11, 25, 35 kw, alle vragen en bronnen

niet makkelijker? ik vond het persoonlijk niet erg om op een cbf125 (129kilo) AVB te doen i.p.v. met een cbf600 van 220kilo.
En hoe vond je AVD op een A1 fiets?

Of hoe vond je het om überhaupt om alleen maar op een A1 fiets rond te mogen rijden? ;)
 
En hoe vond je AVD op een A1 fiets?

Of hoe vond je het om überhaupt om alleen maar op een A1 fiets rond te mogen rijden? ;)

AVD geen moeite mee mits je alles goed in kan schatten,
voor de rest is een A1 fiets gewoon KAK... gelukkig ben ik verder nu.
 
Deze categorieën bestaan alleen om jongeren mee te pesten, als je boven de 24 bent altijd voor A gaan.
Dat mag je natuurlijk vinden. Pesten begint soms als een 'grap'. Maar het wordt al gauw erger. Als pesten zo ver gaat dat je beledigd of bedreigd wordt, kun je daar aangifte van doen. Ook smaad en laster is strafbaar. Ga daarvoor naar het politiebureau bij jou in de buurt. Ik vind het geen pesten. De regeling is destijds in het leven geroepen omdat ongevalsstatistieken laten zien dat er relatief veel ongevallen met dodelijke afloop bij 20-24 jarigen zijn. Je zou het er zelfs over kunnen hebben of 75+ jarigen hun A moeten omruilen naar een A2 rijbewijs...
 
Dat mag je natuurlijk vinden. Pesten begint soms als een 'grap'. Maar het wordt al gauw erger. Als pesten zo ver gaat dat je beledigd of bedreigd wordt, kun je daar aangifte van doen. Ook smaad en laster is strafbaar. Ga daarvoor naar het politiebureau bij jou in de buurt. Ik vind het geen pesten. De regeling is destijds in het leven geroepen omdat ongevalsstatistieken laten zien dat er relatief veel ongevallen met dodelijke afloop bij 20-24 jarigen zijn. Je zou het er zelfs over kunnen hebben of 75+ jarigen hun A moeten omruilen naar een A2 rijbewijs...
Hoe Duitsland het heeft vind ik prima (en veel andere Europese landen), vanaf je 16de op een opgevoerde bromfiets (A1) en vanaf je 18de op een A2 motor wat voldoende is om leuk motor mee te rijden.

Het huidige beleid is er alleen maar om motorrijden voor jongeren te ontmoedigen, wat werkt want er zijn genoeg die nu pas met 24 gelijk op een zware motorfiets stappen..
 
Hoe Duitsland het heeft vind ik prima (en veel andere Europese landen), vanaf je 16de op een opgevoerde bromfiets (A1) en vanaf je 18de op een A2 motor wat voldoende is om leuk motor mee te rijden.

Het huidige beleid is er alleen maar om motorrijden voor jongeren te ontmoedigen, wat werkt want er zijn genoeg die nu pas met 24 gelijk op een zware motorfiets stappen..
Is wat voor te zeggen. Waar we het hopelijk over eens zijn is het nut van een getrapt rijbewijssysteem.
 
De regeling is destijds in het leven geroepen omdat ongevalsstatistieken laten zien dat er relatief veel ongevallen met dodelijke afloop bij 20-24 jarigen zijn.

Ah, vandaar dat juist die doelgroep er 10kW bij krijgt vergeleken met de groep voor 2013. Toen had je nog 25kW (ok, niet tot je 24e). A1 is gewoon om te ontmoedigen en totaal ongeschikt in Nederland. Wat ik al vaker roep; A1 moet 250cc worden (max 30pk oid, anders gaan ze 2-takt 250cc V-twins kopen), A2 gewoon netjes 35kW zoals het is en dan vol vermogen. Niet tussentijds opnieuw examen doen. Met A2 is niets mis, zelfs als je al veel langer je rijbewijs hebt is daar niets mis mee, maar A1 is in Nederland te zwak, omdat iedereen altijd maar haast heeft en weinig mensen zich aan de snelheid kunnen houden. Kom jij aan op je brommertje die met moeite 100km/u kan halen...
 
Ah, vandaar dat juist die doelgroep er 10kW bij krijgt vergeleken met de groep voor 2013. Toen had je nog 25kW (ok, niet tot je 24e). A1 is gewoon om te ontmoedigen en totaal ongeschikt in Nederland. Wat ik al vaker roep; A1 moet 250cc worden (max 30pk oid, anders gaan ze 2-takt 250cc V-twins kopen), A2 gewoon netjes 35kW zoals het is en dan vol vermogen. Niet tussentijds opnieuw examen doen. Met A2 is niets mis, zelfs als je al veel langer je rijbewijs hebt is daar niets mis mee, maar A1 is in Nederland te zwak, omdat iedereen altijd maar haast heeft en weinig mensen zich aan de snelheid kunnen houden. Kom jij aan op je brommertje die met moeite 100km/u kan halen...
A1 is op zich niet te zwak, zolang je je maar op de juiste wegen begeeft. Toen met mijn ±10pk bromfiets kon ik opzich prima het verkeer bijhouden, maar ik begaf me toen ook niet op snelwegen. Daarom dus graag zoals Duitsland het heeft, A1 vanaf 16 jaar en niet op de snelweg.. :)

Tussentijds examen tussen A1 en A2 snap ik op zich nog wel, maar tussen A2 en A een examen is inderdaad onzin. Alsof er zo'n groot verschil zit tussen 35kW en een vol vermogen lesfiets. Heb zelf met lessen het grootste gedeelte op een vol vermogen motorfiets gedaan. Pas 1 dag voor het examen moest ik ff op de 25kW motor (was gelukkig het circus nog net voor), moest met accelereren iets meer gas geven maar merkte verder weinig verschil. :9
 
Met duurdere A1-motoren is het wel te doen en kan je zelfs de snelweg op, maar heb je iets met minder pit, dan ben je al gauw een rijdende A1-chicane. Vaak genoeg meegemaakt dat ik werd ingehaald, het motortje wilde gewoon niet harder. In Nederland rijden al die zakenlui vrij agressief en denken ze de koning op de weg te zijn, juist om dat soort mensen is het fijn wel ietsje meer vermogen te hebben. Ik mag alles rijden, maar ik vind 125cc ook nog wel eens geinig om op te rijden. Ben zelfs een keer in de spits met een 110cc scootertje de snelweg op gegaan. Het is dat ik ervaring heb, maar anders is dat gekkenwerk. :+
 
Met duurdere A1-motoren is het wel te doen en kan je zelfs de snelweg op, maar heb je iets met minder pit, dan ben je al gauw een rijdende A1-chicane. Vaak genoeg meegemaakt dat ik werd ingehaald, het motortje wilde gewoon niet harder. In Nederland rijden al die zakenlui vrij agressief en denken ze de koning op de weg te zijn, juist om dat soort mensen is het fijn wel ietsje meer vermogen te hebben. Ik mag alles rijden, maar ik vind 125cc ook nog wel eens geinig om op te rijden. Ben zelfs een keer in de spits met een 110cc scootertje de snelweg op gegaan. Het is dat ik ervaring heb, maar anders is dat gekkenwerk. :+

Ook ik rij met een 125cc (mini)bike, maar door hufterig gedrag op snelwegen kom ik daar niet meer op, secundaire wegen rijdt ook veel plezieriger.
Maar ook daar de nodige galbakken! ik overweeg om zo,n veiligheidshesje te gaan dragen
met de tekst: let op, dit is een motorfiets. :t
gr.Jan.
 
Ook ik rij met een 125cc (mini)bike, maar door hufterig gedrag op snelwegen kom ik daar niet meer op, secundaire wegen rijdt ook veel plezieriger.
Maar ook daar de nodige galbakken! ik overweeg om zo,n veiligheidshesje te gaan dragen
met de tekst: let op, dit is een motorfiets. :t
gr.Jan.
Ik herken dat met mijn Honda Innova, ziet eruit als een bromscooter. Ondanks dat ik me braaf aan de snelheid houd menen sommige automobilisten te moeten gaan "bumperkleven".
Of op zone 60 wegen (met van die oranje fietsstroken) waar ik als motorrijder op het midden van mijn helft rijd waarbij sommige tegenliggende auto's van mening zijn dat een gedeelte van mijn weghelft van hun is terwijl er plek zat is. Verder heb ik wel lol met dit apparaat, vooral bij de benzinepomp.
full
 
1op40? Ik overweeg een 125cc voor woonwerk verkeer. Maar misschien zou een 250/300cc beter zijn. Het is 30km snelweg (100km/h) heen en daarna weer terug. Mijn CB500 verbruikt bijna net zoveel als mijn Twingo.
 
1op40? Ik overweeg een 125cc voor woonwerk verkeer. Maar misschien zou een 250/300cc beter zijn. Het is 30km snelweg (100km/h) heen en daarna weer terug. Mijn CB500 verbruikt bijna net zoveel als mijn Twingo.
Nee, ruim 1 :60 in mijn geval. Een 250cc geeft nét dat beetje meer fut.
 
Laatst bewerkt:
Ja, ik had vroeger een 250je maar die reed 1op27. Dus 1op60 vind ik wel knap. Ik weet niet of ik dat zou kunnen halen met 100kg met kleding en 90-110km/h over de snelweg.
 
Even OMA op de schop om de halve regelgeving om te spitten. :]

Leeftijd examen zware motorfiets naar 21 jaar: aanvullende info

De leeftijd om examen te doen voor de zware motorcategorie (A) is verlaagd van 24 naar 21 jaar. Als je het A-rijbewijs haalt voor je 24e, krijg je code 80 op je rijbewijs. Met die code mag je rijden op een driewielig motorrijtuig, een lichte motor (A1) en een middelzware motor (A2). De code 80 vervalt twee jaar na het behalen van je A-rijbewijs of als je voor die tijd 24 wordt. Als je voor het behalen van je A-rijbewijs het A2-rijbewijs al hebt, vervalt code 80 op het moment dat je het A2-rijbewijs twee jaar bezit. Als de code vervalt, mag je ook op een zware motor (A) rijden. Je hoeft daarvoor geen extra examen meer te doen, maar als je nog geen 24 bent, moet je wel een nieuw rijbewijspasje aanvragen bij de gemeente. Doe je dat niet, dan vervalt de code 80 pas als je 24 bent.

De verlaging van de leeftijd voor het A-examen is een uitvloeisel van de derde Europese rijbewijsrichtlijn. Die geeft aan dat je vanaf je 21e jaar op een driewielig motorrijtuig met een vermogen vanaf 15 kW mag rijden.
- Daarvoor heb je rijbewijs A nodig.
- Hiervoor moet je twee praktijkexamens doen, namelijk het motorexamen voertuigbeheersing (AVB) en het motorexamen verkeersdeelneming (AVD).
- Beide praktijkexamens leg je af op een tweewielige motor, er komt dus geen examen voor driewielige motorrijtuigen.
- Voor het praktijkexamen AVB moet je geslaagd zijn voor het motortheorie-examen of in bezit zijn van een geldig rijbewijs B.
- Voor het praktijkexamen AVD moet je eerst geslaagd zijn voor het motortheorie-examen.
- Alleen als je al een rijbewijs voor de lichte motor (A1) of de middelzware motor (A2) hebt, hoef je geen theorie-examen meer te doen.

Het CBR past momenteel de ICT-systemen aan op de wetgeving die in Nederland per 12 juli 2017 versneld is doorgevoerd op aandringen van de Europese Commissie. Dit moet het mogelijk maken dat je met ingang van eind november vanaf je 21e jaar een motorexamen voor de zware categorie (A) kunt reserveren. De definitieve invoeringsdatum volgt nog.

Voorbeelden
Ter verduidelijking, hierbij twee voorbeelden van het halen van het A-rijbewijs als je al in het bezit bent van het A2-rijbewijs.

1. Je haalt op je 20e het A2-rijbewijs (middelzware categorie). Je haalt vervolgens op je 21e het A-rijbewijs (zware categorie). Je krijgt dan code 80 op je rijbewijs vermeld. Op het moment dat je in dit geval twee jaar het A2-rijbewijs bezit, dus op je 22e, vervalt code 80. Je moet dan wel een nieuw rijbewijspasje aanvragen bij de gemeente.

2. Je haalt op je 20e het A2-rijbewijs (middelzware categorie). Als je het A2-rijbewijs twee jaar bezit, haal je het A-rijbewijs (zware categorie) via het getrapte traject. Je krijgt dan geen code 80 op je rijbewijs vermeld.


bron: nieuwsmotor.nl
 
Ik heb een V-strom 650 met 25kw gezien. Deze is ook echt 25kw op kenteken. Nu lijkt me dat aan de lage kant voor zo'n zware motor dus zat ik te denken. Is het toegestaan om deze weer op te voeren naar 35kw en dan met A2 rijbewijs te rijden? Of zou dit nog problemen kunnen geven?
 
Toegestaan wel, maar goedkoop niet. Er is waarschijnlijk geen 35kW typegoedkeuring voor dat model. Dat betekent dan dat je er dan mee naar Lelystad moet voor een individuele keuring. En daar rekenen ze gewoon uurloon. Dat kan dus flink in de papieren lopen.
 
Ik zou hem dan niet opnieuw laten keuren. Alleen motorisch naar 35kw en eventueel een vermogensuitdraai.

Dan mag die zowel volgens kenteken als motorisch met A2 bereden worden, alleen kenteken en motor komen niet overeen.
 
Ik zou wel goed oppassen met de verzekering. Als het vermogen niet klopt en je dus 10kW meer hebt dan waar je 'm voor verzekerd hebt...
Maar neem eens contactop met Combi Motors, die doen veel met 35kW motoren en wellicht hebben ze dit al eens gehad met een 25kW motortype, wat later een homologatie had voor 35kW. De Kawasaki ER-6N / ER-6F had dit ook. 2006-2011 25kW, 2012+ 35kW.

Met 25kW moet die V-Strom iets van 160 rijden. Met 35kW ga je zo rond de 180km/u en ietsje meer koppel. Ik weet niet of ik voor maar twee jaar zoveel moeite zou doen. Eigenlijk weet ik het wel; ik zou er geen tijd in steken en lekker op 25kW rijden. Dan na 2 jaar, als je opnieuw weer mag afrijden de kit er uit en vol gas.
 
Tja ik denk dat dit in praktijk wel vaker voor komt. Er zijn natuurlijk een hoop motoren met een ander luchtfilter oid. Laat staan andere uitlaten, dit zal invloed hebben op het vermogen. Alleen geen idee hoe hier in praktijk mee omgegaan wordt.

Topsnelheid maakt me niet zo veel uit, alles boven de 140 is leuk. Alleen rijden in Nederland zal ook niet zo'n probleem zijn. Die 10kw extra komt denk ik vooral van pas met passagier en bagage in het buitenland.

Bedankt voor de tip van Combi motors, ik zal daar even informeren!
 
Kleine aanpassingen zorgen niet voor een verschil van 10kW. ;)
Je hebt vanwege de V-Twin al redelijk wat koppel onderin. PK's mis je, maar met 34pk kom je nog een heel eind, ook met z'n tweeën.
Zeker vergeleken met je XL125V is zo'n 25kW V-Strom 650 echt nog wel een groot verschil.
 
beetje verouderd topic zo.
wat meer info over hoe je goedkeuring op een motor kan krijgen lijkt mij wel nuttig.
 
Omdat ik zelf ook merk dat er nog veel vragen zijn in de directe omgeving heb ik deze gemaakt.
MIsschien ook wel handig om hem hier ff te delen.
En ja, er is ook een manier om met import te werken maar dat is veel gezeik en geen ruimte in de flowchart.

unknown.png
 
Terug
Bovenaan Onderaan