Honda VF500C wederopstanding

Ik heb de foto's nu net even bekeken op mijn laptop. Met de luxaflex dicht tegen de zon.

Ik zit eigenlijk wel met verbazing te kijken hoe goed met name de toppen van de nokken eruit zien.
Jammer dat de toppen er niet helemaal duidelijk opstaan, maar zo te zien is er totaal geen pitting te zien.
Wat me vooral opvalt op de eerste overzichtfoto is aan de rechterkant de glans van de flits op de nok.
Normaal gesproken lijkt alles op een foto mooier dan het in werkelijkheid is.
Maar op deze foto kun je mooi het kleurverschil zien tussen de nok en de lagering van de nokkenas.
De lagering is veel donkerder en er zijn toch wel beste groeven aanwezig.
De foto is totaal niet te vergelijken met mijn foto van mijn toenmalige 750cc. De lagering komt nagenoeg overeen maar mijn nokken waren veel doffer met sleepsporen. Waarschijnlijk door minder oliedruk en slijtage.
En natuurlijk had bijna iedere nok last van pitting. (nu heeft een 750 wel het dubbele aantal aan nokken tenopzichte van een 500cc, maar toch)
In elk geval bij de mijne kon je al zien aan de doffe nokken dat de slepers ook niet al te best meer waren.

Mijn nieuwe ruilblok zag er kraakhelder uit. Beter dan deze VF500.
Maar 10000km verder was er al sprake van pitting op de toppen van enkele nokken.
Het zou kunnen dat dit komt door contacterosie doordat het blok 17 jaar stil heeft gestaan met de druk van enkele veren op de top van de nok. (Maar ik weet niet of de kracht van de veer groot genoeg is om dat te veroorzaken)

Ik denk dat de groeven in de lagering veroorzaakt worden bij het starten en stationair, of gewoon rijden met een koude motor.
Er is even geen, en daarna minder oliedruk totdat de olie en het blok op temperatuur komen.
Volgens mij kan dat weinig kwaad, noem maar eens een blok op wat wel gelijk voldoende olie bij de nokkenassen heeft.
Als er kort na het starten wel voldoende olie is word de nokkenas iets gelicht in de aluminium lagering en gaat draaien in een oliefilm.

Aan de staat van de nokken te zien lijkt het wel dat de oliepomp van een 500 in verhouding meer capaciteit levert dan zijn grotere zussen?
Dat moet bijna wel want de 500 behoort tot de 1ste generatie magna's. De mijne, de supermagna is van de 2de generatie met gemodificeerde koppen. (lijngeboorde nokkenassen)
De lagering zit beter in lijn doordat ze in 1 keer geboord zijn, waardoor elke lagering zeg maar dezelfde dikte van oliefilm heeft.

Zo op de foto's te zien ziet het er heel goed uit.
 
Laatst bewerkt:
Ik was in de veronderstelling dat een 500CC een 2cilinder is, maar het is gewoon een 4 cilinder zag ik net, toen ik nog even fotootjes aan het kijken was.
Hoe ik hier nu weer bijkom |(
 
Voor twee klepdeksels, een deel van een zijkap, de lamp-oren en twee uitlaatringen werd vier vijfde van de aanschafprijs van de motor gevraagd.
Het opknappen mag geld kosten maar dan geef ik mijn geld liever uit aan onderdelen dan aan verfraaien.
paar kapjes stralen: 20 euro of zo
 
Ik was in de veronderstelling dat een 500CC een 2cilinder is, maar het is gewoon een 4 cilinder zag ik net, toen ik nog even fotootjes aan het kijken was.
Hoe ik hier nu weer bijkom |(


Zal ik het je één keer uitleggen , VT is afkorting voor V Twin , en ja`` VF is afk die staat voor V Four ...

Jij ouwe Honda expert .. B|
 
Laatst bewerkt:
Ja klopt, ik bedoelde dat ik het eigenlijk wel wist maar dat het er sinds kort is ingeslopen. Op de 1 of andere manier zit het in 1 keer verkeerd in je hoofd.
 
Zal ik het je één keer uitleggen , VT is afkorting voor V Twin , en ja`` VF is afk die staat voor V Four ...

Jij ouwe Honda expert .. B|


Volgens mij beginnen de jaren te tellen. De afbraak is begonnen, ik weet alles niet meer ;(
 
Laatst bewerkt:
Het is lang, lang geleden dat ik hier iets gepost heb maar het project loopt nog steeds.
Er komt nu even een verhuizing tussendoor waardoor ik iets minder ruimte qua sleutelen krijg.
Positief is dat ik besloten heb om met ingang van september te stoppen met werken.
Ik hoop dan de nieuwe sleutelplaats klaar te hebben om met frisse moed verder te gaan.
 
Ik blijf het volgen Ton, laat ons lekker meegenieten tegen die tijd en succes met de verhuizing !

Groeten Magnamannetje.
 
Was een apart ding zo'n magna. Gewoon lekker origineel in elkaar zetten.
Ik hoop ook dat je niet al te lang bent zelf want groot is hij niet kwa zithouding.
 
Laatst bewerkt:
Hoe gaat het hier?

Omdat alle kinderen op zichzelf wonen, heb ik mijn huis verkocht en een nieuw, kleiner, huis gekocht.
In het oude huis stonden de dozen en motor op zolder.
In het nieuwe huis heb ik geen zolder meer.
De tuin moet opnieuw bestraat worden en dan komt er een mooie blokhut als sleutelruimte.
Dan komen ook de dozen met onderdelen, die nu bij mijn dochters in de bergingen staan, weer terug en ga ik vol goede moed verder sleutelen.
Ik ben inmiddels met vervroegd pensioen gegaan en heb dus alle tijd daarvoor.

Bedankt voor de belangstelling.
Foto’s van de nieuw sleutelruimte en voortgang volgen.
 
Omdat alle kinderen op zichzelf wonen, heb ik mijn huis verkocht en een nieuw, kleiner, huis gekocht.
In het oude huis stonden de dozen en motor op zolder.
In het nieuwe huis heb ik geen zolder meer.
De tuin moet opnieuw bestraat worden en dan komt er een mooie blokhut als sleutelruimte.
Dan komen ook de dozen met onderdelen, die nu bij mijn dochters in de bergingen staan, weer terug en ga ik vol goede moed verder sleutelen.
Ik ben inmiddels met vervroegd pensioen gegaan en heb dus alle tijd daarvoor.

Bedankt voor de belangstelling.
Foto’s van de nieuw sleutelruimte en voortgang volgen.
:t

Ff tjekken: deze motor heb je toch in Tilburg gekocht?
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Het heeft even geduurd maar eindelijk is mijn sleutelhok geplaatst.
Nu alles weer van de diverse locaties verzamelen en kan ik eindelijk verder gaan sleutelen.
full
 
Vandaag weer wat werk aan de Honda gedaan.

Startmotor gedemonteerd en schoongemaakt, koolborstels zijn nog prima.
En weer gemonteerd.

Ook de carburateurs onderhanden genomen.
De buitenkant is keurig gestraald en helemaal schoon maar de gasschuiven wilden niet echt bewegen.
full


Na raadpleging van het handboek één deksel losgehaald.
Met wat moeite de gasschuif met membraan er uit gekregen.
full


De oorzaak van het niet schuiven:
full


De binnenkant zit vol met glasparel van het stralen van de buitenkant.
Waarschijnlijk was het een en ander niet afgeplakt.

Alle vier, stuk voor stuk, gedemonteerd, uitgeblazen en met remmenreiniger schoongemaakt.

Binnenkort een voorzichtig een vlotterkamer openmaken om te kijken of die wel schoon is.
 
Laatst bewerkt:
Da's ook niet echt handig om te stralen zonder demonteren.....
heb je ze helemaal in elkaar laten zitten of echt alles in elkaar laten zitten? Dan kun je nu alsnog alles demonteren en schoonmaken. en ook alle verzinkte/gepassiveerde delen als veren, boutjes e.d. opnieuw laten verzinken, anders is dat alles binnen de kortste keer verroest als het eens vochtig wordt.
 
Terug
Bovenaan Onderaan