet. Na de winter hadden ze beiden geen problemen. Dit jaar gaat er dan ook niets in mijn nieuwe motor, gewoon met volle tank wegzetten en klaar.
 
Oke, dank voor je verhaal.
Dus het maakt weinig uit wat betreft de 95 en 98.
Had er zelf in het verleden eigenlijk ook nimmer problemen mee na lang stilstaan van de motoren met 95 erin.
Maar dacht dat 98 op dat gebied nog beter zou zijn ivm met nog minder kans op aantrekken van vocht in de tank.
Wellicht zou het per motor ook kunnen verschillen en dan doel ik op de vorm van de tank.
Maar dat weet ik niet.
Wel probeer ik zelf het maximale eruit te halen en daarom laat ik het maar bij 98.
Tot op heden bevalt het goed ondanks dat de motor ietsje meer verbruikt van 1/28 naar 1/26.
Maar dat is te verwaarlozen.
Vr Gr Erwin
 
Ik ben nog niet achter het probleem, heb me motor helemaal schoongemaakt maar heb alsnog elke keer na het rijden een paar druppeltjes,

Ik weet ook niet zeker of het wel olie is, het kan ook zijn dat het kettingspray zijn want het is wel plakkerig..
 
Aha..............
Dan niet te rijkelijk smeren die ketting Sander.
En even goed onderzoeken of het nou daadwerkelijk olie of kettingspray is.
Dat zou goed te doen moeten zijn.
Hoe dan ook: ik zou het wel even zeker willen weten.
Succes.
Vr Gr Erwin
 
Laatst bewerkt:
Gisteren ritje naar andere kant van het land gehad.
Had geen haast en op de snelweg constant 100km per uur aangehouden.
Bij thuiskomst de Z300 weer afgetankt.
Ze reed: 1 op 28.4 met Shell V-power 98
Nette waarde dus.
Fijn weekend allen.
We hebben er prachtig nazomer weer bij.
Vr gr E
 
Overigens rijdt ik voortaan alleen nog maar op octaan 98 met mijn Z300.
Ik wissel ook niet af van 98 naar 95 of andersom.
Alleen nog maar V-power 98 erin.
Komende winter wat die ook moge brengen aan schijt weer kan ze mooi stilstaan aan de druppellader zonder dat ik me zorgen hoef te maken over de brandstof.
Al staat ze 4 of 5 maanden stil, dan nog is dat 98 octaan zonder Ethanol erin het beste.
Maar de kans dat ze zolang stilstaat is in mijn geval nihiel tenzij we een hele strenge winter krijgen waarbij het maandenlang ijzelt en ze pekelen.
Maar die kans is anno 2016 wel erg klein.
Fijn weekend allen.
 
Gaat ook goed met Euro95 joh. Ik pleur er Euro 95 in (ER-6) en als ie 4 maanden stil staat.. no sweat. Niet zo bang zijn dat je motor meteen niet meer start en de brandstof begint te vergommen, hoor :)
 
Hoi hoi.
Je hebt helemaal gelijk hoor dat het allemaal niet zo'n vaart zal lopen met Euro 95.
Heb het op die manier al de laatste 27 jaar gedaan met verschillende motoren waarbij ik Euro 95 erin mikte en nimmer gedonder gehad.
Maar wil voor mezelf het maximale eruit halen en dan is die Shell V-power 98 wel een goed alternatief voor mijn Z300.
Ben van plan nog een tijd te blijven rijden op deze fijne machine, en voor wat zij mij geeft aan vertrouwen en rijplezier doe ik graag iets terug.
Als dat in de vorm van Shell V-power 98 is dan heb ik die extra centjes er graag voor over.
Ze verdient het beste.
Fijne zondag allemaal.
Vr Gr Erwin
 
Laatst bewerkt:
Het is jouw geld en jouw motor, dus mij maakt het verder niet uit.
Mijn vorige motor (MT-03) heb ik ook huismerk-olie van Louis in gedaan (Procycle). Deed ie het prima mee. Ik denk dat mijn ER-6 er geen kilometer minder om zal lopen aan het eind van zijn leven tussen 95 en 98. Misschien is dat wat voor een lange duur test. Twee dezelfde motoren en de een tankt 95 en goedkope olie, de ander 98 en de duurste olie die er is. :)
 
Ik mag me nu ook officieel Z300-eigenaar noemen! *O*

Vandaag met mijn vader een stukje getoerd op zijn motor. Onderweg naar huis nog even langs de motorzaak en daar stond ze!

Was net een ex-demo model binnen gebracht, 3000 op de teller. Kon haar niet laten staan.

Helaas moet ik nog wel even een paar maanden wachten voordat ik erop mag rijden. Volgende maand pas mijn AVB examen... -O- :X
 
Van harte met je komende Z300.
Daar ga je schik mee beleven.
Maar ik lees dat jij dus een paar maanden moet wachten eer er op te mogen rijden?
We duiken al snel de winter in helaas.
Ben je van plan om de wintermaanden ermee door te rijden?
Ook met gepekeld wegdek?
Vr Gr Erwin
 
Hi Erwin.

Bedankt. En ja, zonder rijbewijs stap ik de motor niet op haha.
Gelukkig kan ik zolang de motor bij de dealer laten staan.
Ik zal af en toe op een mooie winter dag wel een stukje rijden. Maar ik heb het niet nodig voor woon-werk vervoer, dus in slechte weersomstandigheden blijft ze lekker warm binnen.

Nu nog uitzoeken wat de verzekering gaat kosten :?
 
Heel verstandig van je dat jij zonder rijbewijs geen meter rijdt.
Zullen de meningen over verdeelt zijn, maar het hoeft maar 1 keer mis te gaan en je bent dan de klos.
Fijn dat de motor zolang bij de dealer kan blijven staan.
Zelf heb ik mijn Z300 ook niet nodig voor woon-werk en die van mij zal dan ook geen spatje pekel zien.
Zelfs in de regen ga ik er niet voor de lol mee rijden dus wat dat betreft blijft ze spik en span.
Wat de verzekering betreft zou ik als ik jou was een rondvragen in je vriendenkring of aan familieleden.
Ook eens flink kijken op Google om daar een nette en goede verzekering straks af te sluiten.
De bedragen kunnen namelijk behoorlijk verschillen tussen verschillende verzekeringsmaatschappijen en het zou zonde zijn als je teveel betaalt.
Zelf heb ik mijn Z300 WA-plus verzekert.
Verzekert tegen diefstal en brand, maar niet voor als je door eigen schuld onderuit gaat.
Het is een keuze uiteraard waar je straks voor gaat kiezen, maar zelf rijd ik al mijn hele leven met WA-plus verzekeringen rond en dat bevalt me uitstekend.
Aan jou wat jij straks gaat kiezen.
Je zult vast al wel het hele Topic hebben doorgelezen en mocht je het gemist hebben, ik adviseer jou straks Euro 98 te tanken.
Daarmee blijft je motorblok intern schoner en ook de benzine in de tank zal minder last hebben van aantrekken van vocht.
Vr Gr Erwin
 
Hi Erwin.

Bedankt voor je info. Zelf zit ik te twijfelen tussen WA en WA-plus (minimaal 80 óf 260 euro). Misschien kan ik voor dat verschil beter geld investeren in goede sloten en een alarmsysteem en dan gewoon WA verzekeren.

Ik vroeg me af hoeveel km jij ongeveer per jaar rijdt? Dit vragen ze vaak bij de verzekering, maar zelf zou ik geen idee hebben wat racistische is. En heb jij hem s'winters ook verzekerd of niet?

Alvast bedankt!
 
Hoi hoi.
Ik kan je alleen maar mijn persoonlijke mening geven omtrend welke verzekering te kiezen betreffende WA, WA-plus of All Risk.
All Risk hoor ik jou niet over dus die zal het zowiezo dan niet worden.
Blijven WA en WA-plus over.
Hoor jou over WA en dan een goed slot en een alarmsysteem.
Mijn mening is: koop je zowiezo een goed gedegen ART slot.
Eentje waarmee je de motor ten alle tijden ergens aan vast kunt zetten door het wiel heen.
Zo'n slot kost je wel een paar knaken (vaak tussen de 50 en 100 euro), maar is het geld driedubbeldik waard.
Geeft geen garantie dat je motorfiets daadwerkelijk kan worden gestolen, maar het maakt die lijers van het dievengilde het net effe iets lastiger dan dat jouw motorfiets onbeheerd NIET ergens aan vast zou staan.

Dus ongeacht welke verzekering jij zou nemen, een goed slot is een MUST.
Wat dat alarmsysteem betreft........
Ik heb er in het verleden 2 stuks van gehad op motorfietsen.
Ooit ene van Yamaha en ene van een ander gedegen merk.
Beide was ik niet content mee.
Storingen en te vlot spontaan afgaan door bijvoorbeeld regen of harde wind vond ik hinderlijk.
Waarschijnlijk zal het anno 2016 beter zijn op alarmsystemen gebied, maar ik heb het geloof erin reeds verloren.
Ook moet je behoorlijk in de buidel voor een kwalitatief goed alarmsysteem, want ze benne prijzig.
Het is namelijk vaak aangesloten op andere elektronika van je motor, dus even zelf rap inbouwen is voor de leek erg lastig.
Persoonlijk ben ik dus NIET van de alarmsystemen.

Overigens raad ik een WA verzekering af.
Leuk als je een hele oude motorfiets hebt die weinig centen waard is.
Maar voor een motorfiets waarmee jij straks gaat rijden praat je al gauw over een bedrag van rond de 5000 euro.
5000 euro of paar honderd euro maakt nogal een verschil vind ik.
De kans dat de motorfiets spontaan in de fik gaat door welke reden dan ook is vrij klein, maar aanwezig.
Het gebeurd tenslotte wel eens bij voertuigen.
Maar je bent er met een WA-plus verzekering wel door gedekt indien je motorfiets afbrand.
Hagelschade valt daar ook onder en niet te vergeten diefstal.
Het verschil in premie is uiteraard groter met een WA verzekering, maar je zult jezelf voor de kop slaan als je motorfiets ooit wel gestolen wordt en je slechts een WA verzekering had, want dan zie je er nimmer een cent van terug.
Voor een oude motor van paar honderd euro is dat ook shit, maar lang niet zo shit als voor een gestolen motorfiets van duuzenden euro's.
Kortom: ik zweer bij een WA-plus verzekering.
Daarom zou ik als ik jou was eens goed rondkijken via het internet om te zien waar je een WA-plus verzekering kunt afsluiten voor een nette prijs.
Let op: de prijzen van premies verschillen dus behoorlijk.

Wat het aantal kilometers rijden betreft per jaar.........
Ik ben sinds aantal jaren een heuse mooiweerrijder geworden.
Schaam me er niet voor, ondanks dat ik voorheen door weer en wind reed.
Zelfs in de winter met pekel en alleen bij ijzel liet ik de motor staan.
Tegenwoordig heb ik er een auto bij om de Jack Russel mee te kunnen nemen, want dat gaat op de motor beetje lastig.
Dus ik heb de auto voor schijt weer, en de motor om puur van te genieten ter ontspanning en om het hoofd leeg te maken.
Ik heb voor mijn verzekering opgegeven dat ik per jaar maximaal 8.000km rijd.
Daarmee dek ik het goed af, want kom daar als mooiweerrijder zelden boven.
Ik denk dat als je 10.000 of maximaal 12.000 opgeeft jij ruim binnen de marge zal vallen.
Maar dat is uiteraard iets wat jijzelf het beste kunt inschatten.

Ik heb mijn Z300 het hele jaar doorverzekert.
Altijd al gedaan de afgelopen 27 jaar met al mijn motorfietsen waarmee ik reed.
Waarom?
Omdat ik er een broertje hekel aan heb als het bijvoorbeeld op een 6 januari hartje winter toevallig mooi droog en helder weer is waarbij de wegen pekelvrij zijn en je dan alsnog niet heerlijk kunt rondtoeren.
Indien je de motor zou hebben geschorst voor de wintermaanden, dan is het dus niet mogelijk om je eigen motor te kunnen pakken wanneer jij dat wenst in de wintermaanden.
Oke, je moet je er dan wel op kleden, maar in mijn geval heb ik zowel winter als zomer kleding voor op de motor.
Maar dat heeft ermee te maken dat ik voorheen altijd dagelijks het hele jaar doorreed.
Dan heb je echt goede wintermotorkleding nodig.
Ik hoop dat mijn uitleg beetje helder overkomt.
Let wel: dit is mijn persoonlijke mening en kan voor een andere motorrijder iets zijn waar hij/zij het niet mee eens is.
Uiteraard moet een ieder doen wat hij/zij het beste acht, maar zelf heb ik ondervonden door de jaren heen dat bovenstaand voor mij het prettigst werkt.
Heb je vragen?
Stel ze gerust want hoop je ermee te kunnen helpen.
Vr Gr Erwin
 
Laatst bewerkt:
Wederom bedankt voor je uitgebreide antwoord! :t

Ik laat de WA voor wat het is en ga me oriënteren voor een goede WA+.
5K is toch net wat te zonde als de motor gestolen wordt.

De rede dat ik om het alarm vroeg is omdat sommige verzekeraars dit verplichten (SCM 1 of hoger). Wat ik wat overdreven vindt voor een motor van 5K, aangezien dit inclusief montage kosten al snel 400 euro kost.

Daarnaast is het echt goed polissen vergelijken. Zo zie ik dat de ene een diefstal niet vergoed wanneer de motor niet in een afgesloten ruimte stond. Dit is wel een aandachtspuntje aangezien ik hem niet altijd in een schuur kan zetten.

Ik denk dat ik hem boven de 8.000KM opgeef. Zeker het eerste jaar zal er vaker mee gereden worden omdat alles nog nieuw en leuk is.

En inderdaad wat je zegt. Gewoon heel het jaar door verzekeren, de winter heeft genoeg mooie dagen om lekker te touren (met een lekker warm pak aan!).

De HEMA WA+ verzekering is nog het voordeligst momenteel: 190 euri per jaar met een eigen risico van 150. Het blijft een hoop geld, maarja iemand met 0 schadevrije jaren en 0 jaar een rijbewijs én op een sportieve motor is blijkbaar een risicofactor })
 
Laatst bewerkt:
Graag gedaan voor de hulp en doet me deugd dat jij je in elk geval al goed had ingelezen omtrend de onderwerpen.
Aan die WA-plus verzekering doe je zekers een goede.
We zijn allemaal een keer begonnen en met name op verzekeringsgebied is het dan net even duurder als beginnende rijder.
Maar ook dat zal je straks snel vergeten zijn als je eenmaal op pad bent met jouw Z300.
Je zult straks ook zien dat er van de winter geheid mooie strakke pekelvrije droge dagen gaan tussenzitten.
De meesten zullen het rijden met zomerse temperaturen absoluut het fijnst vinden, maar kan je nu al vertellen dat als je tzt zo'n droge koude winterdag gaat beleven op de motor dat net zoveel voldoening kan geven als rijden bij 25 graden.
Ik wens jou voor straks heel veel succes met je AVB-examen.
Positief denken en in jezelf en je rij-kwaliteiten blijven geloven, dan komt het helemaal goed.
We gaan het vast wel horen van je zodra je erdoor bent.
Vr gr Erwin
 
Dat zul je zeker horen haha. Kunnen we dit nou eigenlijk als het z300 hoekje beschouwen? Zie dat er in andere tooics vrij weinig over gesproken wordt. Ondanks dat het een populair A2 modelletje is, samen met de MT-03.

Heeft iemand hier sliders gemonteerd? Lijkt me doodzonde om m te laten vallen met mogelijke deuken en lakschade tot gevolg.
 
Wat mij betreft kunnen we dit zekers als het Z300 hoekje beschouwen.
Helaas zijn de Z300 piloten kennelijk schaars bemeten, want ik had namelijk gaandeweg meer verwacht dat meer berijders of berijdsters zouden reageren die ook met een Z300 rondtokkelen.
Maar het is helaas maar een handjevol.
Ik kijk ook met regelmaat op Marktplaats bij 2e hands motorfietsen te koop.
En het valt me op dat ondanks de Z300 al een tijdje meeloopt er zeer weinig te koop worden aangeboden.
Op de 1 of andere manier is het kennelijk toch geen gewilde motorfiets.
Of men vind het een te dure fiets en koopt voor hetzelfde geld een 2e hands zwaardere motor die men dan als A2 fiets kan berijden.
Wie het weet mag het zeggen.

Heb vandaag op de vrije dag weer een stukkie lopen toeren met mijn Z300.
Fietsje rijdt heerlijk en stuurt messcherp.
Komt mede door het lage gewicht van 170kg.
Verbruik van rond de 1 op 28 ben ik ook wel blij mee.
Al met al een klein groen wonder.
Vr Gr Erwin
 
Laatst bewerkt:
Hier nog een Z300 piloot ;)
Ik ga naar alle waarschijnlijkheid een setje barracuda valdoppen er opzetten, maar ik wil ze eerst even in het echt zien. Ik kan me trouwens niet voorstellen dat het een niet gewild model is onder de A2 rijders aangezien de uitstraling en de rijeigenschappen toch wel heel erg fijn zijn :Y .
 
Er zijn echt wel meer Z300 rijders, maar het probleem is dat ik het idee heb dat Motor-Forum aan het doodbloeden is. Nieuwe rijders blijven allemaal op Facebook plakken in bepaalde groepen. Facebook probeert een alles-in-één app/site te worden en daar ben ik geen voorstander van. Alleen al zoeken in berichten in een groep is een hel, een forum is daar perfect voor. Maar goed, de startende motorrijder is vaak op Facebook te vinden. Ze weten vaak niet eens meer wat Google is, en stellen vragen die je met Google zo makkelijk kan beantwoorden...
 
Welkom Mark, verenig je hier! Haha.
Zit zelf ook al te zoeken voor valdoppen/sliders dus ben benieuwd naar je bevindingen.

En Monomuis, dan ben ik dus behoorlijk old-fashioned met mijn 22 jaar :9
 
Mwah weet niet, je kijkt verder dan je neus lang is. Maar het is wel jammer, want hier mis je daardoor veel jonge motorrijders en daar missen mensen berichten, doordat ze de bomen door het bos niet meer zien. Ik vind Facebook qua berichten echt verschrikkelijk onoverzichtelijk. Berichten van een paar dagen terug op een drukke groep? Laat maar zitten. Berichten van een 10 jaar terug op Motor-Forum? No problem -> zoekfunctie. :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan