Welke tour BMW zou ik nemen?

GillV

MF'er
30 dec 2016
38
1
Geel
Ik wil tegen de zomer een tourmotor kopen. (tot max 3500)
Ik ga hem sowieso in Duitsland bij een dealer kopen, ik wil hem namelijk op papier op 35kW krijgen. Ook hoor ik veel positievere verhalen over het onderhoud in Duitsland.
Ik ben alleen nog hard aan het twijfelen tussen enkele modellen.

Tussen deze twijfel ik het hards:
BMW R1100RT (persoonlijk zie ik deze motor het liefst, inclusief volledige kofferset. Deze is de duurste keuze)
BMW R1100RS (leunt zeer dicht aan bij de RT, alleen is deze een stuk goedkoper te vinden. Deze heeft enkel zijkoffers)
BMW F800S (mooi model, ook zijkoffers. Voldoet deze wel om lange stukken op de autosnelweg te rijden)

Deze vallen (voorlopig) af:
BMW R1100GS (vind ik eigenlijk heel verouderd lijken, enkel de zwarte modellen vind ik nog een beetje mooi, ben wel serieus fan van de nieuwe GS serie)
BMW F650 (vind ik niet zo'n mooie serie)
BMW K serie (vind ik net iets te oud ogen)

Welk model kunnen jullie aanraden?
Hij zal niet veel voor woon-werk gebruikt worden.
Ik wil er vooral mee langere tochten doen +500km per dag.
Moet goed in de bochten rijden.
Af en toe eens een weekendje weg met twee personen.
Hij moet makkelijk en comfortabel (lang) op de autosnelweg rijden.

Ook nog een puntje: de kilometerstanden gaan allemaal richting de 100 000. Voor mij persoonlijk is dit niet echt een probleem. Kunnen de motors dit aan als ik ze goed blijf onderhouden?
 
Laatst bewerkt:
Als je het ding toch in vermogen terug wilt brengen naar 35 kW, waarom kijk je dan niet naar b.v. R 850 RT? Volgens mij heb je dan een beter rijdende motor (groter bruikbaar toerenbereik). Bovendien meen ik me te herinneren dat juist die 1100 - ik heb zelf een R1100R gehad - origineel iets te sterk was voor de versnellingsbak, waardoor daarmee nog weleens problemen optraden.
 
Ja, ik begrijp je keuze maar ik zou de motor van zodra die in België is terug op vol vermogen zetten. Volledig op eigen verantwoordelijkheid, ik weet wat de gevolgen ervan kunnen zijn.
 
Of een Honda XL 1000 V Varadero? In modellen van andere merken ben ik niet zo thuis, maar ik sta er wel voor open.
Zou een Varadero met 50 000km betrouwbaarder zijn dan een 1100 BMW met 100 000km?
 
Zou een Varadero met 50 000km betrouwbaarder zijn dan een 1100 BMW met 100 000km?

In tegenstelling wat BMW-adepten beweren haalt BMW het inzake betrouwbaarheid niet echt bij Honda, of om het even welke Japanse/Engelse motor.
Als ik jou was zou ik zeker bij Japanse en Engelse toermachines gaan kijken, de Triumph Trophy en de Triumph Sprint 955i zijn bijvoorbeeld oerdegelijke en heel fijne machines, die je voor veel minder dan een BMW kunt kopen.
Waarom zou je een geknepen motor kopen? Of kun je niet anders in verband met je rijbewijs?
In België is het niet ongebruikelijk dat voertuigen na een ongeluk op hun technische staat gecontroleerd worden, zeker bij motoren. Wanneer er iets niet klopt kunnen de consequenties zeer zwaar zijn ( de politierechter van Dendermonde schiet wat dat betreft wel de hoofdvogel af, weet ik uit ervaring)

Motoren zijn in België trouwens merkelijk goedkoper dan in Nederland of Duitsland, en dat in Duitsland het onderhoud beter zou gebeuren catalogeer ik ook onder de noemer "fabeltjes".
 
Ik kan inderdaad niet anders door mijn rijbewijs. Dat is ook de reden dat ik in Duitsland moet kopen, omdat ze daar op een goedkope manier 35kW op papier kunnen krijgen.
Ook zou ik sowieso de motor bij een dealer kopen, om toch een beetje safe te zitten. De prijzen zijn dan ook niet meer zo verschillend tussen België en Duitsland.
 
Ik heb ook even naar de Triumphen gekeken en die hebben meer dan 70kW standaard, deze zijn dus niet terug te voeren naar 35kW.
 
Ik heb ook even naar de Triumphen gekeken en die hebben meer dan 70kW standaard, deze zijn dus niet terug te voeren naar 35kW.

mag ik eens vragen waarom op 35kw
lees 't al :X
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik wilde net zeggen, bij A2 rijbewijs zit je ook met de 70 kW eis omtrent het originele vermogen.

De meeste echte tourbuffels hebben 100 pk of meer, dat is dus boven de 95 pk / 70 kW.

Als je voor ouder gaat, kijk eens bij de K75 (b.v. in RT uitvoering). 90 pk, kost geen drol en hele fijne motor. Schokdemper is vaak aan het eind van z'n latijn maar daar zijn hele betaalbare alternatieven voor ;)
 
Ja, ik begrijp je keuze maar ik zou de motor van zodra die in België is terug op vol vermogen zetten. Volledig op eigen verantwoordelijkheid, ik weet wat de gevolgen ervan kunnen zijn.
Vind ik persoonlijk onverstandig, maar moet je zelf weten.

Laat onverlet dat ik zelfs dan nog steeds naar die 850 zou kijken: je zoekt een oude motor, en problemen met versnellingsbak en aandrijflijn kwamen/komen bij de 1100 vaker voor dan bij de 850.
Qua prestaties ontlopen die twee elkaar niet eens zoveel: een gezonde R 850 RT haalt (opgave) 193 km/u, de 1100 doet het slechts 3 km/u beter. Door een kortere eindoverbrenging draait de 850 over de hele linie iets meer toeren, en dat vind zo'n boxer-blokje nog fijn ook.

Trouwens, die 850 is in Duitsland ook als GS geleverd, en naar wens zelfs met 50 pk (34 kW).
 
Neem ook de Yamaha Diversion 900 in overweging: super(Japans)betrouwbaar en ook nog eens met cardan.
 
Je noemt wel heel verschillende motoren. Enigste overeenkomst is het merk. Qua rijbeleving, zit en werking zijn het volledig andere machines.

Waarom alleen deze keuzes? Misschien kun je (wat al veel voorgesteld wordt) ook verder kijken. Eerst bepalen waar JIJ gelukkig van wordt. Wat JIJ fijn vindt rijden.......

Succes!
 
BMW R1100RS (leunt zeer dicht aan bij de RT, alleen is deze een stuk goedkoper te vinden. Deze heeft enkel zijkoffers)
Deze kan worden uitgevoerd met de zelfde topkoffer als de R1100RT, vaak is het bagagerekje hier al geschikt voor, op het standaard rekje past geen topkoffer inderdaad.
 
Rijbewijs A2

Bevoegdheden: U mag met de rijbewijscategorie A2 een motorrijwiel met een maximaal vermogen van 35 kW en maximaal 0,2 kW per kilo ledig gewicht besturen. Ook mag het motorrijwiel niet afgeleid zijn van een voertuig met meer dan het dubbele vermogen.

Vraag me wel af hoe zo'n zware fiets vooruit gaat met 48 pk
 
Laatst bewerkt:
Laat in ieder geval de koffers buiten je keuze. Elke BMW kan een originele kofferset op. Vanwege de 35kW zou ik inderdaad naar een 850 kijken. Je mist het topvermogen, je wil dus goed koppel hebben. De 850 is lekker soepel en als je dan nog een GS vind heb je een leuke 35kW motor.
Voor alle modellen geld dat het rijklaar gewicht belachelijk is voor een 35kW fiets. Met een 650 van onder de 200kg wordt je veel gelukkiger.
 
Dag allemaal,

Ik wil hier toch nog even reageren. Ik heb dus een BMW R1150RT van 2002 gekocht in duitsland op 35kw papieren.
Omzetten naar belgische papieren was even een beetje zoeken (eerst papieren gekregen met de originele 70kW, dit is achteraf wel rechtgezet)

Ik ben er nu van half april mee aan het rijden en ga één van deze weken m’n 20.000ste kilometer er bij opzetten.
Ik kan hier zeer kort over zijn: wat een machine! Zelfs op 35kW is dit fenomenaal genieten! Ik kan dit iedere jonge motorrijder aanraden!
Mijn vader heeft dezelfde maar op vol vermogen, 0-100 is nagenoeg gelijk. Hier boven trekt vol vermogen natuurlijk wel feller door. Maar je hebt nooit het gevoel dat je echt iets mist (anders had ik de begrenzer laten verwijderen)
Hij loopt op de top nog 170-180, hard zat voor een toermotor i.m.o.

Kort samengevat:
Import uit duitsland van een begrensde motor: geen schrik van hebben!
Rijden met een 35kW begrensde dikke BMW: nog veel minder schrik van hebben!

Ik heb al elke minuut van m’n BMW genoten en dat zal ik blijven doen ook! (In m’n A2 periode ;) )
 
In tegenstelling wat BMW-adepten beweren haalt BMW het inzake betrouwbaarheid niet echt bij Honda, of om het even welke Japanse/Engelse motor.

Ik heb zowel op een BMW als op een Honda probleemloos meer dan 150.000km op de teller gezet. Over het merk zou ik dan ook niet zo druk maken.

Ik zie dat TS inmiddels geslaagd is, veel plezier ermee!
 
Laatst bewerkt:
Ook aan een BMW gaat wel is wat stuk. en zijn de onderdelen vaak prijziger dan een Japanner.
Abs modules zijn zwakke punten van een oudere BMW en zijn prijzig om te vervangen. (1500 euro is vrij normaal)
dit is de reden dat veel mensen een oudere BMW kopen zonder ABS.

verder rijd het wel voortreffelijk en zal het altijd starten in de winter als je de motor normaal gebruikt.
 
Ook aan een BMW gaat wel is wat stuk. en zijn de onderdelen vaak prijziger dan een Japanner.
Abs modules zijn zwakke punten van een oudere BMW en zijn prijzig om te vervangen. (1500 euro is vrij normaal)
dit is de reden dat veel mensen een oudere BMW kopen zonder ABS.

verder rijd het wel voortreffelijk en zal het altijd starten in de winter als je de motor normaal gebruikt.

Mijn ervaring is dat Honda toch minstens net zo duur is met onderdelen als BMW.
Andere oosterlingen weet ik niet.
 
Ook aan een BMW gaat wel is wat stuk. en zijn de onderdelen vaak prijziger dan een Japanner.
Abs modules zijn zwakke punten van een oudere BMW en zijn prijzig om te vervangen. (1500 euro is vrij normaal)
dit is de reden dat veel mensen een oudere BMW kopen zonder ABS.

verder rijd het wel voortreffelijk en zal het altijd starten in de winter als je de motor normaal gebruikt.

De ABS pompen in de modellen die TS noemt zijn geen integraal ABS met rembekrachtiging, die vaak stuk gaat, en jij denk ik bedoelt.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb er €4000 voor betaald. Wel weinig kilometers, budget van €3500 had ook gelukt maar dan had ik al snel rond de 100.000km gezeten.

En ik heb een r1150rt, dus wel met de integraal ABS en rembekrachtiging. Maar hopen dat deze het niet begeeft.
Bij volgend onderhoud laat ik de remvloeistof spoelen.
 
Terug
Bovenaan Onderaan