Tweetakt verenigt U zich hiero deel2

Ik gebruikte ooit alleen Castrol TTS voor mijn RD's en RG maar ook in mijn MZ..prijzen van Castrol stegen ook wel..daarna voor MZ Eurol.
Later gebruikte ik gewoon de 2takt olie van Action..ik ken er meerdere die dat gebruiken en iedereen is er tevreden over...maar alleen in MZ's...zou voor de hoger vermogende 2 takten Castrol of andere synthetische olie gebruiken.
 
Eerlijk?, ik heb ook wel eens action mengolie geprobeerd, De vonkenplug kreeg er een grijze, kalkachtige aanslag van..
Ik kan me voorstellen dat een dergelijke afzetting zich ook elders nestelt.
 
In het Jawa gedeelte zijn er die Aldi Lidl en of action olie in knikkeren, Maarja een Jawa rijdt volgens mij zelfs op frituurvet...... gebruik zelf castrol al was het maar voor de geur!

Plantaardig frituurvet is zo slecht nog niet,dat is niet veel anders dan de race olie op
plantaardige basis die men vroeger gebruikte.
Ik zelf heb al zowat elk bekend merk 2taktolie gebruikt,van Castrol,Shell,Putoline,Motul,Penzoil,Total,Bel Ray,Duckhams,Silkolene,Mobil tot Bardahl.
En eerlijk gezegd is er geen 1 2takt kapot gegaan door gebruik van die de oliën,behalve
bij de Duckhams,dat is echt baggerolie,dat koste mij een RD race blok.
De andere merken zijn gewoon goed,al maakte de cilinders met sommige olie beduidend meer mechanisch geluid.Mijn favorieten zijn Motul 800,Putoline RS959 en Mobil racing en
Shell 2takt race olie en Castrol 747.Voor 2takten met weinig vermogen zal een Action olie waarschijnlijk gewoon goed voldoen,als de specificaties maar goed zijn.
Action zal de olie niet zelf maken,dus word het gewoon ingekocht bij een handelaar en
dat kan zelfs bij een bekend merk zijn.
 
Ik heb begrepen dat de goedkope motorolie (op basis van) gerecyclede olie is, waaraan dan 'dopes'worden toegevoegd.
Ik kan me voorstellen dat deze olie qua zuiverheid onderdoet voor duurdere olie.

Zo, en nu pak ik de jawa 559, wat brommerboeren bij langs of ze een busje putoline aarbeiengeur hebben.. })
 
Laatst bewerkt:
Dag mensen, ik ben heel voorzichtig begonnen met het mikuni spul voor de jawa twin en heb een technische vraag;

De door gijs V. aangeraden schuif 2.0 heeft een raar alu blokje in de schuif zitten, die middels 2 schroefjes de naald op z'n plek houdt, helemaal niet sleutelvriendelijk.
Kan het kwaad om dit blokje weg te laten (de schroefjes wel in de schuif te draaien) en de naald op de 'normale' manier te zekeren?

Vraag 2;
Op een duits jawaforum heeft iemand een VM28-49 gebruikt;en hij is uitgekomen op deze data;
LLD 55, HD 130, Nadel 5DP39

Ik heb hem een pb'tje gestuurd om te vragen welke schuif hij heeft..
Maar de naald, is dat een standaard type? en zal ik om dat ene ding Topham weer moeten hebben?
Ik heb even terug gelezen dat ebay alu naalden geeft..

en ik heb weer wat ondervonden..
De 2.0 schuif past niet in de mikuni 28mm type 360
Deze;


Maar wel in een andere die ik heb liggen;
deze;


Hmm ik begin inderdaad een beeld te krijgen van de verscheidenheid van 28mm rondschuif carbs bij mikuni...
Goed, dan deze laatste maar proberen met het spul aangeraden door Gijs?
Edit2..
Maar in deze past de door gijs aangeraden naald niet..veel te lang...
Goed, ik heb nu 4 mikuni rondschuif carbs waar helemaal nix mee te beginnen is.. -O-
 
Laatst bewerkt:
geloof je dat nu zelf ?

Dit is wat ik nu constateer, met een niet-passende schuif kun je niet rijden..Maar ik bedacht me later, misschien dat van die 2.0 schuiven ook weer meerdere versies zijn?
Nou ja, ik kom er zo inderdaad niet uit en geef het mikuni verhaal-voorlopig- op.
 
..Weer contact gehad met Topham.De 2.0 schuif is er niet voor de mikuni type 360(waarvan ze aan mij vroegen op welke motor deze 'seriematig'gebouwd was)
De naald 5DP39 was 15,01 euro, die wilde ik er bij bestellen...
Nou ja, jammer van de reeds gedane investeringen, het mikuni-op-jawa- is dus niet haalbaar. -O-
 
Koop een Dellorto,daar is heel veel van te krijgen,ik heb er 1 op mijn Kreidler zitten,was een hele verbetering tegenover de originele Bing.
 
..Er is een dellorto onderweg.. :Y ik heb begrepen(??) dat deze geen onderscheid heeft tussen membraan- en zuigergestuurd, maar deze heeft geen powerjet..

Ik heb wat data gevonden over dit type dellorto en mijn jawa.
-stat/ sproier 50 of 55 (best groot?)
-en HS variëert bij mensen van 100 naar 130 Da's wel een ERG groot verschil..

De verhouding met de stat. sproeier verbaasd me ook..
Hoe kun je de gewenste maat van de stat.sproeier bepalen? Gaat dat op een andere manier dan kijken hoe hij op de mengselregelschroef reageert?
 
De Dellorto (PBHG) die ik heb maakt het wel uit, of hij voor zuiger of membraan gestuurd is,het verschil
zit in de sproeier bezetting en naald.De mengselschroef regelt de brandstof toevoer,en heeft dus
invloed op de gebruikte stationairsproeier,is het niet netjes lopend te krijgen met de mengselschroef dan zal je of een grotere of kleinere stationair sproeier moeten monteren.Dat is meestal vrij
eenvoudig te bepalen,blijf de motor niet stationair draaien of sputtert wat je ook draait aan de mengselschroef dan staat hij te rijk,blijft hij hoog stationair draaien of valt moeilijk terug naar
stationair,dan staat hij te arm.
Bij Dellorto moet je ook goed opletten dat je een 2takt versie heb en geen viertakt model,
de laatste is niet goed lopend te krijgen op een 2takt.
Je kan het verschil zien aan de naald houder,de 2takt versie heeft een halve kraag op de
naald buis de 4takt heeft dat niet.
Staar je niet blind op wat voor sproeiermaat andere mensen gebruiken,iedere motor is anders,gebruik het als leidraad maar meer ook niet,afstellen moet je altijd wel.
En begin altijd aan de rijke kant met afstellen.
 
Laatst bewerkt:
Dank voor je repliek, deze zou van een 2 takt afkomen.
Ik hoop dat de membraan/zuiger gestuurde onderdelen(toch onderscheid :( ) gemerkt zijn zodat ik de mijne goed kan uitrusten.
Maar wat ik krijg is een phbh.
Hoe kom ik er achter of dat onderscheid ook voor deze carb geld?
Is er een soort infodinges hiervoor?
 
Laatst bewerkt:
Dat kan je zien aan deze bus,die is voor een 2takt,
9198 Atomiser bush for PHBH - Eurocarb

Het verschil tussen een membraan en gewoon zit in de naald,bij een Kreidler is de membraan naald korter en loopt meer taps toe,zuigergestuurd is langer en stomper,
een membraan inlaat heeft meer benzine nodig vandaar het verschil.
 
Laatst bewerkt:
Onmogelijk is het bij een Dellorto denk ik niet,er zijn veel verschillende naalden en sproeiers te koop voor die carbs.Als je een beetje rondshopt ook nog heel wat goedkoper dan Mikuni delen.Scooter tuning webwinkel sites hebben vaak onderdelen voor die carbs.
 
Laatst bewerkt:
Precies, net als bij mikuni, alleen lijkt de kennis, wat waarbij hoort, er niet te zijn.
Misschien moet ik wat meer geduld hebben...
 
Specifieke carbs voor membraan of zuigergestuurd heeft Dellorto zover ik weet niet,je moet dus zelf uitvogelen wat goed werkt.Dus gewoon monteren en kijken of de motor er goed op loopt.
 
Laatst bewerkt:
Yeah, maar op de gok 'een' naald uitzoeken uit de vele in de hoop dat 't werkt.. lijkt me geen werkwijze..
Je vertelde net/ervoor dat het verschil in de naald zit.
Later ook in de vorm.
De spitse naald van de koso zou kunnen verklaren waarom verhoudingsgewijs het mengsel in het middengebied zo rijk is. Hmm...
i.i.g vanaaf wel weer wat geleerd, dank! :}
 
Laatst bewerkt:
Voor mijn Dellorto koop ik voor 16 euro een hele set verschillende naalden,
sproeier setje koste rond de 20,- ,setje van 12 stuks.
 
Laatst bewerkt:
Dat is het zeker,je moet echt verstand hebben van wat zo,n naald doet
Hier een voorbeeld van een naalden lijst,kan je zien hoeveel soorten er zijn,
http://kreidler.nl/forum/download/file.php?id=95822
Dit zijn alleen nog maar de naalden,dan heb je ook nog de verschillende naaldbuizen
Zonder testbank eigenlijk niet te doen,het mooiste is iemand zien te vinden die het al een keer gedaan heeft of heeft laten doen voor het type motor waar je de carb voor wil gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Het beste is om eerst eens flink te zoeken op het interweb naar mensen die net zo'n Jawa hebben als jij en die er al een Dellorto op hebben zitten, dan hoef je zelf het wiel niet weer uit te vinden en kan je achter een geschikte carb aan.
 
Het beste is om eerst eens flink te zoeken op het interweb naar mensen die net zo'n Jawa hebben als jij en die er al een Dellorto op hebben zitten, dan hoef je zelf het wiel niet weer uit te vinden en kan je achter een geschikte carb aan.

Dit heb ik gedaan, er wordt veel genoemd over sproeiers, zie hierboven, maar niets over welk type naald.
Ik vermoed ook dat erg veel mensen het onderscheid niet weten en dus met een membraan-naald op de jawa rijden.
Een verbetering is het toch al.
Ik heb ook wat Dell-orto handelaren gemald of zij weten welke naald in een zuigergestuurde hoort. Ik hoop bericht te krijgen want het is idd zo geen doen..
In iedr geval zou, t.o.v de naald die er in zit voor emmbraan, zo ook voor de koso, van boven naar beneden minder snel taps toe moeten lopen begrijp ik.
 
Ik heb zelf een aantal verschillende naalden geprobeerd,oorspronkelijk was mijn Dellorto
bedoeld voor een membraan inlaat Kreidler,die naald was dunner en met een tapse kant
die sneller dunner werd dan de versie voor zuigergestuurd.Gelukkig had iemand anders
al een ei uitgebroed voor welke naald het beste was voor zuigergestuurd.
Mijn Kreidler liep best wel aardig op de membraan versie,alleen stond hij te rijk onderin.
Met de andere voor zuigergestuurd opgegeven naald liep hij wel beter,die is dikker en minder taps toelopend dan de membraan versie,ik heb nog 2 andere naalden geprobeerd,een tussenmaat en daar liep hij minder goed op en nog een ander model,waar hij helemaal slecht op draaide.
Het scheelt dus best wel veel welke naald je gebruikt.
Je kan het beste eerst de carb zo monteren en kijken hoe de motor daar mee loopt, veranderen kan altijd nog.
Wat mij wel opviel is dat mijn motor het beste loopt op een veel kleinere hoofdsproeier dan
werd geadviseerd, geadviseerd werd tussen de 98 en 115,uiteidelijk zit er nu een 78 in.
Ik heb ook een open filter met alleen een gaasje wat meer open is dan waar dat waar het
advies voor gegeven was.Zo zie je maar dat geen 1 motor gelijk is.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan