Het grote Cafe-racer topic deel 2

heeft het dichtlassen van de gaten aan de zijkant een bevorderend effect op het aantal dB? Ik dacht juist dat dit diende voor diffusie van het geluid en dus hoe meer gaten je hebt hoe meer demping?
Dat dacht ik ook, maar dat is vooral als je de middenpijp ook open laat (zoals bij een normale demper). Het probleem bij deze megaton dempers is vooral het ontwerk zelf, de afmetingen zijn zo gekozen dat het eigenlijk altijd herrie maakt i.v.m. resonantie en dergelijke.

Laatst nog een Triumph bij de motorzaak die niet lekker wilde oppakken. Kerel had er een DB-killer ingedraaid en dat ding smoorde het hele systeem. DB-killer wat aangepast en motor draaide weer zoals het moest (maar uiteraard wel iets luider). Een DB-killer zou de uitlaat moeten smoren door de golven "om te buigen", niet door gewoon het hele systeem te smoren :)
 
Maar als ik de foto op vorige pagina bekijk is de kop dichtgelast en een deel van de gaten in de zijkant. Dan smoor je toch juist heel de boel?
 
Maar als ik de foto op vorige pagina bekijk is de kop dichtgelast en een deel van de gaten in de zijkant. Dan smoor je toch juist heel de boel?
Dat was ook mijn idee. Zonder Db-killer nemen de geluidsgolven de kortste weg naar buiten, namelijk rechtdoor. Het dempingswol om de geperforeerde buis heeft geen enkele werking op die manier.
Mijn idee was om het de uitlaatgassen iets lastiger te maken door flink wat tegendruk te creeeren zodat het dempingswol een functie zou gaan krijgen.
Ik vind het geluid nu acceptabel en er is een nog steeds een betere ademhaling dan de originele uitlaat. En vermogenswinst op die 50pk is al helemaal niet relevant :P .
 
*D
full

full

full
 
Die Honda van kornfed is't helemaal. Geen poeha, geen bling, geen €€€€. Caferacer.
 
Terug
Bovenaan Onderaan