" KTM 690 Duke III #2 "

Gelijk maar even doorgaan met foto's:

1k0.jpg

1k0.jpg

1k0.jpg
 
Laatst bewerkt:
Even een vraagje over de banden voor een Duke 3.
Ik twijfel tussen de :
Bridgestone BT-016 PRO
Bridgestone S21
Michelin pilot power 3
Continental contiattack sm

Welke raden jullie mij aan ? Rij nooit in de regen alleen met mooi weer.
 
Ik rij nu met mijn 2e setje Michelins PP2CT.
Bevallen op zich wel goed. Op de openbare weg grip genoeg en mocht het plotseling gaan regenen ook nog grip. De originele Dunlops gleden achter nog wel eens weg zowel nat als droog. Met de Michelins nooit gehad. Met name 2CT gekozen omdat het dan wat langer duurt voordat je de banden vierkant rijdt.

Een al te sportieve band op de openbare weg op een fiets met 70PK is zinloos. Ligt ook aan je rijstijl, maar supersportieve banden moeten op temperatuur komen voordat ze echt de grip en het vertrouwen leveren.

De vorm van het profiel op een motorband is vooral om cosmetische redenen. Het gaat om het rubber, de vorm en de stuureigenschappen van een band zelf. Sommige banden sturen wat sneller in dan andere. Het is ook maar wat je prettig vind. Ik hou persoonlijk meer van het "nerveuze", terwijl anderen weer liever iets trager sturen fijn vinden. Op een gooi- en smijtfiets als de Duke III moet je geen trage banden monteren, is mijn bescheiden mening. Lekker extreem houden en flitsend door de bochtjes. Als je wilt toeren dan kun je beter een andere kopen (of die andere motor in je garage pakken......)

Gewoon wat testen lezen op Internet (type maar eens in "Reifentest supermoto" of zoiets, en je vind wel wat info.) De Metzeler Racetec RR K3 schijn ook onnoemelijk veel grip te hebben maar gaat niet lang mee. Meestal met die gripwonders.Vroeger op mijn eerdere eencilinder ooit een setje Goldspeeds gehad, waanzinnig zoveel grip en wendbaarheid. Alleen gaan ook die niet lang mee en veroorzaakt vooral de "Intermediate" voorband wat pendelneigingen boven de 120 km/h. Maar als je daar niet komt is het een supersetje.

Dus een keuze maken wat je rijstijl is en daar een passende band bij zoeken.

Overigens mag je hier in NL gewoon banden van verschillende merken gebruiken op dezelfde motor. Dan kun je de fijnste voorband van met A combineren met de fijnste achterband van merk B. Je hoeft dus niet "een setje" te kopen, ook al zeggen de verkopers dat wel..... (2 banden leveren nu eenmaal meer op dan 1....)

Ik ga zeker wat variëren in de toekomst.
 
Michelin Pilot sport (2ct) of Continental SM-/Road-Attack.

Pilot Power moet ietjes warm gereden worden maar, stuur wat gemakkelijker de bocht in doordat de band wat puntiger is.
Conti's zijn met 2 bochten direct klaar voor goed bochtenwerk en geven iets betere feedback dan de Pilot Powers. Gaan beide tussen de 6000 en 8000km mee met sportief rijgedrag.
 
Yo, mijn Duke r bokt heel veel met lage snelheid, en nu las ik dat je dan een 15t voortandwiel moet doen.
Ik wil eigenlijk gewoon de hele set laten vervangen, maar misschien ook een andere achtertandwiel.
Origineel 16:40 dus word het 15:40 of 15:42 maakt het nog uit welke ?
 
Het bokken ligt aan de injectie en het karakter van de motor. Onder de 3.000 toeren moet je niet willen rondtuffen...

Duke R heeft dus Akra's en bijbehorende mapping?

Je zou eens de TPS reset kunnen doen: koude motor, ontsteking aan, niet starten en het gas een keer rustig opendraaien tot aan de aanslag en vervolgens weer terugdraaien. Ontsteking uit. Klaar is kees.
En de idle reset (koude motor, starten zonder aan het gas te komen en een dikke 10 minuten stationair laten draaien zonder maar ook aan het gas te komen. Vervolgens weer uitzetten. Je zult het toerental horen veranderen in die 10 minuten (dan weer sneller dan weer langzamer).

Wat ook wel scheelt is het hele SAS gebeuren eraf slopen en de lambda sonde etc. Dan rijdt hij uitsluitend op de mapping zonder dat het mengsel aangepast (lees: zo arm mogelijk wordt gezet, vanwege de emissie-eisen) wordt via de lambda sonde. Wel de juiste vervangende stekkers monteren (SAS Valve Removal kit eliminator KTM 690 SM SMR SMC 2007-2013 | eBay en O2 Sensor Eliminator Lambdasonde Tuning Ersatzstecker KTM 690 Duke / R 08 - 2016 | eBay
SAS Valve SMOG Block Off plate kit KTM 690 Duke / Duke R 2008-2015 | eBay)

Ook de carterontluchting zo snel mogelijk uit je luchtfilterkast halen. Die vervuilt alleen maar je gasklephuis, je inlaat en je verbrandingsruimte.

Het scheelt zoveel slangengedoe en het reageert echt wel mooier op het gas. Ik moet zelf nog even met TuneECU een andere mapping laden in plaats van de huidige Akra, want die staat net iets te rijk. Maar ja... tijd tijd tijd ...... :X :X :X

Tandwieloverbrenging maakt geen verschil in het bokken in het betreffende toerengebied. Je verlegt alleen je snelheid bij die hoeveelheid toeren iets, zodat het op de openbare weg iets minder opvalt. Ik heb nog een maatje groter achter liggen, moet ik nog monteren. Kleiner voor en groter achter tegelijk kan wel eens teveel van het goede zijn. Dan rijdt het als een crosser op de weg...... Een Duke III is een wegmotor..... :]
 
Laatst bewerkt:
Oké bedankt voor de info.
Zit een Leovince onder met killer en met evo mapping ivm uitvallen van de motor bij alle andere mappingen toen die 15 min warm moest draaien. Want moest hem naar 25kw hebben maar daarmee begon die al niet meer stationair mee te blijven lopen.
En de Akrapovic mapping precies hetzelfde. Nu rijdt die wel goed alleen bij het stilstaan en net willen optrekken valt die soms uit.
Heb al de akra voorbochten moet alleen nog de demper en dan gaat die op de testbank om hem handmatig af te laten stellen en dus van al het gezeur af te zijn.
mocht iemand zijn akra systeem verkopen let me know, heb ook eventueel een leovince demper in te ruilen die pas een jaar oud is
 
De mijne heeft ook een LeoVince en voordat hij de correcte Akra mapping had sloeg hij om de haverklap af bij de verkeerslichten (inderdaad, net als je wil wegrijden....) en voor een langzame bocht.

In Ermelo hebben ze het opgelost en sindsdien heel af en toe een keer afslaan. Komt ook door het lichte vliegwiel.
Misschien daar een keer goed laten afstellen?
Terugtunen naar 25 KW doen ze in Duitsland ook, dus zou toch wel mogelijk moeten zijn. Maar uiteraard helemaal open is hij het fijnste...... Nog even geduld hebben dus..... :)
 
Het is je Evo mapping. Die is bedoelt voor een setup met andere nokkenas waardoor de motor onder de 4000 toeren geen power heeft. Motor begint heel raar te lopen met die mapping laag in de toeren. Laatste akra mapping inladen en een goed stuk stevig rijden.
 
Weet je wat ze precies hebben gedaan bij André motors tegen het uitvallen ?

Oef.... is alweer even geleden. Maar met een LeoVince kan de Duke ook prima lopen.

Nu heb ik alles eraf gesloopt: SAS, lambda, carteronluchting uit airbox gehaald en gaten in de airbox weer afgeplugd. Uiteraard de nodige stekkers op de vrijgekomen aansluitingen gezet (O2 eliminator en SAS eliminator) dat scheelt knipperde lampjes en noodloop.

Hij loopt nu uitsluitend op de mapping met open Leovince. In elk geval veel smeuiger op het gas en minder bokken. Wel het gevoel dat hij hier en daar wat te rijk staat. Maar ik moet nog tijd vinden om met TuneECU aan de slag te gaan en er een passende mapping op te zetten.
 
Ik heb vanmiddag even een juiste permanente aansluiting gemonteerd voor de optimate. Er zat namelijk een oudere aansluiting van de vorige eigenaar.
Ik zag aan de linkerkant dat een draad los was en was afgetapt. Kan iemand mij vertellen waar dit van is?

De afbeelding moet een kwartslag gedraaid worden zie ik...

full
 
Het lijkt de restrictie van de 2e en 3e versnelling die doorverbonden is, zodat de restrictie niet meer werkt.
 
Ah oké. Dat scheelt weer. Dan hoef ik dat niet te doen.
Ik heb nu de LeoVince eronder, morgen komt de K&N luchtfilter binnen.

Ik zal even bellen met Goedhart om te vragen of ze daar de akrapovic mapping erin kunnen zetten. Dan kan ik weer veel plezier hebben met de duke :]
 
Ik zat vandaag Ff naar mijn brandstofleidingen te kijken, en 1 loopt strak langs de cilinder en heeft nu ook al een brandplek door de kettingspanner.
Hoort het dat die leiding zo kort is dat die er strak langs loopt en bijna er tegenaan zit zodat die een beetje smelt ? Het gaat om degene die van de ene naar de andere kant van de tank loopt.
 
Heel goedkoop een compleet systeem op de kop kunnen tikken ❤
Mocht iemand nog een set voorbochten zoeken deze heb ik nu dubbel.
Had alleen de demper besteld maar bleek via eBay een compleet systeem te zijn 😁
full
 
Het belangerijkste bij de Duke is het continue checken van het oliepeil en dan vooral met veel hoog in de toeren rijden en lange wheelies. Dan lust ie namelijk wel wat en met een kleine inhoud van maar 1.6 liter is het peil zo weer op het minimum. Olie op peil hebben, 15/20 minuten niet boven de 4500 toeren komen en daarna is het de slogan van KTM waarmaken, "Ready 2 Race" !

Het af en toe uitvallen hebben alle Dukes, niks aan te doen. Is waarschijnlijk een moment van hoever de gasklep open staat en een verkeerd mengsel van brandstof-lucht waardoor ie uitvalt.
Maar heb weleens eerder gehoord dat ze met 25kw mappings niet te berijden zijn, heel erg veel uitvallen.

Ik verkoop mijn Duke en ga weer voor een S1000RR maar, ik heb zelf een groep aangemaakt via Whatsapp met allemaal Duke rijders die vaak rijden in het weekend. Meestal zijn we toch wel met een Duke of 6-8 als er gereden word in de omgeving tussen Amsterdam en Utrecht. Mocht je erbij willen stuur dan gerust een prive bericht met je nummer dan gooi ik je in de groep!
Ik heb je hierover een prive bericht gestuurd heb nog 2 maatjes met een duke gooi me ff in de groep als het kan!
 
Laatst bewerkt:
Oprotten MF-oma!!

Ik ben gisteren bij de KTM orange days geweest bij Goedhart in Bodegraven. Op zich wel leuk maar weinig speciaals. Er was de mogelijkheid om eindelijk eens de mappinh aan te passen. Ik reed al geruime tijd rond met een K&N filter en LeoVince uitlaat. Ik moet zeggen dat de nieuwe mapping een fijne verbetering is. De duke rijdt nu een stuk soepeler bij lage toeren.

Anyway, ik vroeg me af of iemand een gear-indicator heeft geplaatst. En zo ja, waar heb je hem gemonteerd dat je er goed zicht op hebt (foto)? En werkt hij een beetje naar behoren en heb je een link waar hij te bestellen is?
 
Ik heb trouwens een custom stickerset geplakt. Besteld bij hyena.it
Ondertussen zijn de handkappen vervangen voor oranje exemplaren en is er een korte kentekenplaathouder gemonteerd.

19601196_1048534101946423_7842276098307589098_n.jpg


19642291_1048534085279758_4615323455912559108_n.jpg


19601399_1048534135279753_4433341002023547168_n.jpg
 
Beste KTM-ers,

Kan iemand van jullie bevestigen dat een KTM 690 duke uit 2010/2011 een koppelingshendel heeft die gelijk is aan het type Magura "1C" (zilver met rode palletje) uit onderstaande afbeelding?
LeverSelectionChart2016.jpg

clutchleverchart2.png

Ik heb een husqvarna met een Magura type 1C hendel. Nu heb ik een KTM 690 hendel besteld bij the2wheels, maar het adapterstuk ziet er uit als hieronder;
20171025_224855.jpg


Er is geen plek voor het rode palletje. Nu vraag ik mij af of de fout bij mij ligt (KTM 690 hendel is toch niet gelijk aan Husky) of ze hebben me de verkeerde opgestuurd....
 
Laatst bewerkt:
Hallo beste Dukeriders :t

Ik ben Joseph uit Brabant en nieuw op het forum. Mede door jullie enthousiamse is de keus voor mijn eerste motor gevallen op de Duke 3.

Nu is het zo dat mijn duke nog volledig standaard is en ik deze natuurlijk graag een beetje aan wil kleden..

Hiervoor ben ik op zoek naar een volledig Akrapovic systeem, heeft iemand deze nog liggen voor me? 8-)

Ps: leds, valbescherming en k&n filter ook welkom...
 
Terug
Bovenaan Onderaan