Kawasaki ER-6N / ER-6F Topic: Deel 7

vandaag de proefrit gereden met de Kawasaki er6f en moet zeggen dat het hard ging om niet te zeggen dat het heel hard ging. alleen op de auto snelweg had ik wel altijd last dat mijn helm precies werd afgerukt door de wind maar scherm stond in laagste stand blijkbaar dat is quasi comfort wel beter bij de maxsym. maar wel oplosbaar denk ik. maar verder is het wel een leuk en pittig beestje wat ik totaal niet had verwacht en met de originele klinkt hij toch ook wel lekker sporty hoor. dus de akra hoeft niet echt voor mij vind het zo ook al goed. maar moet er toch nog is een nachtje over slapen. mvg
 
vandaag de proefrit gereden met de Kawasaki er6f en moet zeggen dat het hard ging om niet te zeggen dat het heel hard ging. alleen op de auto snelweg had ik wel altijd last dat mijn helm precies werd afgerukt door de wind maar scherm stond in laagste stand blijkbaar dat is quasi comfort wel beter bij de maxsym. maar wel oplosbaar denk ik. maar verder is het wel een leuk en pittig beestje wat ik totaal niet had verwacht en met de originele klinkt hij toch ook wel lekker sporty hoor. dus de akra hoeft niet echt voor mij vind het zo ook al goed. maar moet er toch nog is een nachtje over slapen. mvg

Goed dat je een proefritje hebt gereden. Misschien mag je nog een rondje met het scherm op de hoogste stand, of een andere monteren die beter werkt.

Motorscooters staan er wel bekend om dat ze comfortabeler zitten maargoed dat gaat ten koste van het uiterlijk O-)
 
Laatst bewerkt:
Goedendag,

Nu rij ik al een 2 jaar op mijn er6f vanuit 2007 met ABS maar ik merk al een tijdje dat het remmen steeds slechter gaat.
Remblokken zijn vervangen (net nieuw) rem olie is vervangen.
Maar de remmen komen niet genoeg op druk.
Nu komt hij net van de garage af en zelfs de garage kreeg het systeem heel slecht op druk. De rempomp plunjer is ook vervangen en gecontroleerd. Remvloeistof bakje is schoon.
By the way het gaat om de voorste rem.

Nu vroeg ik me af of jullie hier ook al een keer mee te maken hebben gehad?
En zo ja wat hebben jullie er aan gedaan?
 
Goedendag,

Nu rij ik al een 2 jaar op mijn er6f vanuit 2007 met ABS maar ik merk al een tijdje dat het remmen steeds slechter gaat.
Remblokken zijn vervangen (net nieuw) rem olie is vervangen.
Maar de remmen komen niet genoeg op druk.
Nu komt hij net van de garage af en zelfs de garage kreeg het systeem heel slecht op druk. De rempomp plunjer is ook vervangen en gecontroleerd. Remvloeistof bakje is schoon.
By the way het gaat om de voorste rem.

Nu vroeg ik me af of jullie hier ook al een keer mee te maken hebben gehad?
En zo ja wat hebben jullie er aan gedaan?

Geen ervaring mee, maar je remslangen zijn ondertussen 10 jaar oud. Misschien is het tijd om deze te vervangen?
 
zeg zou het kunnen dat er op de er6f geen temperatuur meter staat voor de koelvloeistof? en welke banden hebben jullie eronder zitten en bevindingen van de banden?
 
zeg zou het kunnen dat er op de er6f geen temperatuur meter staat voor de koelvloeistof? en welke banden hebben jullie eronder zitten en bevindingen van de banden?

Heb zelf een paar maanden op Battlax gereden, dit zijn volgensmij die originele? Ik ging pas echt van de motor houden toen ik er Pilot Road 4's onder legde, wat een verschil qua grip. Kan gewoon hem gewoon lekker in de bocht leggen, zelfs als het regent zonder al te veel zorgen te hoeven maken over eventueel uitglijden. Vrienden van mij hebben ook Pilot Roads en zijn er ook zeer tevreden over. Daarnaast gaan ze nu al meer dan 10k km mee en zijn nog nauwelijks gesleten.
 
Zo, eindelijk de gear indicator erop gezet. Had 2 weken vakantie, waarvan iets langer dan een week weg.. en had geen zin om de rest van de week wat te doen. :)

Maar goed, hij zit er op en het is toch wel heel erg makkelijk. Ik rij op redelijk wat andere motoren elk jaar en als ze het wel hebben, ga je het toch missen bij je eigen motor.
Dus bij deze;

gear-indicator.jpg
 
zeg zou het kunnen dat er op de er6f geen temperatuur meter staat voor de koelvloeistof? en welke banden hebben jullie eronder zitten en bevindingen van de banden?

Dunlop road smart III altijd mee gereden. Superfijn gaan lekker lang mee. Erg slechte ervaring met Continental contimax. Was in de regen echt huilen. Rij op mijn huidige motor nu met pirelli angel st. Die zijn op de interwebs goedkoop te vinden. 178 euri voor een setje. Ben er supertevreden over. Fijnste band ooit op de er6: dunlop qualifier II. Plakken als een dolle, maar na 8000 km was ik toe aan een nieuwe achterband.
 
Laatst bewerkt:
Dunlop road smart III altijd mee gereden. Superfijn gaan lekker lang mee. Erg slechte ervaring met Continental contimax. Was in de regen echt huilen. Rij op mijn huidige motor nu met pirelli angel st. Die zijn op de interwebs goedkoop te vinden. 178 euri voor een setje. Ben er supertevreden over. Fijnste band ooit op de er6: dunlop qualifier II. Plakken als een dolle, maar na 8000 km was ik toe aan een nieuwe achterband.

*D Die heb ik er nu ook onder. Die angel ST's, wat een genot toen ik wegreed bij de bandenboer leek net een andere motor, superveel grip, en ook met regen doen ze het goed. Heb wel gelezen dat ze vrij zacht zijn en iets meer slijten dan gemiddeld.
Maargoed ik heb ze dan vergeleken met vierkant gesleten metzeler z8 banden. Dus dan kan het al gauw beter denk ik... O-)
 
Laatst bewerkt:
Ziet er strak uit! Kleurtje past ook mooi bij de rest van het dashboard.

Dat dacht ik! Past er precies bij en keuze uit 5 kleuren. Wit is mooi neutraal. Blauw had wellicht ook gekund, maar ik heb een hekel aan blauw licht (dus eigenlijk ook dat op de cockpit :P ).
 
Vandaag die motor verwend met een grote beurt.
Heb de dealer vervroegd de kleppen/naks laten controleren. En toen hij weer mee naar huis mocht, heb ik zelf de olie, bougies en filters vervangen. Was goed te doen.

Kleppenstellen was 140 euro, alles was binnen de tollerantie en naks toonde amper tekens van slijtage. Viel me erg mee. :]
 
Laatst bewerkt:
En hoeveel heeft ie nu gelopen? Moet de tank er nog af voor de bougies? Kon de bougies niet zo snel zien tijdens een blik op het blok. :)
 
Iets onder de 36000km.

Bij mij moet de tank eraf om het luchtfilter te vervangen, luchtfilterbox moet eraf om bij de bougies te kunnen. Bougies zitten onder penbobines best diep in het blok. Maar je kan ze er gemakkelijk uithalen met de meegeleverde bougiesleutel.
 
Vanmiddag nog even op een 56kW SV650A gereden. Had 'm al op 35kW gereden, maar met 56kW is ie best vinnig. Onderin vlotter dan de ER-6, maar dat is ook niet zo gek met een V-Twin.
Jammer dat ie de looks niet mee heeft. Maar ik stap net zo graag op mijn ER-6, heb daar zeker geen spijt van.

Ben wel benieuwd of de ER-6 het Euro4-gebeuren zal overleven. Moet bijna wel, of een compleet nieuwe ER-6. De Vulcan S en Versys zijn toch ook uitgerust met dit blok.
Er schijnen 12 nieuwe Kawa's te worden aangekondigd op de Intermot en EICMA.
Ook las ik al dat Kawasaki Kymco gaat helpen om normale motoren te bouwen.. soort van ER-6 kloon zou er aan komen;

Kymco-ER6-(2).jpg


Ik wacht alles in spanning af. Denk dat er heel wat motoren zullen worden aangekondigd de komende maanden.
 
Dat klinkt best leuk, en ziet er helemaal niet slecht uit. Vooral die USD voorvork :9~ Ik ben benieuwd, misschien eentje voor erbij, mag mn vriendin mijn ouwe hebben O-)

Vandaag bij het uit de schuur halen van de motor het rechter voetsteuntje afgebroken ;( de imitatie voetsteuntjes die de dealer had liggen paste niet en 1 nieuwe orginele kost 60euro...

Dus ik heb een setje besteld voor 10 euro uit engeland :+
Tot die tijd zet ik mn voet op een stukje hout _O-
 
Laatst bewerkt:
Bye bye ER-6N, hello Z650?

2017_Kawasaki_Z650.jpg


Zou wel verklaren waarom Kymco een soortgelijke naked straks 'mag' bouwen samen met Kawasaki. De ER-6F zal vervangen worden door de Ninja 650. Lijkt er op, maar toch wel ietsje anders.

100416-2017-kawasaki-ninja-650-f.jpg
 
De ER6n en f lijken er inderdaad uit te gaan. Niet echt iets om je druk te maken zo te zien (vooral een optische update met een nieuw frame en 3 PK minder vermogen vanwege de EURO4 norm).

The smaller 2017 Kawasaki Z650 will replace the previous ER6-N. Fans of this machine shouldn’t worry too much as it’s mostly a renaming strategy, with the middleweight naked still retaining its previous characteristics.

The biggest change comes from the new trellis steel frame that embraces the 650 cc parallel-twin engine. Speaking of the power unit, it should be the same on the new Ninja 650, so it’s down 3 hp as a result of retuning for Euro 4 regulations.

It also features the same assisted slipper clutch, a nice underbody exhaust, banana-shaped swingarm, Tokico brakes, restyled headlamp, dashboard and side panels. No belly pan is offered apparently, but it is available in white and black, ‘raw titanium’ and black or metallic black and ’spark’ black.

Read more: 2017 Kawasaki Z650 Replacing ER6-N, Upgraded Z900 Debuting at EICMA

Het gat met de grote broer wordt wel een stuk groter aangezien de z900 126pk heeft en de z650 nog maar 69pk. Tevens daalt het gewicht van 206kg naar 187kg en de zadelhoogte met 15mm omlaag waardoor het vrij letterlijk een 'kleiner broertje' wordt. Al met al wel iets minder interessant.
 
Laatst bewerkt:
Tja een Z900 moet je niet vergelijken met een Z650. Compleet ander blok. Net als dat de Z800 niet met de ER-6 te vergelijken is. En ook een Ninja 650 (zoals hij in Amerika al heette), is niet te vergelijken met de andere Ninja's (op de 250 na dan, want dat was ook sporttoer).

Heb ik in elk geval het laatste modeljaar van de ER-6N onder mijn gat. Ik denk dat ik de ER-6N mooier vind dan de Z650, maar eerst volgend jaar dat ding maar eens in het echt zien. Achterbrug van de Z/Ninja is wel mooier.
 
Terug
Bovenaan Onderaan