Honda XL600 Transalp 37kw

Stokstaartje

Rookie
20 mrt 2014
25
0
Monster
Beste motorcollega's,

Ik lees al een paar jaartjes aandachtig mee op dit forum, maar plaats echter zelden. Nu sinds een paar weken eindelijk mijn A2 Rijbewijs gehaald. Ik zit met de volgende discussie: een vriend van mijn vader wil gratis zijn Honda Transalp 600 uit 1997 aan mij geven. Hij heeft zelf geen zin om hem te verkopen en het motorrijden spreekt hem niet meer zo aan. Dit komt mij weer ten goede. De motor heeft *altijd* binnen gestaan, en geloof het of niet slechts 3100km gereden.

Ik heb nu of de keuze om hem met de 2e typegoedkeuring op 25kW te zetten(kenteken) door der Honda-boer en hiermee door te rijden. óf ik zet hem op kenteken 25kw en haal de begrenzing er uit. Ik weet dat je dan "gezeur" krijgt als je iemand dood rijdt etc. etc. Echter vroeg ik mij af of de fiets überhaupt nog wel 35 echte kilowatters heeft..

Mijn vraag is dus, wat zouden jullie doen? 100& legaal, of legaal maar stiekem toch een beetje niet?
 
37kW is op de krukas, dus op het achterwiel onder de 35kW.
Je zou dus een verzekering kunnen vinden die 'm op vermogensuitdraai wil verzekeren, maar dan loop je wel het risico bij een staande houding, een boete te moeten betalen en dan mag je lopen (zonder motor).

Daarnaast kan je je nog afvragen wat de verzekering van de tegenpartij er van zou vinden bij een ongeluk waarbij jij geen schuld hebt, maar wel moet uitkeren. Die kunnen mogelijk ook gaan zeuren om het feit dat je geen geldig rijbewijs hebt voor dat voertuig, ondanks dat jouw verzekeraar je motor wel heeft verzekerd. Maar goed, in dat geval mag jouw verzekering dan de kosten op zich nemen en als zoiets te vaak gebeurt, zullen ze dan ook wel maatregelen nemen.

Maar officieel op 25kW loopt ie ook best prima hoor. Dan weet je wel zeker dat je niet bang hoeft te zijn als je politie ziet. Wel de begrenzing er dan in laten zitten. Zo erg was 25kW niet. Weet je wat erg is? Verplicht 11kW!
 
Nette motor die ook nog eens gratis is = meer budget voor ombouwen! :-)

Dus stop die paar tientjes erin om 25kW te hebben en te keuren.
En over een tijd ga je voor weer een paar tientjes terug naar 37kW. Als je er al behoefte aan hebt tegen de tijd dat je rijbewijs er klaar voor is.

Zelfs al zou het nu een paar honderd euro kosten, dat is nog altijd goedkoper dan een motor kopen ipv krijgen. En het is helemaal goedkoper dan de mogelijke zeik die hierboven beschreven staat met verzekeringen en de rennleitung ;-)
 
25Kw set erin, 25 Kw op kenteken, 25Kw set eruit en knallen is wat ik mijn zoontjes zou aanraden.

Ik kan niet wachten tot ze 16 zijn en het grote tunen kan gaan beginnen *O*
 
Laatst bewerkt:
Hoezo wachten tot ze 16 zijn? Gewoon al eerder laten rijden! Met een helm op zien ze toch niet wie er op de motor zit.
 
Dank voor de reactie(s)!

11kW heb ik ook expres overgeslagen. Als ik een leuke rs125 (2-takt) versie op de kop had kunnen tikken met 11kW op kenteken had ik het gedaan.

mocht het er nou echt toe komen.. Dan zou ik het altijd nog kunnen gooien op "ik dacht dat de fiets 25kW was, ik ga toch niet laten testen of hij misschien wel meer vermogen heeft dan 25kW?" Het allerbelangrijkste vind ik gewoon dat op papier netjes in orde is. Het is weer wat anders als je een 70kW fiets gaat begrenzen en dán de begrenzing er uithaalt -.-" Het gaat nu over 2 kilowatjes :O

Haha, of inschrijven bij de crossvereniging.. als je in jeugd klasse zit is het nog wel te betalen ^^
 
Mijn dochter rijdt met A2 op de Honda CX500 C van mijn vrouw. Die motor heeft 37 Kw en er zijn geen officiële 25 Kw setjes voor. Vermoeden bestond dat deze motor de 37 Kw bij lange niet zou halen. Officiële vermogenskeuring bij RDW zou iets van 400 euro kosten. Na enige uitzoekwerk het volgende gedaan:

Bij iemand in Rotterdam op de vermogensbank gezet: motor tikte net de 30 Kw aan. Met de uitdraai een verzekeringsmaatschappij gezocht die deze situatie accepteert. Dus als ze iemand aanrijdt is ze 100% verzekerd. Enige risico is een bekeuring, maar die kans is klein. Bovendien kun je het dan nog voor laten komen en dan schijn je dat wel te redden. Voor ons was het belangrijkste dat de verzekering het accepteert.
 
Terug
Bovenaan Onderaan