BMW K1100 RS/LT topic

Vrijdagmiddag bij de auto-materialen-winkel langsgeweest met een zijstuk en een foto van de kleursticker. Helaas konden ze er daar niks mee, omdat ze alleen de nummers van autolak hebben, niet van motoren. Zij verwezen me door naar een autospuiter.

Gisteravond hebben we een ander dashboard ingebouwd (eigenlijk een fluitje van een cent), de Garmin ingebouwd, acculader voorbereid, zijschot goed vastgezet en de boel technisch gecontroleerd.
Volgens mij is-tie nu helemaal top.

axcfhz.jpg


Vandaag zo'n 100 km gereden; verbruik is 1 : 18,77, hetgeen me heel netjes lijkt.

Gisteren besloten om de spiegels zwart te gaan spuiten (mooi winterwerkje). Nu nog op zoek naar een lakstift in de goede kleur voor de kleine beschadigingen.

Deze sticker vond ik onder het zadel:

2hd1xm8.jpg
 
Laatst bewerkt:
Je zou bij de afkorting "KL NR" kunnen denken aan "Kleur Nummer", helaas gaat dat niet op. Er moet een stickertje zitten met "Farbe Colour Couleur [nummer]".


Plaatsing sticker:


b6bw3r.jpg



Detail sticker:


4ki9w6.jpg
 
Daar zit bij mij geen sticker (meer). Ik heb sterk het vermoeden dat hij al een keer overgespoten is en dat daarom de stickers verwijderd zijn.

Volgende week is er een toertocht van onze buurtvereniging, waarbij ik voorrijder mag zijn. Vandaag de route even proefgereden. Maar da's genieten! Ondanks z'n gewicht gaat hij soepeltjes door de bochten en trekt hij vlot op!
Gisteren ook eens wat uitgeprobeerd en toen zag ik dat de motor bij 120 km/u zo'n 4500 toeren maakt. Dat viel me eigenlijk erg mee. Ik had meer verwacht.
 
Laatst bewerkt:
Inmiddels ook een BMW K1100RS in de garage staan, zwart 40.000 kilometer en handvatverwarming, geen ABS. Ik heb verschillende K75's, K100's en een K1200RS gehad, maar nog nooit een K1100RS. Ik kocht hem afgelopen voorjaar voor weinig, als winterproject. Hij stond met een doos losse onderdelen bij iemand in z'n schuurtje. Hij zou onregelmatig lopen. Veel rubber slangen heb ik vervangen, onder meer die van de carterventilatie, die was gescheurd.

Hij heeft een hele tijd stil gestaan, maar sinds 1 januari loopt hij weer! Er is nog wel wat onderhoud nodig. De achterband is lek, de vorkpoten ook, en hij lekt olie als een malle. De blokjes van de dynamo heb ik vervangen bij het in elkaar zetten van dit bouwpakket, maar de dynamo laat nog wel behoorlijk van zich horen bij lage toeren, dus dat moet opnieuw... Voorlopig kan hij dus nog niet de weg op, maar met een beetje geduld en liefde heb ik er wel een mooie machine aan denk ik!
 
Boonstra is your friend!
Ik heb er al een paar keer onderdelen gekocht en de kwaliteit is prima. Ik begreep dat ze motoren opkopen en compleet uit elkaar halen, de onderdelen controleren en dan te koop zetten. Je krijgt dus altijd materiaal dat gecontroleerd / gerepareerd is. En dat voor een fractie van de nieuwprijs.
 
Ik zat nou bijna 2 jaar met een wazige storing. Het ene moment liep de motor perfect, het volgende moment stotterde de motor als een malle. Stotteren, als in: wegvallen van spanning. Probleem is ontstaan nadat ik 2 jaar geleden op vakantie in Duitsland in een waanzinnige hoosbui terecht was gekomen. Overduidelijk was het geen brandstofprobleem. Eerst meende ik dat er ergens wat water ingelopen was en dat de motor warm rijden het probleem zou verhelpen, maar helaas. De ene keer liep 'ie als een zonnetje, de volgende keer was het euvel weer terug. Soms zelfs op één en dezelfde rit: voor de pauze perfect, na de pauze stuiteren. Accu gecontroleerd, tandjes van de ECU allemaal een klein tikje gegeven (om te zorgen voor betere contacten), jiffy-schakelaar omzeild, zo'n beetje alles wat ik kon bedenken heb ik gedaan.

Tot ik laatst bij een motorzaak binnen liep en daar mijn vroegere buurjongen tegen het lijf liep, die daar werkt als monteur en alles weet van BMW. Hem het probleem uitgelegd, vertelt hij me doodleuk dat ik eens wat contactspray in het contactslot moet spuiten.... WTF??? Blijkt een bekend K-euvel te zijn na een hevige regenbui: water loopt in het contactslot, staat de motor even stil (in mijn geval 2 dagen in de garage van een hotel) vormt zich wat roest in het contactslot. Gevolg: het ene moment goed contact, het volgende moment slecht contact met wegvallen van elektra tot gevolg.

Thuisgekomen natuurlijk gedaan wat gezegd is en sindsdien loopt de motor weer perfect. Wat een kwartje spray al niet teweeg kan brengen...
 
Netjes.

Grootste manco vind ik (persoonlijk) de stuurrubbers, tijdens het manueel manoeuvreren. Balans is soms moeilijk te vinden.
 
Ik ben een beetje aan het orienteren voor een tourmotor voor mijn lengte (195 met lange benen), en de K1100RS vind ik echt heel mooi en strak ondanks zijn leeftijd. Daar rij je niet mee voor l*l zullen we maar zeggen. ik ga waarschijnlijk dit jaar nog mijn A rijbewijs halen (ben 32, dus hoef niet licht te beginnen) en ben dus al een beetje aan het kijken welke motor in aanmerking zou komen tzt.

Kun je tussen de 2 en 3 duizend euro met goed zoeken een technisch mooi exemplaar vinden? Ben zelf namelijk geen sleutelaar.
Uiteraard heb ik advertenties bekeken, maar daar is de technische staat niet vanaf te zien.
 
Laatst bewerkt:
Ik ben een beetje aan het orienteren voor een tourmotor voor mijn lengte (195 met lange benen), en de K1100RS vind ik echt heel mooi en strak ondanks zijn leeftijd. Daar rij je niet mee voor l*l zullen we maar zeggen. ik ga waarschijnlijk dit jaar nog mijn A rijbewijs halen (ben 32, dus hoef niet licht te beginnen) en ben dus al een beetje aan het kijken welke motor in aanmerking zou komen tzt.

Kun je tussen de 2 en 3 duizend euro met goed zoeken een technisch mooi exemplaar vinden? Ben zelf namelijk geen sleutelaar.
Uiteraard heb ik advertenties bekeken, maar daar is de technische staat niet vanaf te zien.

Het is dan wel geen RS maar een LT, maar wellicht is dit iets voor je
http://link.marktplaats.nl/m1117732170
 
Mijn spiegels zijn klaar. Ze hadden het zwaar gehad bij de vorige eigenaar, maar ze zijn weer als nieuw.
Ze zijn helemaal kaalgeschuurd en goed vastgelijmd. Daarna gronden en spuiten.
Over een week of twee nog even wax erover en klaar is Klara!

2881kq8.jpg


2s0z61x.jpg


2reo084.jpg
 
Vanmiddag een toer van zo'n 130 km gemaakt. We zijn met de motorclub bezig met een cursus Basecamp en ik wilde mijn zelf-ontworpen route graag uitproberen. Koude voeten, maar voor de rest was het heel prima te doen!

s13ghf.jpg
 
Mijn spiegels zijn klaar. Ze hadden het zwaar gehad bij de vorige eigenaar, maar ze zijn weer als nieuw.
Ze zijn helemaal kaalgeschuurd en goed vastgelijmd. Daarna gronden en spuiten.
Over een week of twee nog even wax erover en klaar is Klara!

[afbeelding]

[afbeelding]

[afbeelding]
Mag ik vragen wat je hebt vastgelijmd? De spiegel in het spiegelhuis, of het spiegelhuis aan de motor?
 
Het is dan wel geen RS maar een LT, maar wellicht is dit iets voor je
http://link.marktplaats.nl/m1117732170


Goedemiddag, ik heb die - en een paar andere K1100 RS of LT - ook al enkele dagen op de korrel. De RS vind ik veel minder oubollig ogen. Liefst ruil ik mijn TDM in dus koop dan bij een garage.

Maar ik twijfel nog aan het idee om een motor te kopen van 20+ jaar oud als ik zelf geen sleutelaar ben. Op bmwk.nl al wel gelezen dat het hele betrouwbare motoren zijn maar toch.

Voor mij zou het een overgang zijn van twin (TDM850) naar 4-cilinder, maar vanwege woonwerk dat eraan zit te komen ook van funbike naar werkpaard met cardan.

Is de K1100RS stil rond de helm? En blijf je bij regen nog enigszins droog zoals op de LT? Op de TDM heb ik (187m) veel last van turbulentie, heb er nu een plastic lip op en dat werkt wel iets beter, maar blijft niet ideaal.
 
Laatst bewerkt:
Door de kleinere kuip van de RS zit je vanzelf wat meer in de wind dan bij een LT. Met mijn gelijke lengte van 1.87 vond ik de RS te lawaaiig om de oren. Ook de wind tegen de helm met hogere snelheden vond ik vervelend: je moet constant tegendruk geven. Voordeel van de LT in deze vind ik het verstelbare scherm. Wil je wat meer wind om je lijf, zet je 'm omlaag. Wordt het wat kouder, zet je 'm omhoog. Bij 210+km/u op de Duitse snelweg (slechts 1x uitgeprobeerd en tot de conclusie gekomen dat dit niks voor mij is) zit je nog net zo relaxt en in dezelfde zithouding op de motor als met 30.
 
Door de kleinere kuip van de RS zit je vanzelf wat meer in de wind dan bij een LT. Met mijn gelijke lengte van 1.87 vond ik de RS te lawaaiig om de oren. Ook de wind tegen de helm met hogere snelheden vond ik vervelend: je moet constant tegendruk geven. Voordeel van de LT in deze vind ik het verstelbare scherm. Wil je wat meer wind om je lijf, zet je 'm omlaag. Wordt het wat kouder, zet je 'm omhoog. Bij 210+km/u op de Duitse snelweg (slechts 1x uitgeprobeerd en tot de conclusie gekomen dat dit niks voor mij is) zit je nog net zo relaxt en in dezelfde zithouding op de motor als met 30.

ok, bedankt voor het antwoord. Lijkt wel een wetmatigheid, overal waar je wind wegdrukt krijg je turbulentie terug tenzij je een grote stroomlijn hebt. Hoe is de zijwindgevoeligheid van de LT?
 
Lijkt wel een wetmatigheid, overal waar je wind wegdrukt krijg je turbulentie terug tenzij je een grote stroomlijn hebt.
Dat klopt wel ongeveer. Je moet of geen/hele lage ruit hebben zodat je helm in de schone wind zitten of je moet een flinke schuurdeur voor je snufferd hebben.

En die laatste kan er dan weer voor zorgen dat je in een vacuüm naar voren wordt gezogen en/of tikken van achter op de helm krijgt. Wat dan soms perfect op te lossen is door een duo mee te nemen. Niets zo persoonlijk als windbescherming, vandaar ook dat een verstelbare ruit echt wel een bonus is.
 
Hoe groter je flank, hoe meer zijwind je vangt. Lijkt me logisch. Vergelijk het maar met een vouwwagen vs een caravan. Toch heb ik er op zich weinig last van. Kwestie van ontspannen rijden (en dat lukt op een LT prima).
 
Mag ik vragen wat je hebt vastgelijmd? De spiegel in het spiegelhuis, of het spiegelhuis aan de motor?
Spiegelhuis hoeft niet vastgelijmd aan de motor, daar heb je de drukknoppen voor. Ik heb de plastic delen van de spiegels weer aan elkaar gelijmd en nieuwe rubbers gekocht ter bescherming tussen de spiegels en de kuip.
 
Spiegelhuis hoeft niet vastgelijmd aan de motor, daar heb je de drukknoppen voor. Ik heb de plastic delen van de spiegels weer aan elkaar gelijmd en nieuwe rubbers gekocht ter bescherming tussen de spiegels en de kuip.
Ik vond het al vreemd. Spiegelhuis zit idd met drukknoppen vast (dus hoeft niet gelijmd te worden) en je spiegel vastlijmen in het spiegelhuis is ook niet handig (je kan 'm dan niet meer verstellen). Vandaar dat ik even om wat extra info vroeg.
 
Terug
Bovenaan Onderaan