Suzuki GSX400F Caferacer

willemheer

MF'er
1 feb 2016
209
4
Delft
Hallo,

Mijn naam is Willem. Ik ben 20 jaar en woon op kamers in Delft. Daar studeer ik werktuigbouwkunde aan de TU Delft. Inmiddels ben ik 3e jaars. Verder is mijn interesse voor motoren steeds meer begonnen te groeien sinds dat ik een jaar of 15 was, min of meer door mijn buurjongen ben ik aangestoken met het motorvirus. Ook een van de redenen waarom ik dit jaar bij een dreamteam van de TU Delft ben gegaan genaamd Nova Electric Racing. Sommige zullen het misschien kennen als NovaBike, maar dit jaar hebben we de overstap gemaakt naar het bouwen van een elektrische racemotor. Binnen dit team ben ik chief chassis en onder andere verantwoordelijk voor het ontwerpen en doorrekenen van het frame.

Verder had ik al een tijdje het idee om een eigen project te beginnen en daarom ben ik sinds eind januari trotse eigenaar van een Suzuki GSX400F uit '83 met een 80 duizend km op de teller.

Ik vond het nu wel eens tijd om mijn project met jullie te delen.

N9tTAyZ.jpg


N4y68XR.jpg


Daarna meteen begonnen met een aantal onderdelen demonteren en schoonmaken om em lopend te krijgen.

Vieze carburateurs, slechte verbindingen, matige bobines etc.

4CUgLdz.jpg


d06j43y.jpg


peI0FLd.jpg


CyLPfW5.jpg


2BXh5O4.jpg


ZQln5mO.jpg


Weer velen malen schoner *D

2VteT6B.jpg


Verder met een nieuwe bobine, 4 nieuwe bougies en een beetje benzine op de zuigers ter aanmoediging heb ik 'm kunnen starten *O* en zoals een trouwe japanner liep ie prima.


Vervolgens verder gegaan met demonteren totdat er alleen nog maar een kaal frame over was:

7WCf24E.jpg


3OCKv4b.jpg


4a2thfs.jpg


En toen moest het blok er ook aan gaan geloven. Met behulp van de werkplaatshandleiding een fluitje van een cent:

2Q5B8Xz.jpg


mAu8fpf.jpg


Oja alle onderdelen bewaar ik netjes gelabeld in sealbags:

QE3GY6F.jpg


UhaUNAT.jpg


WGq35yT.jpg


Via marktplaats een USD voorvork van een zxr750 op de kop kunnen tikken:

WC026ZD.jpg


EqgPy4l.jpg


De laatste tijd heb ik er helaas niet zoveel meer aan kunnen doen. De volgende stap is om het frame aan te passen, nieuwe balhoofdlager en het blok weer opbouwen met nieuwe pakkingen, boutjes etc.

Het doel is om 'm toch wel proberen uniek te houden dus er gaat geen seat aangeschaft worden maar ontworpen en geproduceerd worden. Dit is het idee wat ik nu heb uitgewerkt:


Ik hoop jullie een beetje up to date te kunnen houden de komende maanden. 8-)

Adviezen zijn altijd welkom natuurlijk :)
 
Laatst bewerkt:
Projecten van werktuigbouw studenten zijn toch eigenlijk altijd wel de mooiste ;) Leuk, wordt gelijk goed aangepakt, ik volg!
 
Mag ik graag zien,beter dan een catalogus openslaan en bestellen *D
 
ik ga volgen!

NovaBike is Gido daar afgestudeerd met een opdracht betreffende een composiet achterbrug?
Of zit ik dan helemaal verkeerd te denken? Zie op de site ook Emiel en Tjeerd voorbij komen (zelf studeer ik IPO in Den Haag)

Hoe wil je het zitje gaan maken? Mal bouwen en Vacuümvormen? Of ga je ook rotzooien met polyester?
 
Laatst bewerkt:
Gido is inderdaad een teamlid van mij geweest, helaas omdat ie nu voor zn vakantie fulltime werkt niet meer '(

Emiel en Tjeerd zitten momenteel ook bij het team. Die zijn bezig met het bodywork en doen ook beide IPO op de Haagse.

Zitje wil ik het liefste van plaatstaal maken, mocht dat niet zo mooi worden dan ga ik met schuim en glasvezel werken.
 
Laatst bewerkt:
awxdUnw.jpg


Schetsje gemaakt om mezelf een idee te kunnen geven wat qua tank het beste past bij het zitje dat ik mooi vind.

Uitlaat is bijvoorbeeld ook voor nu even zo getekend. Ga ik ook later nog over nadenken.

Een van de grote twijfelpunten zijn de wielen, wel of geen spaakvelgen. Ik denk zelf momenteel aan de 3 spaaks velgen van de zxr 750 aangezien die qua voorwielas zo in de voorvork past.

Ideeën en meningen zijn altijd welkom. :Y
 
Laatst bewerkt:
Spaakwielen met dubbele schijf in een usd voorvork. :9
Eigenlijk dan ook nog met een modern profiel whitewall bandje.
 
Mooi spul is het zeker alleen 2000 euro voor een setje spaakwielen gaat me net wat te ver.

Ik ben niet zo fan van whitewalls dus die komen er niet op.
 
Update!

Vandaag tijd gehad om het frame in te korten en een aantal van de vele onnodige beugeltjes en dingetjes te verwijderen.

x7erwjs.jpg


LKkvCD8.jpg
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels een Honda CB550 achterwiel gevonden. Die heeft dezelfde maten qua diameter en breedte als mijn origineel achtervelg. Alleen nog zoeken naar het voorwiel van de Honda die ook overeenkomt met het originele voorwiel. Als iemand er nog eentje heeft liggen hoor ik het graag!

Lknca1S.jpg
 
Laatst bewerkt:
Vandaag lagen er een aantal pakketjes op me te wachten.

Nieuwe pakkingset (helaas matige kwaliteit telefoon foto):

aAWybLr.jpg


Nieuw zuigerveren en ringen. Nog wel even duimen dat het exact de goeie zijn. Maar voor 18 euro was het het proberen nu al waard.

1Y1ymBp.jpg


Kabels voor de nieuwe kabelboom en tweedehands clipons van een zxr 750

zmCHFZN.jpg


Ennnnn een tank van een GS 550, zitten wel een aantal deuken in maar ik denk dat het wel te herstellen is. Kan altijd nog een andere kopen, qua lijnen komt deze tank het dichtste in de buurt van mijn tekening:

o2FqX9i.jpg



Nog druk op zoek naar een geschikte rearset en tevens nog steeds een CB 550F voorvelg nodig.

Komende week even een pasbus draaien zodat ik mijn originele stuurpen kan gebruiken in combinatie met de zxr 750 kroonplaten.

Verder ben ik zo nu en dan 's avonds bezig met het reinigen van het blok zodat ik binnenkort kan beginnen aan de wederopbouw. :)
 
Laatst bewerkt:
Gaat snel hier!
Mooi tankje ook!

Ik heb ongeveer dezelfde voorvork, maar helaas moest er bij mij echt een nieuwe stuurpen in.
Waar moeten er bij jou bussen voor gedraaid worden?

Maar lijkt me heel weinig kabel!
Zelf heb ik de startmotor en de knippers weg gelaten en toch had ik nog 13 kleuren en totaal iets van 25 meter aan kabel nodig denk ik.

Probeer het schema voor jezelf zo goed mogelijk uit te tekenen voor jezelf (en als je de motor later eventueel wilt verkopen) Zodat er te herleiden is welk snoer voor wat gebruikt is.

En dat je zelf ook snel kunt zien waar er eventuele fouten in je systeem zitten.

Hier nog even hoe ik t gedaan heb:
kb_orgineel.jpg

Kawasaki%2BKZ%2B750%2BTwin%2B%25281975-1980%2529%2B-%2BService%2BManual%2B-%2BEN-226cr.jpg
 
Laatst bewerkt:
Thanks!

Ik ga een bus draaien die ik in de onderste kroonplaat pers en dan pers ik de stuurpen daar weer in. Aangezien de zxr kroonplaat een groter gat heeft. Tevens verleng ik em daar ook mee.

Dat het weinig kabel is klopt helemaal. Kwam ik laatst al achter, maar het is een begin.

Bedankt voor de schema's. Gaan denk ik wel van pas komen!
 
Dag Willem! wat een gaaf project heb je hier! Zelf had ik wilde plannen om ook een gave caferacer van mijn gsx400f te maken maar eerst moet ie maar weer eens lopen. Ik zie dat jij hem he-le-maal uit elkaar hebt gehaald! wat een werk haha. Ik heb een vraag aan je die jij misschien wel kan beantwoorden. Mijn koppakking is lek (je ziet t er aan de buitenkant uitlekken en er komt benzine in het oliereservoir). Kan de cilinderkop eraf terwijl het blok nog in het frame zit? of moet ik hem er toch eerst uit halen?.

Alvast bedankt en veel succes met je project!
 
Hallo Jur, dankje! En dat is een goede vraag of dat je gaat lukken. Je kunt het natuurlijk proberen maar ik denk dat het erg lastig gaat worden.
 
Inmiddels weer de nodige onderdelen bij elkaar weten te vinden.

Voorwiel van een CB 550 is niet gelukt maar wel die van een GS 550. Zelfde maten en volgens mij is het spaakpatroon ook gelijk.

aY5fRPC.jpg


En dat ziet er dan zo uit:

zGom2RI.jpg


Binnenkort nieuwe wiellagers bestellen zodat de dikker zxr voorwielas door het wiel past. Lagers komen er pas in nadat het wiel van een nieuw kleurtje is voorzien.

Ik twijfel of ik de tank niet te groot vind...

Verdere aanwinsten:

Rearsets van een GSX-R600 K4

3T0jeu9.jpg


Voorremschijven van een ZXR 750 8-)

9Xbak0I.jpg


En de bijbehorende remklauwen, remleidingen en rempomp

5Tvp0tO.jpg
 
Laatst bewerkt:
Hoi Willem,
Ik heb pas ook een gsx400f gekocht, uit 85.
Op dit moment niet lopend, dus zaterdag weer verder. Moet nog het een en ander aan gebeuren voor hij rijdt, en als hij tijdend is blijft het waarschijnlijk nog een ongoing project haha.
Ik vroeg me alleen af of je er al banden onder hebt zitten en zo ja, welke? Want volgens de manual is bandenmaat achter 3,75-18 maar ik kan die maat eigenlijk nergens vinden..

Groetjes :)
 
Hoi!

Ik zal als ik bij mijn ouders ben (waar de motor staat) even voor je kijken. Dat is wel pas over een paar weken.

Binnenkort ook maar weer eens deze pagina updaten want ik ben wel weer wat opgeschoten.
 
Tijd voor een update! :)

Inmiddels weer wat opgeschoten. Het blok zit grotendeels weer in elkaar met nieuwe pakkingen, nieuwe zuigerveren, een aantal nieuwe boutjes en nieuwe rubberen seals e.d.

194VCzh.jpg


RfYsPTA.jpg


2ZpzyLt.jpg


Cilinderkop met 0.2mm laten vlakken voor extra compressie:

JPghhaF.jpg


Nieuwe EBC koppelingsplaten en een K&N oliefilter:

8sFdMdk.jpg



Updates wat betreft rijwielgedeelte:

- Voorvork past nu in het frame zoals het hoort, nieuwe balhoofdlagers zijn binnen.
- Zelf een nieuwe bovenste kroonplaat ontworpen die ik binnenkort laat CNCen.
- Remschijfspacers gedraaid, gaten zitten er inmiddels ook in. Alleen de schijven moeten nog voorzien worden van het juiste gatenpatroon.

mvfEdfK.jpg


pNgPCyv.jpg


En een heleboel nieuwe dingen gekocht waaronder deze teller 8-) :

1TA_DIG_03.jpg


Binnenkort weer wat meer tijd om aan de motor te werken dus hopelijk ook wat meer updates.
 
Laatst bewerkt:
Update!

Blok zit zo goed als helemaal weer inelkaar, enige wat ik nog moet doen is de klep speling checken en indien nodig bijstellen en het blok vullen met olie.

Komend weekend dus kijken of er weer wat leven in te krijgen is. :Y 8-)

let niet op de staat van het blok aan de buitenkant, dat komt nog.

nVOt65T.jpg


jHwCi5n.jpg


uuN5a3h.jpg


q5R14bB.jpg


GV6ShrC.jpg


NG0d4xF.jpg


Verder alvast de rotte einddemper eraf gezaagd, die voegde niet veel meer toe. Komt later een mooie lange dunstall demper op.

LzD5GfT.jpg


En mezelf een mooie nieuwe helm cadeau gedaan.

SkmykMk.jpg



Meer grote updates volgen binnenkort aangezien de motor zondag naar Jerryt gaat voor een brace op de achterbrug, nieuw subframe en het bevestigen van een monoshock })

Hoe het er qua achterkant ongeveer uit moet gaan zien:

Honda-CB750-Monoshock.jpg
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan