XS 750

Gisteravond met de caféracerachtige XS een klein rondje (± 11 km)door het dorp (als die zou stoppen hoef ik alvast niet ver te lopen). Motor bleef gewoon goed lopen ;)

Wel is duidelijk dat de carbs echt afgesteld moeten worden (gesynchroniseerd). En volgens mij staat dat los van de gebruikte maat sproeiers (motor loopt nu niet mooi regelmatig).

En als laatste geen tijd |(
 
Doei Ouwe...

Het gaat niet hard maar gisteren de eerste voorvorkpoot uit elkaar gehad en een nieuwe keerring gemonteerd. Olie staat op de plank, maar zit nog niet in de poot. Dat gebeurd als beide poten een verse keerring hebben.

En zo gaat het stapje voor stapje richting wegverkeerswaardig
 
Morgen staat mijn XS750 caféracerachtige bij MCW in Naaldwijk. Daar is een custom en cruiserdag. En blijkbaar past mijn zelf verbouwde fiets daar ook nog bij :)
Scheelt natuurlijk dat het Yamaha dealer is :Y (is trouwens ook het adres voor bijzondere onderhoud van mijn dagelijkse brommert, en dat is gelukkig niet vaak noodzakelijk is een natuurlijk een Yamaha :P )

Van de week gezorgd dat hij netjes schoon is. Zelfs het houten blokje voor onder de standaard (voorkomt dat het brik heel schuin staat) zwart gespoten :+

Van het weekend een fotootje plaatsen als bewijs. Maar als iemand zin heeft en in de omgeving kan je altijd langs gaan bij MCW.
 
Heel langzaam, ben bezig met het opknappen van de koplamp. Nog niet fotowaardig.

Is een oude TR1 lamp. Met enige schade, vandaar het opknappen. Chromen ring is nu zwart.
 
Er is weer wat te melden. De koplamp begint weer montage-waardig te worden. Betreft een grote koplamp van een TR1 die redelijk beschadigd was.

Nu is lamp weer zowat strak. Niet geheel want aan de achterkant en de onderkant zijn nog wat butsen aanwezig (maar die zie je niet als de lamp gemonteerd is ;) ).

En zonder foto geen bewijs :P
full





Foto staat niet goed, maar ja er is wel bewijs
 
Laatst bewerkt:
Zo vanavond even weggeweest op de caferacert. Startte direct, niet op de kickstart maar met 1 druk op de knop. Na het tanken met één trap op de kickstarter weer lopen. Stukje gereden motor gaat slechter rijden en verlichting geeft minder licht ;(

Nog wel net rijdend thuis gekomen, maar ik heb dus een elektrisch probleem |( '(
Heb als eerste de accu aan de lader gelegd, want deze was flink leeg.

Nu de vraag, wat is het meest voor de hand liggende probleem ? Spanningsregelaar of dynamo ?
Of bedrading ?

Even voor de duidelijkheid elektra is niet mijn sterkste kant van het sleutelen :N

Dus hulp met meedenken is voor mij best handig....
 
En waarom ?

Ga natuurlijk morgen het zitje verwijderen en de bedrading bekijken. Overigens weet ik uit ervaring met een XJ600 hoe een gesmolten spanningsregelaar ruikt en eruit ziet....

En zover ik nu kan zien (en ruiken) is mijn spanningsregelaar niet gesmolten.
 
Multimeter, werkplaatshandboek, meten maar! Spanningsregelaar/gelijkrichter is een zwak punt, windingen kunnen eventueel ook, bedrading lijkt me sterk dat dat ineens een probleem geeft (of het moet de aansluiting van de bekabeling op de windingen zijn).

Maar meten is weten! (En niet zo moeilijk.) 3 wikkelingen en veldwikkeling even doormeten, als die allemaal goed zijn zal het waarschijnlijk de regelaar zijn.
 
De dynamo is makkelijk door te meten met een multimeter op de stand wisselspanning.
Er komen drie witte draden uit. Tussen elke van de witte draden zou je een spanning moeten meten met draaiende motor. Ik gok ergens rond de 18 volt(maar iig ruim boven 12 volt).
Zo te zien aan het schema is de gelijkrichter en spanningsregelaar een unit. Indien de dynamo goed is, is dit de volgende verdachte.
 
En waarom ?

Ga natuurlijk morgen het zitje verwijderen en de bedrading bekijken. Overigens weet ik uit ervaring met een XJ600 hoe een gesmolten spanningsregelaar ruikt en eruit ziet....

En zover ik nu kan zien (en ruiken) is mijn spanningsregelaar niet gesmolten.
Die symptomen hadden ik ook met een vfr en de accu was ook kapot. Was niet meer te starten alleen met aanduwen. Nieuwe sr erin en accu en klaar.
 
Zonder alle adviezen hierboven teniet te doen, lijkt mij deze het makkelijkst:

multimeter op gelijkspanning zetten en spanning over de accu meten. Dat betekent dus gewoon dat rode draadje op de + en de zwarte op de - ;) en dan kijken wat er in het scherm komt te staan. Om te weten hoe je multimeter werkt en op welke stand die moet, even youtuben.

ongeveer 12.6 volt? --> goede accu
minder dan 12.2 volt na opladen? --> accu dood

Dan met draaiende motor. Zal bij stationair waarschijnlijk rond de 12v bungelen, en met een beetje gas zo'n 13.8 a 14 volt moeten geven.

Geeft 'ie minder spanning dan dat (geen verschil met stationair)? --> waarschijnlijk de dynamo kapot
Geeft 'ie meer spanning dan dat (bv 17volt)? --> spanningsregelaar kapot

Succes!
 
Laatste voorstel om even met draaiende motor op eenvoudige wijze een betere richting qua probleem boven water te krijgen is heel handig voor mij (momenteel weinig tijd, dus is dit de snelle manier om de elektrapuzzel in beeld te krijgen).

Zowel dynamo als spanningsregelaar zijn in de verzameling oud japans metaal aanwezig. Daar zit straks het probleem niet in, meer in de tijd om te sleutelen
 
Ik had onderstaande vraag al in het topic "XS750 DEEL 3" geplaatst, maar krijg daar weinig reactie. Hier lijkt meer leven, dus ik post hem hier ook maar:
Heeft (of weet) er iemand nog een set uitlaatbochten ter overname?
Of raak ik zelf weer met een kap op?
 
Tsja het is al weer lang geleden dat ik wat gepost heb ;)

Maar ondertussen bezig om een set carbs (MKI) te reinigen (met de hand) en dan gelijk andere sproeiers te plaatsen. Maar wat blijkt er blijkt nog maatverschil te zijn voor Mikuni carbs. En dat terwijl de maatsproeiers bedoeld was voor dit type carb :?

Wat nog wel uit te set te gebruiken blijkt zijn de iets grotere stationairsproeiers. Doel van de sproeierwijziging is het beter lopend krijgen van mijn caféracerachtige XS750. Want die heeft MKI carbs met een drie in één uitlaat en podfilters.

De bijgevoegde foto hoeft denk geen uitleg.... :P

Moet dus nu op zoek naar Mikuni sproeiers in de kleine maat. Weet iemand een adres dan hoor/zie het graag :Y
full
 
Vergeet te melden dat de kleine sproeiers ongeveer 6 mm diameter zijn en de grote zijn net iets meer dan 8 mm (gemeten op een gewone duimstok :+ , had geen zin om naar de garage te lopen voor schuifmaat, luie modus }) ).
 
Terug
Bovenaan Onderaan