Het Moto Guzzi topic, The Italian job

De Monza (1) kop heeft grotere kleppen dan de v50III daarom scheuren ze uiteindelijk allemaal tussen de in en uitlaatklep.
Weet niet waar je dat vandaan heeft maar dat klopt niet, de bestelnummers van de kleppen zijn gelijk zelfs de V65 heeft de zelfde kleppen als de V50 III
Bestel nummer voor de inlaat is 19036082 en voor de uitlaat is dat 19036183
Hoe ik dat weet, gewoon de onderdeel boeken raadplegen van de betreffende modellen
 
Laatst bewerkt:
In het duits met gecopieerde tekeningen....nah...zoveel vertrouwen heb ik niet in mijn prutskunde! In mijn nachtmerries zie ik dat wat ik tot nu toe wel voor elkaar gekregen heb totall loss gaan door dat wat ik niet voor elkaar krijg -O-
 
Weet niet waar je dat vandaan heeft maar dat klopt niet, de bestelnummers van de kleppen zijn gelijk zelfs de V65 heeft de zelfde kleppen als de V50 III
Bestel nummer voor de inlaat is 19036082 en voor de uitlaat is dat 19036183
Hoe ik dat weet, gewoon de onderdeel boeken raadplegen van de betreffende modellen

Geen idee waar ik het vandaan heb. Ik heb altijd in de zalige onwetendheid verkeerd.
Feit blijft dat mijn monzaatje haar kopjes regelmatig laAt breken tussen in en uitlaatklep. Nadat nu de linker kop weer aan de beurt was ben ik op zoek naar een keer permanente oplossing. Het betreft dus een Monza van het type 3. 2 kleppen maar wel met het extra oliekanaal aan de bougie kant. Wie weet of ik koppen van een ander model kan gebruiken die minder kwetsbaar zijn?
 
Zal wel geen Monza III zijn die heeft vierkleppen per cilinder maar een Monza waar het V50III blok in zit (wat er normaal gesproken dus in hoort te zitten )
Zou het niet weten welke koppen je kan gebruiken voor jou probleem
De latere koppen hebben er geen last van naar wat gehoord hebt alleen staan daar de kleppen wat meer uitelkaar en ik weet niet of dat een probleem gaat geven bij de V50 boring daar die koppen op de V65 en V75 modellen zijn gebruikt .
 
Laatst bewerkt:
Op speurders een leuke guzzi zien staan, maar geen verstand van guzzi's
In general een Guzzi V65 is dat wat?
wat zijn de zwakke plekken (kleppen en cardan wel eens gelezen).

Motor of scooter kopen? Gigantisch aanbod van allerlei scooters, motoren en benodigdheden
Is deze V65 wat:
waar moet ik op letten als ik ga kijken
lijkt me een nette motorzaak.

P.S.
behoefte is beschaafd
motor moet wel op snelweg mee kunnen komen
(oftewel met ~110 a 120 Km/u en dan nog wat vermogen over om in te halen e.d.)
 
Laatst bewerkt:
Ziet er niet gek uit en snelweg gaat die makkelijk redden met een top van 160km/uur
De basis lijkt me een V65 C met een 16"achterwiel maar door de foto opstelling kan ik me makkelijk vergissen en is het een gewone V65 die nog iets harder kan gaan .
Van echt zwakkeplekken weet ik niets daar ik met de mijn laatste V65 pas bij een 100.000km weg gedaan en daar was alleen de kruiskoppeling van vervangen omdat ik die niet meer vertrouwde na nare berichten daarover (bleek wel iets speling in gekomen te zijn )
 
Leluk
In principe zijn de lichte guzzi' s redelijk bullet proof. Een paar dingen die de moeite waard zijn om te controleren.
- de cardan, al genoemd.wel belangrijk want een gebroken kruiskoppeling is echt en letterlijk levensgevaarlijk. Een stalen mof in het gietstuk waar het kruisje inzit scheelt aanzienlijk.
- De ontsteking. Als het de elektronische van motoplat is moet je er rekening mee houden dat ze je in de steek kunnen laten. Het systeem heet niet voor niets motoplat...
- De 5e versnellingstandwielen zijn vrij smal. Daardoor zijn ze gevoelig voor slijtage. Als bij een proefrit een gierend geluid uit de bak komt zijn het die tandwielen.

Verder, goed kleppen stellen, netjes synchroniseren. En vooral op toeren houden bij het rijden. Kleine guzzen hebben geen transmissie dempers dus bij lage toeren hakt de motor hard door de aandrijflijn.
 
Even tegen spreken dat van "geen"transmissie demper er zitten twee op de kleine Guzzi's
De eerste zit in de koppelingsplaat verwerkt en de tweede zit in het achterwiel met rubberblokken
Al is het wat hoger in toeren rijden wel een stuk beter voor deze modellen en daar ben ik het wel met je eens
 
Al goed 9 jaar aan het rondrijden op een V50 nato, ~30.000km per jaar. Nu ook een 2e Nato meegenomen op een trage wereldreis.

Guzzi gek heeft ook gelijk, alleen ben ik van mening dat het niet alleen de kleine blokjes zijn die hogere toerentallen fijner vinden. Hebben thuis ook een sport 1100 en een california 3. Beide zijn veel gelukkiger hoger in de toeren dan laag.

  • kruiskoppeling in de gaten houden
  • schuifbusjes tussen eindaandrijving en cardan ook (die zullen wat eerder gaan)
  • klep speling in de gaten houden
  • en inderdaad gewoon goed synchroniseren
  • Bij olie wissel ook gelijk versnellingsbak en eindaandrijving meenemen.

Kruiskoppeling van m`n Nato in NL heeft na 9 jaar eindelijk het punt bereikt dat ie af is en vervangen moet worden. De schuifbusjes tussen cardan en eindaandrijving zullen wat sneller de geest geven, de teller staat daarbij nu op 2 setjes schuifbussen voor 1 cardan :p.

Met op toeren houden gewoon 4000rpm aanhouden. Daaronder wil hij ook nog wel, maar zoals gezegd krijgt de aandrijving het iets harder voor zn kiezen.
Ga je te laag dan moet elke slag dus iets meer roteren voor de speling uit de aandrijflijn is (geen idee hoe ik dit fatsoenlijk zou kunnen verwoorden). Je kruiskoppeling krijgt het dus wat zwaarder, die schuifbusjes ook en zullen sneller gaan afschuinen met als uiteindelijk resultaat dat er helemaal geen verbinding meer is tussen cardan en eindaandrijving. Al met al, meer kans op overmatige slijtage.

Daarnaast vinden de blokjes wat meer toeren helemaal niet erg. Die van mij in NL heeft de afgelopen jaren erg hard moeten werken (was ook woon/werk/school/pekel fiets). Heeft meer boven de 6000rpm gezeten dan eronder. 2 maand terug alles los gehad omdat een klep de geest gegeven had, cylinder wanden zagen er nog steeds prima uit. Alleen jammer van die klep, maar ach die deed ook al dik 90.000km z`n best.

Hier in Australië laat ik em ook altijd lekker tussen de 4 en 6k rpm pruttelen. Alleen in de stad zelf nog wel eens wat lager maar daar houd het dan ook op. Je merkt het vanzelf, ze rijden fijner wanneer je ze lik op stuk geeft.... het zijn tenslotte geen Harley's :p.
 
Laatst bewerkt:
Mijn guzzi V50 nato projectje zo goed al klaar *O*

21kklcy.jpg


Hier staat het volledige project :
Moto Guzzi V50 café racer project
 
Laatst bewerkt:
Op Zaterdag 26/11 a.s. een dagje Guzzi te Raalte met o.a. de enige echte Vanguard V8 2016, nieuwe modellen (Motorservice Twente), Guzzi racers, historische films, lunch op z'n italiaans, enz. enz. Een museum met Amerikaanse motoren nabij! Kijk voor alle info op Facebook: Team Moto Guzzi en Moto Guzzi Gruppo Olanda! Kom je ook?
 
Van 11 tot 17u: West Cord Hotel, Zwolsestraat 63e Raalte Daarnaast het American Motorcycle Museum, open van 13 tot 17u
Tot a.s. zaterdag!
 
Is dit het enige Moto Guzzi topic op MF?
Kan ik mij haast niet voorstellen aangezien dit topic in brikken en klassiekers staan terwijl ze ook nog nieuwe motoren maken :P

De reden dat ik hier kom binnenvallen...
Heb ik dan na al die tijd ein-de-lijk de ideale motor gevonden?
$_85.JPG


$_85.JPG


Ik heb nog een a2 rijbewijs, maar ben begonnen met a1. Eerst 2 jaar een Honda cbr125r en voor A2 heb ik een jaartje een Yamaha dragstar 650 custom gereden. Prachtige motor was dat, qua looks vond ik hem geweldig! Alleen... er zat geen windbescherming op, de zithouding was niet heel relaxed als je wat langer aan het rijden etc. Uiteindelijk weggedaan en er is een Kawasaki zzr600 voor teruggekomen waarmee ik wel gewoon comfortabeler kan rondrijden..

Alleen het blijft knagen.. Ik blijf die klassiekere motoren zoals de Dragstar nu eenmaal mooi vinden. Alleen het moet ook goed rijden, vind ik. De zzr heeft die klassieke looks natuurlijk niet..

Maar de guzzi's hierboven.... :} :} :}
Vooral die onderste:
Prachtig design (mooi motorblok, mooie topkuip), cardan, windbescherming, geen supersport zithouding, maar wat relaxter...

Is dit dan dé motor die na een lange zoektocht aan mijn eisen voldoen?? Word ik een Moto Guzzi fan...? Het begint te knagen... })

Wat vinden jullie ervan? :)
 
Terug
Bovenaan Onderaan