Zijn er nog meer SR500 rijders/sters?

De Voorjaars-road-rit staat weer voor de deur op 30 April! Wordt gereden in zuid-west Nederland en start vanaf Herkingen. Zie verder de site van onze XTSR 500 Club Nederland! Komt allen!
 
Laatst bewerkt:
Van 't weekend ook weer bezig geweest met m'n SR. De hoofdsproeier moet nog 1 maatje kleiner en dan zou het goed moeten zijn :)

 
Wat voor olie gooien jullie in je SR500? Heb er nu Castrol 20W50 inzitten, maar overweeg iets anders te bestellen.
 
Nu we deze discussie toch aan het voeren zijn, wat denken de heren experts over het gebruik van synthetische en minerale olie voor de SR?
 
Geen expert maar: rijdt op een Honda xbr met met minerale olie van EUROL in het tankje.
Elk jaar verversen (of 3000 km).
 
Een blok dat pak em beet al 50k op mineraal heeft gereden zou ik persoonlijk niet verversen met volsyntheet met reinigende dopes. Met het risico dat aangekoekte olieresten ineens loskomen en een eigen leven gaan leiden door het blok. Na revisie lijkt mij een ander verhaal. Of flushen afdoende werkt weet ik niet.

Toen ik mijn moderne Triumph had werd minerale inloopochtend gebruikt en daarna ging er volsyntheet in. Maar dan heb je het over 1600km dus zal er niet zoveel aankoeken. Maar verder heb ik er ook geen verstand van.
 
Een oud topic, maar het beste dat ik kon vinden. Ik ben sinds vandaag in het bezit van een SR500 uit 1978, 40 jaar en 2 dagen oud om precies te zijn.
Voorheen reed ik een TDM900. Misschien klinkt het raar, maar ik vind de SR500 lekkerder rijden. De SR500 is heerlijk om op te cruisen, de TDM900 vond ik altijd een beetje zenuwachtig.

Ik heb een aantal vragen...
De motor kwam zonder spiegels, dat vind ik een beetje vervelend. Daarom ben ik opzoek naar de originele spiegels, of iets dat daar heel erg op lijkt. Heeft iemand een idee waar deze te krijgen zijn?

Knipperlichten zaten er ook niet op... De vorige eigenaar zei dat hij het prima vond om zijn arm uit te steken, maar ik vind het een beetje vervelend dat je daardoor bijvoorbeeld het gas moet loslaten. Dus eigenlijk dezelfde vraag, heeft iemand een idee waar dit te krijgen zou moeten zijn? De schakelaar zit overigens gewoon nog op het stuur.

Heel erg bedankt alvast en ik ga kijken of ik eens kan aansluiten bij een XT/SR ritje.
 
Koop een setje spiegels van een Yamaha Tricker.
Zijn mooi ronde exemplaren en ze trillen niet.
Kosten geen drol op de bekende veilingsite, 3,75 per stuk !

Zoeken op: KR Spiegel Rechts YAMAHA XG 250 Tricker 05-06 NEU
 
Laatst bewerkt:
Nog steeds rijdend op mijn trouwe SR500’93 en de 60 k km gepasseerd en onlangs een XsTart gemonteerd van Nuts & Bolts France. Dit is voor een hartpatiënt als ik een uitkomst! Verder leuke ritten en contacten via de groeiende club XTSR 500 Club Nederland, ook voor technische vragen , advis en onderdelen!
 
Gisteren wezen kijken bij een SR500. Leuk ding maar er zat wel een rinkelend geluid in de motor. Als of er iets los zat, maar leek uit de motor te komen. Bij meer toeren ook meer geluid, tot het een beetje uitdooft. Hij reed verder wel goed. Afgezien van dat geluid verder geen vreemde piepjes of kraakjes. Voldoende vermogen en voelde goed aan. Alleen zweette die wel wat olie bij de kop. Dat leek bij het kapje bij de nokkenas vandaan te komen.

Heb al een beetje zoeken op Google en het ik denk dat het wel eens wat met de nokkenasketting zou kunnen zijn. Klinkt dit issue iemand bekend in de oren? Is het de nokkenasketting? Is dat te verhelpen of kan ik de motor beter laten staan?

Edit: Het klonk precies zo:
In de reacties staat dat er bij iemand iets is afgebroken bij de kickstarter binnenin het blok. Betwijfel of dat hier ook het geval was. Heb er een klein stukje mee gereden en had niet het gevoel dat er ook iets kapot aan het gaan was in de carters. Volgens de verkoper was dit geluid er altijd al.

Edit2:
Waarschijnlijk zijn het de tuimelaarasjes die te veel speling hebben. Het is te fixen, dat is het goede nieuws :)
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan