Yamaha XS650 1975

RenaatXS

Die hard MF'er
Hi! Ik ben waarschijnlijk niet de enige die af en toe "XS650" intikt op 2dehands.be/Kapaza/marktplaats ;)
Ik heb vorig jaar al een XS650 '81 gekocht, die wil ik over een jaar of 10 zwaar verbouwen tot classic café racer (270 graden krukas, big bore, vlakschuif carbs, dubbele trommelrem, Alu tank etc) Ik wilde echter wel al vroeger kunnen toeren met een 650 dus ik wou nog een om redelijk origineel te houden en gewoon betrouwbaar op de weg te houden.

Vorige week maandag zag ik plots dit, en dan nog wel op m'n woon/werk route!
2nrcrr.jpg


Meteen gemaild en afspraak gemaakt om te gaan kijken. Het leek me een eerlijke onverprutste moto, compleet, goede compressie, zuivere olie, niet veel kms (32.000), ... Ik heb meteen een bod gedaan en ik was een moto rijker :)

Dit is 'm, "dans son jus"
2z6dzwo.jpg

15o795s.jpg

518xht.jpg

34dlyx2.jpg


Gisteren ben ik er meteen aan begonnen.
2hyebv7.jpg


Er bleek wel al eens gelast + gesilicoond te zijn aan het carter, waarschijnlijk na een ketingbreuk. Iets om later nog eens properder af te werken best.
2je1py0.jpg


Pluspunt is dan weer dat de hoonsporen nog zichtbaar zijn op de cilinders! Misschien is ie tijdens dat laswerk meteen al gereviseerd.
2iad4dy.jpg


Logischerwijs ben ik dan begonnen aan de carbs.
alnq1h.jpg


Alles prima in orde, diafragma's ok, behalve dit ene vijsje:
avmnvk.jpg


De mengselschroef liet dus een afgebroken topje achter in het carburatorhuis, een courant probleem blijkbaar. Ik heb het zo opgelost: die huizen zijn symmetrisch dus tegenover het vijsgat heb je een vol stukje Alu. Met een boortje van 1,5mm heb ik een gaatje geboord om het koperen tipje er uit te duwen. Worked like a charm! Het gaatje dicht ik af met een nageltje, de stelschroef heb ik geslepen om ff te kunnen starten maar ik bestel asap twee nieuwe.
scgsj4.jpg

2ywsle1.jpg


Daarna was het tijd voor de eerste start! Ik moest wel eerst nog even opwarmen binnen, want buiten vriest het! In m'n kot jammer genoeg ook ;(

Bij het kicken was ik nu extra voorzichtig, want bij m'n andere 650 heb ik m'n voet gebroken door lomp te kickstarten -O-

https://youtu.be/mFlAYWmO7YA

Gekukkig was dit beestje precies happig om te starten +O+
Hij draaide echt super! Weinig mechanische geluiden enzo.

Ik ga nu een hoop onderdelen (remrevisie, vorkrevisie, smaller tracker stuur, koppelingskabel, ...) bestellen bij heiden tuning om er op het gemak aan te werken.

Laterz!
 
Leuk! Een XS650 wil ik inderdaad ook nog eens bezitten, maar de prijzen zijn wat belachelijk aan het worden.. Ik ga hem volgen! :t

PS. Draai volgende keer je gsm / camera even tijdens het filmen ;)
 
Ik heb geen verstand van deze motoren maar ik denk niet dat je hier een miskoop aan hebt.
Ik ben benieuwd wat je er van gaat maken.
PepijnWK heeft er 1 helemaal als nieuw gemaakt en zal je wellicht tips kunnen geven.
 
nice!

ik heb vorige jaar ook een XS650 gekocht in torhout.
Maar dan wel voor 50eu :D

zaten wel geen papieren meer bij, blok ook in onderdelen en model met de lelijk alu velgen maar toch een koopje gedaan...
 
Het is dat ik al een hoop troep heb, maar een xs650 staat ook hoog op mijn lijst, fantastische motoren.
Ding moet je weer mooi orgineel maken man, financieel gezien ook veel leuker.

Schitterende klassiekers.

Veel succes met rijdend maken en het opknap proces :)
 
Thx voor de leuke reacties! Aangezien het een redelijk "vroege" is, wil ik hem idd origineel laten. Zo moeten de gouden stickers van '75 nog op de tank en zijkappen komen. Stuurtje wordt wel ietsje lager, ik wil echt geen sjopper :(

Deze zomer moet ie perfect in orde staan, kwil graag eens roadtrippen met vrienden, naar Cornwall ofzo.
 
Hoi,
op het filmpje lijkt het of je met de voorvoet aan het kicken bent. Beter de voet verder naar voren tot de kick tegen je hak aan zit.
Als hij dan terugslaat zit hij recht onder je onderbeen. Kun je meer hebben dan aan de voorvoet. :Y

Just my 2 cents.... ;)
 
Leuk ! Ga ik volgen.
Ik heb er ook nog steeds een onder een zeiltje staan om eens op te knappen.
Wanneer je terug naar origineel wilt zijn er een aantal onderdelen moeilijk
Te krijgen ( uitlaten b.v.) maar ik zou ook daar voor gaan. Er zijn al genoeg verklote xs'en naar mijn mening.
Succes, maar zo te lezen gaat dat helemaal goed komen.
 
Thx voor de leuke reacties! Aangezien het een redelijk "vroege" is, wil ik hem idd origineel laten. Zo moeten de gouden stickers van '75 nog op de tank en zijkappen komen. Stuurtje wordt wel ietsje lager, ik wil echt geen sjopper :(

Deze zomer moet ie perfect in orde staan, kwil graag eens roadtrippen met vrienden, naar Cornwall ofzo.

Het ligt eraan hoe snel en precies je wilt werken, maar met een goede restauratie moet je aardig je best doen als je van de zomer weer wilt rijden.

Als ik het zo hoor moet je de motor gewoon weer leuk rijdend maken, intussen onderdelen verzamelen, en na het rij seizoen de motor uit elkaar trekken en helemaal opknappen.

Maargoed, ik weet niet hoeveel ervaring je hebt of wat je werk tempo is met het opknappen.
Maar vaak verkijk je je erop. Niet eens kwa budget, maar kwa werk (als je het goed wilt doen tenminste)
 
Propere bike Hoefijzer! Zo wil ik em ook, maar dan met iets lager stuur mssn. Maar sowieso met een blok dat blinkt in z'n vel.

Ik was idd niet zo goed aan het kicken. Ik was een beetje bang omdat ik daar de vorige keer m'n voet aan heb gebroken. Ik kickte met de tip van m'n voet omdat ik dacht dat bij terugslag, de kickstart dan makkelijk van m'n voet weg kon schieten. Ondertussen heb ik het nu door hoe ik moet kicken, en kan ik gewoon normaal trappen.

Qua origineel blijven, ik ben geen zon purist. Ik bedoelde eerder dat ik er geen slijptol in ga zetten, gewoon de bestaande remmen behoud etc. Ik ga met de van voor naar achter methode werken (nieuwe voorhand - Avon speedmaster vind ik best mooi) + remklauwen reviseren + conische balhoofdlagers + stuur veranderen + koppelingskabel vervangen + .... ik post het hier wel ;)

Dit is m'n 400 die nu af is. Tot op de drijfstangbout uit elkaar geweest. Ik moet nog eens de making of invullen in het oude topic van m'n XS400.

k1xhfo.jpg

oian3s.jpg

2jcu068.jpg

idzk2d.jpg
 
Ik heb er ook zo éen gehad met gouden bies, een van de mooiste uitvoeringen van de xs.[afbeelding]

Dat is inderdaad een mooie fiets, maar geen B maar een C model,
Je kan dat o.a. Zien aan de cockpit, tankdop en het ontbreken van bevestigingspunten op de vorkpoten voor de steunen van het voorspatbord.
Bij Renaat ontbreekt het originele spatbord in ieder geval en ook de uitlaten.
Wel een mooie basis om iets leuks van te maken.
 
Terug
Bovenaan Onderaan