Kawasaki Z1000 (eind 70's - begin 80's) topic

Het algoritme van Google is ondoorgrondelijk.
Maar jouw Kawa is toch ook een Z1000(A2) in Z1 vermomming of heb je er meerdere?
Dan is het juist heel knap van Google dat het toch dingen ziet die anderen bijna niet opvallen. ;)
 
Laatst bewerkt:
Voo rwie er nog een echte Z1 bijzoekt ....
http://www.marktplaats.nl/a/motoren...ca7e4aa95f615ded8c6710e&previousPage=lr&pos=1
Staat mooi naast een Z1000 denk ik. ;)
full
 
Ik vind het toch ook wel bijzonder dat deze nog niet verkocht is.
Inmiddels wel in vraagprijs gedaald, maar er moet blijkbaar nog meer vanaf.
Ik vind het helemaal geen verkeerde.
Wel 80 dkm op de klok, da's helaas jammerlijk veel voor een luchgekoelde 4 in lijn.
35 dkm meer dan die van mij en die rookt en verbruikt ook al....

Hier de volgende Z1000 op Marktplaats.
Niet helemaal origineel (en niet alleen de uitlaat zoals de verkoper doet vermoeden), maar zeker een nette.
80.000 km is wel redelijk veel. Zal waarschijnlijk een heel eind tegen blokrevisie aanzitten, dus of de vraagprijs van 5.250 keiharde Euro's dan gerechtvaardigd is ...... Maar nogmaals een nette is het zeker

http://www.marktplaats.nl/a/motoren...e6d92801da23b01cd75831b&previousPage=lr&pos=6

full
 
Laatst bewerkt:
die staat al langere tijd te koop....80k is ie net mooi naar de godv*rd*mme....
ik zeg alles boven 60 000 is versleten met die ouwe meuk....als je eerlijk bent.
die prijs is wat hoog maar vergeleken met duitsland nog een koopje... _O-
ik zat net ff te loeren op mobile.de en dan klapper je echt van je stoel wat ze vragen voor z900 en z1000 s
zelfs de "einzelstücken" en "sonderumbau" fietsies (dus verhakt en verzaagd zoals mijne _O- ) worden grove prijzen gevraagd...

zie zelf maar;

http://suchen.mobile.de/fahrzeuge/s...iption=z900&isSearchRequest=true&pageNumber=3

nu weet ik wel dat vragen niet hetzelfde is als krijgen maar als niemand die prijzen zou betalen zouden ze echt wel zakken met hun vraagprijs.......
er zitten ook wel pareltjes tussen die sonderumbauten vind ik.....wordt niet op beknepen... :t
 
Even op de link die je toegevoegd had gekeken. Mooie motoren, maar inderdaad ook prijzen waar je niet heel erg vrolijk van wordt.
80 dkm is bloktechnische inderdaad redelijk gaar en dat zal een hoop mensen weerhouden.
Revisie is duur. Als je het zelf niet kunt al helemaal, en als je de kosten daarvan erbij telt . . . .

Mijn Z650 (1978, dus B2) heb ik na er zelf 30 dkm op te hebben gereden weg gedaan met 78 dkm op de teller.
Hij was al niet vrij van olieverbruik toen ik 'm kocht , maar tegen de 80 dkm moest ik, als ik vanuit het midden van het land naar Assen ging, een liter motorolie meenemen en die in Assen in het carter gieten om nog thuis te kunnen komen. Die was echt op. Die Z650 is nu de motor van Ron vd S, heeft 'm helemaal opgeknapt en voorzien van Z750 cilinders.
Ziet er puik uit!!

Beetje het manco van een luchtgekoelde 4-cilinder in lijn. Met name de cilinders 2 en 3 krijgen weinig koeling.....
Hoop dat mijn Z1000 het nog een tijdje met acceptabel verbruik volhoudt.
Zoals eerder gezegd, nog 35 dkm te gaan tot de 80.000 :}
 
Laatst bewerkt:
Mijn vorige z1000 kocht ik met 40000 erop van de eerste eigenaar.
Die begon beetje bij beetje steeds meer te zuipen en bij 60000 zoop ie heen en weer naar de alpen 5 liter olie op.
in de buurt viel het niet echt op maar op de lange ritten was het idioot.

het zit hem in de gebruikte materialen.
ik heb een gsx1400 gehad ook luchtgekoeld en die nemen niks.
er zijn er zat ver over een ton onderhand.
Die zijn moderner met nikasil coating op de cilindr bussen.
veel slijtvaster....
 
Ouwe kawas hebben dat niet en die bussen lubberen uit na een halve ton.
mijne was tienden ovaal net als de cilinders die hier nu heb.
 
Ouwe kawas hebben dat niet en die bussen lubberen uit na een halve ton.
mijne was tienden ovaal net als de cilinders die hier nu heb.
Jammer dat ze daar itt Suzuki toen niet in geïnvesteerd hebben.
Ik weet wat me te wachten staat qua olieverbruik. 't Zal hetzelfde gaan als destijds met mijn Z650, maar de Z is nu niet mijn enige motor.
 
nikasil gecoate cilinders bestonden toen nog niet...
ook niet bij suzuki..
mijn gsx1400 was van 2002...
alle merken kampten met slijtage in de jaren 70 (en 80) en daarvoor...
50/60000 km en de zooi was versleten...
tegenwoordig met betere materialen (en materiaal kennis) gaan motorfiets blokken veel langer mee.
helaas zie je nu dat die verbeterde materiaal kennis wordt gebruikt om een geprogrammeerde levensduur in te bouwen.
alles wordt op het randje ontworpen en ze kunnen knap inschatten hoelang iets meegaat.
het moet niet te kort meegaan want dan koopt de consument het product niet meer en ook niet te lang want dan verkoopt de fabrikant nooit meer een nieuwe....
kwaliteit wordt bepaald door de boekhouder tegenwoordig en daar wordt je ook niet vrolijk van.
ik weet zeker dat men instaat is een blok te bouwen die zonder ingrijpen een miljoen kms maakt met de huidige kennis van materialen maar dat doet men niet omdat het commercieel dodelijk is.
maar goed....nu dwaal ik af....
 
Jammer dat ze daar itt Suzuki toen niet in geïnvesteerd hebben.
Ik weet wat me te wachten staat qua olieverbruik. 't Zal hetzelfde gaan als destijds met mijn Z650, maar de Z is nu niet mijn enige motor.

gewoon uit elkaar trekken en een paar nieuwe zuigertjes erin.
nieuwe geleiders en kleppen (en hopen dat de zittingen nog goed zijn en de kop niet gescheurd) en seals en dan ben jij het mannetje.
zal je iets van 800 kosten maar dan is ie wel weer goed voor 60k...
 
Mijn vorige z1000 kocht ik met 40000 erop van de eerste eigenaar.
Die begon beetje bij beetje steeds meer te zuipen en bij 60000 zoop ie heen en weer naar de alpen 5 liter olie op.
in de buurt viel het niet echt op maar op de lange ritten was het idioot.

het zit hem in de gebruikte materialen.
ik heb een gsx1400 gehad ook luchtgekoeld en die nemen niks.
er zijn er zat ver over een ton onderhand.
Die zijn moderner met nikasil coating op de cilindr bussen.
veel slijtvaster....

De GSX1400 is SACS gekoeld, een combinatie van lucht-en oliekoeling ;)
 
De GSX1400 is SACS gekoeld, een combinatie van lucht-en oliekoeling ;)

klopt maar dessalniettemin wordt de olie bij zo n ding ook knetter heet.
hoe heet wordt de olie bij een standaard z1000....100 graden???
ik heb bij de gsx14 regelmatig temperaturen van tegen de 120 graden (en meer) voorbij zien komen..
de belasting bij zo n ding is ook veel groter als bij een ouwe kwakker..
om het verschil mooi te zien zou je een kawa moeten opkietelen tot vergelijkbaar vermogen en dan kijken hoelang het duurt voor ie weer olie gaat zuipen...ik denk niet dat je een ton haalt.
ik vind die ouwe kawas prachtig maar als het zover is dat we kunnen rijden zal ik hem vast meer ontzien en mijnn rijstijl iets aanpassen aan de oude dame....
rijden zoals met de gsx of de bandit 12 of tegenwoordig de cbr zal ik vast niet doen met de kawa.
daar is het hok gewoon te oud voor....om hem uit iedere bocht weg in het rooie te jagen os uren achtereen 180+ te trappen....
leuke pruts objecten en om een beetje woonwerk of een toertje te doen maar wil je blaffen dan kun je beter een blade oid nemen....
 
Laatst bewerkt:
ik heb bij de gsx14 regelmatig temperaturen van tegen de 120 graden (en meer) voorbij zien komen..
de belasting bij zo n ding is ook veel groter als bij een ouwe kwakker..
om het verschil mooi te zien zou je een kawa moeten opkietelen tot vergelijkbaar vermogen en dan kijken hoelang het duurt voor ie weer olie gaat zuipen...ik denk niet dat je een ton haalt.
In mijn GSX600F had ik een olietemperatuur meter op de plaats van de aftapplug en daar haalde je bij een stukkie scheuren door de Dolomieten de 120-130 graden. Verder reed ik overwegend 'normaal' , rond 6 krpm in NL en heb met 1 GSX bijna een ton gereden. Ook aan het eind van de rit geen noemenswaardig oilieverbruik.
Dat gaat je ook met normaal gebruik met een Z niet lukken.
Voor mijn gevoel wordt de olie in de Z heter. De koelribben op de cilinders zijn wel groter, maar een oliekoeler koelt waarschijnlijk beter.

Ik heb het nooit gemeten in de Z, dus die rechtstreekse vergelijking kan ik niet maken, maar 's winters moest ik de GSX-oliekoeler half afdekken om de olie op bedrijfstemperatuur te laten komen.
Als ik dat niet deed had ik een water/olie-emulsie achter het kijkglas, dus te koude olie.
Bij mijn Z650 had ik 's winters nooit problemen met emulsie, dus de olie werd in die motor wèl voldoende warm.

Beetje 'gevaarlijk' om zo een conclusie te trekken, maar op bovenstaande vergelijking gebaseerd durf ik voorzichtig te beweren dat Suzuki met de oliekoeler de olie koeler houdt dan Kawa in haar luchtgekoelde Z.
 
Laatst bewerkt:
Zit zojuist te Googelen op Z1000-A2 bij afbeeldingen, kom ik m´n eigen fiets tegen toen deze nog een NL Kenteken had :P

Wens iedereen alvast een fijne jaarwisseling en een heeeeeeel mooi Kawa 2017 toe :Y

[afbeelding]
Altijd leuk als je je eigen motor ergens weer tegen komt op google. :Y
Jammer dat je nu natuurlijk je oude nummerbord kwijt bent zo`n mooie oude blauwe.
Heb je nu niet zo`n verschrikkelijke grote windvanger er achter hangen. ;) :W
 
In mijn GSX600F had ik een olietemperatuur meter op de plaats van de aftapplug en daar haalde je bij een stukkie scheuren door de Dolomieten de 120-130 graden. Verder reed ik overwegend 'normaal' , rond 6 krpm in NL en heb met 1 GSX bijna een ton gereden. Ook aan het eind van de rit geen noemenswaardig oilieverbruik.
Dat gaat je ook met normaal gebruik met een Z niet lukken.
Voor mijn gevoel wordt de olie in de Z heter. De koelribben op de cilinders zijn wel groter, maar een oliekoeler koelt waarschijnlijk beter.

Ik heb het nooit gemeten in de Z, dus die rechtstreekse vergelijking kan ik niet maken, maar 's winters moest ik de GSX-oliekoeler half afdekken om de olie op bedrijfstemperatuur te laten komen.
Als ik dat niet deed had ik een water/olie-emulsie achter het kijkglas, dus te koude olie.
Bij mijn Z650 had ik 's winters nooit problemen met emulsie, dus de olie werd in die motor wèl voldoende warm.

Beetje 'gevaarlijk' om zo een conclusie te trekken, maar op bovenstaande vergelijking gebaseerd durf ik voorzichtig te beweren dat Suzuki met de oliekoeler de olie koeler houdt dan Kawa in haar luchtgekoelde Z.

ik heb nog zo n yoshimura display over en ga de bijbehorende voeler voor een zed bestellen.
de vorige voeler is in de gsx blijven zitten (weet ook niet of dat hetzelfde draad is)
dan plak ik hem mooi weer op de kroonplaat en kan ik de olietemp in de gaten houden...
als ie ranzig heet wordt komt er een koeler op....
als ie zo gemiddeld rond de 110 graden blijft vind ik het wel best....
voordeel van de bull was dat daar een fannetje opzat(op de koeler) die bij 120 ish graden aansloeg....
zeds worden alleen maar heter in files totdat ze stuk gaan... _O-
 
Toen ik net was begonnen met mijn Z heb ik 'ergens' een modellenoverzicht vandaag gehaald.
Ik was alleen lange tijd vergeten wáár ik dat precies vandaan had, maar inmiddels heb ik het weer gevonden.
Het blijkt van de Kawasaki merkclub te zijn.

Bijgaand de links:
http://www.kawasakimerkclub.eu/modellen-archief/36-z1000-a-t-m-e-model ,
http://www.kawasakimerkclub.eu/modellen-archief/37-z-1000-d-tot-r ,
http://www.kawasakimerkclub.eu/modellen-archief/38-z-1000-deel-3 .

Voor de verstokte Z1000 - fan waarschijnlijk allemaal niets nieuws,
maar wel een mooie uiteenzetting van de verschillen tussen de verschillende jaargangen.

Voor gemakkelijk terugvinden heb ik ze ook in de introductie van dit topic gezet.
 
Laatst bewerkt:
Door Roger overgehaald ;) om hier mijn nieuwe aanwinst ook even te posten.

Ben nu de eigenaar van een Z1000-A1 uit 1977
Nog wat onderdelen bij elkaar zoeken en uiteraard nog spuiten.
Hij was origineel blauw, zag ik door het slechte spuitwerk heen.
En dan kijken of ik hem weer redelijk origineel kan krijgen.

Iemand nog een goed(koop) adres voor een zadelovertrek?
full
 
Super! Welkom in het topic waar jouw fiets niet in mag ontbreken.
Ik ben heel benieuwd hoe ie er over een tijdje bij zal staan.
Buddyovertrek heb ik zelf gehaald bij Willem (Classickawaparts). 59 Euro. Was te doen al zal het met allerlei ge-ebay allicht ergens anders een paar Euro goedkoper kunnen.
De riem had ik er nooit bij, dus die heb ik erbij gekocht, maar ik zie dat jij 'm al hebt.
Ga je 'm ook weer in blauw met de originele striping van de 77-er doen?
full

Verder is ie al een heel eind zo te zien.
Knipperlichten, zijdeksel-emblemen eraan en de voorpoten omwisselen en omdraaien en je bent er wel toch?
Eventueel nog een uitlaat en chromen schokdempers, maar da's net hoe origineel lijkend je 'm wilt hebben.
Ik heb het zelf wel gedaan, maar da's net wat je wilt besteden.

Hoe is ie verder motorisch? Niet al te veel kilometers verstouwd?

In elk geval heel veel plezier met in ere herstellen en rijden natuurlijk.
Wellicht zien we elkaar volgend voorjaar in Apeldoorn bij de 40-jaar-Z1000-meeting.

Voor iedereen een fijne jaarwisseling en een geweldig 2017 !!
 
Laatst bewerkt:
Is die Z900RS nou weer een hoax ?!
Op de kawasaki website kan ik er niets over vinden en in het motorblad staat ie ook niet bij 'alle modellen 2017'
De nieuwe Z650 schept qua verkoopcijfers volgens Kawa de hoogste verwachting, en de W800 verdwijnt, maar is zie nergens een Z900RS ?? Weer lekker zitten maken om niets ??
 
Door Roger overgehaald ;) om hier mijn nieuwe aanwinst ook even te posten.

Ben nu de eigenaar van een Z1000-A1 uit 1977
Nog wat onderdelen bij elkaar zoeken en uiteraard nog spuiten.
Hij was origineel blauw, zag ik door het slechte spuitwerk heen.
En dan kijken of ik hem weer redelijk origineel kan krijgen.

Iemand nog een goed(koop) adres voor een zadelovertrek?[afbeelding]
Even goed rond neuzen, altijd wel ergens te vinden. google en ebay.
:W
 
Super! Welkom in het topic waar jouw fiets niet in mag ontbreken.
Ik ben heel benieuwd hoe ie er over een tijdje bij zal staan.
Buddyovertrek heb ik zelf gehaald bij Willem (Classickawaparts). 59 Euro. Was te doen al zal het met allerlei ge-ebay allicht ergens anders een paar Euro goedkoper kunnen.
De riem had ik er nooit bij, dus die heb ik erbij gekocht, maar ik zie dat jij 'm al hebt.
Ga je 'm ook weer in blauw met de originele striping van de 77-er doen?
[afbeelding]
Verder is ie al een heel eind zo te zien.
Knipperlichten, zijdeksel-emblemen eraan en de voorpoten omwisselen en omdraaien en je bent er wel toch?
Eventueel nog een uitlaat en chromen schokdempers, maar da's net hoe origineel lijkend je 'm wilt hebben.
Ik heb het zelf wel gedaan, maar da's net wat je wilt besteden.

Hoe is ie verder motorisch? Niet al te veel kilometers verstouwd?

In elk geval heel veel plezier met in ere herstellen en rijden natuurlijk.
Wellicht zien we elkaar volgend voorjaar in Apeldoorn bij de 40-jaar-Z1000-meeting.

Voor iedereen een fijne jaarwisseling en een geweldig 2017 !!
Waar is die Z1000 meeting in Apeldoorn, en wanneer.
ook van mij hier, een goed oud en nieuw gewenst. *O* :W
 
Terug
Bovenaan Onderaan