Kymco agility 16 blijft hangen

Racer88

MF veteraan
29 sep 2006
4.881
1
Vld
Hallo,

Mijn broer heeft een kymco agility 16 (met 20.000 km op teller) gekocht waar iets mee is. Als je gewoon gewoon 60 70 gaat rijden en remt voor een bocht of iets dergelijks tot ongeveer 25, a 30 km p/ dan heeft hij daarna moeite om weer op snelheid te komen. Hij blijft zeg maar hangen op 30 km en gaat heel langzaam weer harder. Ik dacht zelf dat er misschien iets met de vario zou zijn.

Tot mijn verbazing zijn de rolletjes nog helemaal rond, de vsnaar ziet er goed uit en de varioblokjes zijn ook goed. De topsnelheid is ook ietsie lager dan je zou verwachten. Buiten dat loopt de scooter wel gewoon mooi, geen stotteren of sputteren.

Iets is er niet goed en ik heb wel een idee wat het zou kunnen zijn( Denk drukveer), maar wil graag ook jullie mening horen alvorens verder te sleutelen.
 
Laatst bewerkt:
125/150 carb versie dan is het meer voor fe hand liggend dat het mogelijk een carburateur of vacuüm probleem is, en waarschijnlijk geen cvt probleem, en zeker niet een drukveer probleem.

Ik put niet uit ervaring, maar maak de carb aan de bovenkant open en trek dat rubber er uit met tonnetje en naald, controleer dan de binnenwand carb op afgebroken nokje.
Controleer het rubber op scheurtjes of iets dergelijks.
Alles goed dan carb dicht schroeven en alle vacuüm slangen en aansluitingen controlleren.

200cc model?
Vergeet dan mijn verhaal want dat Is denk ik injectie?
 
Laatst bewerkt:
Nokje kan ook aan de binnenkant zitten van dat tonnetje in plaats van in die glijwand dat Is om die naald goed in positie te houden.... Bij afbreken van dat naald houdertje in dat tonnetje kan die naald scheef gaan zitten.

Een check up kan met 20 min. Buddybak er uit dam 2 schroefjes van de carb hoed. Dan veer eruit vervolgens dat vacuüm rubber met tonnetje en naald er uitrekken dan naald et uit halen en kijken in dat tonnetje of er iets is afgebroken
 
Laatst bewerkt:
Nokje kan ook aan de binnenkant zitten van dat tonnetje in plaats van in die glijwand dat Is om die naald goed in positie te houden.... Bij afbreken van dat naald houdertje in dat tonnetje kan die naald scheef gaan zitten.

Ik kan er vanavond naar kijken. En wat zouden de 'symptomen' moeten zijn van het euvel dat je omschrijft?
 
Beroerd op gang komen denk ik. Check is vrij makkelijk uit te voeren
Alles goed bij carb dan misschien toch wel even nogmals cvt deksel er af en koppelingshuis eraf halen met luchttool om de koppeling schoentjes te bekijken.
Snaar en vario kan daarvoor in eertse instantie blijven zitten.
 
Carb ziet er spik en span uit.

Ik kom op google steeds meer tegen over mensen met gelijksoortige problemen waarbij geadviseerd wordt naar de drukveer te kijken.

Ik heb nu in ieder geval alles goed schoongemaakt, want vario was wel vies. Dus ik ga het weer in elkaar zetten en even testen. VOlgende stap dan inderdaad naar koppeling kijken.
 
Ik heb zoiets een paar jaar geleden gehad met een nieuwe agilty 12 bromscooter :$
Trok goed op tot 10 km/u en daarna absoluut geen trekkracht meer tot 45 km/, daarboven trok hij wel weer goed door tot 65 km/u
Meerdere keren terug geweest naar de dealer,veel proberen met rolletjes,koppeling en drukveer,nike hielp.
Afstelling van de carb hielp niet,andere carb erop ook niet.
Toen hebben ze een andere CDI erin gezet en het probleem was over. *O*
Ik zou zeggen probeer dat een of meet de CDI door,succes. :]
 
Okay nou niet geschoten is altijd mis, dan maar wel terug naar je cvt ;)

Enkele cvt service limit gegevens voor de 125:

Gedemonteerd en in ontspannen situatie drukveer lengte 147.6mm.
Als dat minder is dan vervangen of zelf ringen maken en opvullen kan ook.

Koppelingschoentjes service limit: 1.5mm.

Koppelingshuis service limit binnen diameter: 125.5mm. alles groter als dat dan vervangen.

Er is ook nog een oud topic uit 2010 met aardig wat info, maar weet
niet zeker of daar iets passents voor je instaat.

Kymco Agility 150: modificaties & tuning

2X Drukveer bij easyparts
(even zelf het filter aan zetten voor juiste directe url)
Easypart Filter: Agility City R16 125 AIR 4T '08-'13

>>> 2x drukveer malossi, de witte is ± gelijk aan oem
 
Laatst bewerkt:
Dank voor beide antwoorden. Met die info ga ik ook aan de slag.


Ik heb net weer even een stuk gereden op vlak asfalt om goed te voelen wat er gebeurt. Ik had de vario en alles eromheen schoongemaakt., maar dat heeft niet mogen baten.

Ik ben net even wezen rijden op vlak asfalt om goed te voelen wat er nou gebeurt

Samengevat:
Hij trekt met goed aantal toeren (misschien wel teveel) tot de 15 a 20 op en dan zakt ie flink in toeren en gaat ie langzaam verder. Ik ga nog eerst maar even de huidige rolletjes na laten wegen, want misschien zit daar nog verschil in (Weet niet wat de vorige eigenaar heeft gedaan).
 
Normaliter staat de snaar en rollen service interval op 20.000km.

Dus er zou wel enigszins spraken moeten zijn van versleten rollen en/of snaar, zo niet dan is er mogelijk al wat door een ander in het verleden vervangen?

OEM rollen gewicht staat opvallend vaak niet altijd vermeld in wph-boeken,
maar daarvoor kun je dan b.v. vaak weer even spieken op de site van de OEM parts leverancier, die zijn in NL. redelijk schaars, daarom het beste altijd even bij de buren spieken, want die hebben de site altijd tiptop voor elkaar.

In ieder geval staat daar dat OEM artikel nr. 22121-GFY6-9200 een gewicht heeft van 13 gram, de rol afmetingen bedragen 18x14mm., aantal 6
Enige kanttekening is dat dit gewicht waarschijnlijk 0,4 gram hoger licht (zie onder aan bericht)

>>> kymco-ersatzteilshop.de

Kijk anders ook eens naar een setje super duurzame dr pulley's 18x14/6, die dan wel circa 10% lichter als OEM gewicht bestellen !!
Hier onder vindt je de dr.P sliding rolls + sliding pieces voor jou GY6:
>>> klikkerdeklik

dr.P geeft een Kymco OEM gewicht van 13,4 gram op, dat klopt vaak precies.
Benodigde sliding pieces = glijnokken zijn overigens de SP 1814-H
De persoonlijke keuze zou in dit geval 12,5 of 12 gram kunnen zijn.
image.php
 
Laatst bewerkt:
Typisch een te slappe drukveer. Wanneer de vario in een 'hoge versnelling' is en deze terug moet 'schakelen' heeft de drukveer niet genoeg kracht om dat te doen.
 
Snaar is niet origineel van wat ik kan zien. Ik ga die voor de zekerheid ook nameten.

Is onderstaande ook een symptoom van een te slappe drukveer:

Ik Geef volgas en tot de 20-25 trekt ie gewoon goed hoog in de toeren weg, vervolgens zakken de toeren naar een flink lager punt en gaat hij (te) langzaam door naar hogere snelheid.
 
Als ik het goed heb dan zou voor zo'n soort Kymco er een OEM snaar van Bando in moeten zitten.

Snaar breedte service limit is: 17mm.

Koppeling + drukveer:
Bij zo'n lichte scooter kun je gewoon met je blote handjes en een dikke baco of iets dergelijks de koppeling en drukveer uit elkaar halen.
Een clutch compressor is daarbij echt niet nodig.
Je kunt het alleen doen, maar met 2 personen is nog makkelijker dan drukt een de halfpoulies in elkaar en de ander lost dan de grote moer.
Die grote moer op de koppeling is dacht ik bij zo'n soort brommert ergens tussen de 34 en 38mm.

Variateur:
om te zien of je variateur nog maximaal omhoog klimt kun je een test doen door er een viltstift streep vanuit het hart vario op te zetten, vervolgens de boel in elkaar draaien en even volgas rijden, dan de boel weer lossen en kijken hoe hoog de riem heeft kunnen klimmen in de variateur door te kijken hoever de viltstift streep is weg gesleten.

Heb zelf geen verstand van te slappe drukveren, dus ken de symptomen niet.

Ik ken alleen de symptomen van extra zware drukveren.
Ik rij zelf hele zware drukveren van +20% daarvoor heb ik ± 850tpm. extra vertrek kracht nodig... gevolg is dat ik als een malle kan weg trekken, dan wel aan hoger tpm. als standaard
 
Laatst bewerkt:
Snaar is niet origineel van wat ik kan zien. Ik ga die voor de zekerheid ook nameten.

Is onderstaande ook een symptoom van een te slappe drukveer:

Ik Geef volgas en tot de 20-25 trekt ie gewoon goed hoog in de toeren weg, vervolgens zakken de toeren naar een flink lager punt en gaat hij (te) langzaam door naar hogere snelheid.

Ja dat is normaal en komt doordat de spiebanen in de achterste poulie een banaan vorm hebben.

// heeft dus niets met de drukveer te maken.
 
Laatst bewerkt:
Lijkt er verdacht veel op dat toevalligerwijs deze torque-driver rechte spiebanen heeft in plaats van met een kromming?
Althans volgens plaatjes in wphb.

screenshot wphb
image.php


Daarnaast is het met een kromming zo dat het zeker niet zoals door racer88 omschreven naar een flink lager punt gaat

Meestal zit er op zo'n kromming (in het midden van spiebaan) een dood punt waarna hij weer verder omhoog schiet.
Soms wordt dat dode punt ook wel omschreven als een dipje.
Maar echt vanaf daar flink in elkaar storten zou niet zo mogen zijn.

Ik heb er wel grafiekjes van gehad waarop je haarfijn kon zien dat bij een kromming de oplopende lijn niet lineair oploopt, maar het gaat zeker niet zoals racer omschrijft naar een flink lager punt
Het blijft op grafiek eerder een beetje hangen, om vervolgens weer verder omhoog te gaan.

Als de koppeling los is kan racer wel makkelijk de spiebanen en eventuele slijtage aan spietjes controleren door de halfpoulies één slag IN/UIT te verdraaien
 
Laatst bewerkt:
Hola,


Heb alles uit elkaar gekregen uiteindelijk. Ik miste wat stukken gereedschap om de koppeling los én uit elkaar te krijgen. Alles zag er op het eerste ook goed uit en heb dus alles maar goed schoongemaakt. elementjes heel licht opgeschuurd en weer in elkaar gezet.

Ik twijfel nu eigenlijk of de rolletjes origineel zijn, die voelen wat licht naar mijn idee. Ik ga die na laten wegen en eventueel nieuwe kopen.

De Vsnaar is in ieder geval breed genoeg zoals het boekje voorschrijft en heeft verder geen tekenen van ernstige slijtage.

Al met al moet ik even het zadel e.d. weer erop zetten om te kijken hoe die nu rijd nadat alles is schoongemaakt.

P.s. De spiebanen zijn inderdaad vrij recht.


Edit:Ik lees net in het handboek dat ik de omvang van de rolletjes en de lengte van de drukveer kan controleren. Dat ga ik ook nog ff doen voor de zekerheid.
 
Laatst bewerkt:
Edit:Ik lees net in het handboek dat ik de omvang van de rolletjes en de lengte van de drukveer kan controleren. Dat ga ik ook nog ff doen voor de zekerheid.

Op 3 januari had ik beide gegevens reeds medegedeeld


Gedemonteerd en in ontspannen situatie drukveer lengte 147.6mm.
Als dat minder is dan vervangen of zelf ringen maken en opvullen kan ook.

In ieder geval staat daar dat OEM artikel nr. 22121-GFY6-9200 een gewicht heeft van 13 gram, de rol afmetingen bedragen 18x14mm., aantal 6
Enige kanttekening is dat dit gewicht waarschijnlijk 0,4 gram hoger licht (zie onder aan bericht)
 
Laatst bewerkt:
Op 3 januari had ik beide gegevens reeds medegedeeld


Hmm overheen gelezen. Zit het elke keer met minilaptop tijdens het sleutelen te lezen en te typen.

Lang verhaal kort. Rolletjes zijn iets te dun. Drukveer is ruim 10 mm te kort. Nou weet ik niet of het een originele is en of er andere merken zijn die dan weer korter zijn maar stugger o.i.d. De veer is iig gewoon zwart zonder merkopdruk.

Dat wordt denk ik maar eens naar de scooterzaak voor wat nieuwe spullen :)


Edit:

Koppelingschoentjes en koppelinghuis waren binnen de gestelde limieten dus die zijn in orde :)
 
Laatst bewerkt:
Had al een vermoeden dat je op een klein schermpje had gekeken, het gebeurd dan vaker, ook ik mis wel eens wat als ik op een telefoon kijk ;)
Daarom altijd beter thuis on big screen nog een keertje.

Lees mijn bericht nog eens door "Geplaatst op dinsdag 03 januari 2017 21:44" en klik op de link voor de dr.P rollen en glijnokken dan kan je die gaan bestellen.
Dan ben je gelijk helemaal klaar voor de eerste 50.000km.

Wat betreft drukveren:
Als de torque van een aftermarkt drukveer zwaarder is als OEM, dan neemt de lengte ook iets toe, maar niet veel.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan