Kawasaki Z300 of toch wat anders?

Jeejtje wat een drukte in dit topic! :P

Ik ben nu toch een beetje aan het twijfelen of ik wel een gloednieuwe Z300 moet kopen, of misschien gewoon een oudere mt-03 voor bijna de helft van t geld.

Waar ik mee zit is dat ik over 2-3 jaar waarschijnlijk toch een zwaardere motor wil. En mijn vraag is wat de waarde vermindering zou zijn?

Stel ik koop m nu voor 5.500€, wat zou ik hier over 2-3 jaar nog voor kunnen vragen (bij normaal gebruik)?

Een MT-03 koop je al voor 3.500€ en die kan ik over 2-3 jaar denk ik mooi door verkopen voor 3k.

Alvast bedankt!
 
Zal vast aan de tijd van het jaar liggen dat dit Topic even ter ruste ligt.
Zelf rij ik ook weinig met dit schijtweer en al helemaal omdat ze hier al gepekelt hebben.
Ik pak dan toch makkelijker de auto of mijn E-bike.
Volgens mij heb ik jou vragen al eens voorbij zien komen in een ander Topic.
Ik weet zo even niet of jij inmiddels al eens hebt proefgereden op de Z300 en op de MT-03, maar ik zou in jouw geval DAT zeer zeker doen voordat je een daadwerkelijke keuze maakt welke van de 2 te kiezen.

Wat die restwaarde prijs van de motorfiets na jaren betreft zou ik mezelf persoonlijk ook niet zo druk om maken.
Het gaat uiteindelijk toch om de beleving en het rij-plezier dat je hebt en krijgt van een motorfiets van jouw keuze?
Dat je geld gaat inleveren is 9 van de 10 keer toch een waarlijk feit.
We weten tenslotte allemaal dat men iets duur aankoopt en nadien weer met behoorlijk centenverlies weer van de hand doet.
En dan reken ik de exclusieve motorfietsen dus even niet mee.

Je leeft maar ene keer en dan zou ik ook maximaal genieten van de keuze op dat moment die je maakt.
Om je dan af te vragen wat je er over een paar jaar nog voor terug kan krijgen zou wel 1 van de minste zorgen zijn lijkt me.
Maar goed, ik wil niet oordelen en praten voor jou.
Zelf ben ik zeer content met de Z300 en heb er afgelopen seizoen flink wat kilometers mee gestuurd.
Moet je bekennen dat ik nog nimmer op een Yamaha MT-03 heb gereden maar het zal ongetwijfeld qua rijgedrag in dezelfde categorie zitten.
Maar dan gaan we het eens hebben over het uiterlijk van deze 2 motorfietsen.
Dat ze daarin allebei ook in dezelfde categorie zitten is wel overduidelijk.
Maar zet ze eens naast elkaar.
Ik heb afgelopen zomer toevallig de mogelijkheid gehad om mijn Z300 naast een demo model MT-03 te zetten die bij een motorzaak stond.
Dan kan je dus echt 1 op 1 de twee motorfietsen vergelijken.
En dan bedoel ik dus live en niet via internet dmv afbeeldingen.

Ik heb een behoorlijk neutrale kijk op zaken maar durf jou hier glashard te zeggen dat die Yamaha MT-03 het niet kon winnen van de Z300 op uiterlijk.
Let dan vooral op de kleine details en zoek de verschillen.
De MT-03 blijft dan verreweg achter.
Een motorleek zal de verschillen moeilijk kunnen zien, maar als je al wat langer motorrijdt dan valt het gelijk op.
Ik zal de verschillen nu niet allemaal gaan opnoemen, maar je mag me geloven dat het behoorlijk scheelt.
De Z300 is gewoon net effe mooier en meer motor dan de MT-03.
Dat iedereen en met name de Yamaha fans dat niet met mij eens zullen zijn wil ik geloven, maar het gaat er nu om wat er daadwerkelijk minder of meer is aan beide motoren.
Desalnietemin wens ik jou heel veel succes toe met de keuze van je motor straks.
Het is uiteraard ook een gevoelskwestie en vind jij de MT-03 gewoon mooier dan de Z300.
Dus lekker doen waarbij jij je het lekkerst voelt.
Al ga je rijden op een afgetrapte rat-bike, dan nog maakt dat geen ene klote uit.
Succes.
Vr Gr Erwin
 
Goedenmorgen beste Z300 rijders!

Deze week geslaagd voor het A2 motorrijbewijs *O*
en dit weekend een testrit gepland op een Kawasaki Z300.

Ik volg het forum al een tijdje omdat ik zelf ook graag op een Z300 wil gaan rijden en dacht nu maak ik maar een account aan om er ook even op te reageren.

Wat vinden jullie van de motor zelf? Ik wil de zwarte uitvoering met het performance pakket erop graag aanschaffen. Hebben jullie nog leuke tips ook over verzekering en sloten etc?

Groetjes,

Jesse
 
Ik kom zelf van een Ninja 300 af, maar die is op het kuipwerk na redelijk hetzelfde als de Z300. Ik zou je aanraden om er een tweedehands te kopen . Dan is de "kop" er al vanaf en je komt ze soms ook tegen met veel opties. Tegenwoordig worden ze steeds meer aangeboden (de Z300 en Ninja 300), omdat de eerste mensen al weer overgaan van A2 naar A rijbewijs.

Wel opletten op de standaard slijtage delen (banden, ketting etc.) maar voor de rest zijn de blokken redelijk onverwoestbaar. De Akrapovic klinkt leuk op de 300!

Ik vond zo'n 300 een leuke motor, maar de eerste versnelling was wat kort.
 
Laatst bewerkt:
Hoi beste Jesse!!
Om te beginnen van harte gefeliciteerd met het behalen van je A2 rijbewijs.
Die heb je mooi binnen en met de lente en zomer in het vooruitzicht kan het eigenlijk op motorgebied niet beter.
Wat de Z300 betreft: werkelijk een zeer prettige motor om op en mee te rijden.
Heb de mijne afgelopen zomer mogen aanschaffen en was er ene met de kop er net af.
Scheelt inderdaad met de centen ten opzichte van een splinternieuwe, dus zou als ik jou was voor een jong gebruikte gaan indien jij straks na de proefrit overstag zou zijn.

De motor zelf is waarlijk een hele fijne.
Vind het voor een naakte 300cc motor een behoorlijk veelzijdige machine.
Mijn lengte is rond de 1 meter 80 en langer dan 1.85 meter wordt krapjes op de Z300.
Een maat van me zat laatst op mijn Z300 en hij meet rond de 1.90 meter.
Dat zag er dus niet uit want de verhouding was flink uit het lood.
Dus hoop dat jij niet al te lang bent.

Het vermogen van de Z300 is meer dan genoeg om vlot weg te komen en je zult met name in de stad en op 80 wegen weinig tekort komen.
Oke, het is geen PK monster, maar wel ene die veel vermaak geeft met bochtenwerk.
Met name dijkjes rijden is dikke pret en dan heb je veel vermogen en zwaar gewicht niet nodig.
Hoop dat de proefrit je gaat bevallen.
Vr Gr Erwin
 
Ik heb overigens mijn groene parel aan de druppellader stilstaan en ze wacht op pekelvrije wegen en hogere temperaturen.
Kan niet wachten totdat we weer samen op pad gaan en de mooie ritjes kunnen beleven.
De lente mag wat mij betreft al wel beginnen.
Kwestie van paar maanden nog want we rollen zo december uit.
Een kwartaal is zo om en rond april dan gaat de pret weer beginnen.
Ben van plan veel te gaan rijden in 2017 want het is een heerlijke motorfiets de Z300.
Vind het persoonlijk een vrij tijdloze motorfiets qua uiterlijk.
Elke dag sta ik wel even te koekeloeren naar mijn groene parel en ben erg blij voor haar gekozen te hebben.
Ze ziet er gewoonweg gelikt uit en heeft de looks van een dikkere motor.
Ik zeg.....kom maar op met het voorjaar.
Koning winter mag wat mij betreft weer oprotten naar zijn donkere diepe grot, daar waar hij niemand kou kan laten lijden.
Vr Gr E
 
Bedankt allemaal voor de reacties!

Zaterdag weer naar de motordealer geweest en een splinternieuwe Z300 aangeschaft! Geld was niet echt een probleem. Nu kan ik zelf de eerste 1000km inrijden en weet ik hoe het blok er aantoe is. 7 januari kan ik het pareltje ophalen.

Iemand nog tips voor een korte kentekenplaat houder / valdoppen?

Misschien leuk om een x een Z300 meeting te houden?
 
Tadaaaaaaa:

BARRACUDA Kawasaki Z300 accessoires

En.........van harte met je aanwinst!!

En...een Z300/Ninja 300 meeting, super leuk.
Maar dan gaarne wel van het voorjaar of zomer.
En dan bijvoorbeeld bij een Mc Donalds ofzo.
Kan er tijdens het praatje pot ook nog eens wat gegeten worden.
Vr Gr Erwin
 
Laatst bewerkt:
Thanks Dylan!

iemand enige ervaring met de Barracuda producten?

Ja, graag in het voorjaar/zomer. en idd een volle buik mag niet ontbreken!
 
misschien een idee om een open actieve Facebook groep te starten? zodat we meer Z300 rijders kunnen vinden?

Ik wil best het initiatief nemen om die groep te starten en op zoek te gaan naar een groepje.
 
Zijn er denk weinig die Barracuda items op hun Z300 hebben.
Het zijn helaas behoorlijk dure spullen die ze maken.
Maar met wat geluk zullen er hier zich Z300 rijders melden die wel Barracuda items op hun fiets hebben.

Wat die open actieve Facebook groep betreft een leuk idee.
Ben zelf geen Face book ganger dus die oproep zal aan mijn neus voorbijgaan.
Maar kijk al wel stilletjes uit naar die Z300 meeting van het voorjaar of zomer.
Denk wel dat het redelijk beperkt zal blijven tot een klein clubje.
Die Z300 is geen alledaagse verschijning heb ik gemerkt afgelopen zomer.
De reden daarvoor kan ik alleen maar naar gissen, maar denk dat het veelal te maken heeft met het feit dat de Z300 een A2 fiets betreft en men liever op een dikkere en zwaardere motor rondrijdt.
Ben zelf nog zeer content met deze slechts 300cc veredelde brommer.
Machine rijdt heerlijk en doet wat ze doen moet.
Vr Gr
 
Zo.........2017 is een feit.
Nu nog even de kiezen op elkaar voor aantal maandjes en dan rollen we met z'n allen zo weer het voorjaar in.
Als bonus daarna de zomer en als toetje hopelijk een mooi najaar.
Kunnen we weer flink genieten van de heerlijke motorritjes.
Vr Gr E
 
Hoi Jesse.
Morgen de 7e januari zal waarschijnlijk de dag zijn dat jij jouw mooie Z300 mag ophalen.
Weet zo even niet hoe het bij jouw in de regio gaat uitpakken, maar hier gaat het vanavond sneeuwen en ijzelen.
Morgen zal dat nog even aanhouden dus wellicht een idee om het goed te overdenken om jouw mooie Z300 wel daadwerkelijk op te halen.
Ware het alleen al om het feit dat er flink gepekeld zal zijn en geloof me: eenmaal gereden te hebben in de pekel met een motorfiets zal altijd zijn sporen houden.
Je kunt nou eenmaal niet op alle plekken van de motorfiets de pekel meer wegkrijgen.
Voor mij daarom een reden om niet met pekel rond te rijden.
Zo blijft mijn Z300 ten alle tijden pekelvrij.
Succes morgen en mocht jij jouw Z300 wel gaan ophalen dan kalm aan met de ijzige wegen.
Vr Gr Erwin
 
Hoi Erwin,

Nou zal je eens sterker vertellen. vandaag de z300 al opgehaald. en wat een heerlijke fiets is het.
Vandaag 100km gereden en morgen idd wat kalm aan. fiets staat lekker binnen en de pekel viel vandaag nog mee. mocht het meer gaan pekelen dan zal ik hem zeker afspoelen. toch vind ik het ook een gebruiks voorwerp en zal hem toch echt ook met pekel moeten gaan gebruiken. dan maar wat vaker afspoelen en lekker warm opbergen. nu had ik nog wel een vraag over de ketting smeren (en wat gebruiken jullie dan. etc. moet dat al voor de 1000km beurt? of hoe gaat dat een beetje in z'n werk. gebruiken jullie een paddock stand? of gewoon steeds een stukje vooruit rollen mocht je hem smeren.

groetjes, jesse
 
Ik ben ook in voor een zomerrit!!!!! Zal dan ook weer wat actiever zijn op het forum deze dagen ga ik lekker met de auto haha
 
Mooi dat je em al hebt Jesse!!
Wat een prachtmachine he.
Ketting smeren met regelmaat, dus rond de 500 kilometer met droog weer en met regenritten rond de 250 a 300 kilometer.
Zijn verschillende soorten smeermiddelen, kom er nog op terug want moet zo weg en zit krap in tijd.
Maar er zijn slechts een paar bewezen middelen die ikzelf bewezen het beste vind.
Heb zelf een paddock stand voor mijn Z300.
Dat telkens iets naar voren rollen tijdens het ketting smeren vond ik lastig.
Ik zet mijn groene parel ook weg op de paddockstand.
Ideaal.

Ketting smeren doe ik veelal handmatig.
Ouwe tandeborstel waar ik het kettingvet op spray en dan de ketting stukje voor stukje insmeer.
Werkt super maar kost wel wat meer tijd.
Heb ook een Scot-oiler, maar die is meer voor de langere ritten.
Spreek je later weer, mot nu echt weg.
Heb zin aan die meeting.
En in de lente potdomme...........
Vr Gr
 
Jesse, wat die kettingspray betreft.........
Ik heb de S100.
Google er maar eens op.
Ben er zeer content mee.
Heb ook kettingspray van de Action, maar die is toch minder fijn vind ik.
Weet zo even niet hoe veel je weet van kettingsmeren, maar je kunt een ketting het beste smeren nadat je hebt gereden.
Dus geen koude ketting smeren, maar lekker doen nadat je klaar bent met rijden en dan kan de ketting lekker een nachtje door de olie verwend worden.
Zelf zet ik dus met tijd en wijlen mijn groene parel op de paddockstand en dan na de rit pak ik een oude tandeborstel waarmee ik de buitenzijde en binnenzijde van de ketting insmeer.
Ik zet niet de motor aan en in de 1ste versnelling zodat ik het erop kan spuiten, maar doe het geheel handmatig. ( dus met handje het wiel beetje bij beetje ronddraaien )
Duurt dan wel even iets langer maar vind het zelf geen vervelend werkje.

Wat de pekel betreft de motor alleen met koud water schoonmaken of afspoelen.
Dus geen warm water gebruiken is mij ooit verteld.
Zelf ben ik al gestopt met rijden in de pekel, want als de motor eenmaal pekel heeft gezien, dan zal je het nimmer meer helemaal schoon kunnen krijgen.
Ja, door de hele machine te demonteren en dan schoon te maken, maar dat is uiteraard gekkewerk.
Daarom hou ik mijn motorfietsen pekelvrij.
Vr Gr E
 
Laatst bewerkt:
Ja heb zojuist ook die kettingspray aangeschaft! Tot nu toe pas 50km kunnen rijden. Vanaf morgen gebruiken voor het toeren naar mijn werk. Het is alleen een heel stuk snelweg dus heb mezelf voorgenomen binnendoor te gaan rijden door de stad. Moet ik wel iets eerder van huis maar kan hij wel lekker ingereden worden met veel op en af schakelen 👍🏼
 
Mooi dat je em al hebt Jesse!!
Wat een prachtmachine he.
Ketting smeren met regelmaat, dus rond de 500 kilometer met droog weer en met regenritten rond de 250 a 300 kilometer.
Zijn verschillende soorten smeermiddelen, kom er nog op terug want moet zo weg en zit krap in tijd.
Maar er zijn slechts een paar bewezen middelen die ikzelf bewezen het beste vind.
Heb zelf een paddock stand voor mijn Z300.
Dat telkens iets naar voren rollen tijdens het ketting smeren vond ik lastig.
Ik zet mijn groene parel ook weg op de paddockstand.
Ideaal.

Ketting smeren doe ik veelal handmatig.
Ouwe tandeborstel waar ik het kettingvet op spray en dan de ketting stukje voor stukje insmeer.
Werkt super maar kost wel wat meer tijd.
Heb ook een Scot-oiler, maar die is meer voor de langere ritten.
Spreek je later weer, mot nu echt weg.
Heb zin aan die meeting.
En in de lente potdomme...........
Vr Gr

Wat voor paddock stand gebruik je? En kan je hem dan ook zelf er op zetten? Of hoe werkt dat? Is het handig vooor t gebruik van het ketting smeren?
 
Er zijn verschillende soorten paddockstands te koop.
Verschillende merken en prijzen.
Ik heb een vrij gangbare en was rond de 7 tientjes kan ik me heugen.
Zou even na moeten kijken welk merk het was.
Het gaat ook hoe jij het wilt indien je met een paddockstand gaat werken.
Ze zijn erbij die dmv een soort uitstulpingen onder je achterbrug worden geschoven.
Maar er zijn er ook die met van die rubberen doppen werken.
Ben even de naam kwijt en hoop dat jij mijn warrige uitleg kunt volgen.
Google er desnoods eens op.
Er is toch echt genoeg over te vinden.

Inrijden met veel schakelwerk is belangrijk.
Dus ik zou voorlopig de snelweg maar mijden.
Des te beter jij de motor inrijd des te meer komt het ten goede.
Vr Gr
 
Nog even over die paddockstand.........
Ik vind het een zeer handig en bijna onmisbaar item.
Zonder dat ding zou het kettingsmeren en poetsen van mijn motor een lastiger karwei zijn.
Ook zet ik mijn motor altijd weg op de paddockstand.
Ze staat dus altijd helemaal recht en niet op de zijstandaard.
Ik vond het de paddockstand dus echt de centen waard.
Het liefst heb ik een middenbok, maar dat is aan onze Z300 helaas niet besteed.
Dus dan is die paddockstand een prima oplossing.
Vr Gr
 
Paddock stand, denk ook is hier; Superbike Stand
aan gebruik m zelf al jaren op verschillende motoren , superding ,ook als je aan de voorzijde wat moet doen.veel plezier met die mooie Z 300 . grt Jan :W
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Jesse, ik heb daarnet effe lopen koekeloeren bij miene groene parel en de paddockstand die ik heb is van het merk: Bike-Lift
Dus je zou daarop eens kunnen Googlen.
Vr Gr
 
Er zijn verschillende soorten paddockstands te koop.
Verschillende merken en prijzen.
Ik heb een vrij gangbare en was rond de 7 tientjes kan ik me heugen.
Zou even na moeten kijken welk merk het was.
Het gaat ook hoe jij het wilt indien je met een paddockstand gaat werken.
Ze zijn erbij die dmv een soort uitstulpingen onder je achterbrug worden geschoven.
Maar er zijn er ook die met van die rubberen doppen werken.
Ben even de naam kwijt en hoop dat jij mijn warrige uitleg kunt volgen.
Google er desnoods eens op.
Er is toch echt genoeg over te vinden.

Gebruik jij die met de doppen? of met de uitstulpingen? en is het makkelijk om hem in z'n eentje daarop te zetten?
 
Terug
Bovenaan Onderaan