Het grote Honda NX250 topic deel 2

Status
Niet open voor verdere reacties.
@sc08.
De NX nodigt zeker niet uit tot rustig rijden.
Gaan man!
Ze kan veel hebben, en stuurt scherp.
@ De clement, 14 januari in de middag, ik zal dat met Klick bespreken.

Doei,
Doudou

jaja ik hou van bochtenwerk :)

@ declement voor ligt er ook nog een oudje op metzeler lasertac 3.25- 19, kan dit naar 100/90 ?
 
Ja, moet kunnen, als je in de link kijkt zie je dat Heidenau voor Duitsland vrijgave heeft uitgegeven voor de maat dus dan kun je ervan uitgaan dat het goed zit want ze zijn daar nogal streng op met TÜV en veiligheid en zo.
Reifen & Räder

Ik heb geen recente ervaring met 19" wegbanden voor, omdat ik daarvoor een 17" wiel had. Maxxis heeft vast een bijpassende band?
 
Ja, moet kunnen, als je in de link kijkt zie je dat Heidenau voor Duitsland vrijgave heeft uitgegeven voor de maat dus dan kun je ervan uitgaan dat het goed zit want ze zijn daar nogal streng op met TÜV en veiligheid en zo.
Reifen & Räder

Ik heb geen recente ervaring met 19" wegbanden voor, omdat ik daarvoor een 17" wiel had. Maxxis heeft vast een bijpassende band?

ja klopt de maxxis m6102 100/90 promaxx, gaat het worden
past mooi bij de m6103 130/90
 
Hey Hagen,

danke für deine Hilfe. Ich habe die Reifen jetzt bestelt bei mopedreifen.de. Wie lange hat es bei dir gedaurt bis die geliefert worden sind? Und was war der DOT-code der Reifen?

Cheers,

Joost

Hey Joost,

DOT Front 3215 ; Rear 1816

Lieferung war innerhalb einer Woche,

Gruß
Hagen
 
Binnenkort wil ik de kleppen van m'n NX stellen. Heeft iemand hier al ervaring mee? Zijn er dingen waar ik speciaal op moet letten?
 
als er daadwerkelijk wat te stellen valt, en als je de shims dan onderling niet kunt omwisselen, heb je een adresje in de buurt om shims tegen een zacht prijsje te ruilen :)
 
Zeg, een heel andere vraag: kun je ook notificaties krijgen van privé-berichten? Als ik zie hoe snel er soms op mijn berichten wordt gereageerd moet dat haast wel. Of we hebben hier een paar heel erg actieve forumleden die constant de inbox in de gaten houden :-)
Waar kun je dat instellen, ik heb als eens door voorkeuren en zo gekeken maar kan niks vinden.
 
@Downunder: Ik hoop dat het meevalt :), bedankt iig!

Notificaties zijn er volgens mij niet. Via je smartphone kun je natuurlijk snel ff checken of je een bericht hebt :) .
 
Vandaag heb ik gekeken welk gereedschap ik nodig heb om de kleppen te stellen. Alles wat ik nog niet had liggen staat inmiddels in bestelling, ik mis alleen nog 2 dingen:

- Molybdeen disulfide olie
- Inbus voor de afdekdop van de vliegwiel bout

In het WPHB staat dat je bij montage een beetje molybdeen disulfide olie op de nokkenassen moet smeren voor montage. Ik kan alleen geen olie vinden, wel MoS2 vet. Is dit uitwisselbaar?

En weet iemand de juiste inbus maat voor de afdekdop van de bout op het vliegwiel? Tijdens het monteren van m'n NAKS heb ik een torx gebruikt, maar ik heb dit keer toch liever het juiste gereedschap bij de hand O-) .
 
Laatst bewerkt:
Zeker voor die bout de juiste maat inbus gebruiken. Weet de maat niet zo maar ik meen dat het de grootste in een standaard setje is :P. De kop van die bout is doorgaans erg zacht en beschadigt snel. Je zou de eerste niet zijn die een nieuwe nodig heeft.
Invetten met zon vet nooit gedaan. Denk dat motorolie ook wel voldoende zal zijn.
 
Yep, zoals Downunder zegt; motorolie zou het moeten doen, ook zover ik weet. Montagevet is heel mooi idee en netjes volgens de boekjes, maar het is alleen als smering voor de eerste paar omwentelingen die de motor loopt. Dus gewoon een laagje olie op de onderdelen bij in elkaar zetten en eventueel zonder benzine eerst een paar keer rond laten lopen om de olie goed door alles heen te pompen.
En die imbus; gewoon meten hoe groot het gat is en je weet de maat :-)
 
wat betreft dat vet: gewoon lekker motorolie gebruiken. dat zit er toch ook op bij een koude start, de motor voegt toch ook geen speciale olie/vet toe op de nokkenassen elke keer als je 'm uit zet?
Inbusmaat is 10mm geloof ik
 
Yep eens geen turbo vet, als je bij montage alles maar lekker met motorolie insmeert is het goed.
Drooglopen is immers krassen en beschadigingen.
 
Ik deed vandaag een poging om mijn 18 liter tank te installeren in plaats van de standaardtank, maar dat bleek toch niet zo makkelijk als ik had gehoopt.. Het zal misschien in principe wel mogelijk moeten zijn, maar het valt me toch allemaal tegen. Ik denk dat de radiator een stukje naar beneden zouden moeten, maar ik heb geen zin om dat allemaal te verplaatsen in de hoop dat het wel goed zou moeten passen. Ook is hij momenteel te hoog om het stuur helemaal te kunnen draaien, dus het lijkt er echt op dat het een stuk minder "plug-and-play" was als ik had gehoopt.

Misschien zie ik iets over het hoofd, maar ik denk dat ik de oude tank maar weer installeer, en een 5-liter jerrycan los meeneem. Als iemand een handige tip heeft dan hoor ik dat graag.

Dus als iemand interesse heeft in een zeer lelijk geschuurde en zwart gespoten 18l fusion tank moet je maar even een PB sturen.

OFd8KOu.jpg

edVK2dH.jpg




Vandaag heb ik gekeken welk gereedschap ik nodig heb om de kleppen te stellen. Alles wat ik nog niet had liggen staat inmiddels in bestelling, ik mis alleen nog 2 dingen:

- Molybdeen disulfide olie
- Inbus voor de afdekdop van de vliegwiel bout

In het WPHB staat dat je bij montage een beetje molybdeen disulfide olie op de nokkenassen moet smeren voor montage. Ik kan alleen geen olie vinden, wel MoS2 vet. Is dit uitwisselbaar?

En weet iemand de juiste inbus maat voor de afdekdop van de bout op het vliegwiel? Tijdens het monteren van m'n NAKS heb ik een torx gebruikt, maar ik heb dit keer toch liever het juiste gereedschap bij de hand O-) .

Maar toen de oude tank er eenmaal af was, bedacht ik me dat ik direct ook wel de kleppen kan stellen. Dus ik heb zonet de radiotor losgehaald, en het kleppendeksel en de kapjes aan de linkant van de motor er afgehaald. Het is idd een inbus 10 die je daar voor nodig hebt, en bij mij zat hij niet echt heel vast.

Morgen ga ik daadwerkelijk de speling meten, en kijken of er iets vervangen zou moeten worden. Ik zat er aan te denken om er een tijdens het opbouwen een guide van te schrijven, mits daar interesse voor is.

Zijn er nog andere dingen die ik even snel kan toen terwijl de kop er af is?

PRJwQWX.jpg
 
Laatst bewerkt:
De raditor moet inderdaad naar voren en beneden. En de rubbers aan het frame moeten omgezet. Als je de tank achter met de bout vastzet wijst het zich vanzelf, de radiator is toch al los. Het valt best mee maar je zal zeker moeten knutselen. Enige dat misschien anders is als bij mijn motor toendertijd is dat ik stuurverhogers van 25mm had.
Als je hem echt kwijt wil dan wil ik hem wel terug, gaat hij op voorraad in de hoop dat ik snel een NX vind want die komt er zodra de Transalp weg is.
 
Laatst bewerkt:
Kijk meteen hoe je NAKS op de tandwielen ligt om slijtage te controleren.
Zoek naar slijtsporen op nokkenassen en glijvlakken in de kop.
Loop ook je bekabeling even na, die richting CDI knikt heel soms. En het rubber waar de CDI in hangt scheurt wel eens.
 
Nou, kleppen stellen valt weer tegen. Ik had gehoopt dat ze helemaal niet gesteld zouden hoeven te worden, maar zo makkelijk kom er vandaag niet af.

rNYDX91.png

Hier een schematisch overzicht van de kleppen. De spelingen zijn als volgt:
linksboven: 0.30mm
rechtsboven: 0.26mm
linksonder: 0.30mm
rechtsonder: 0.22mm

Ik vraag me wel een beetje af wanneer het geldt als "passen". Ik krijg met moeite de 0.30mm feeler onder de linker twee nokken in (zie gifje). Kan ik dit nu gewoon zien als een speling van 0.30mm?
tgQ9tfv.gif


De 0.20mm feeler gaat echter overal relatief eenvoudig in (zie gifje).
2h7Ss32.gif
 
Zuigend erin is aan de maat, moet heel
klein beetje weerstand hebben. Het eerste gifje ziet te zwaar uit maar ik kan het niet voelen dus het is gissen.
 
Zuigend erin is aan de maat, moet heel
klein beetje weerstand hebben. Het eerste gifje ziet te zwaar uit maar ik kan het niet voelen dus het is gissen.
Dan is het eerste gifje zeer zeker veel te zwaar. Dat was echt forceren. Maar hij zou er dus zo'n beetje onder moeten glijden?
 
Precies, als het verticaal is zou hij er net niet uit mogen vallen (oude BMW's zijn handiger wat dat betreft haha.)
 
Laatst bewerkt:
Nuttige info :} , handig zo'n proefkonijn tosti-ijzer :P .

Komt het forceren ook niet deels door de wat onhandige hoek? Ik zie dat de voelermaat een beetje naar boven buigt voor hij erdoor schiet.
 
Die dingen zijn erg dun en buigen makkelijk mee, heeft op zich geen negatief effect op de meting. Op de transalp maken ze een scherpere bocht. Ik heb daar wel eens zon voelermaatje geknikt maar hier hoeft dat niet echt.
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan