Piaggio Liberty 125 3V

Guzziking

The rebel within
1 okt 2010
17.009
993
Enschede
Na de Honda Lead weer goed de smaak te pakken gekregen van het scooterrijden. Ik had natuurlijk ook al wat voorkennis, aangezien ik wat jaren terug al een Honda PS 150i heb gehad.

Qua handigheid maakt een scooter gehakt van een motor, en ik had een ding nodig voor kort in de buurt met een platte treeplank. Een boodschap, naar het recreatie-bad met de zwemtas op de plank, èn wat mij betreft: ook voor temperaturen boven de 25 graden. Ik rij dan geen 'echte' motor meer want kan slecht tegen warmte en ga dan iets luchtiger gekleed op de scoot. Dus vanaf dinsdag al meer dan 500 km gereden }) De motor hier aanwezig is trouwens een Ducati Monster 620.

Maar de Lead verkocht een 2 weken terug en afgelopen dinsdagmiddag de Liberty opgehaald bij een motor/scooter-dealer hier in het oosten van het land. Ik had hem voor een boterzacht prijsje aangezien dit nog het 2015-model betreft.

full

full

full

full


De Liberty rijdt zeer goed, maar mag de eerste 1000 km maar tot 80% (gas open) belast worden, dus kan nog niets zeggen over volbelasting. Ook de remmen, voor schijf, achter trommel, hebben meer dan genoeg capaciteit. Met mijn 1.69 lengte past deze scoot mij als een maatpak.

De grote wielen maken het allemaal comfortabel maar dat gaat dan weer ten koste van de ruimte onder de buddy, want daar past nog geen helm in. Wel is er een behoorlijk groot handschoenenvak aanwezig.

De 125 cc 1-cilinder heeft 3 kleppen en levert 10.3 pk.

De benzinemeter is zeer negatief, en staat na 160 km onder 0 en het benzinelampje brandt dan ook continue. Zaak is om de laatste 3 cijfers van de tellerstand te onthouden, waarom zie je aan de verbruikscijfers.

2 keer naar de pomp geweest tot nu toe en dat gaf de volgende verbruikscijfers.

1-50.9
1-46.3

Met een 'leeg' aangevende brandstofmeter kun je dus nog met gemak een dikke 150 km rijden! De tankinhoud is trouwens 6.5 liter.

De eerste 250 km heb ik wat voorzichtiger gereden en op achterafweggetjes. 2e 250 km ging vaak over 80 km wegen. Ik denk dat altijd zuiniger dan 1 op 40 erin moet zitten, maar dat zal de toekomst uitwijzen.

Ik zal dit topic geregeld updaten en over het wel en wee van de Liberty berichten.
 
Leuk om te lezen.En gefeliciteerd met de aanschaf!

Mish
 
Laatst bewerkt:
Graag gedaan en thx. Hou jullie op de hoogte :Y

Echt onderschat, de lichte motorscoot voor erbij. Veelzijdig en je stiekem af en toe voor bromscoot voordoen ;)
 
Laatst bewerkt:
Lekker licht en handig ding. 125cc en 250cc zijn toch de echte scootermotortjes. :)

Ik heb een Xmax 250i en die rijdt ongeveer 1:32.
 
Mooi ding. Ik ben me zelf ook voor zo iets aan het oriënteren.
 
Komen steeds meer van dit soort modellen, yamaha komt ook met janus 125, piaggio heeft medley 125.
jammer dat ze er geen 200 cc in stoppen met een pk of 19.



Ik snap het precies. 200 cc (met dat vermogen) valt precies tussen wal en schip met de huidige rijbewijzen.

Voor A 1 mag je maximaal 125 cc, en wie z'n A 2 haalt probeert zo kort mogelijk bij het maximale vermogen te komen (35 kw-47 pk).

Heb het met mijn PS 150i meegemaakt, ingeruild met veel gezeur op een motor destijds en dat ding heeft dus anderhalf jaar de showroom mogen sieren en is uiteindelijk voor weinig verkocht..

Had zelf ook liever de 150 cc met 15 pk-versie van deze Liberty gehad, maar begrijp dat er amper afzet voor zou zijn.
 
De Liberty heeft de 1000 beurt gehad vandaag. Niet goedkoop bij de motorzaak. Een € 30 aan onderdelen en € 62 aan arbeidsloon :/


Wat verder nog opvalt: Zeer goede verlichting van koplamp, maar de wijzer van de snelheidsmeter had in een beter contrasterende kleur moeten zijn want in het donker slecht af te lezen.

Hoogste verbruik tot nu toe 1 op 44.5 maar zal wel wat oplopen want mag vanaf nu los })
 
Update.

Inmiddels staat de teller op 2300 km, maar de laatste tijd wordt de Liberty ontzien wegens de zoutige weersomstandigheden hier in het oosten.

Het hoogste verbruik gemeten is 1 op 38, maar meestal kom ik iets zuiniger uit dan 1 op 40.

Het kunststof afdekplaatje in het bagagerek was losgekomen en die is vastgezet met kit. Een ontsierende koffer komt er toch niet op. Ik red het prima met de aanwezige bagageruimtes.

Verder is een tijdje terug een zijstandaard gemonteerd, makkelijk voor korte stops ed.

Starten doet de Liberty prima, ook na weken stilstand slaat ie meteen aan.

Ben tevreden met deze charmante Piaggio :Y
 
Fijn dingetje he.Heb nu 4 maanden,en 4000km,ook de 125 Lyberty.Alleen model 2017 met nieuwe iget motor.Gebruik hem voor zelfde gebruik als jij.In enom de boerderij,boodschappentas op floorboard, en koffertje achterop.En ff stukkie snelweg pikken gaat ook goed,zonder de power van de "echte"motor.Invoegen moet ik wel ff timen,op de 100 komen duurd nu eenmaal wat langer.Veel plezier gewenst.
 
Fijn dingetje he.Heb nu 4 maanden,en 4000km,ook de 125 Lyberty.Alleen model 2017 met nieuwe iget motor.Gebruik hem voor zelfde gebruik als jij.In enom de boerderij,boodschappentas op floorboard, en koffertje achterop.En ff stukkie snelweg pikken gaat ook goed,zonder de power van de "echte"motor.Invoegen moet ik wel ff timen,op de 100 komen duurd nu eenmaal wat langer.Veel plezier gewenst.~[/quote].Em MTeun-03 de groetjes. *O* *O* *O*
 
En ja hoor, hij is er nog steeds 8-)

Exact 2 jaar in bezit nu.

Begin dit jaar heeft de Liberty de 5000 km onderhoudsbeurt gehad, kosten € 147.

Inmiddels staat de teller op 7500 km.

Het is echt een probleemloze scoot, starten en rijden. Rijdt ie, dan is het ook nog eens een gulzigaard met de brandstof. Gemiddeld ronde de 1 op 42/43.

Topding! :t
 
Fijn dingetje he.Heb nu 4 maanden,en 4000km,ook de 125 Lyberty.Alleen model 2017 met nieuwe iget motor.Gebruik hem voor zelfde gebruik als jij.In enom de boerderij,boodschappentas op floorboard, en koffertje achterop.En ff stukkie snelweg pikken gaat ook goed,zonder de power van de "echte"motor.Invoegen moet ik wel ff timen,op de 100 komen duurd nu eenmaal wat langer.Veel plezier gewenst.


Thx, reactie gemist! :$

Ik geloof dat wij zo'n beetje de enigste 125 Liberty rijders in NL zijn :Y
 
Nog mensen ervaringen met de 125cc versie? Na het overwegen van een PCX, Jet14 en People One S heb ik mijn oog laten vallen op de Liberty 125. Vooral voor stadsverkeer en korte stukken provinciale weg.
 
Laatst bewerkt:
Na goed georiënteerd te hebben de knoop doorgehakt, het is een Piaggio Liberty 125cc iGet Euro4 3V geworden. Wat een prachtige machine om te zien. Nu nog goed inrijden. Verbruik na de 2e keer tanken 1:37 terwijl ik rustig gereden heb, maar dat kan ook komen omdat ik bij de eerste keer tanken niet tot de rand heb gevuld. Dus een update met een optimistischer verbruik volgt nog.

20190402-174752.jpg
 
Terug
Bovenaan Onderaan