Het YAMAHA WR/YZ-(F) Enduro, Cross en Supermoto Topic Deel 3

Ik denk dat ik redelijk goed begrijp wat hij zegt, alleen ik ben het totaal niet met hem eens. ;)
Of het gaat om stijfheid te creeren vraag ik me dus af? Daarom schrijf ik in mijn eerste post hierover ook "waarschijnlijk"(wat dus niet door Bundy begrepen werd ;) ). Want ik vind de constructie met de twee alu schetsplaatjes helemaal niet zo'n stijve constructie. Ik ken mensen in Engeland die dus een stijvere constructie gemaakt hadden zodat het blok wat meer mee kon "dragen" in een frame. Maar die kregen te maken met scheurende cilinders en toen bleek dat als ze die cilinderkop los van het frame lieten, de cilinders heel bleven en er een paar pk winst was geboekt. Alleen de hele motor trilde dus wel iets meer. Maar het feit dat je een cilinderkopsteun gebruikt om trillingen te verminderen werd vroeger veel gebruikt. Maar er is dus een gevaar die constructie niet te stijf te maken, dus in hoe verre draagt dit dan nog bij aan de stijfheid van een frame?

_O-
Volgende OTR gooi ik ook mijn swingarm bout los, misschien heb ik dan ook extra peekaas :+
 
Video is duidelijk. Precies wat mij overkomen is albanie: catastrophic failure of the engine. The NAKS was helemaal naar binnen dus de ketting zwabberde maar wat rond. Op een gegeven moment zij het blok 'tak' en uit. Zuiger tegen kleppen? Wie weet. Krijg de motor over een kleine 2 weken weer terug van transport en ga er dan mee naar de verkopende motorzaak.
motor bij de motorzaak. oorzaak is een kapotte nokkenasketting spanner, of eigenlijk de veer in de naks. Die veer zorgt ervoor dat de spanner naar buiten gaat. Het is eigenlijk een soort opwindsysteem, na inbouwen unlock je de spanner en die schiet naar binnen. Maar als de veer breekt dan kan de spanner ook weer naar binnen draaien -> ketting zwabbert -> ketting schiet over tandwielen -> zuiger tegen kleppen. Schade zijn 2 kromme inlaatkleppen ,de nokkenasketting (to be sure) en de spanner. Eigenlijk valt het mij 100% mee, als in de minst slechte uitkomst voor dit scenario. Geeft je wel te denken dat zo'n stom veertje zulke schade kan veroorzaken.

Maar de eigenaar van de motorzaak heeft meerdere wr 450's voor cursus en rijdt zelf enduro op een wr, nooit een issue gehad. Dit is de eerste keer.

van de week wordt alles weer in elkaar gezet :]

dus mijn suggestie aan allen: haal die spanner er een keer uit en bekijk de werking.
 
Laatst bewerkt:
Goedenavond, ik zal me hier even voorstellen aangezien er sinds enkele weken een wr450f in de schuur staat.
Zoals mijn nickname al aangeeft heet ik dus Dennis, 36 en woonachtig in Oss.

Sinds een paar weken in het bezit van een 2003 wr450f. Gelijk na thuiskomst op zoek gegaan naar een paar sm wielen voor erbij. De bedoeling is om de motor zowel op de baan als op straat te gaan gebruiken.
De eerste kilometers inmiddels achter de rug , tot volle tevredenheid. Wat een fun met zo'n bike.
Aangezien ik van een racer af kom is dit heel wat anders.

Nu liep ik vanavond tegen een probleempje aan. Ik moest snel even wat af gaan geven bij mijn ouders een paar kilometer verderop. Ik trek de motor uit de schuur, wil hem starten maar enkel een geluid ofdat de accu leeg was. Oftewel hij gooide de startmotor niet rond.
Nu had ik al begrepen dat de startmotors op deze modellen zo hun probleempjes hebben en dat een haperende elektrische start niet meteen een slechte of lege accu hoeft te zijn.
Dus toen maar aankicken op de oude manier zeg maar. 2 maal trappen en hij liep.
Ik dus naar mijn ouders toe, onderweg niets aan het handje. Wil ik daarna weer naar huis , start ie dus weer niet op de elektrische start.
Weer aankicken maar nu ook helemaal niets. Wel een geluid en gevoel ofdat de startmotor mee rond draait met aankicken.

Nu is dus mijn vraag ofdat dit zo hoort ( dus dat de startmotor mee ronddraait) ofdat de startmotor op een of andere manier los van het aankicken moet zijn?

Na een aantal minuten proberen aankicken ( met meedraaiende startmotor) had ik ineens het gevoel dat ie plots wel losschoot en meteen sloeg de motor zelf ook aan.

Is hier misschien iemand die dit probleem herkent of weet wat er aan te doen is? Alvast bedankt.
full
 
ga het overwegen. maar 2 punten:
- Hoe weet je dat je goed zit, niet te slap en niet te strak? Luisteren?
- Hoe vaak moet je naspannen?

Yep wat 4strokesrules zegt; Als het goed is zit er een beschrijving bij. Maar verkijk je er niet op dat dan alle problemen voorbij zijn. Je moet dan juist weten wat je doet, en met gevoel kunnen sleutelen. Ik heb hier een paar gsxr blokken liggen, waarvan een bekende kwaal is dat de naks het een x langzaam opgeeft. Vooral dat langzaam is een probleem aangezien het je als eigenaar niet snel zal opvallen dat je motor iedere x een beetje meer lawaai maakt :X .
Bij een blok hebben ze de originele spanner verder opgespannen door hem verder met de hand op spannig te brengen '( en bij het andere blok is er een ape handmatige gemonteerd. En die laatste staat zo strak dat de ketting zich half door de spanbladen heeft gevreten. En het eerste blok heeft een extreem versleten krukastandwiel(je). En dat laatste wil je echt niet met je WR want daar zit dat tanwiel vast aan je krukas.
Dus ik zou zeker overwegen om misschien gewoon een nieuwe originele naks te monteren. En wat je aangeeft om iets vaker de werking te controleren. Bijv iedere x bij het controleren van de klepspeling. Eigenlijk is het ook gewoon een slijtage deel wat vaak vergeten wordt.
 
@dennisgsr.
Tussen je krukas en je startmotor zit een startkoppeling die ervoor zorgt dat je startmotor wel je krukas aan kan drijven maar niet andersom. Wellicht dat die prblemen geeft of dat er onderdelen versleten zijn. Vanaf pag37 van dit topic is er nog iemand met problemen met de startkoppeling van een WR. Daar zijn foto's te vinden en volgens mij aardig wat uitleg. :)
 
Yep wat 4strokesrules zegt; Als het goed is zit er een beschrijving bij. Maar verkijk je er niet op dat dan alle problemen voorbij zijn. Je moet dan juist weten wat je doet, en met gevoel kunnen sleutelen. Ik heb hier een paar gsxr blokken liggen, waarvan een bekende kwaal is dat de naks het een x langzaam opgeeft. Vooral dat langzaam is een probleem aangezien het je als eigenaar niet snel zal opvallen dat je motor iedere x een beetje meer lawaai maakt :X .
Bij een blok hebben ze de originele spanner verder opgespannen door hem verder met de hand op spannig te brengen '( en bij het andere blok is er een ape handmatige gemonteerd. En die laatste staat zo strak dat de ketting zich half door de spanbladen heeft gevreten. En het eerste blok heeft een extreem versleten krukastandwiel(je). En dat laatste wil je echt niet met je WR want daar zit dat tanwiel vast aan je krukas.
Dus ik zou zeker overwegen om misschien gewoon een nieuwe originele naks te monteren. En wat je aangeeft om iets vaker de werking te controleren. Bijv iedere x bij het controleren van de klepspeling. Eigenlijk is het ook gewoon een slijtage deel wat vaak vergeten wordt.

Dat lijkt me vooral het gevolg van slecht sleutelwerk, Er zijn genoeg blokken met een mechanische steller die probleemloos functioneren ook kun je de toestand vd ketting goed in de gaten houden en evt deze tijdig vervangen.
 
@dennisgsr.
Tussen je krukas en je startmotor zit een startkoppeling die ervoor zorgt dat je startmotor wel je krukas aan kan drijven maar niet andersom. Wellicht dat die prblemen geeft of dat er onderdelen versleten zijn. Vanaf pag37 van dit topic is er nog iemand met problemen met de startkoppeling van een WR. Daar zijn foto's te vinden en volgens mij aardig wat uitleg. :)

Bedankt
Heb ondertussen het hele topic doorgelezen en ben wel een paar handige tips tegen gekomen *O*
Ik heb afgelopen week even het tandwiel met asje gedemonteerd welke door de startmotor worden aangedreven zeg maar. Binnenkort maar eens achter het vliegwiel kijken wat er met de startkoppeling aan de hand is. Tot die tijd maar gewoon aankicken.

Dan had ik nog een vraagje mbt de tandwielverhouding. Toen ik de motor kocht zaten de enduro wielen er nog in met verhouding 14-50.
Nu zitten er ondertussen 17" supermoto wielen in. Met dezelfde vertanding maakt ie erg veel toeren, nu zaten er nog diverse nieuwe voor en achterkettingwielen bij. Gister even 15-42 geprobeerd maar dan komt ie weer niet op toeren :')

Wat is een beetje gangbare vertanding voor supermoto gebruik? Lees diverse verhalen hier op mf.
Zat zelf een beetje aan 14-46 of 15-45 te denken. Maar voordat ik straks de ketting te kort maak zou ik graag willen weten waar jullie mee rijden?
 
Sinds vorige week ben ik eigenaar van een yamaha wr 450 uit 2003. Ik ben nu bezig met wat achterstallig onderhoud. Daarbij ben ik op zoek naar een originele uitlaat/demper. Heeft iemand er nog een liggen?
 
Ik vraag me af waar die originele uitlaten blijven. Er worden scheepsladingen aftermarket dempers verkocht, gooit iedereen die oude dan weg?
 
Ik vraag me af waar die originele uitlaten blijven. Er worden scheepsladingen aftermarket dempers verkocht, gooit iedereen die oude dan weg?

Blijkbaar want tot op heden heb ik nog niks (betaalbaars) kunnen vinden. Bij de yamaha dealer raden ze me het af omdat ze nieuw niet te betalen zijn..
 
Zou MP ff in de gaten houden. Heb ook een tijd gezocht, tijden stond er niks op en toen opeens 3 in paar dagen.
 
Blijkbaar want tot op heden heb ik nog niks (betaalbaars) kunnen vinden. Bij de yamaha dealer raden ze me het af omdat ze nieuw niet te betalen zijn..

Wat Bolski eigenlijk graag wil zeggen is: Waarom koop je geen mooie aftermarket pijp bij mij!
Maar aangezien we op een forum zitten waar hij niet alleen moderator is, is hem dat nog net een stap te ver. En zou dat als spam gezien kunnen worden.....Maar dat is het niet hoor. Hij helpt gewoon graag mensen.....van hun geld af. 8-)

Wat Maikel zegt er komt vanzelf ergens op een MP of speurders iets voorbij. Of anders kan je het ook hier proberen bijv:

Offroadcentrum, Enduro en Offroad onderdelen en motoren. | Enduro Offroadcentrum
 
Wat Bolski eigenlijk graag wil zeggen is: Waarom koop je geen mooie aftermarket pijp bij mij!
Maar aangezien we op een forum zitten waar hij niet alleen moderator is, is hem dat nog net een stap te ver. En zou dat als spam gezien kunnen worden.....Maar dat is het niet hoor. Hij helpt gewoon graag mensen.....van hun geld af. 8-)

Wat Maikel zegt er komt vanzelf ergens op een MP of speurders iets voorbij. Of anders kan je het ook hier proberen bijv:

Offroadcentrum, Enduro en Offroad onderdelen en motoren. | Enduro Offroadcentrum

Bij oc betaal je meer dan voor een nieuwe.
 
@dennisgsr. Met mijn Yamaha's reed ik met 48 tands achtertandwiel supermotard. Daar kwam ik op Emmen goed mee uit.

Oke bedankt.
Ik heb in de krat met onderdelen die ik mee kreeg nog een nieuwe 46 gevonden. Denk dat ik die maar eens ga proberen om mee te beginnen. Er zit ook nog 13-14-15 bij dus kan dan een beetje spelen.
Als ik dan een goede vertanding heb gevonden kan er tegen de lente een compleet nieuwe set op waar ie even mee vooruit kan.
 
Blijkbaar want tot op heden heb ik nog niks (betaalbaars) kunnen vinden. Bij de yamaha dealer raden ze me het af omdat ze nieuw niet te betalen zijn..
Dan zal het wel zo zijn dat als de motor verkocht wordt, de originele pijp vroeg of laat weggemikt wordt.
 
zo, ook ik heb tegenwoordig een WR450 (maandje nu denk ik).

setje haan wielen er in gezet, want was gewoon een standaard 04 enduro fiets met 4000km er op.

netjes een beurtje gegeven en mee aan het rijden, nu wil ik hem langzaam aan verder naar mn zin maken,
dus heb ik een paar vraagjes.

past het 03 / 04 YZ achterspatbord zo op een WR450 ?

wie heeft hier zijn vering om laten bouwen naar SM ? ik vind de achterkant van mn wr zo slap en veert me veel te veel in als ik er op ga zitten al.

wat zijn de ervaringen en bij wie heb je het laten doen ?

alvast bedankt!
 
Laatst bewerkt:
Hallo mannen

Heeft er iemand een linker radiator deel liggen voor een wr450f uit 2005, die hij wil verkopen. Ben er naar op zoek en die Chinese rommel past allemaal niet;p.

Alvast bedankt.

Gr
 
Sinds zaterdag heb ik een yz 450 f [2004]en wil daar even frisse olie op gooien.
Welke olie en filter moet ik hebben ?
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan