Suzuki GS500 topic #28

Status
Niet open voor verdere reacties.
Klopt ja ik heb het erbij gezet voor de duidelijkheid.

Net het balhoofdlager van de rode gs afgesteld, bout bij de kroonplaat was vastgezet door de hulk. Vond hem toch net wat onstabiel op de snelweg. Kon de wartel ook een flinke slag vaster zetten.

Daarnaast net nog een fijne ontdekking gedaan, de beun heeft de cellen van de accu waarschijnlijk een keer bijgevuld en ze nooit helemaal dichtgedraaid. Heeft wat lak gekost aan de binnenkant van het frame B|
 
Laatst bewerkt:
Hallo iedereen, ik was laatst bij motoport om te vragen wat het zou kosten om een set nieuwe banden erop te zetten en toen kwamen zij op 270 euro uit incl montage dus. Betreft bt45 in de standaard maat 110/70 130/70 17. Is dit ongeveer de normale prijs voor een nieuw setje?
 
Aan spul zullen ze wel ruim €200 rekenen en dan nog een half uurtje arbeid erbij oid en dan verbaasd het me niks dat ze op €270 uitkomen.

Ik heb nog nooit nieuwe banden laten steken op mijn gs, altijd kant en klaar met wiel gekocht bij bassie :P
 
1x en de laatste keer bij motoport gedaan. Achterbandje alleen al kost 115 euro en dan komt montage er nog bij.
 
Heeft motoport die banden op voorraad? Hier zit een dealer in de buurt en die heeft ze gewoon op de plank liggen en dan snap ik wel dat ze iets duurder zijn dan als ze besteld worden.
 
Pas de achterband zelf vervangen. Was goed te doen:

Band was 69euro incl bezorging. Michelin Pilot Street 130/70R17 62H
Voorband zal ook zoiets zijn.

Ik heb het laten doen bij een lokale banden boer.
Michelin Pilot Street legal 140/70R17 62H
€115 inclusief omleggen , balanceren en een nieuw ventiel.
Wel zelf los het wiel aangelevert
 
Laatst bewerkt:
Op Facebook.
In de groep "Low budget motoren en onderdelen"
Staat wat te koop

Suzuki gs500 tekoop motor draait prima nieuwe achteband voor in goede staad 2 maanden heleden nieuwe bobines erop gedaan en nieuwe inlaatspruitstukken spadbord voor aanwezig zadel zou een nieuw doekje op moeten en voorpoot keerringen zijn eigenlijk aan vervaging toe maar rijd prima ook zitten er door vandalen helaas 2 deukjes in de tank zie foto bj 1986 450 cc opgeboort naar 500 ik doe hem weg omdat in een nieuwe motor heb gekocht maar heb er een jaar prima op rond kunnen einden vraag prijs €350 VASTE PRIJS !!! Vragen altijd welkom


Een nep GS500 dus |( |( |(
 
In principe kom ik wel op jou route uit Tijmen.
Of samen rijden naar Veenendaal iets wordt weet ik niet.

Rij je zo hard? :+

Kijk maar hoor, gok dat ik op m'n gemakje daarheen plof. Veels te druk rond Utrecht om door te rijden.

Daarnaast moet ik nog eens kijken naar een wiebeltje bij de GS. Ik weet niet of het de wind i.c.m. een lichte motor is maar dan zou de Jawa al helemaal moeten wiebelen. Tis niks dramatisch, gewoon soms het gevoel dat hij een slag in het wiel heeft (even een wiebel). Bouten enzo al met de hand gecontroleerd (ben al een keer een bout van 1 van de achterveren verloren), zal morgen eens de momentsleutel erop zetten. Ketting spannen zal ook wel weer eens moeten.

Op Facebook.
In de groep "Low budget motoren en onderdelen"
Staat wat te koop

Suzuki gs500 tekoop motor draait prima nieuwe achteband voor in goede staad 2 maanden heleden nieuwe bobines erop gedaan en nieuwe inlaatspruitstukken spadbord voor aanwezig zadel zou een nieuw doekje op moeten en voorpoot keerringen zijn eigenlijk aan vervaging toe maar rijd prima ook zitten er door vandalen helaas 2 deukjes in de tank zie foto bj 1986 450 cc opgeboort naar 500 ik doe hem weg omdat in een nieuwe motor heb gekocht maar heb er een jaar prima op rond kunnen einden vraag prijs €350 VASTE PRIJS !!! Vragen altijd welkom


Een nep GS500 dus |( |( |(

GS450 een tiental CC opgeboord zodat daar GS500 zuigers inkunnen?
 
Laatst bewerkt:
Ik ben benieuwd welke boor ze daar voor gebruikt hebben:

Van
1982_GS450L_top_450.jpg


naar

14233196_1129897777093217_1088343687154641958_n.jpg
 
Op Facebook.
In de groep "Low budget motoren en onderdelen"
Staat wat te koop

Suzuki gs500 tekoop motor draait prima nieuwe achteband voor in goede staad 2 maanden heleden nieuwe bobines erop gedaan en nieuwe inlaatspruitstukken spadbord voor aanwezig zadel zou een nieuw doekje op moeten en voorpoot keerringen zijn eigenlijk aan vervaging toe maar rijd prima ook zitten er door vandalen helaas 2 deukjes in de tank zie foto bj 1986 450 cc opgeboort naar 500 ik doe hem weg omdat in een nieuwe motor heb gekocht maar heb er een jaar prima op rond kunnen einden vraag prijs €350 VASTE PRIJS !!! Vragen altijd welkom


Een nep GS500 dus |( |( |(

Wow zo lelijk zie je ze niet vaak _O-



Wie weet er een alternatief voor de rubber rand aan de onderkant van de tank? Die van mijn eigen GS is zoek en die van de ander begint hier en daar te scheuren. Een nieuwe kost zo'n €15 en vind ik wat prijzig voor een stukje rubber.
 
Wow zo lelijk zie je ze niet vaak _O-



Wie weet er een alternatief voor de rubber rand aan de onderkant van de tank? Die van mijn eigen GS is zoek en die van de ander begint hier en daar te scheuren. Een nieuwe kost zo'n €15 en vind ik wat prijzig voor een stukje rubber.

Binnenband. Voordeel als je motoren die gebruiken, zijn lekker dik.

En dat ding is echt compleet verneukt. Als er op gereden werd zoals die eruit ziet zal het binnenwerk ook niet bepaald mooi zijn.

@Sav, GS450E bestaat ook nog!
suzuki-gs-450-e-6.jpg

Nog steeds onmogelijk om te bouwen naar een GS500E, maar toch :+
 
Laatst bewerkt:
Binnenband. Voordeel als je motoren die gebruiken, zijn lekker dik.

En dat ding is echt compleet verneukt. Als er op gereden werd zoals die eruit ziet zal het binnenwerk ook niet bepaald mooi zijn.

@Sav, GS450E bestaat ook nog!
[afbeelding]
Nog steeds onmogelijk om te bouwen naar een GS500E, maar toch :+

Die is ook lief
 
Vraagje: voorvork keerringen zijn lek en die moet ik dus eens gaan vervangen. Nu die toch dan uit mekaar gaat: balhoofdlager, hoelang gaat zoiets mee? KM stand is 54K en bouwjaar is 1988.

Of is dit eigenlijk het moment om er een GSX voorvork onder te gooien? :+
 
Kleine how to aanpassen knipperlicht signaal lamp tbv led knipperlichten.

Ik weet niet of er al een how to is.
Maar deze is gedaan op de GS zodat de kleuren kloppen.
Zoals jullie wellicht weten moet je bij een enkel lampje op je dashbord het e.a aanpassen als je led knipperlichten wilt monteren in combinatie met een last onafhankelijke knipperlicht relais.


Benodigd
2 diodes
krimpkous
soldeerbout.
kniptang
priegelvingers en leesbril _O- .


Onderstaand schema is het doel.

full


Na demontage van het dashbord kan je er makkelijk bij.
Je kan ook de lampjes hoeder uit het dashbord halen dan heb je wat meer werk ruimte.

Knip de licht groene en de zwarte draad door zodanig dat je ruimte hebt om de diodes er tussen te solderen.

Schuif over de zwarte en licht groene draad die naar de stekker gaat een krimpkous.
Schuif over de lichtgroene draad die richting lampje gaat een krinpkous.

Soldeer de diodes op de lichtgroene draad die richting het lampje gaat.
Let op streep moet aan de kant van het lampje komen.

full


Soldeer op de andere uiteindes van de diodes de zwarte en lichtgoene draad die van de stekker komen.
Schuif de krimpkousjes zover mogelijk over de diodes en krimp ze met fohn of aansteker.

full


Knip de zwart met witte streep draad door.
Schuif een krimpkous op draad die richting lampjes gaan.

Soldeer de zwarte die naar knipperlicht lampje gaat en de doorgeknipte zwart witte draden aan elkaar.
Krimpkous er over krimpen.

Eigenlijk moet je ook nog een een grotere krimpkous over het geheel krimpen.
Maar daar is heel weinig ruimte voor.
Daarom heb ik net als Suzuki gewoon tape gebruikt.


full


De diodes zitten dus in het bedrading onder de tellers verwerkt.

Morgen ga ik de knipperlichten met het relais monteren.
Deze aanpassing werkt ook met gewone knipperlichten en relais.
Dus je kan dit al ver van te voren doen.
 
Vraagje: voorvork keerringen zijn lek en die moet ik dus eens gaan vervangen. Nu die toch dan uit mekaar gaat: balhoofdlager, hoelang gaat zoiets mee? KM stand is 54K en bouwjaar is 1988.

Of is dit eigenlijk het moment om er een GSX voorvork onder te gooien? :+

Voorvork keeringen vervangen kan geen kwaad.
Voorvork GSX is een mooi upgrade die kost best wat eurootjes.
Balhoofdlager zou ik doen als je de voorvork vervangt.

Als je de oude vork er in laat moet je kijken hoe er met de motor omgegaan is.

Wheelies _O- _O- _O- _O- _O- zijn niet bevorderlijk voor het lager.

Stoep op en af ook niet.
Vocht in het lager is een nog grotere vijand.

Meestal is het nog niet nodig als er normaal mee omgegaan is.
Eerst controleren of er ruimte of een zwaarpunt op het lager zit.
 
Voorvork keeringen vervangen kan geen kwaad.
Voorvork GSX is een mooi upgrade die kost best wat eurootjes.
Balhoofdlager zou ik doen als je de voorvork vervangt.

Als je de oude vork er in laat moet je kijken hoe er met de motor omgegaan is.

Wheelies _O- _O- _O- _O- _O- zijn niet bevorderlijk voor het lager.

Stoep op en af ook niet.
Vocht in het lager is een nog grotere vijand.

Meestal is het nog niet nodig als er normaal mee omgegaan is.
Eerst controleren of er ruimte of een zwaarpunt op het lager zit.

Helder, bedankt! Dat van die GSX voorvork was een grapje, binnenkort vol rijbewijs hopelijk en dan ga ik weer eens wat anders uitproberen.
 
Jeej met een ander membraan van bassie en een nieuwe achterband is m'n gsje weer bruikbaar!
 
Laatst bewerkt:
Kleine how to aanpassen knipperlicht signaal lamp tbv led knipperlichten.

Ik weet niet of er al een how to is.
Maar deze is gedaan op de GS zodat de kleuren kloppen.
Zoals jullie wellicht weten moet je bij een enkel lampje op je dashbord het e.a aanpassen als je led knipperlichten wilt monteren in combinatie met een last onafhankelijke knipperlicht relais.


Benodigd
2 diodes
krimpkous
soldeerbout.
kniptang
priegelvingers en leesbril _O- .


Onderstaand schema is het doel.

[afbeelding]

Na demontage van het dashbord kan je er makkelijk bij.
Je kan ook de lampjes hoeder uit het dashbord halen dan heb je wat meer werk ruimte.

Knip de licht groene en de zwarte draad door zodanig dat je ruimte hebt om de diodes er tussen te solderen.

Schuif over de zwarte en licht groene draad die naar de stekker gaat een krimpkous.
Schuif over de lichtgroene draad die richting lampje gaat een krinpkous.

Soldeer de diodes op de lichtgroene draad die richting het lampje gaat.
Let op streep moet aan de kant van het lampje komen.

[afbeelding]

Soldeer op de andere uiteindes van de diodes de zwarte en lichtgoene draad die van de stekker komen.
Schuif de krimpkousjes zover mogelijk over de diodes en krimp ze met fohn of aansteker.

[afbeelding]

Knip de zwart met witte streep draad door.
Schuif een krimpkous op draad die richting lampjes gaan.

Soldeer de zwarte die naar knipperlicht lampje gaat en de doorgeknipte zwart witte draden aan elkaar.
Krimpkous er over krimpen.

Eigenlijk moet je ook nog een een grotere krimpkous over het geheel krimpen.
Maar daar is heel weinig ruimte voor.
Daarom heb ik net als Suzuki gewoon tape gebruikt.


[afbeelding]

De diodes zitten dus in het bedrading onder de tellers verwerkt.

Morgen ga ik de knipperlichten met het relais monteren.
Deze aanpassing werkt ook met gewone knipperlichten en relais.
Dus je kan dit al ver van te voren doen.

Precies wat ik nodig had, ik wilde een LED lampje in die van de rode gs stoppen maar was vergeten dat de polariteit wisselt. Ik zet hem bij de mini howto's.
 
Mooie tutorial voor de ledjes!

(ik heb zelf de beun-methode toegepast en het dashboardlampje er uit gehaald :+)

Goed doen staat op het lijstje van winterklusjes
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan