Suzuki Sixteen 125/150

Vrijdag weer eens wat anders erbij gekocht, ik kon deze pracht motor van 1985 met zijn 16000 mijl niet laten staan 1100cc V4 loopt als een Zwitserse klok zo mooi, dinsdag halen en dan aan de slag kuip gaat d'r af dat is zeker :Y

15960-hexon12631022-2.jpg
 
Laatst bewerkt:
Met 18520 een K66 achterband gemonteerd. Helaas was een bout afgebroken in de achterbrug die extreem lastig te verwijderen bleek, dus dat was helaas een dure bandenwissel. Ben benieuwd hoe lang hij mee zal gaan.
 
Je hoeft niet de hele remhendel te vervangen, je remlicht schakelaar is vermoedelijk de dader, je hebt het over rechts, dus als je remt met alleen je voorrem dan heb je ook geen remlicht.

levensgevaarlijk, en dus een niet gewenste situatie lijkt me.

zet je scooter op contact of laat hem lopen

knijp de voorrem in en kijk als je remlicht ook oplicht

doet die het niet, wat me zeer waarschijnlijk lijkt, vervang dan de rijmlichtschakelaar rechts, dan doet je remlicht het weer en je scooter start ook weer als je de voorrem in knijpt
 
dat is zo gepiept, 26 euri wat een geld B| ik weet niet als het bij deze kan, maar ik heb verschillende keren zo'n schakelaar uit elkaar gepulkt.
Binnen in de schakelaar zijn vaak de contactjes geoxideerd, even schoon krabben, beetje olie eraan en weer dicht maken, zelf heb ik ze nooit gelijmd zodat ze makkelijk weer open konden.
maar misschien heb jij mazel en zit het in de aansluiting stekker op de schakelaar zelf -O-
 
Ik heb geen mazzel, vanmorgen starten, gaf wat gas bij want hij start lastig, te lang stil gestaan waarschijnlijk. In ieder geval, plof hoest en toen niks meer. Ook geen verlichting op dashboard.

Dus ik ben bang dat er ergens kortsluiting zit en een zekering is geknald :/

Gebruikt er iemand een gel accu? Heb geen zin in eentje met zuur en bijvullen.
 
Ik heb geen mazzel, vanmorgen starten, gaf wat gas bij want hij start lastig, te lang stil gestaan waarschijnlijk. In ieder geval, plof hoest en toen niks meer. Ook geen verlichting op dashboard.

Dus ik ben bang dat er ergens kortsluiting zit en een zekering is geknald :/

Gebruikt er iemand een gel accu? Heb geen zin in eentje met zuur en bijvullen.

Dacht dat de originele een gel accu was ... in elk geval een die je niet open kan maken om vloeistof bij te vullen. Motoren en auto's met injectie moet je nooit gas geven met starten maar dat zal je nu ook wel hebben gemerkt ;)
 
Hrm als ik op het onderdeelnummer zoek krijg ik een accu type in Google en daarop stapels zuur accu's.

Hij start niet vanwege ontbrekende magische pixies, niet omdat hij verzopen is.
 
Brommer lekt benzine als een malle, ben ternauwernood thuis gekomen en achterband is spek glad :X
 
OMA adieu De sixteen heeft inmiddels de 50.000 k.m.op zijn teller staan , en is nu 6 jaar en 5 maanden in mijn bezit. Ben nog steeds tevreden(op die overijverige toerental begrenzer na) met de scooter , en blijf zo als het nu uitziet met hem rijden . Olie verbruik is nog niet te meten , en de remschijf achter is aan vervanging toe , deze is bijna 2 m/m dunner geworden . Voor is de remschijf nog perfect . De remblokjes achter graven zich gezien de veel kleinere afmeting (korter)eerder naar de schijf in (rem loopt niet aan) ondanks het gecombineerd remsysteem . Vlakte druk is groter door kleinere afmeting blokjes . Ben gewoon benieuwd hoelang zo'n motorblokje en de rest van het mechaniek meegaat met goed en juist onderhoud .
 
Goed te horen , die van mij lekt olie... Het is niet veel maar alles word wel een smerige bende en ik kan niet vinden waar het vandaan komt , het lijkt op de voetpakking of in ieder geval ergens uit die hoek te komen.
 
Dat is vervelend zo'n olie lekkage. Komt het niet van de kleppendeksel pakking ,of van de rubber dichtingen onder de klepdeksel boutjes. Of wat ook mogelijk is ,de pakking onder de nokkenas kettingspanner . Door de hitte ontwikkeling van de motor zal de olie altijd nar beneden ergens naar een hoekje in kruipen en naar beneden drupellen . In ieder geval succes met het vinden van de oorzaak , en ik hoop dat het meevalt . Laat het maar weten FZR 600RW.
 
Wat bij mijn sixteen ook opgevallen is in die tijd dat ik hem heb is dat de uitlaatbocht moeren (cilinderkop) regelmatig los zaten. Wat naderhand gebleken is dat het niet de moeren waren ,maar de draadeindjes die zich telkens door trillingen en hitte uit de cil.kop draaide. Ben 1 keer beide draadeindje met moeren verloren tijdens een rit . Hij begon meer kabaal te maken ,en thuis gekomen constateerde ik dit, maar ook dat aan een kant de schroefdraad compleet verdwenen was helaas. Schroefdraad in de kop is erg zwak , en snel kapot . Ik heb een gat waar het kon nog wat dieper kunnen boren op kerndiameter, en wat schroefdraad M8 kunnen snijden . Nu heb ik geen draadeindjes meer erin, maar zolang als mogelijk M8 inbus boutjes met volle draad, en nu al enkele duizend kilometers geen probleem meer gehad hiermee . Eigenlijk zouden er 2 inserts of helicoils in moeten, maar zolang dit houd laat ik het zo.
 
Dat is vervelend zo'n olie lekkage. Komt het niet van de kleppendeksel pakking ,of van de rubber dichtingen onder de klepdeksel boutjes. Of wat ook mogelijk is ,de pakking onder de nokkenas kettingspanner . Door de hitte ontwikkeling van de motor zal de olie altijd nar beneden ergens naar een hoekje in kruipen en naar beneden drupellen . In ieder geval succes met het vinden van de oorzaak , en ik hoop dat het meevalt . Laat het maar weten FZR 600RW.

Kleppendeksel was ook het eerste waar ik aan dacht maar die is het niet het lijkt ergens bij de voetpakking vandaan te komen ... zal er van de week weer mee aan de gang.
 
Zit inmiddels op de 23k. Bandjes ben ik tevreden over (K66) maar toch soms wel slippertjes op rechtdoor teer. Ga van het weekend weer olie vervangen en kijken of ik de riem kan vervangen.

Wat controleren jullie allemaal aan de drive/driven delen van de vario? Hoe lang zouden die meegaan?
 
Vandaag de achterste remschijf vernieuwd (origineel)nog geen 40euro. Alleen vergeten nieuwe remblokken mee te brengen :N O-) ,dus de klus niet helemaal af kunnen maken. Schijf was nog geen 3 m/m dik meer,en al een halve m/m onder de afkeurmaat welke op de schijf staat gedrukt. Maar met over de 50.000 k.m.gereden niet slecht :] zou ik zeggen.
 
Gisteren motorolie en filter gewisseld. Het kwam er weer gitzwart uit. Verder ook luchtfilter en spons ervoor vervangen. Luchtfilter was van Vicma, en ik kon nauwelijks de neiging onderdrukken om een kitrandje te leggen, wat past dat slecht... Sponsje (orgineel Suzuki) ingeolied, uitgeknepen en op het luchtfilter geduwd.

Nog niks aan de vario gedaan, dat moet helaas nog.
 
Terug
Bovenaan Onderaan