olielek silverwing 400 van 2008

BenVT

Rookie
11 jan 2017
22
0
Beste forumlezers,

Ik heb een vraag:
Ik kan een Honda Silverwing 400 van 2008 met 47000km kopen voor 750€
Motor start en draait mooi en staat nog vrij in orde behalve dat hij achteraan aan het achterwiel olie lekt aan de transmissie op het achterwiel.

Zou dit op te lossen zijn (ik zou het zelf willen doen), of zou dit een grote kost zijn,
en koop ik hem beter niet...

Groeten BenVT
 
welkom op motor-forum :]

Hallo Ben

Aan de hand van de informatie die je geeft is het natuurlijk lastig om te zeggen wat er defect zou kunnen zijn aan de motorscooter.
Mocht er lagers en assen vervangen dienen te worden dan ben je gauw een 5/600 euro kwijt aan onderdelen.
hij kan ook olie lekker omdat er een sensor olie lekt wat op te lossen kan zijn met het vervangen van een rubberen o ring van 5 euro.

een motorfiets van bouwjaar 2008 voor 750 euro lijkt me geen slechte koop, maar je zal zeker wat geld kwijt zijn eer de motorfiets/scooter weer in orde is.
 
Ik vind het wel een slechte prijs en zal uitleggen waarom. Toevallig heb ik zo'n scooter (bouwjaar en km stand komen nagenoeg overeen). Bij 48.000 moeten riem en bijbehoren worden vervangen. Als dat is gedaan is hij ongeveer € 3000 waard, als dat niet is gedaan 2500 (+/- 500, afhankelijk van staat en accessoires). Met andere woorden, dit stinkt. Daarom zou ik er met een grote boog omheen lopen.
 
Laatst bewerkt:
Welkom

Honda FJS400D SILVER WING 2008

Er zit maar 1 keerring in de transmissie en die zit uitgerekend op de plek waar jij zegt dat hij olie lekt.

De keerring zit op de uitgaande as naar achterwiel.

Het gaat om het volgende OEM nummer:

91205-MM5-003 OIL SEAL, 40X55X7 (ARAI)

Je kunt hem hieronder in NL webshop bestellen:

91205MM5003: Oil Seal,40x55x7 Honda - buy the 91205-MM5-003 at CMSNL

De transmissie moet vanuit de CVT ruimte worden open gemaakt, dus eerst alle CVT delen demonteren vervolgens de uitgaande as naar achterwiel er uit halen, dan de keerring plaatsen.
Vervolgens de transmissie kast met vloeibare pakking weer in elkaar schroeven.

Maar eerst de uitlaat demper, achterrem, swingarm en achterwiel eruit en dan zie je vanzelf wel of hij lekt vanuit de uitgaande as naar achterwiel.
Wat mij trouwens opvalt is dat er maar 1 oliekeering in deze Honda zit, meestal worden er meerdere gebruikt.


Jan screenshot nr. 16 is de keerring: 91205-MM5-003 OIL SEAL, 40X55X7
image.php


Probeer ook nog wat af te dingen op de prijs als je dat nog niet had gedaan, 500 euro vindt ik wel zat.

Hou er voor de rest rekening mee dat we vanuit de luie stoel achter de computer nooit helemaal zeker weten of we het juist hebben.
Er kunnen heel misschien wel meer onderdelen in de transmissie versleten zijn.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Welkom

Honda FJS400D SILVER WING 2008

Er zit maar 1 keerring in de transmissie en die zit uitgerekend op de plek waar jij zegt dat hij olie lekt.

De keerring zit op de uitgaande as naar achterwiel.

Het gaat om het volgende OEM nummer:

91205-MM5-003 OIL SEAL, 40X55X7 (ARAI)

Je kunt hem hieronder in NL webshop bestellen:

91205MM5003: Oil Seal,40x55x7 Honda - buy the 91205-MM5-003 at CMSNL

De transmissie moet vanuit de CVT ruimte worden open gemaakt, dus eerst alle CVT delen demonteren vervolgens de uitgaande as naar achterwiel er uit halen, dan de keerring plaatsen.
Vervolgens de transmissie kast met vloeibare pakking weer in elkaar schroeven.

Maar eerst de uitlaat demper, achterrem, swingarm en achterwiel eruit en dan zie je vanzelf wel of hij lekt vanuit de uitgaande as naar achterwiel.
Wat mij trouwens opvalt is dat er maar 1 oliekeering in deze Honda zit, meestal worden er meerdere gebruikt.


Jan screenshot nr. 16 is de keerring: 91205-MM5-003 OIL SEAL, 40X55X7
[afbeelding]

Probeer ook nog wat af te dingen op de prijs als je dat nog niet had gedaan, 500 euro vindt ik wel zat.

Hou er voor de rest rekening mee dat we vanuit de luie stoel achter de computer nooit helemaal zeker weten of we het juist hebben.
Er kunnen heel misschien wel meer onderdelen in de transmissie versleten zijn.

Mvg. Jan

goed en duidelijk antwoord met goede onderbouwing

+
 
dank u, voor de reacties!
Ik ga er mij aan wagen, heb wat youtube filmpjes bekeken hoe ze de keerring vervangen en dit moet lukken8
 
Goed idee Ben,
en om je een beetje enthousiast te maken het volgende:


Honda FJS400D SILVER WING 2008

image.php


image.php


image.php


image.php


image.php


image.php


image.php


Youtube complete uitleg t.b.v. keerring vervangen:

SWCI - Manutenzione riduzione finale Silver Wing [parte 1/4]

SWCI - Manutenzione riduzione finale Silver Wing [parte 2/4]

SWCI - Manutenzione riduzione finale Silver Wing [parte 3/4]

SWCI - Manutenzione riduzione finale Silver Wing [parte 4/4]

SWCI - La riduzione finale del Silver Wing


Benodigdheden:
>>>Varioblokkeer-tool (€ 20) en anders luchtttool
• Spuitbus remmen-reiniger (Action € 1,50)
• Tube vloeibare pakking, b.v. Loctite 510 (€ 17,50)
• Honda keerring (€ 8)
• Beetje kogellager vet
• Evt. keramisch vet om je swingarm bouten etc. mee in te pappen/conserveren

Gereedschap t.b.v. uitlaat, remklauw, parkeerrem, swingarm, wiel demontage:
• 5mm. inbus sleutel
• Dop 10, 12, 14, 27mm.
• Evt. momentsleutel

Achterwiel aanhaalkoppels:
• Achter as moer - 138 N-m.
• Achter schokbreker bout - 39 N-m.
• Remklauw bouten - 29,8 N-m.
• Parkeer remklauw bouten - 29,8 N-m
• Swingarm bouten - 48 N-m.

CVT aanhaalkoppel:
• CVT deksel boutjes - 10 N-m
• Primaire aandrijf as, Variateur bout - 103 N-m.
• Secundaire aandrijf as moer - 54 N-m.

Transmissiekast aanhaalkoppel:
• Transmissie kast boutjes (7x) - 26 N-m.

Transmissie olie inhoud:
• Bij compleet leeg na (de)montage transmissiekast: 0,35 liter



Diverse periodiek-onderhoud onderdelen en hun prijs:

Keerring 91205-MM5-003 OIL SEAL, 40X55X7 (€ 8)
91205MM5003: Oil Seal,40x55x7 Honda - buy the 91205-MM5-003 at CMSNL

V-snaar, 23100-MEF-003 (€ 111.50)
23100MEF003: Belt,drive Honda - buy the 23100-MEF-003 at CMSNL

Rollen Set, 22123-MEF-D00 (€ 52.00)
22123MEFD00: Roller Set,weight Honda - buy the 22123-MEF-D00 at CMSNL

Glijnokken, 22011-MCT-305 (€ 10.50)
22011MCT305: Piece,slide Set Honda - buy the 22011-MCT-305 at CMSNL

Rollen Set & Glijnokken "Best Buy" alternatief: Dr. P, (set prijs € 49,00)
klikkerdeklik >>> Dr. Pulley, zelf kiezen 22 of 23gr.

23 gram geeft hoogste top en zuinigst in verbruik
22 gram geeft hoogste acceleratie

image.php


Gradenplaat, 22131-MCT-010 (€ 38.50) (niet versleten? dan niet vervangen)
22131MCT010: Plate,ramp Honda - buy the 22131-MCT-010 at CMSNL

Variateur, 22130-MEF-000 (€ 80.00) (Nr.5) (niet versleten? dan niet vervangen)
22130MEF000: Face Comp B,movab Honda - buy the 22130-MEF-000 at CMSNL

Halfpoulie, 22102-MEF-000 (€ 46.50) (Nr.2) (niet versleten? dan niet vervangen)
22102MEF000: Face,drive Honda - buy the 22102-MEF-000 at CMSNL

Glijbus, 22104-MCT-000 (€ 29.50) (niet versleten? dan niet vervangen)
22104MCT000: Boss B,drive Face Honda - buy the 22104-MCT-000 at CMSNL

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Zag dat ik vergeten was om de CVT demontage filmpjes er bij te zetten.
Van de zelfde Italiaan die ondanks dat we het niet verstaan prima te volgen is.
Enige kanttekening is dat ik zie dat hij de vario glijbanen lichtelijk oppoets met een mini staalborstel, laat dat maar achterwegen en doe het gewoon met remmen-reiniger en een zachte doek.


SWCI - Manutenzione del mio SW400 con 160000 Km (Parte 1)

SWCI - Manutenzione del mio SW400 con 160000 Km (Parte 2)

Als je nog meer wil weten of iets anders niet duidelijk is vraag dan gerust verder.

mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
@ BenVT: goed, je bent dus handig en hebt de tijd (ik 2x niet). Dat scheelt en de prijs is hij alleen in onderdelen al dubbel waard, dus waarom niet kopen? De handige Italiaan heeft kennelijk 160.000 km met zijn SW400 gereden, dus dat biedt perspectief. Succes met de reparatie en veel prettige kms gewenst!
 
wow,

Dank u wel Jan met deze uitleg komt dit dik in orde en inderdaad de italiaan is niet te verstaan maar wel duidelijk uitgelegd!
Als het wat minder koud is begin ik eraan, zal jullie op de hoogte houden.

Gr. Ben
 
wow,

Dank u wel Jan met deze uitleg komt dit dik in orde...

Geen dank, graag gedaan :)

En ja alles is nu wel erg koud en stug Brrrrrrrr...

Ik heb een goeie week terug nog even een foto sessie bewerkt met hoe je het beste je achterwiel er uit kan halen, en nu je er toch nog niet aan bent begonnen kan ik die er ook nog wel even bij zetten ;)

Gereedschap t.b.v. uitlaat, remklauw, parkeerrem, swingarm, wiel demontage:
• 5mm. inbus sleutel
• Dop 10, 12, 14, 27mm.
• Evt. momentsleutel

Achterwiel aanhaalkoppels:
• Achter as moer - 138 N-m.
• Achter schokbreker bout - 39 N-m.
• Remklauw bouten - 29,8 N-m.
• Parkeer remklauw bouten - 29,8 N-m
• Swingarm bouten - 48 N-m.

Volgorde t.b.v. achterwiel verwijderen:

image.php


image.php


image.php


image.php


image.php


image.php


image.php


image.php


image.php


image.php


image.php


image.php


image.php


image.php


image.php


Succes ermee, en ik verneem later idd. graag of het allemaal een beetje gelukt is.

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Hier zijn we weer,

Ik kon niet wachten en toch al begonnen met demonteren daar waar de riem inloopt.
En nu heb ik gezien dat de olie niet van achteraankomt maar van vooraan aan de crankcase daar waar de voorste as uit het motorblok komt, ik heb gezien dat er daar een sealring gedrongen zit (groene pijl op foto).
Heel het compartiment waar de riem inloopt zat onder de olie en kwam er lang de achterzijde bij het achterwiel weer uit...

Ik heb de gewichtjes en de riemhouder er al afgehaald (zie de foto's) en alles wat opgekuist.
Zou ik die vijzen aan de blauwe pijl op de foto mogen losvijzen om zo de sealring te kunnen vervangen?

Gr. Ben

full


full
 
das niet zo mooi Ben ha ha zijn we toch even op het verkeerde been gezet, maar zo zie je maar weer dit is allemaal mogelijk via internet ;)

Haal de 'inbus boutjes' (vijsjes)(6X) er maar af, hopelijk kun je de seal er dan via buitenkant makkelijk uittrekken.
Er zit trouwens om de buitenste rand en om de binnenste rand van de oilseal ook nog een tweetal circlip's, die dus niet vergeten er eerst ook af te halen.

Horinzontale speling mag wel wat, maar voor de rest geen zijwaartse speling op de krukas?


p.s.
Zal zo eens even gaan kijken voor een paar onderdeeltjes, en of het een beetje te doen is.
 
Laatst bewerkt:
Ok thanks ga morgen proberen los te krijgen en kijken of er geen speling op de krukas zit.

En inderdaad een beetje op het verkeerde been gezet, weet nu ook niet of de verkoper er van afwist dat daar de lek zat...
Maar beetje sleutelen kan geen kwaad hé aleja als ik hem maar in orde krijg maar met jullie hulp zal dit wel lukken heb ik de indruk!
Nogmaals bedankt!!!
 
Komt allemaal goed Ben,
je hoeft ondanks of hij het wel/niet wist de verkoper hier niet op af te rekenen, zo'n brommert is een Leopard tank, er kan wel eens een dingetje aan mankeren, maar dat mag de pret niet drukken ;)

Opmerking:
De verwijzende url's naar de NL. webshop van www.cmsnl.com waren deze keer bijzonder lang ik heb dus de url's in de tekst geïmplanteerd anders hadden ze nooit op deze pagina gepast, en hadden de url's mogelijk ook foutief kunnen zijn.
Jij hoeft dus 'per artikel' enkel maar op >>> "Click on me" te drukken om je artikel te bestellen.


Swingarm tekening:
image.php


Beide Circlip's hierboven op tekening misschien voor de zekerheid nieuw bestellen?

• CIRCLIP, INTERNAL, 140 (nr.24)
OEM part nr. 90601-MCT-000 (€ 6)
>>> "Click on me"

• CIRCLIP, EXTERNAL, 110 (nr.25)
OEM part nr. 90602-MCT-000 (€ 4.50)
>>> "Click on me"

Als het kogellager (nr.26) ook niet meer deugt dan ook bestellen,
maar beter eerst even controleren, want die is erg duur, en waarschijnlijk niet nodig?

• BEARING, RADIAL BALL, 6822UU (nr.26)
OEM part nr. 91001-MCT-013 (€ 89.00)
>>> "Click on me"


Crankcase tekening:
image.php


Waarschijnlijk hoef je (nr.5) & (nr.16) niet te kopen,
maar vermeld ze toch wel even.


• Oil Seal (nr.14)
Afmeting 39,8X64x7
OEM part nr. 91201-MCT-003 (€ 12.50)
>>> "Click on me"

• Collar, O-Ring (nr.5)
OEM part nr. 15155-300-000 (€ 3.00)
>>> "Click on me"


• O-Ring (nr.16) (Opmerking: Niet beschikbaar)
Afmeting 22,5x2,7
OEM part nr. 91302-PC9-003 (€ 4.50)
>>> "Click on me"





Het wphb is ondanks 490 pagina's uitgerekend summier als het gaat om dit gedeelte.
Maar de ervaring leert dat juist als een wphb ergens summier over is het eigenlijk in een gevalletje als deze het een vanzelfsprekend klusje is wat vrij simpel is uit te voeren.
Smeer/masseer wat olie op de olie-seal, druk hem er voorzichtig in, en probeer de 6 vijsjes kruislings aan te draaien.

Ik ben zelfs van mening dat het veel simpeler is als de olie seal in de transmissie vervangen.
Aanhaal koppels van de inbus boutjes (vijsjes) (6X) wordt ook niet vermeld, maar dat mag de pret niet drukken.

Met betrekking tot de olie-seal verwijderen is dit het enige plaatje/verwijzing.
image.php


Complete onderdelen pagina's met OEM nummers en aantallen
image.php


image.php


image.php


• FILTER, OIL (TOYO ROKI)
OEM part nr. 15410-MCJ-000 (€ 11.50)
>>> "Click on me"

• None OEM olie filter:
Hiflo Oliefilter HF204

• Olie aftap plug aanhaalkoppel: 15 N-m.
• Olie carter inhoud: 2,2L
• Olie type: JASO T 903 MA/SAE 10W-30. evt. 10W-40

Succes gewenst & cheers Jan
 
Laatst bewerkt:
Hier zijn we weer ik heb deze avond voorzichtig de 6 vijsjes losgemaakt en de 2 Circlip's losgemaakt maar nu krijg daar geen beweging in hoe zou ik dit er best afkrijgen?

Gr. Ben
 
Graag een foto, dan kan ik een inschatting maken.

Of het volgende:

Als het echt alleen nog de keerring is die er nu nog uit moet en vast zit dan zou je daar voorzichtig een tweetal parkers in kunnen proberen vast te draaien om vervolgens met 2 knijptangen op de parkers de keerring eruit te kunnen trekken.
De keerring en/of omgeving eerst een beetje voorverwarmen met een schildersföhn is misschien ook een optie om e.a. te bespoedigen?

Volgens de text in het screenshot van het wphb zou hij er gewoon af moeten kunnen worden gehaald.
Begin ook steeds meer te vermoeden dat de 1 of zelfs 2 circlip's er niet af hoeven voor demontage van de keerring.

Öldichtung vom linken kurbelgehäuse abnehmen

Maar vooralsnog heb ik niet helemaal een goed beeld van waar je nu precies tegen aanloopt.
Je hebt het over "daar geen beweging in" ik weet niet goed wat je bedoelt met 'daar geen beweging in'

Wat is 'daar' :?

Mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Hallo,

Ik heb deze morgen nog een foto getrokken van wat ik bedoel
Hier zijn de 6 vijzen los en de 2 circlips eraf.

De metalen bus heb ik er uit gekregen (groene pijl) die zat tegen de rubberen keerring (rode pijl)
Na die metalen bus er uit te trekken zag ik wel een metalen ronde veer (gele pijl) die niet goed zat ik denk dat die uit de keerring afkomstig is?

Nu heb ik al aan de keerring getrokken met een tang om die eruit te krijgen (aan keerring) maar lukt me niet alsook
de ronde metalen plaat die vast zit met de 6 vijzen krijg ik niet los (blauwe pijl)

Nu ga ik je tip volgen en eerst alles beetje op warmen want ik doe dit in mijn schuurtje en daar is geen verwarming mss. Dat alles een beetje stroef zit met die vrieskou?

Maar u denkt dat je die keerring er normaal moet uitgaan.
Ik hoop dat je op de foto's ziet wat ik bedoel.

Gr. Ben
full


full
 
We zijn zo goed als op een punt aanbeland waar de theorie ophoudt, en het voornamelijk alleen nog maar op praktijk aankomt.

Dat ringetje bij gele pijl is inderdaad onderdeel van een stukkende keerring.

Wat je nog even moet proberen
is de schijf van de 6 vijsjes links om of (engelse draad) rechts om te draaien, mogelijk zit er schroefdraad op, want hij moet toch echt op de een of andere manier er af kunnen?

Ik heb zo'n vario blokkeertool die zou denk ik perfect zijn om op 2 van de 6 gaatjes te zetten om te kijken of het los gedraaid kan worden.

Ben nu niet thuis, zit nu op mijn mobieltje maar ga vanavond nog eens goed naar de foto's kijken.
 
Laatst bewerkt:
Lekker klusje Ben

Ik heb wel wat aan een silverwing gesleuteld maar zo diep nog niet geweest

Als je keering er gedrongen uitkomt gaat dat niet vanzelf denk ik en vermoed dat het probleem elders zit en kan zomaar het gevolg zijn van een stukgaand lager

Kijk eens of je het lager wat de rode pijl aanwijst nog een beetje soepel draait!

Dat ding van de blauwe pijl met 6 vijsjes krijg je er niet zonder goed verwarmen eruit en ik zou er ook niet aan beginnen als deze gemonteerd zit aan je scoot omdat dit het scharnierpunt is van je swingarm, dat lukt je nooit om dat geheel recht eruit of erin te krijgen

Mocht het lager van de rode pijl stuk zijn dan zal je de hele swingarm moeten demonteren, voor zover ik dat uit het handboek haal



Gr Ronald
 
Wat Ronald zegt zit wat in, THX ;)

Zet dan ook een auto krik onder het motorblok en zet die goed op hoogte, dat betekent: goed tegen de onderkant motorblok aan en dan een tikkie strakker, waarschijnlijk is dan de spanning weg van de schaal met 6 vijs gaatjes en kan je hem afnemen middels schroefdraad. Of mogelijk zelfs zonder schroefdraad?

Opmerking:
Het afstellen van de auto krik luistert heel nauwkeurig en het zou zelfs zo kunnen zijn dat de krik niet onder het motorblok maar onder de swingarm cq. cvt kast op hoogte moet worden afgesteld.
(Middenbok is immers aangesloten op motorblok en niet op swingarm)
Warm maken is dan ook meer als waarschijnlijk overbodig, hij zit waarschijnlijk puur en alleen klem op de spannigsverschillen tussen motorblok, wat via middenbok op de grond rust en swingarm cq. cvt kast die niet op de grond rust omdat het achterwiel "op middenbok" de grond niet raakt.
Dus CVT kast stutten/minutieus op hoogte brengen zou kunnen helpen om de spanning weg te nemen, zodat je de schaal er uit kunt draaien/nemen.
 
Laatst bewerkt:
Ik denk dat ik weet hoe het moet.
Gelukkig een beetje aangewakkerd door Ronald, maar dat is juist ook de bedoeling van een openbare discussie, 'alleen is maar alleen' niet waar ;)

Je gebruikt eerst mijn uitleg van hierboven om het wiel te demonteren.
Overigens kan de complete operatie terwijl de scooter op de middenbok staat.

Vervolgens heb je alleen de linker swingarm/cvt kast nog over die je dan nog moet scheiden van het motorblok gedeelte.

De 6 vijsjes die de swingarm via dat grote lager laten heen en weer swingen haal je er uit, (schroefdraad zit er denk ik niet op) vervolgens haal je de linker achter schokbreker ook los.
Pas nu wel op dat je bovenkant scooter niet naar beneden op de grond dondert, je hebt immers beide schokbrekers verwijdert... beter dus eerst met een touw aan het plafond de bovenkant scooter vast maken voor dat je de laatste schokbreker losmaakt!
Als er nog een luchtfilter steunt of spatboar beugel op de swingarm/cvt kast zit haal je die ook eerst los.
Vervolgens kun je de hele swingarm/cvt kast er af nemen, en heb je zicht op de krukas met keerring.

Dan blijft alleen het motorblok over waar je de keerring rond de krukkas uit kan gaan halen.
Daarna de hele boel weer in elkaar zetten.

Qua materiaal heb je waarschijnlijk weinig kosten, alleen de keerring, maar qua arbeid is het even doorzetten, maar dan heb je ook wat.

That's it.

image.php


Het plaatje hierboven sluit helemaal perfect aan bij de handeling die je vervolgens op het screenshot en text van qoute hieronder dient uit te voeren.

Öldichtung vom linken kurbelgehäuse abnehmen

De foto hierboven is het aanzicht wat je hier ziet op tekening
image.php


Opmerking:
Ik vroeg me al een paar dagen af waarom de linker kant ook swingarm heet.
Honda heeft gewoon de linker swingarm/cvt-kast ook scharnierend aan het motorblok vast gemaakt, dat ben ik niet gewend.
Eigenlijk is het zo dat juist dit soort typische Honda constructies een Honda interessant kunnen maken.

mvg Jan
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan