Kymco Downtown 300i

Hoe start je scooter dan? Ik moet erbij zeggen dat mijn scooter buiten staat onder een afdak. Op mijn werk in de verwarmde garage heb ik nooit startproblemen gehad. Hij moet altijd wel even een paar slagen hebben. Het is niet het "tik lopen" zoals ik van bepaalde motorfietsen gewend was. Als je een verwarmde stalling hebt dan zal het nog wel een tijd gaan, maar als je scooter in de kou staat dan wordt het kritischer.

Voor doormeten heb ik geen spullen. Ik kan wel even kijken naar de stekkers van de SR.
 
Hoe start je scooter dan?

Wanneer, waar hoe, ik snap je vraag niet helemaal?




Iets anders:
Dat je scooter buiten staat had ik reeds eerder eens onthouden, het is ook altijd dan wel belangrijk om sowiezo de beste en ook door Kymco voorgeschreven viscositeit van olie aan te houden... zeker in deze tijd van het jaar.

image.php
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er 5W40 volsyntheet in. Zoals ik het heb begrepen geeft 5 de viscositeit bij koude motor weer en 40 de viscositeit bij warme motor en is een volsyntheet stabieler in zijn viscositeit.

Met starten bedoel ik of je startmotor snel rond draait en of hij snel aan slaat.
 
Dat klopt betreffende viscositeit, maar er wordt nogal eens de hand gelicht door er 10W40 in te gooien, en dat simpel weg omdat dat soms de keuze van de garagist is omdat ze soms te beroerd zijn om de juiste olie in huis te halen, wat soms ook te maken heeft met bepaald olie dealerschap en de verkrijgbaarheid
van deze specifiek type 5W olie die ze dan gewoon niet in hun assortiment hebben zitten, omdat niet ieder merk deze olie heeft.
Merken die het wel hebben zijn Putoline en b.v. Eurol en vast nog wel een paar.
Gasten die Honda SH rijden hebben b.v. ook zo'n afwijkende olie die niet elke garagist heeft, en dan wordt er wat anders in gedaan.

Of je startmotor iets sneller rond draait zou je moeten testen in theorie in ieder geval wel, je hebt immers bij volle accu 1 ampère meer kracht tot je beschikking.
En bij 85 a 90% vol nog steeds beschikking over de volgens specificaties vereiste 10 ampère.







Oplaad stroom is ongeveer 1 ampère per uur, bij erg lege accu zelfs wat hoger.
Bij een 11 ampère accu duurt het ± 1 uur langer voor de accu vol zit, dan bij een 10 ampère accu.
Maar dit maakt voor de rest niets uit, want zelfs op 85 á 90% vol zal de 11 ampère accu reeds 10 ampère kunnen leveren.
Voordeel van een volle 11 ampère is dus in theorie net iets meer power tijdens het starten t.o.z.v een volle 10 ampère accu.
Overigens mag je het nooit te gek maken dus b.v. een 13 ampère accu plaatsen is niet juist want dan ga je wel erg
ver weg van wat de bedoeling is, dit kan zelfs schade veroorzaken c.q. overbelasting van de dynamo en of SR.
11 ampère valt nog net mooi in de verantwoorde range, vandaar dus ook dat er soms verschillen zitten in de stroom specificaties,
waarbij Yausu en Nitro lage specificaties hebben voor een YT12A-BS en de Varta YT12A-BS net wat betere specificaties heeft.

Jammer dat je niet kunt meten, want meten is weten.
Een simpel lief klein multimetertje van het prima Belgische merk Velleman kost 15 euro
Google: Velleman Digitale multimeter LCD DVM851

Multimeter voltage testen:
Voltage gemeten op de accu polen bij 5000 tpm. met licht en motor AAN zal zich bevinden tussen de 14 en 15 volt.
In de praktijk zal de voltage meting met licht AAN neerkomen op zo'n 14,2 volt, en dat is goed.

Multimeter voltage en of continuïteit testen:
Je zult altijd dus ook met contactslot UIT tussen Rood/Witte draad van SR en massa/frame accu spanning 'moeten' meten.
Zo zou je b.v. ook altijd continuïteit moeten meten tussen Groene draad van SR en massa/frame.

En dan heb ik hier nog niet de stroom functie van een multimeter opgenoemd/uitgelegd waarmee je evt. lekstroom kan opsporen.
Dat is allemaal vrij simpel uit te leggen door een Jan die meer verstand van verf heeft dan van elektronica.

Juist bij dit soort testjes heeft Kymco meet apparatuur geen enkele toegevoegde waarde ten opzichte van b.v. een
lief klein Velleman multimetertje bij de juiste en enige echte uit te voeren testjes.
Laat je dus nooit misleiden door het verschil, met beide kan het zelfde op dit specifieke elektra gebied.


Betekenis van code YT12A-BS
Dit staat in de regel voor de afmetingen van de accu en de L/R posities en type accu aansluit polen, daarnaast staat het ook
voor b.v. het aantal nominale ampère maar daar wordt dus door fabrikanten kennelijk verschillend mee omgesprongen.
De één maakt hem net onder de 10 ampère en de ander gaat voor net boven de 10 ampère... kennelijk dus een schappelijke marge?
In ieder geval zullen alle "YT12A-BS accu's" 12V en rond de 10 ampère nominaal zijn.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Vanmiddag opeens vanuit het niets na het stoppen bij stoplicht draait de motor niet meer rustig stationair maar schommelt heen en weer tussen de 1500/2500 toeren :? na 2 stoplichten verder ff aan de kant contact uit en na 1 min weer starten probleem weg, heeft iemand hier ervaring mee? :]
 
Vanmiddag opeens vanuit het niets na het stoppen bij stoplicht draait de motor niet meer rustig stationair maar schommelt heen en weer tussen de 1500/2500 toeren :? na 2 stoplichten verder ff aan de kant contact uit en na 1 min weer starten probleem weg, heeft iemand hier ervaring mee? :]
de mijne doet dat ook wel is dat heet karakter
 
Elektra en elektronica zijn niet mijn ding en ik heb er geen verstand van. Daarom onthoud ik mij van een inhoudelijke bijdrage op dit gebied want dan ga ik allerlei onzin lopen roepen. Dan zou ik mij eerst wat moeten verdiepen in de basics.

Eerst maar eens kijken wat ik heb gekocht. De oude (jawel bijna een maand oude) batterij en de nieuwe accu zijn beiden van het type YT12A-BS. Tot dusver de overeenkomst. De oude is een gesloten systeem (batterij?) 10Ah, De nieuwe moet ik zelf vullen met vloeistof en er staat op dat hij 11Ah moet kunnen leveren. Dat systeem van het vullen herken ik want dit heb ik bij een motorfiets ook wel eens gedaan, maar dat is weer een poos geleden.

De winkel waar ik de accu vandaan heb doet alleen verkoop en reparatie van accu's. Hij gaf aan dat je met een goedkope meter niet goed de kwaliteit van accu(cellen) kan meten en dat hij met goedkopere merken teveel uitval had en daarom nu alleen nog maar Varta verkoopt. Wat hij met zijn apparatuur precies meet weet ik niet. Misschien is het allemaal een verkooppraatje misschien ook niet, ik weet het niet. Wat ik wel weet is dat de Kymco dealer EUR 70 rekent voor de Nitro accu en deze winkel EUR 71 voor de Varta.

Tot dusver mijn niet-inhoudelijke bijdrage die ik ga toetsen volgens mijn zelf ontwikkelde methode van "we gaan het meemaken"...
 
Laatst bewerkt:
De winkel waar ik de accu vandaan heb doet alleen verkoop en reparatie van accu's. Hij gaf aan dat je met een goedkope meter niet goed de kwaliteit van accu(cellen) kan meten en dat

Dat klopt als een bus wat de beste accu man zegt.
Hij weet hoe je een slechte accu kan doormeten (wat zeerzeker niet kan met een multimeter)
Maar ik weet hoe je specifiek de rest van jou brommer kan door meten.
In jou geval komt de verwarring mogelijk voort uit het feit dat je zelf niet weet van wat, waar, hoe.
Maakt voor de rest niet uit, en is geen schande want je hebt ongetwijfeld andere kwaliteiten in het leven die ik niet heb.

Kort samengevat:
De accu man heeft apparatuur om je accu te testen, ik verwijs je naar apparatuur om jou persoonlijke scooter te checken ;)

Koop evt. alsnog een multimeter en ik help je stap voor stap wegwijs in het geen ik je eerder heb verteld... dit dan exclusief het meten van of je accu goed of niet goed is want daar heb je de accu man voor nodig, en ik ben geen accu man want voor mij is het niet zo belangrijk als voor de accu verkoper om te weten of je accu wel/niet goed is.
Accu 10X stuk hij verkoopt je 10X één nieuwe.
Accu 1 á 2X stuk ik help je evt. de oorzaak opzoeken :Y

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Helder verhaal Jan. Bedoel je dat de accu ook stuk kan gaan door een ander defect in het circuit of verwacht je dat niet? Hij start wel een stuk beter met dese accu. Maandag moet ik er weer mee naar mijn werk. Ik heb nog even naar het aardepunt van de accu gekeken dat zat gied vast en geen roestvorming. Bij de SR zag ik twee plastic stekker. Die hebben we een tijd geleden meegenomen toen we alle stekkers preventief met contactspray hebben ingespoten.

Verder kan ik mij er eerst eens verder in verdiepen. Dat zal wel stap voor stap gaan omdat mijn basiskennis zeer beperkt is zoals ik aangaf.

Mvg, Bob
 
Accu's kunnen kapot gaan van bv. koken, dit kan evt. gebeuren als je spanningsregelaar door een defect meer als 15 volt geeft, en dan is het rap gebeurd met de accu... die kan echt niet tegen te hoge voltages want dan wordt hij te warm en gaat koken.
Zo kan een accu ook niet tegen onderspanning.

Mooi dat het starten nu goed gaat, die extra 1,5 ampère helpt daar gegarandeerd aan mee.... rest vraag blijft nu nog waarom de Nitro met 1 maand kapot is gegaan, juist dat zit mij niet helemaal lekker.
Nu is het eigenlijk ook nog van belang om met een multimeter te controlleren of er tijdens het stil staan niet stiekem een klein stroom lek aanwezig is, meest voorkomende reden van stroom lek is vaak extern aangesloten apparatuur die stiekem in ruststand wat stroom wegsnoept.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Ik ben toch even gaan kijken en kwam al snel op Conrad, daar is de Velleman DCM851 uit het assortiment gehaald. In dezelfde prijsklasse zie ik veel Voltcraft. Zoals met elk gereedschap zal er een persoonlijke voorkeur in zitten. Maar heb jij enig waar je op moet letten Jan?

Mvg, Bob
 
Alle metertjes van 10 A 15 euro zijn goed. 2x per jaar bij de Aldi ook een mooie voor 10 Euro.
Enige vereiste is dat ik uiteindelijk precies moet weten welke je hebt aangeschaft dit om je nauwkeurig en duidelijk op weg te kunnen helpen.
Die van Velleman kwam zo maar in mij op Is voor de rest niks anders als de rest in die prijs klasse.
 
Laatst bewerkt:
Nog even een aanvulling:
Vanaf voor bij het contactslot tot aan de pijl is het 1 kabel, dan zit er een splitter die hem opdeelt in 2 kabels.
Vanaf daar kun je elke kabel afzonderlijk opspannen.

De oorzaak wil wel eens liggen in het feit dat de voorspanning van 1 van de 2 kabels niet meer juist is.
Zodra de buddybak dus open en er uit is controleer je ook gelijk de voorspanning van beide kabels, je kunt ze opspannen met 2X een steeksleutel 8 of 10.

NewDownTown en XC hebben overigens ook een kabel mechanisme alleen zit dat anders in elkaar en daarbij kan zich deze specifieke DT300/125 issue niet voordoen.

Je kunt op de foto ook wel een beetje waarnemen dat de kabel aan de linker kant en hoog geplaatst op een frame buis naar voren loopt.
Bij de pijl zitten de 2 kabels met kabel voorspan systeem

[afbeelding]

kabel route naar voren vanaf de voorspanners
[afbeelding]

De rode lijn geeft ongeveer aan vanaf waar de kabel naar achteren loopt,
overigens zit het eerste stuk vanaf contactslot achter het balhoofd.
Jij kunt dus gaan trekken daar waar de kabel naar binnen/achteren de tunnel in gaat.
Misschien is het handig als een 2e persoon de buddy omhoog trekt terwijl jij aan de kabel trekt.

[afbeelding]


Dat wat Mojave zegt kan ik niet bevestigen, nog ontkennen, ik heb immers al
3 jaar geen DT meer, en heb het euvel alleen aan anderen uitgelegd die het vervolgens succesvol hebben uitgevoerd.

Mvg. Jan


Een goedemiddag,

Even door het forum gespit en vind dit bericht van Jan....
Heb mijn buddy inmiddels open en bij mij komen er 2 kabels van voren.
Kan wel op de plek vd pijl beide kabels spannen.

De splitter van 1 naar 2 kabels bevind bij mijn DT onder/achter de linker koplamp.

Helaas heeft ook mijn accu het begeven na 6 maanden stilstand.... had wel de druppellader aansluiting maar ja kreeg de buddy niet meer open en na vele nare tegenslagen kon ik de afgelopen 6mnd ook de garage (en het forum) niet meer vinden '(

Aldaar er altijd licht aan het einde vd de tunnel schijnt is er weer zin om de DT te gaan besturen.

Wat mooi dat het forum blijf leven :]
 
Het probleem met de buddy is verholpen. Bij mij zat de splitter helemaal vast gekoekt.
Dit was redelijk makkelijk op te lossen.

Had ze bij de buddy vergrendeling los genomen zodat ik de kabel een stuk naar voren kon trekken.
Daarna het huisje van de splitter open gemaakt en schoon gespoten alles goed ingesmeerd en afgesteld en het werkt weer.

Nu ga ik mijn injector even grondig reinigen om te kijken of dat het probleem met accelereren (iets) oplost.
 
Laatst bewerkt:
Ja alleen zat de splitter deze ronde net op een andere plek als dat ik hem eerder had beschreven Jempie ;)


De splitter van 1 naar 2 kabels bevind bij mijn DT onder/achter de linker koplamp.

Nu weet ik dat die van jou wat ouder is, in ieder geval van voor 2011.
Want bij de latere versies gaat er echt maar 1 kabel naar achter en dan zoals ik eerder aangaf zat de splitter aan de zijkant.
Het is ook niet logisch om 2 kabels naar achter te laten gaan als het ook met een kabel kan... mogelijk hebben ze bij een 2e versie ingezien en gemodificeerd?

Maar goed het is weer opgelost.
Pas trouwens wel op met die injector eruit halen, jou brommer heeft al het nodige kilometers
gemaakt en ik vermoed dat de plastic injector behuizing in jou geval wel eens heel broos zou kunnen zijn door alle warmte van het motorblok.
Als je hem kapot trekt tijdens demontage kost het je een nieuwe injector van 131 euro.

Ik heb zelf bij 20.000km een flesje inject-en-valve-cleaner over 4 tankbeurten verdeelt, dat zou op zo'n kilometerstand ook goed moeten werken, alhoewel ik betwijfel of het ook goed werkt als er al 60.000km op een scooter staat, dat weet ik dus niet zeker, dat hangt denk ik puur af van de aanslag op de injector en of er veel vervuilde benzine is getankt in het verleden.
Wel staat er op die url hieronder dat bij sterk vervuilde motoren je de toegevoegde dosis nog iets kan verhogen


Inject & Valve Cleaner productinformatie. - Putoline

mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Webengine,weet duidelijk waarover hij praat.
Top!

En altijd in verschillende topic's behulpzaam.

Grt

Dat is volgens mij iedereen wel met je eens ja!

Jan helpt iedereen en heeft ook mij meerdere keren zeer goede hulp geboden en ervoor gezorgd dat ik mijn DT beter heb leren kennen...
 
Nu weet ik dat die van jou wat ouder is, in ieder geval van voor 2011.
Want bij de latere versies gaat er echt maar 1 kabel naar achter en dan zoals ik eerder aangaf zat de splitter aan de zijkant.
Het is ook niet logisch om 2 kabels naar achter te laten gaan als het ook met een kabel kan... mogelijk hebben ze bij een 2e versie ingezien en gemodificeerd?

Maar goed het is weer opgelost.
Pas trouwens wel op met die injector eruit halen, jou brommer heeft al het nodige kilometers
gemaakt en ik vermoed dat de plastic injector behuizing in jou geval wel eens heel broos zou kunnen zijn door alle warmte van het motorblok.
Als je hem kapot trekt tijdens demontage kost het je een nieuwe injector van 131 euro.

Ik heb zelf bij 20.000km een flesje inject-en-valve-cleaner over 4 tankbeurten verdeelt, dat zou op zo'n kilometerstand ook goed moeten werken, alhoewel ik betwijfel of het ook goed werkt als er al 60.000km op een scooter staat, dat weet ik dus niet zeker, dat hangt denk ik puur af van de aanslag op de injector en of er veel vervuilde benzine is getankt in het verleden.
Wel staat er op die url hieronder dat bij sterk vervuilde motoren je de toegevoegde dosis nog iets kan verhogen


Inject & Valve Cleaner productinformatie. - Putoline

mvg. Jan

Ik ga morgen mijn injector wel even losnenem om dit uit te sluiten en anders komt er dus toch nog een multivar.


De scooter start weer en loopt.
Ligt nu nog uit elkaar dus niet gereden.
Morgen ga ik gelijk die glaszekeringhouder vervangen voor een steekzering voor de 12V plug.

Thanks voor de tip Jan... ga voorzichtig aan de gang :t
 
Ja die glaszekering is ook wat, normaliter moeilijk bijkomen om te vervangen enzo

Een flink stuk terug in het topic (rond 2011/2012) staat een verslag van DMA uit België, hij heeft toen een mod voor de zekeringhouder gemaakt, en dat met foto's geïllustreerd.

hij had toen een gaatje geboord in het handschoenenkastje en deze zekeringhouder ingemaakt.

note:
Bij terug plaatsen injector, de rubber keerring op de injector met motorolie of andere vettigheid in masseren.
 
Dat is wel degelijk een goeie oplossing. Ik denk dat ik er over een poosje ook een usb lader bij maak voor de telefoon.
Voor nu maak ik de draad langer met zweefzekering die ik op een plek maak dat ik er wel makkelijker bij kan.

Volgens mij ben ik dan 1 vd weinige die een vd eerste DT's bezit. Ik heb ook geen ABS wat ik eigenlijk niet mis.

Na mijn valschade (opgelopen door de buurman) ben ik van plan de DT een andere kleur te geven maar ben nog over uit welke dat wordt...
 
Wat betreft spuiten, kom je op mijn vakgebied, ik heb voorheen vliegtuigen, helikopters,treinen,en de duurste jachten @ Feadship Royal Dutch Shipyards - Feadship gespoten/geschilkderd voor mijn beroep.

Koop gewoon een paar spuitbussen mat zwart en doe het makkelijk,
in plaats van al dat ingewikkelde gedoe wat ik jaren lang heb gedaan
 
Laatst bewerkt:
Wat betreft spuiten, kom je op mijn vakgebied, ik heb voorheen vliegtuigen, helikopters,treinen,en de duurste jachten @ Feadship Royal Dutch Shipyards - Feadship gespoten/geschilkderd voor mijn beroep.

Koop gewoon een paar spuitbussen mat zwart en doe het makkelijk,
in plaats van al dat ingewikkelde gedoe wat ik jaren lang heb gedaan

Zat te denken om hem te laten beplakken net als bij auto's weet niet wat dat nou kost en moet dan de DT uit elkaar of kunnen ze de boel zo beplakken en hoe zit dat met het kenteken dit moet denk ik ook veranderd worden? :]
 
Vanmiddag opeens vanuit het niets na het stoppen bij stoplicht draait de motor niet meer rustig stationair maar schommelt heen en weer tussen de 1500/2500 toeren :? na 2 stoplichten verder ff aan de kant contact uit en na 1 min weer starten probleem weg, heeft iemand hier ervaring mee? :]

Ja; andere motor, soortgelijk verschijnsel...

Bij mij gebeurde het nog binnen de garantie maar de dealer wilde er liever niets aan doen. Ik kreeg de tip om hoogwaardige benzine te tanken, dat hielp uiteindelijk wel.

Ik heb het gebeuren beschreven vanaf hier, de oplossing kwam pas veel later. Hybride in "yamaha majesty 400"
 
Laatst bewerkt:
@ Tazz2

als of het niks is ga makkelijk naar de 400 euro
met beplakken.... en waarschijnlijk zelfs wel meer.
Heb een aantal jaren nauw samen gewerkt met een 3M plakteam, ik deed het voorbereidende werk en hun plakten daarna de boel vervolgens af.
Heb toentertijd veel opgelet en uiteindelijk een cursus spot repair t.b.v. plakfolie gedaan, dus kan er ook wel een beetje mee omgaan.

De DT is niet de allermakkelijkste om te beplakken er zullen hier en daar wel enkele subtiele naadjes overblijven.
Hoe meer je uit elkaar haalt hoe goedkoper het zal worden, doch kan het ook met enkel en alleen wat kleine dingetjes demonteren, denk aan de achterdrager er af enzo.

Kenteken hoeft niet te worden aangepast.
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan