Het grote GSX-F topic deel 11

  • Onderwerp starter Anoniempje177
  • Startdatum
Status
Niet open voor verdere reacties.
Thx beiden! Ik heb het aangepast. *D
Er gaat een wereld aan opties voor je open. :+ ;)


Gisteren deze met de auto opgehaald, motor met Suzuki 1.000 cc blok. *O*
Met klein defect als het goed is, maar ik denk en hoop dat er helemaal niets is. :P
 
Dat ziet er goed uit. ;)
Het zou niet de 1e keer zijn dat iets simpels defect is. Zo heb ik een keer een scooter gekocht. Zou na reparatie door een zaak ook niet meer starten. Ik gecontroleerd of hij geen vastloper had, en maar meteen meegenomen omdat ik al een vermoeden had. Eenmaal thuis aangekomen de bougie gecontroleerd en ja hoor. De Bougie zat gewoon los en de bougiedop was niet meer 100%. Na het aandraaien van de bougie startte hij al meteen. :P
 
Dat ziet er goed uit. ;)
Het zou niet de 1e keer zijn dat iets simpels defect is. Zo heb ik een keer een scooter gekocht. Zou na reparatie door een zaak ook niet meer starten. Ik gecontroleerd of hij geen vastloper had, en maar meteen meegenomen omdat ik al een vermoeden had. Eenmaal thuis aangekomen de bougie gecontroleerd en ja hoor. De Bougie zat gewoon los en de bougiedop was niet meer 100%. Na het aandraaien van de bougie startte hij al meteen. :P
_O-

Mooie binnenkomer. *O*
Mijn tweede GSX600F was ook maar 500 euro en het nieuwe model.

Alleen vaste klauwen, verder niets defect of moeten vervangen. :)
Gaaf ding! Hoop voor je dat het inderdaad iets kleins is! Zo te lezen is dat het ook.
Klopt, andere eventuele problemen komen later.. spanningsregelaar o.i.d.
Maar daar wijst het allemaal inderdaad niet op, tijdje stilstaan, niet meer starten.
Het valt me nog mee dat er nog iets van stroom aanwezig was, en de laadcyclus van de lader afgerond is. :Y

De eigenaar was er klaar mee, is niet technisch, wil er geen moeite voor doen.
Wel even een maandsalaris er bij in schieten. :P
 
Laatst bewerkt:
_O-

Mooie binnenkomer. *O*
Mijn tweede GSX600F was ook maar 500 euro en het nieuwe model.

Alleen vaste klauwen, verder niets defect of moeten vervangen. :)Klopt, andere eventuele problemen komen later.. spanningsregelaar o.i.d.
Maar daar wijst het allemaal inderdaad niet op, tijdje stilstaan, niet meer starten.
Het valt me nog mee dat er nog iets van stroom aanwezig was, en de laadcyclus van de lader afgerond is. :Y

De eigenaar was er klaar mee, is niet technisch, wil er geen moeite voor doen.
Wel even een maandsalaris er bij in schieten. :P

Dat is dan het voordeel dat je een beetje technisch bent *D
 
Ik zorg er in ieder geval voor dat de voorvorkpoten droog zijn en spuit ze regelmatig met siliconenspray in. :)
Nu in de winter hou ik de tank ook wat mat met siliconenspray.
En in de tankdop rond de vulopening ligt een permanente ontroester.
Op warme delen siliconenspray, niet warme delen heb ik wat kettingvet gespoten, en verder hou ik hem niet schoon.
Poetsen is weer voor de zomer. Alle laagjes nu helpen tegen de pekel en natte invloeden. :)
quote:
dojrn schreef op 07 januari 2017 @ 23:43:
Versnellingen van de GSX zijn eigenlijk te kort en krap op elkaar, opschakelen? -1000/ 1500 toeren. Snelweg? 6k 120 km/h, 7k 140 km/h etc. in de 6e versnelling.
1 of 2 tandjes groter voor zetten. Ik heb hem al maanden liggen. :+
Het is even wat meer werk en heb geen echte sleutelplek of tijd.
In de avonden is het te donker, op de binnenplaats is geen verlichting.

Voor de winter doe ik ongeveer hetzelfde, maar toch ook nog een vraag. Alle blanke delen (alu, bouten, moeren. klemmen, scharnierpunten, schetsplaten etc) die ver van de remmen afzitten inspuiten met vaseline spray, de voorpoten smeer ik in met vaste vaseline. binnenpoten inderdaad schoon houden en periodiek inspuiten met siliconenspray. Ondanks dat heb ik twee weken geleden toch een lekke oliekeerring moeten vervangen. -O-
Remzuigercups met kopervet(spray). Penetreert veel mooier tussen zuigertjes en tang dan het vaste kopervet dat je met een kwastje moet aanbrengen. Aanrader!!.
Het blok doe ik niets aan want dat wordt zo heet dat alles wat je erop doet er binnen 1 ritje vanaf rookt.
Achterbrug houdt zichzelf vet ;).
Maar wat is de permanente ontroester die je langs de tankopening gebruikt? smeer je iets in die rand?

Het langer maken van de versnellingen is een mogelijkheid om wat langer te rijden tussen voor je weer moet schakelen, maar je levert ook trekkracht en levendigheid van het blok in. Je krijgt er in principe wel top voor terug.
2 tandjes achter is al heel goed merkbaar, 2 tandjes voor is heel veel. Het voortandwiel is kleiner, dus elk tandje komt vaker voorbij, dus een tandje minder voor heeft meer invloed dan 2 tandjes meer achter (reken uit hoeveel procent het scheelt in de eindreductie dus hoeveel toeren je zult draaien bij een bepaalde snelheid).

Bij mijn SV650 en Z1000 heb ik de eindreductie juist korter gemaakt.
Voor een tandje eraf en/of achter een paar tandjes erbij, voor een levendiger blok en wat meer trekkracht.
Mijn SV draait nu 5 krpm bij 100 km/u, 6 bij 120 en 6.5 krpm bij 130 (alles in echte km/u). Dat is na het korter maken van de versnellingen igv de SV wat de GSX standaard al heeft. Voor gebruik bij in NL legale snelheden en in de bergen fijner dan een lange bak. Ik heb het bij de GSX nooit aangepast. Ik vond origineel wel goed.

Bij mijn Z was het met de originele kettingwielen zelfs zo erg dat het in de bebouwde kom bijna vervelend werd. De 2 net te kort en de 3 net te lang, maar die heeft ook maar een 5-bak, dus geen close-ratio en dat speelt zeker mee, 't is wel een 4-in-lijn-motor, maar daarmee houdt elke vergelijking met een GSX op.
Nu met 2 tandjes extra op het achterkettingwiel is alles veel bruikbaarder en de top rijd ik er toch niet mee.
Close-ratio bak is het nog steeds niet. :N Er zijn er wel die een Z nog veel korter gearen, maar dat is en ander topic. Y:

Een iets meer toeren draaiend en hierdoor wat lichter draaiend blok met wat korter versnellingen zoals standaard al in de GSX600 zit spreekt mij meer aan dan een wat gezapiger blok, maar dit is waarschijnlijk vooral persoonlijke voorkeur.
Met een langere versnellingsbak moet je blok wel harder werken (of je moet een versnelling lager gaan rijden, maar dan kom je ook weer eerder aan schakelen toe en is het doel van de tandwielwissel teniet gedaan). Daarnaast is afremmen op de motor bij terugschakelen minder effectief, dus moet je meer met de remmen doen om dezelfde vertraging te krijgen.

Het kan allemaal allemaal, maar 't is net wat je wilt en welke manier van rijden (een wat sportiever of een wat meer toeristisch karakter van de motor) de voorkeur heeft.

Voor sologebruik in overwegend vlak zoals de meeste delen van Nederland zal het langer maken van de GSX-bak zo'n probleem niet opleveren, maar zeker als je ook wel eens met bagage of een passagier (of beide) rijdt en dan ook nog de bergen in wilt zou ik er goed over nadenken alvorens de versnellingen langer te maken. Ze hebben het niet voor niets zo bedacht. O-)
 
Laatst bewerkt:
Mooie verhelderende uitleg.
Ikzelf rij heel gezapig. Heb geen nood aan wijzigen van ratio.
99% gewone weg.
Maar k ben wel benieuwd hoe dat nu zal gaan in belgenland nu de snelheid overal naar 70km terug is gebracht.
Lijkt me al traag als ik met de auto rij, k ben benieuwd met de motor.
Gelukkig is wallonie en noord-frankrijk heel dichtbij.
 
Mooie verhelderende uitleg.
Ikzelf rij heel gezapig. Heb geen nood aan wijzigen van ratio.
99% gewone weg.
Maar k ben wel benieuwd hoe dat nu zal gaan in belgenland nu de snelheid overal naar 70km terug is gebracht.
Lijkt me al traag als ik met de auto rij, k ben benieuwd met de motor.
Gelukkig is wallonie en noord-frankrijk heel dichtbij.

Alles terug naar 70 km/u??? Dat meen je niet _O- Waarom is dat gedaan?
 
Alles terug naar 70 km/u??? Dat meen je niet _O- Waarom is dat gedaan?
Er veranderd in Vlaanderen betrekkelijk weinig. Meeste wegen waren al 70.
Maar met de nieuwe wet moet er geen bord meer staan om een 70 weg aan te duiden. Maar wél om een 90 weg aan te duiden.

Gek genoeg geldt die regel NIET in Wallonië.

De reden van die nieuwe wet is, dat doordat bijna alle buitenwegen 70 zijn, er nu 30.000 '70' borden weg kunnen.

Maar dat ze nu wel overal op de grens met Wallonië van die grote borden moeten zetten met die regels erop, zoals je die bij een landsgrens hebt, hebben ze zeker niet aan gedacht _O-
 
Maar wat is de permanente ontroester die je langs de tankopening gebruikt? smeer je iets in die rand?
Deze-->
Ik heb het spul van de lidl op m'n motor gespoten en dat laat een mooi vettige glimmende laag achter. Ik was ff bang dat het een roestverwijderingsspray was, maar blijkt dus ook een beschermer te zijn.

En ACF50 vind ik te duur. :+ ;)
Maar jij bent nog beter bezig met die vaseline, vast en spray. :9
Alleen voor direct op corrosie is deze bus voor gemaakt. 8-)

Ik zou wel hele plakkerige siliconenspray willen hebben.
Het is behoorlijk hittebestendig. Je moet het inderdaad wel vaak herhalen.
 
Laatst bewerkt:
Er veranderd in Vlaanderen betrekkelijk weinig. Meeste wegen waren al 70.
Maar met de nieuwe wet moet er geen bord meer staan om een 70 weg aan te duiden. Maar wél om een 90 weg aan te duiden.

Gek genoeg geldt die regel NIET in Wallonië.

De reden van die nieuwe wet is, dat doordat bijna alle buitenwegen 70 zijn, er nu 30.000 '70' borden weg kunnen.

Maar dat ze nu wel overal op de grens met Wallonië van die grote borden moeten zetten met die regels erop, zoals je die bij een landsgrens hebt, hebben ze zeker niet aan gedacht _O-


Wat maakt het nou uit dat de borden weg kunnen. Als ze er al staan, staan ze er toch gewoon......
 
Het langer maken van de versnellingen is een mogelijkheid om wat langer te rijden tussen voor je weer moet schakelen, maar je levert ook trekkracht en levendigheid van het blok in. Je krijgt er in principe wel top voor terug.
2 tandjes achter is al heel goed merkbaar, 2 tandjes voor is heel veel. Het voortandwiel is kleiner, dus elk tandje komt vaker voorbij, dus een tandje minder voor heeft meer invloed dan 2 tandjes meer achter (reken uit hoeveel procent het scheelt in de eindreductie dus hoeveel toeren je zult draaien bij een bepaalde snelheid).
Je hebt gelijk, en mooi verhaal. :t
Ik wil het gewoon anders. ;)

Met de GSX-F rij ik thuis weg en ga in de derde versnelling door de eerste bocht, vijftig meter verderop over een dikke hobbel, terug naar twee voor een krappe bocht naar rechts.
Met de Appie RSV4 rij ik thuis weg en ga in de eerste versnelling door de eerste bocht, vijftig meter verderop over een dikke hobbel, blijf in de één voor een krappe bocht naar rechts.

(De F rijdt eigenlijk qua versnellingen gelijk aan de auto, alleen veeeeel meer toeren op de snelweg)

Op de snelweg hark ik met de GSX-F regelmatig naar een zevende versnelling. Even 140 km/u wordt me te gortig. :+
Op de snelweg met de RSV4 rij ik regelmatig in de vijfde, en er is nog een zesde. _O-
(vanochtend op de Raptor was ik tevreden bij 100 km/u, had ik er ook nog eentje over bleek! :} )

Ik heb het een tijdje geleden hier al gepost, hierbij even in de herhaling. :)

Gearing Commander ⚙

Respectievelijk originele setup en twee tandjes voor minder. :Y



Af en toe de koppeling erbij moeten pakken is mijn tweede natuur.
Maar we zullen het zien. ;)
Ze hebben het niet voor niets zo bedacht. O-)
Wat mij betreft in 1980, ver weg in Japan, en niet met modern verkeer. :+ ;)
 
Laatst bewerkt:
...
Wat mij betreft in 1980, ver weg in Japan, en niet met modern verkeer. :+ ;)
Typisch in (zuid-oost) Aziatische steden, je haalt geen hoge snelheden.

Mijn vrouw kwam met haar rijexamen ook niet hoger dan de tweede versnelling _O-
Tijdens de lessen is ze wel een keertje tot in vierde geraakt, omdat haar instructeur even de buitengebieden met haar opzocht, om de gelegenheid te creëren om wat hoger in snelheid en versnellingen te gaan _O-

Maar ondanks ze dus in principe met een manuele bak zou moeten kunnen rijden, hebben we toch maar geopteerd voor een automaat ... en daar heb ik zelf ook nog geen spijt gehad 8-)

Edit: ook ik wil een zwaardere vertanding op de motor. Maar dan moet wel mijn snelheidsmeting aangepast worden want die moet zo juist mogelijk gaan.
Ik doe van de 51km enkel rit, 38km snelweg. Ik zou die rpm echt wel willen zien zakken van 5500 naar 4500 aan 120km.
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Typisch in (zuid-oost) Aziatische steden, je haalt geen hoge snelheden.

Mijn vrouw kwam met haar rijexamen ook niet hoger dan de tweede versnelling _O-
Tijdens de lessen is ze wel een keertje tot in vierde geraakt, omdat haar instructeur even de buitengebieden met haar opzocht, om de gelegenheid te creëren om wat hoger in snelheid en versnellingen te gaan _O-

Maar ondanks ze dus in principe met een manuele bak zou moeten kunnen rijden, hebben we toch maar geopteerd voor een automaat ... en daar heb ik zelf ook nog geen spijt gehad 8-)
Ik zag hier pas een rijschool voorbij komen met motorfietsen, en een scooter, automaatlessen stond erop. :o

Ik wist niet dat het bestond bij motorfietsen. :?
Edit: ook ik wil een zwaardere vertanding op de motor. Maar dan moet wel mijn snelheidsmeting aangepast worden want die moet zo juist mogelijk gaan.
Ik doe van de 51km enkel rit, 38km snelweg. Ik zou die rpm echt wel willen zien zakken van 5500 naar 4500 aan 120km.
Ik vermoed dat het motorblok het ook best wel aankan. :9
 
Vanochtend 25 snelweg kilometers op de Raptor gereden. (Suzuki TL1000S blok)
Alles goed gegaan. *O* :}

Accu laden en gôan! :]

Alleen.. het lijkt alsof de teller 20 kilometer overdrijft.
Maar dat is het verschil in toeren dus. Lastig om niet overal 120 km/u te toeren.
:+ *O*
 
Ik zag hier pas een rijschool voorbij komen met motorfietsen, en een scooter, automaatlessen stond erop. :o

Ik wist niet dat het bestond bij motorfietsen. :?Ik vermoed dat het motorblok het ook best wel aankan. :9
Ik heb er ook geen idee van of er in de "motorwereld" een rbw bestaat waar je enkel automaat mee mag besturen :?

Let wel, mijn vrouw mag wél manueel rijden he ;)
Het is zelfs zo dat ze door haar autorijbewijs ook een ONBEPERKT motorrijbewijs heeft, op de Filipijnen.
Hier in België is bij de omzetting naar een EU rbw wel het motorrijbesijs geschrapt B|

En ja hoor, ik ben er ook van overtuigd dat het blok die 1000rpm minder best aankan.

Al eens neergeschreven hier, bij wijze van test eens steeds in tweede vertrokken, zelfs met 2 personen erop en bergop :]
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Ik heb er ook geen idee van of er in de "motorwereld" een rbw bestaat waar je enkel automaat mee mag besturen :?

Let wel, mijn vrouw mag wél manueel rijden he ;)
Het is zelfs zo dat ze door haar autorijbewijs ook een ONBEPERKT motorrijbewijs heeft, op de Filipijnen.
Hier in België is bij de omzetting naar een EU rbw wel het motorrijbesijs geschrapt B|
Ja, ging ik al vanuit dat ze gewoon 'mag' schakelen.
En dat rijbewijs.. daar rijden ook wel hele andere motorfietsen. _O-

Maar in België mag iedereen met een autorijbewijs wel op een 125cc?
In Nederland niet. :)
En ja hoor, ik ben er ook van overtuigd dat het blok die 1000rpm minder best aankan.

Al eens neergeschreven hier, bij wijze van test eens steeds in tweede vertrokken, zelfs met 2 personen erop en bergop :]
:t
 
Laatst bewerkt:
Er veranderd in Vlaanderen betrekkelijk weinig. Meeste wegen waren al 70.
Maar met de nieuwe wet moet er geen bord meer staan om een 70 weg aan te duiden. Maar wél om een 90 weg aan te duiden.

Gek genoeg geldt die regel NIET in Wallonië.

De reden van die nieuwe wet is, dat doordat bijna alle buitenwegen 70 zijn, er nu 30.000 '70' borden weg kunnen.

Maar dat ze nu wel overal op de grens met Wallonië van die grote borden moeten zetten met die regels erop, zoals je die bij een landsgrens hebt, hebben ze zeker niet aan gedacht _O-

En dat alles om het voor de weggebruiker overzichtelijker en begrijpbaar te houden :]
 
Ja, ging ik al vanuit dat ze gewoon 'mag' schakelen.
En dat rijbewijs.. daar rijden ook wel hele andere motorfietsen. _O-

Maar in België mag iedereen met een autorijbewijs wel op een 125cc?
In Nederland niet. :):t
Op de Fliperijnen mag zij met een Boss Hoss rijden ook :Y
Gek he ...

In België is het momenteel zo, als je je B rbw twee jaar hebt, en een 125cc (max 11kW) wil rijden, MOET je 4u les volgen. Maar er volgt geen examen op.
Mijn vrouwtje is wel van zins dat te doen, en dan een 125cc scooter misschien.
Met de GSX F kan ze niet goed overweg ... ze moet met haar kontje naast de motor hangen om dan met moeite 1 tip op de grond te krijgen :P
 
Op de Fliperijnen mag zij met een Boss Hoss rijden ook :Y
Gek he ...
Op de wegen en dat verkeer. :+
Maar inderdaad een beetje 'vroegere tijden' toen je in NL/België een rijbewijs kreeg als je kon starten en 100 meter rechtuit reed. :+
In België is het momenteel zo, als je je B rbw twee jaar hebt, en een 125cc (max 11kW) wil rijden, MOET je 4u les volgen. Maar er volgt geen examen op.
Mijn vrouwtje is wel van zins dat te doen, en dan een 125cc scooter misschien.
Met de GSX F kan ze niet goed overweg ... ze moet met haar kontje naast de motor hangen om dan met moeite 1 tip op de grond te krijgen :P
vier uur is beter dan niets. _O- Geen examen. :X

Deze zullen haar leuk staan op de GSX-F! :9 ;)

full
 
Op de wegen en dat verkeer. :+
Maar inderdaad een beetje 'vroegere tijden' toen je in NL/België een rijbewijs kreeg als je kon starten en 100 meter rechtuit reed. :+vier uur is beter dan niets. _O- Geen examen. :X

Deze zullen haar leuk staan op de GSX-F! :9 ;)

[afbeelding]
Tja, om eerlijk te zijn, ondanks het op de Filipijnen de laatste decennia "verstrengd" is, is het nog steeds zo, als je tijdens uw examen van vertrekpunt tot aankomst kan rijden zonder dat er brokken zijn gevallen, heb je bewezen dat je "kan en durft" te rijden :P

Ene ... er zijn daar tegenwoordig heel wat wegen waarvan ik denk, "aub, zend die annemers eens naar België." :}

Yep idd, 4u les zonder examen :$
Ben ik toch blij dat ik mijn motorrijbewijs nog "in den goeien ouwen tijd" behaald heb :P

Uehm ... er zitten geen kniebeschermers in die botten :+
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Lijkt ineens wel een spamtopic :+

Wat maakt het nou uit dat de borden weg kunnen. Als ze er al staan, staan ze er toch gewoon......

Misschien schat ik de Belgen nu hoger in dan zou moeten, maar het zou kunnen dat die borden in de nabije toekomst vervangen zouden moeten worden. Door deze wijziging scheelt dat dan een aanzienlijk bedrag.

Er veranderd in Vlaanderen betrekkelijk weinig. Meeste wegen waren al 70.
Maar met de nieuwe wet moet er geen bord meer staan om een 70 weg aan te duiden. Maar wél om een 90 weg aan te duiden.

Gek genoeg geldt die regel NIET in Wallonië.

De reden van die nieuwe wet is, dat doordat bijna alle buitenwegen 70 zijn, er nu 30.000 '70' borden weg kunnen.

Maar dat ze nu wel overal op de grens met Wallonië van die grote borden moeten zetten met die regels erop, zoals je die bij een landsgrens hebt, hebben ze zeker niet aan gedacht _O-

En dat alles om het voor de weggebruiker overzichtelijker en begrijpbaar te houden :]
In Nederland is het niet veel beter, bij veel steden wordt er bij het bord dat je de stad verlaat eveneens een bord met 80km geplaatst. Dubbele informatie met gevolg dat mensen niet weten hoe hard je mag indien er geen 80km bord bij geplaatst is |(

Typisch in (zuid-oost) Aziatische steden, je haalt geen hoge snelheden.

Mijn vrouw kwam met haar rijexamen ook niet hoger dan de tweede versnelling _O-
Tijdens de lessen is ze wel een keertje tot in vierde geraakt, omdat haar instructeur even de buitengebieden met haar opzocht, om de gelegenheid te creëren om wat hoger in snelheid en versnellingen te gaan _O-

Maar ondanks ze dus in principe met een manuele bak zou moeten kunnen rijden, hebben we toch maar geopteerd voor een automaat ... en daar heb ik zelf ook nog geen spijt gehad 8-)
Ik zag hier pas een rijschool voorbij komen met motorfietsen, en een scooter, automaatlessen stond erop. :o

Ik wist niet dat het bestond bij motorfietsen. :?
Edit: ook ik wil een zwaardere vertanding op de motor. Maar dan moet wel mijn snelheidsmeting aangepast worden want die moet zo juist mogelijk gaan.
Ik doe van de 51km enkel rit, 38km snelweg. Ik zou die rpm echt wel willen zien zakken van 5500 naar 4500 aan 120km.
Ik vermoed dat het motorblok het ook best wel aankan. :9

Je wist niet dat automaat motorfietsen bestonden? Of dat er een automaat rijbewijs voor motor was?
Buiten dat een motorscooter uiteraard een automaat is, zijn er ook een aantal toerbuffels met elektronische automaat de FJR is er een van. Op het rijbewijs komt dan een code te staan om de beperking aan te geven. Net zoals bij de auto code 78.
 
Lijkt ineens wel een spamtopic :+
...
Je wist niet dat automaat motorfietsen bestonden? Of dat er een automaat rijbewijs voor motor was?
Buiten dat een motorscooter uiteraard een automaat is, zijn er ook een aantal toerbuffels met elektronische automaat de FJR is er een van. Op het rijbewijs komt dan een code te staan om de beperking aan te geven. Net zoals bij de auto code 78.
Ik wist wel dat er motoren met automaat bestaan :Y
Honda VFR 1200 F, lang geleden mee test gereden, met de automaat versie :9~

Maar ik had er geen weet van of er al dan niet onder de motorrijbewijzen een versie bestaat die vermeldt dat je alleen een automaat mag besturen.

En in Eropa zijn scooters voor 99% automaat (variomatic).

Op de Filipijnen (en wellicht heel zuid oost Azië) hebben die versnellingen, maar GEEN koppeling in veel gevallen. Die is dan weer wel automatisch _O-

Vond ik raar, de eerste keer dat ik met een trycicle reed, versnellingen, maar géén koppeling :? :? :?
full
 
Status
Niet open voor verdere reacties.
Terug
Bovenaan Onderaan