Het grote Honda NX250 topic deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
Zo, hij zit er weer op en de motor draait weer zonder te lekken. Zat veel vuil in de vlotterkamer. Hopelijk gaat het nu weer een tijdje goed, want het is wel een rotklus.
Bij al mijn andere motoren kan je de vlotterkamer eraf nemen zonder de hele carb(s) er af te halen.
Soit, we zij
n weer blij en mercikes aan DeClement voor de telefonische tips !
Zou bij de NX volgens mij ook moeten kunnen? Klemmen aal filterkant en blokkant los draaien, chokekabel los maken en gaskabels geloof ik ook? en dan kun je 'm volgens mij genoeg draaien dat je bij de boutjes van de vlotterbak kan?
 
Het was de motor van Doudou.
We hebben in ieder geval weer iets bijgeleerd en daarmee gaat het de volgende keer zeker vlotter gaan.
@magnamaniac, dat houden we ook in gedachten. Te gek toch dat je alles los moet maken om dat even te controleren als hij weer zou lekken.
 
Aan de achterkant links, van het luchtfilterhuis, heb ik een stukje ingeknipt.
Daar komt de bedrading langs en dat zat me wat in de weg.
Ik ga dat nog wat verder openmaken, en er een lapje rubber opleggen tegen vuil en vocht.
Verder ging de hele operatie goed.
Mossjieu De Clement, zijt ge thuis dit weekend?
Dan gaan we U misschien met ons bezoek vervelen verblijden.
Doei,
Doudou
 
voor degenen die echt het terrein in willen met hun NX, ik kwam toevallig een echte crossband tegen die goed op de NX past, een van de heel weinigen die ik ooit in 16"tegen ben gekomen. Een Mitas C-01 in 3.50-16
 
Schoon bandje !

5305-MI26069-n1.jpg
 
Dat is bijna een trialband....
Die zou goed kunnen gaan op modder en los zand, en stenen.
Ik heb 21 voor, 17 achter, de Heidenau K60 doet het dan heel mooi.
Als ik nog 16 voor zou hebben.......
Mooi!
 
Een paar weken geleden heb ik mijn NX verkocht.
Ik heb echter nog wel wat spullen van mijn motor liggen. Het is van een model 1988, dus een MD21.
-2x de originele NX Boubine
-de spanningsregelaar.
-de CDI unit.
- MD21 Blok compleet, heb ik toen ik hem kocht ter test laten lopen.
Heeft een nieuwe koppakking en nokkenas ketting nodig en dan werkt alles, hij heeft al wel veel km gereden.

Laat maar horen als je iets kan gebruiken.
 
Laatst bewerkt:
Hallo ik wil me bij deze graag melden als nieuwe nx bestuurder

Vrijdag mag ik t pasje afhalen en de nx staat in de schuur te wachten

Ik wil graag wat aan de vering gaan doen en heb hier en daar de mogelijkheden zoonbeetje gezien ik twijfel tussen een sv650 achter en voor andere olie of een set progresieve veren

Ik lees dat de sv650 wat stijf is voor ofroad mischien

Ik ben vrij groot

Wat zijn jullie bevindingen of tips ?
 
SV 650 veer op de NX is helemaal niet stijf. Integendeel, ik vind ze nog best heel slap.
Je moet rekening houden dat dat ding op een SV 120mm veerweg oplevert, en op de NX ongeveer 200mm. De ratio van de vering is dus heel anders. Buiten enigzins functionerende demping voelt de SV veer echt niet harder. De demper is wel wat langer, dus de motor staat (ook door de zachte vork) aardig meer op z'n neus (ik vind 'm met 50/50 banden soms wat té nerveus).

Ik / wij heb(ben) de dikste olie in de vork zitten die er zomaar te vinden was (20wt) en de vork is ook nog steeds niet overdreven gedempt. Volgens mij zitten er 5mm gaten in die plunjers of zo. Hardere, beter gedempte vering zou al veel doen.

PS: als je groot bent, zijn er betere 250's..
 
Qua betrouwbaarheid en duurzaamheid van het blok echter niet... 150.000 km zonder revisie zie je niet veel bij eencilinders, en er zijn meerdere gevallen van bekend hier op MF. :)

Dat was ook een van de redenen waarom ik er toen een gekocht had ( en er stiekem wel weer een zou willen)

:t
 
Een paar weken geleden heb ik mijn NX verkocht.
Ik heb echter nog wel wat spullen van mijn motor liggen. Het is van een model 1988, dus een MD21.
-2x de originele NX Boubine
-de spanningsregelaar.
-de CDI unit.
- MD21 Cilinderkop met nokkenassen, zuiger en cilinder. De nicasil wand is beschadigd, ideaal voor fireblade zuiger dus.
- MD21 Blok compleet, heb ik toen ik hem kocht ter test laten lopen.
Heeft een nieuwe koppakking en nokkenas ketting nodig en dan werkt alles, hij heeft al wel veel km gereden.

Laat maar horen als je iets kan gebruiken.

Longjong, PB!
 
Nou mensen, get this: Het ziet er naar uit dat ik binnenkort m'n oude NX'je weer terugkoop.. de huidige eigenaar houdt opruiming en ik kan 'm voor weinig weer overnemen.. en dan gaat sentiment toch een rol spelen he.

Maar ik heb wel een klein dingetje om te beginnen: de enige waar we geen vat op hebben, degene aan wie ik 'm ooit verkocht had, heeft er een andere startknop-stuurunit opgezet. Helemaal ruk, want daar zit niet eens een fatsoenlijke gaskabelhouder aan, echt je reinste beun. Dus ik mag op zoek naar een andere stuurunit... maar kan iemand hier even een plaatje delen van hoe die er uit hoort te zien? Zodat ik de juiste schakelaars heb straks.

Alvast duizend maal dank1
Ik heb er toch vanaf gezien. Ik heb ook m'n CB'tje nog (die moet ooit weer eens rijden) en om er dan nog eentje naast te zetten waar ik niet of nauwelijks op rij... dus ik heb de verkopende partij groen licht gegeven 'm aan een andere welwillende koper te gunnen. 't beestje gaat nu naar Tsjechië. Ik heb er vrede mee.
 
Bedankt voor het inzicht

Denk dat ik maar voor de sv650 ga dan

Met groot bedoelde ik vooral zwaar dus zo heftig zal die niet voorover komen te staan als ik er oop zit
Denk ik

Deze 250 stond in de schuur van pa niks te doen dus deze rijd ik tot ik besloten heb welke motor ik wil gaan aanschaffen
 
Ga je dat ding 150 000 km bijhouden dan?
Als je ze koopt hebben ze vaak al wat gelopen.. de mijne had 70 k op de teller toen ik hem kocht.(geloof ik)

Een XR is dan al 5x gereviseerd ofzo :P

Gaat me er meer om dat je niet zo veel onderhoudskosten hebt. ( 1.3 liter olie , kleppen stellen elke 45.000 km )
 
De onze had 25000 mijl op de teller.
En onbepaald meer met kapotte teller.
:+

Was aan distributieketting, batterij en klepjes toe.
 
M'n NXje start tamelijk moeilijk als hij een tijdje heeft stilgestaan (1 maand). Waar zou dat aan kunnen liggen?
 
Uitgaande dat je vlotterbak niet heel vuil is en dat hij voor de rest goed is afgesteld, is dat niet abnormaal als ze een paar dagen staan. Heb ik ook bij verschillende NXen gehad in de loop der jaren. Benzinekraan altijd netjes dicht doen helpt om het te voorkomen.
Wat bij mij hielp was om voor het starten 2-3 keer het gas helemaal open te draaien om de acceleratiepomp alvast wat benzine klaar te laten zetten.

Maar het echte probleem is natuurlijk dat je er te weinig op rijdt, een maand laten staan kan natuurlijk niet. ;-) Dan kun je hem beter voor weinig aan mij verkopen, ik heb weer een beetje heimwee ondanks dat de TransAlp ook leuk is, die moet dan weer het veld ruimen ben ik bang.

Was je trouwens tevreden met de tank en heb je er al iets mee kunnen doen?
 
Laatst bewerkt:
Uitgaande dat je vlotterbak niet heel vuil is en dat hij voor de rest goed is afgesteld, is dat niet abnormaal als ze een paar dagen staan. Heb ik ook bij verschillende NXen gehad in de loop der jaren. Benzinekraan altijd netjes dicht doen helpt om het te voorkomen.
Wat bij mij hielp was om voor het starten 2-3 keer het gas helemaal open te draaien om de acceleratiepomp alvast wat benzine klaar te laten zetten.
Dat werkt voor mij ook top als ik 'm een week niet gebruik. Normaal rij ik dagelijks en is het choke gebruiken en lopen binnen 2 seconden. na een weekje moet ik wat langer starten, tenzij ik 'm idd eerst verrijk met de acceleratiepomp. Dan is het ook meteen lopen.
 
Uitgaande dat je vlotterbak niet heel vuil is en dat hij voor de rest goed is afgesteld, is dat niet abnormaal als ze een paar dagen staan. Heb ik ook bij verschillende NXen gehad in de loop der jaren. Benzinekraan altijd netjes dicht doen helpt om het te voorkomen.
Wat bij mij hielp was om voor het starten 2-3 keer het gas helemaal open te draaien om de acceleratiepomp alvast wat benzine klaar te laten zetten.

Maar het echte probleem is natuurlijk dat je er te weinig op rijdt, een maand laten staan kan natuurlijk niet. ;-) Dan kun je hem beter voor weinig aan mij verkopen, ik heb weer een beetje heimwee ondanks dat de TransAlp ook leuk is, die moet dan weer het veld ruimen ben ik bang.

Was je trouwens tevreden met de tank en heb je er al iets mee kunnen doen?

Ik heb hem ondertussen ontvangen, en hij ziet er in het echt beter uit dan de foto's. Ik moet er nog even over nadenken of ik hem in een iets minder lelijkere kleur ga overspuiten, of dat ik het gewoon zo laat.

De komende weken heb ik ook nog geen tijd om er naar te kijken, dus dat wordt pas ergens in het nieuwe jaar beunen om te kijken hoe ik de tank er op weet te krijgen. Als de tank er dan toch af ligt, ga ik denk ik direct de kleppen er direct maar bij stellen, want ik ben laatst over de 36000 km heengegaan, en heb geen idee of de vorige eigenaars de kleppen ooit hebben gesteld.

Ik ben ook van plan om een roadtrip te gaan maken van zo'n 10.000 km in maart (bestemming nog niet bekend). Voor het zover is moeten er echt nog een paar dingen aan mijn NXje gedaan worden waaronder:
-kleppen stellen
-grotere tank installeren
-bagagerekken plaatsen
-fatsoenlijke banden, want ik heb nu 11 jaar oude 100% wegbanden, en dat werkte voor geen meter toen ik vanmiddag een stuk over een modderig paadje reed.


Heeft iemand nog tips voor 50/50 banden die passen op standaard velgen?
 
Jeps. Golden tire denk ik zijn de onze.
GT201.
Goede bandjes en niet duur. Op de originele banden na ook zowat de enige semi offroad banden die in de juiste maten te verkrijgen zijn.

p3pb12124033.jpg
 
Laatst bewerkt:
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan