Honda VF500C wederopstanding

Ton1954

Die hard MF'er
12 feb 2014
323
162
Spijkenisse
Sinds 4 juni 2016 ben ik de eigenaar van een Honda VF500C ofwel een Magna V30.
De eerste (Nederlandse) eigenaar heeft de motor volledig gedemonteerd(netjes gecodeerd).
Het frame laten poedercoaten, voor een klein vermogen aan nieuwe onderdelen gekocht en vervolgens er niets meer mee gedaan.
Zo stond het een en ander er vorige week bij:
full


De grote delen zoals frame, zadel, tank, spatborden, motor en wielen zijn los. De rest staat in 10 dozen.
De eerste klus was het inventariseren van de dozen, staat nu allemaal netjes in een Excel bestandje.
Scheelt straks een hoop zoekellende.

Ik ga proberen de wederopstanding van de motor hier te laten zien en lezen

Vandaag de hydraulische remmerij en koppelingdelen gedemonteerd, de prut eruit gehaald en schoongemaakt.

Ook geleerd dat je niet je vinger binnen de remklauw moet houden als je met perslucht (maar 8 bar) probeert de zuigers eruit te krijgen.
Het werkte wel met als bonus een blauwe nagel.. :+ |(
 
Laatst bewerkt:
Zelf ook net begonnen aan een VF500, maar dan wel in een F-versie.

Ik volg je, kunnen we nog wat van elkaar leren... _O- *O*
 
Tot nu toe wat kleine dingetjes gedaan.

Als eerste heb ik een handboek van de VF400F, VF500F en VF500F II gekocht om het blok op de juiste manier in elkaar te krijgen.

Verder heb ik geprobeerd de klepdeksels op te poetsen/te polijsten.
Dat gaat niets worden en ik ga ze (laten) glasstralen.

Thermostaat huis en ventilator steun matzwart gespoten.
Radiateur schoongemaakt en rooster in de vaatwasser gedaan.
Radiateur moet ik nog nalopen op lekkage en als hij heel is, spuiten.

Vandaag alle hydraulica voorzien van nieuwe onderdelen.
Remklauw, hoofdremcilinder, koppelingcilinder en koppeling slave.

Als toegift het "nieuwe" voorspatbord van binnen van een laagje spuitzink voorzien en de chromen bovenkant gepoetst.

Inmiddels alles wat bij de cilinderkoppen hoort in een doos gedaan. Het zat verdeeld over drie dozen.
Ik twijfel nog of ik de kleppen uit de koppen ga halen, ziet er allemaal nog goed uit.

Ben D: ga je jouw bouw ook posten? Succes in ieder geval.
 
Hmm, leuke aankoop, lijkt me :)

Zou je niet concentreren op het blok? Tenminste, om mee te beginnen. Checken, controleren, etc.

Spatbord spuiten is de laatste stap.
 
Hmm, leuke aankoop, lijkt me :)

Zou je niet concentreren op het blok? Tenminste, om mee te beginnen. Checken, controleren, etc.

Spatbord spuiten is de laatste stap.

Uiteraard gaat het blok de nodige aandacht krijgen maar dat gaat niet lukken met af en toe een (half)uurtje.
Daar moet ik gewoon een paar dagen lang aan kunnen werken.

Wat ik tot nu toe heb gedaan zijn "even tussendoor" klusjes.
Deze kleine stapjes nu voorkomen dat aan het eind het niet wordt gedaan omdat ik dan wil rijden.
 
Uiteraard gaat het blok de nodige aandacht krijgen maar dat gaat niet lukken met af en toe een (half)uurtje.
Daar moet ik gewoon een paar dagen lang aan kunnen werken.

Wat ik tot nu toe heb gedaan zijn "even tussendoor" klusjes.
Deze kleine stapjes nu voorkomen dat aan het eind het niet wordt gedaan omdat ik dan wil rijden.
Ik snap het hoor. Je moet ook de leuke dingen kunnen doen om momentum te houden. En het moet uiteindelijk toch gebeuren.

Mooi dat er nog zoveel goed en nieuw spul bij zat :Y
 
Deze week begonnen met de eerste cilinderkop.
Voorlopig beperkt tot schoonmaken, maandag gaan de kleppen er uit.
Ook het blok onderhanden genomen, ziet er, op wat vuil na, goed uit.

Vandaag, in het zonnetje, de mee gepoedercoate bouten van het frame los gehaald en de maten genoteerd.
Vermoedelijk zit in een van de dozen de nodige nieuwe bouten.
Tot slot het framenummer leesbaar gemaakt.
Dit was onder de poedercoating verdwenen.
Framepje gemaakt van ducktape en met de drempel binnen het frame de lak weggeschuurd.
Onder de zwarte toplaag zit nog een witte laag.
Wordt bij poedercoaten een grondlaag aangebracht?
Het nummer met blanke lak afgedekt.
 
Laatst bewerkt:
Deze week begonnen met de eerste cilinderkop.
Voorlopig beperkt tot schoonmaken, maandag gaan de kleppen er uit.
Ook het blok onderhanden genomen, ziet er, op wat vuil na, goed uit.

Vandaag, in het zonnetje, de mee gepoedercoate bouten van het frame los gehaald en de maten genoteerd.
Vermoedelijk zit in een van de dozen de nodige nieuwe bouten.
Tot slot het framenummer leesbaar gemaakt.
Dit was onder de poedercoating verdwenen.
Framepje gemaakt van ducktape en met de drempel binnen het frame de lak weggeschuurd.
Onder de zwarte toplaag zit nog een witte laag.
Wordt bij poedercoaten een grondlaag aangebracht?
Het nummer met blanke lak afgedekt.
Voor zover ik weet niet eigenlijk.
Apart, maar ik heb ook niet zoveel verstand van poedercoaten.

Lukt het verder?
 
Voor zover ik weet niet eigenlijk.
Apart, maar ik heb ook niet zoveel verstand van poedercoaten.

Lukt het verder?

Ik begin er steeds meer lol in te krijgen.
Uiteraard zijn er zaken waar ik me nog niet aan durf te wagen maar tot nu toe lukt het aardig.
Een klein dingetje wat ik heb gedaan is de het koplamphuis.
uxlJaNd.jpg
,
0qzPaDE.jpg
,
pPBPoNQ.jpg
.

Maar een grote klus waren de koppen.
Voorste cilinderkop:
PJ0aupK.jpg
.
Achterste kop, ontdaan van kleppen en schoongemaakt:
Fl6oxZO.jpg
.
Close up van de kop:
OOcLQeJ.jpg
.
Twee van de 16 kleppen:
ZoqnpXL.jpg
.

Nu de koppen zelf schoonmaken en dan kunnen de kleppen met nieuwe seals weer terug.
Dan eens goed nalezen hoe de koppen en nokkenassen e.d. er in moeten.
 
Laatst bewerkt:
Als je kleppen uit n kop haalt, ben je niet zo bang :)

Zorgvuldig werken, dan komt t wel goed
 
Het is wat stil geweest van mijn kant maar ik heb ook het een en ander gedaan.

Alle kleppen schoongemaakt, de uitlaatpoorten ontdaan van de koolaanslag, de kleppen allemaal opnieuw ingeslepen/gepolijst(mooie grijze randjes), de seals vervangen en kleppen weer gemonteerd.
vtlO2Xk.jpg

Van een collega met ervaring in dit soort klussen een homemade stuk gereedschap geleend voor de-/montage.

De achterste kop weer op het blok gezet.
H9IOzwC.jpg

Netjes de nokkenasketting er door heen.
Cjvb9GC.jpg


Toen de grootse uitdaging: de nokkenassen er in wurmen.
Nffg8md.jpg

(sorry voor de onscherpte)
ppQTMfF.jpg

De merktekens zijn heel vaag te zien.
Maar ik geloof dat het vrij aardig gelukt is.

Nu de in voorste kop nog (zit wel al op het blok) de nokkenassen plaatsen.
Alle tekens nogmaals controleren en dan heel voorzichtig proberen om de zuigers een volle slag te laten maken.

Ik ben wel blij dat de 1e aankoop (na het bouwpakket) een Nederlandstalig handboek was.
 
De aluminium lagering van de nokkenassen ziet er zo te zien nog wel netjes uit. Wel wat vreetplekken, maar geen groeven. (heb het ook al anders gezien)

Heb je ook nog ploaties van de nokken?
 
Weer een maandje verder. Weekje de Griekse economie gesteund en na gedacht over de nokkenassen.
Ik kreeg ze niet zo gemonteerd als het handboek aangeeft.
De stand van de nokken van de achterste cilinders klopte wel maar de voorste leken nergens op.
Ook de merktekens stonden niet zoals achter.
Na weer een avond lezen, kijken, nog eens lezen, weer demonteren, lezen en dan een brainwave krijgen: zouden de kettingwielen soms 180 graden gedraaid op de nokkenas zitten?
Ja hoor, zelfs de boutjes zitten handvast, een kettingwiel 180 graden verdraaid en ineens is de volgorde van de kleppen ook wat logischer.
Nu weer even rustig alles bekijken, beredeneren en dan weer door.
 
Weer een maandje verder. Weekje de Griekse economie gesteund en na gedacht over de nokkenassen.
Ik kreeg ze niet zo gemonteerd als het handboek aangeeft.
De stand van de nokken van de achterste cilinders klopte wel maar de voorste leken nergens op.
Ook de merktekens stonden niet zoals achter.
Na weer een avond lezen, kijken, nog eens lezen, weer demonteren, lezen en dan een brainwave krijgen: zouden de kettingwielen soms 180 graden gedraaid op de nokkenas zitten?
Ja hoor, zelfs de boutjes zitten handvast, een kettingwiel 180 graden verdraaid en ineens is de volgorde van de kleppen ook wat logischer.
Nu weer even rustig alles bekijken, beredeneren en dan weer door.
Goed bezig :)
 
In een ander topic een verwijzing naar V4Hondabbs.com gevonden.
Daar stonden een paar plaatjes die veel duidelijker zijn dan mijn (twee) werkplaatshandboeken.
Blijkt dat de voorste nokkenassen nu goed staan maar de achterste een tandje verschoven moeten worden.

Dit geeft de burger weer moed om verder te gaan.
 
Oma zegt dat ik te traag ben. Het is een hobby project, het moet niet op werken gaan lijken!

Nadat de kettingwielen op de nokkenassen juist en goed vast zijn gezet, zijn alle kappen e.d. weer gemonteerd, voorzien van een lik vet.

De gevraagde foto van de nokkenassen:
lMlVOuY.jpg

en een wat duidelijkere:
Y8Nfdr3.jpg
.

Nadat de alle kopbouten met de juiste kracht zijn vastgezet was het tijd om de kleppen te stellen:
qQmpSxx.jpg

z1J0UtD.jpg
.

Het stukje hulpgereedschap is een schroefje met een 3mm vierkantje in de kop, vastgelast op een 'T'-stukje.
EP0D9y5.jpg
.

Nu de klepdeksels nog 'mooi' zien te krijgen.
Een lokaal straalbedrijf vroeg voor drie kappen en wat klein materiaal de hoofdprijs.

Ik overweeg nu om een kleine straalcabine te kopen en met glasparel te gaan stralen.
Het probleem is dat ik ook de poten van de voorvork wil doen en dan is een hobby cabine weer te klein.

Ach, voor elk probleem tot nu toe is er een oplossing gekomen, zal ook nu wel weer gaan lukken.
 
Vraag anders in n topic op mf of iemand je kan helpen.

Maar doorgaans is n bedrijf ook niet duur. Probeer ook eens poedercoaters.
 
........

Maar doorgaans is n bedrijf ook niet duur. Probeer ook eens poedercoaters.

Voor twee klepdeksels, een deel van een zijkap, de lamp-oren en twee uitlaatringen werd vier vijfde van de aanschafprijs van de motor gevraagd.
Het opknappen mag geld kosten maar dan geef ik mijn geld liever uit aan onderdelen dan aan verfraaien.
 
Het goedkoopste word het denk ik als je iemand kent die bij een constructiebedrijf werkt. Dan kan het zo mee met hun eigen partij.
En ze krijgen korting natuurlijk.

Het probleem is misschien ook een beetje dat het geen rvs is. Misschien doet het lokale bedrijf voornamelijk rvs, en ze willen natuurlijk geen roestvorming in de herbruikbare parels, Of weet ik wat ze gebruiken.
Het kan ook nog wezen dat de local het werk gewoon uitbesteed omdat ze dit zelf helemaal niet doen.
Misschien zitten ze helemaal niet te wachten op dit prutsklusje en dan drijven ze de prijs ook nog een beetje op.

Het zijn natuurlijk maar een paar ideeën hoe het eraan toe kan gaan in het bedrijfsleven.
Ik denk dat er hier op het forum inderdaad meerdere hobbyisten rondlopen, net zoals Martell al zegt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan