Het alles dominerende NX650 Dominator topic - deel 2

Kettingspanning al nagekeken? Daar kan hij ook van gaan bokken, maar verklaart niet dat hij met de choke wel goed loopt natuurlijk. Bougie ook vervangen?
 
Toen ik de mijne kreeg, had hij ook al lang stilgestaan.
De motor liep warm, met gevolg dat hij na een tijdje bij stoplichten alleen met extra gas aan de praat te houden was.Beetje met de choke spelen hielp ook.
1) Altijd als eerste en zoals hiervoor vermeld, de bougie vervangen. Dit zeker niet door een andere oude die er ook nog wel redelijk uit ziet. Gewoon een echt nieuwe.(Een oude kan er nog goed uitzien, maar niet goed werken - Dit ben ik vaker tegen gekomen.) Ik heb er een iridium in gezet. Bevalt goed.
2) Olie moet ruim op peil zijn. Dit is belangrijk omdat een lager olie niveau ten koste gaat van je oliekoeling.
3) Als je olie gaat vervangen (elke 3000 kilometer), vergeet dan niet naast het oliefilter ook het gaasfiltertje onder in de framebuis schoon te maken.
4) Koop eens een bus remmenreiniger en terwijl je motor stationair loopt, wat op het inlaatrubber op het blok spuiten. Veranderd het toerental, dan is je rubber kapot. Reparatie is niet mogelijk, en vervangen duur: rond de € 70 als ik me niet vergis.
5) Als bovenstaande in orde is en hij blijft problemen geven, dan heb je op één of andere manier mogelijk een probleem met je mengsel verhouding. Die van mij was gewoon niet af te stellen. Met wat choke open liep hij beter, daarom besloten er een iets grotere stationair sproeier in te zetten. Start en loopt nu goed, waarbij de mengselschroef goed is af te regelen. Dit is echter een lapmiddel, want met originele sproeiers in de carburateur moet hij gewoon goed kunnen lopen.
Algemeen advies bij carburateur problemen na lange stilstand is om deze ultrasoon te laten reinigen.
/Rob
 
Ik zou inderdaad de carburateur reinigen/laten reinigen en je inlaatrubber goed controleren op scheuren, ook op haarscheurtjes. Helaas scheurt deze vroeg of laat kapot.
 
Remmenreiniger heb ik gebruikt om hem weer op te starten, Was nét effe de " oompf" die ie nodig Had en het filter is zeker weten goed. Ik heb zoveel gebruikt dat ik hem na testen op scheurtjes een kwartiertje heb laten uitdampen omdat.ik angst Had voor brand!...
De bougie Is een goede tip maar.ik snap hem niet want dat heeft.toch niets met de choke en optrekken te maken? Het.is enkel op constant toerental en zonder choke!
Welke schroef Is de mengselschroef? Dan zal ik die eens verder openen!

Verder alvast mijn grote dank voor de antwoorden en het meedenken!
 
Een bougie heeft heel veel te maken met een goede verbranding van je mengsel. Daarbij spelen het exacte moment en de grootte van de vonk bij mijn weten een behoorlijke rol.
Dacht vroeger altijd dat zo'n ding het wél of niet deed en dat het enige dat een beetje invloed op de vonk had, de elektrode afstand was. Hoe het precies werkt weet ik niet, maar neem aan dat een bougie die er nog mooi uit ziet en goed is afgesteld, toch niet goed hoeft te functioneren. Dit kan leiden tot de problemen die je nu hebt.
In ieder geval goed om je bougie eens te bekijken, want die geeft toch wel een redelijke indicatie van je verbranding.
Hier een hulpmiddel bij het beoordelen van je bougie.
http://www.panzerbasics.com/index_files/98-ST1100/Spark-plugs.htm
Maar, nogmaals; Al ziet het er allemaal goed uit, bij slecht lopende motor, voor de zekerheid toch vervangen.

Op pagina 4-16 van het service manual staat de afstelling van de mengsel schroef beschreven.(Basis instelling is 3 slagen open) Deze zit vlak voor de vlotterkamer en is van onderen te bereiken. Dat gaat het beste met een haakse schroevendraaier. Vervang eerst de bougie, voor je aan een goed afgestelde mengselschroef gaat draaien.
/Rob
 
Goeie tip!
Die paar euro voor een bougie kan een berg irritatie schelen dus dat ge ik inderdaad eerst doen!
Er zit bij mijn weten nu een iridium in maar dan eerst maar eens een normale en kijken wat er gebeurd.
 
Hallo Heren, na jaren er over na gedacht te hebben ;) toch ook maar eens een Dominator er bij gekocht. Leuk om van de winter wat aan te gaan kussen en op te pimpen. of er moet iemand zijn die hem heel graag wil kopen. Dat kan natuurlijk ook. Maar voor als nog is het de bedoeling dat ik hem voorlopig er bij hou. Super gaaf ding nog. eigenlijk zonde om er aan te gaan klooien. Maar.....ik denk dat die na wat restyling er helemaal top uit ziet.

dus, het begin

[imgatt]

gr, Look.
 
Laatst bewerkt:
poging 2 voor het fotootje ;)

full


gr, Look.
 
Heeft er soms nog iemand een dominator te koop staan voor een leuk prijsje tbv ombouw naar scrambler?

Ik hoor het graag.

Mvg Marijn
 
Heeren, misschien kan één van jullie mij helpen. waarschijnlijk is het wormwieltje voor de snelheids aanduiding stuk. iemand een idee waar ik zo iets kan halen. Of iemand die er misschien nog een heeft liggen. Of andere suggesties.

gr, Look.
 
Het wormwieltje is niet los te verkrijgen en het hele ding is nogal prijzig:
Bij cmsnl.com te bestellen voor €96 ex BTW en EX verzendkosten...

Onderdeel nr:
44800MK5013

Deze link geeft aan welke motoren hetzelfde onderdeel hebben:
BOX ASSY., SPEEDOMETER GE 44800-MK5-013 Search by part number # HONDA Motorcycles & ATVS Genuine Spare Parts Catalog

Zou wel eens kunnen dat een een zoektocht naar een van bovenstaande motoren op 2e hands sites het ding een stuk goedkoper kan opleveren.

Grts, Rob
 
Uhm een kennis van een vriend heeft een beunschuurtje. Maar die verkoopt ze wel gewoon los!
Ik zal eens even vragen :) dan kost het niet zoveel
 
kijk, we komen al ergens. bedankt al vast voor zo ver. Ik zal hem van de week eens uit elkaar halen als ik tijd heb. Merkte nu al dat ik de schroef waarmee de kabel in het voorwiel gaat niet los kreeg, dus dat wordt weer een uitdaging.

@Timieh. Zit die kennis toevallig on Opijnen.of daar ergens in de buurt.

gr, Look.
 
Look ik heb geen idee hihi. heb er alleen van horen zeggen. En aangezien ikzelf geen domi meer heb. Heb ik het ook niet echt onthouden haha.

Weet je zeker dat het het wormwiel is. Meestal gaat dat plastic tandwieltje toch stuk? (zwakste punt?)
 
Look ik heb geen idee hihi. heb er alleen van horen zeggen. En aangezien ikzelf geen domi meer heb. Heb ik het ook niet echt onthouden haha.

Weet je zeker dat het het wormwiel is. Meestal gaat dat plastic tandwieltje toch stuk? (zwakste punt?)

Ha ha, ik kan dat. zou best eens kunnen dat het het tandwieltje is. iets is er in ieder geval kapot want hij doet het niet meer. :)

gr, Look.
 
Heeft iemand misschien voor mij de stekkers van de kabelboom liggen die in de cdi moeten?
Ik ben zo slim geweest om mijn oude kabelboom aan iemand mee te geven die wat dingen van me gekocht had, even niet nagedacht dat de connector in de cdi gegoten zit :+
 
Terug
Bovenaan Onderaan