yamaha majesty 400

Hallo

Die blijheid blijft alleen maar *O* groeien ,(ik hoef ook niet een ander.)
De meesten die hun majesty weer verruilen voor iets anders krijgen altijd
een beetje heimwee.
Ze worden niet meer gemaakt :( helaas dus er zuinig mee zijn .
Volg hybride zijn voorbeeld en hij kan erg lang mee gaan.

Groeten
 
Sinds afgelopen zomer ben ik (alweer) in het bezit van een Majesty, en wel een hagelwitte met ABS uit 2013. Ik rijd er vrijwel dagelijks mee van en naar het werk, en maak regelmatig een langer uitstapje. Momenteel staan er 62.000 kilometers op de teller. De 60k-beurt had ik in november.

Helaas heb ik sinds vorige week een 'probleem'. Van de ene op de andere dag maakt de Majesty een soort fluit-geluid (alsof het tocht door een raamopening) vanaf stationair tot ~ 50km/uur (4000 rpm). Hoe meer gas, hoe hoger de toon. Boven de 50km/uur is de toon zo hoog dat je 'm niet meer hoort. Ik merk verder niks aan het rijgedrag (dat was en is nog altijd super), maar toch... het is vooral irritant aanwezig.

Zaterdag ben ik langs mijn dealer (Van de Kuinder, Hilversum) geweest maar helaas kon men daar in de werkplaats niks vinden. Het komt mijns inziens echt uit de aandrijving/motor, en is zeker geen kapotte en/of slijtende wiellager of zoiets. Dit omdat je het stationair ook hoort.

Heeft iemand misschien een idee wat dit kan zijn of is dit bij jullie ook een keer voorgekomen? Ik zal proberen nog een geluidsopname/filmpje te posten later... :)
 
Tja, als de dealer na onderzoek niets kan vinden dan moet je van forumlezers al helemaal niet veel verwachten...

Mijn tip bij een klacht over een geluid ergens; probeer er achter te komen waar het geluid van afhankelijk is; varieert de toonhoogte met het motortoerental of met de snelheid, is het weg tijdens remmen ? Welke rem ? Dat soort manier. Dan heb je in ieder geval een richting waar je moet zoeken.

Met een schakelauto/motor is dat gemakkelijk te doen, bij een CVT scooter wellicht wat lastiger.
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een tijdje last gehad van een irritante fluit, bleek van de snelheids-sensor te komen bij het voorwiel. Deze was droog en piepte als een gek. Een beetje vers vet eraan en het was opgelost. Het geluid klonk zoals jij het omschrijft.

edit: Lees net dat je het geluid ook bij stationair waarneemt. Moet het toch iets anders zijn.
 
Laatst bewerkt:
In de winter piept er wel eens vaker tijdelijk iets.
Voorkomende redes zijn wel eens smeermiddel viscositeit issues of koude verschillen tussen verschillende materialen.
Denk hierbij aan plastic v.s rubber / metaal v.s. rubber / metaal v.s. metaal / metaal v.s. plastic. etc. etc.

Staat jou Majesty altijd buiten in de kou, en heeft Kuinder gekeken naar de piep toen de motor al enige tijd warm binnen stond?

Check ook voor de gein eens radiator + behuizing, en radiator ventilatie rooster aan buitenkant scooter

mvg. Jan
 
Laatst bewerkt:
Daar ben ik nog even weer met een vraag(je) :P

Zijn er ook rijders die veel met een passagier achteroprijden ?
Vinden de achteropzitters dan ook dat de voetsteun niet echt een fijne ondersteuning geeft ? Waarmee ik bedoel dat je je benen al moet vormen alsof je aan het paardrijden bent ( beetje O benen gevoel). Nu is dat voor korte(re) afstanden geen probleem, maar het lijkt me op een gegeven moment niet echt meer prettig.

En dan de hoofdvraag , zijn er voor de majesty 400 andere (extra) voetsteunen te verkrijgen? Of heeft iemand al eens iets zelf gefabriceerd ?

bvd
 
Voordat de dame opnieuw een eigen motor had ging ze nog wel eens achterop. De Majesty is ook achterop best comfortabel en ze heeft geen klachten over de voetsteunen.

Op een Duits forum, "Grossroller freunde" meen ik stond een foto van extra inklapbare voetsteunen naast de vaste voetsteunen. Geen idee wat voor constructie aan het frame daarbij komt kijken, je kunt hem immers niet aan het plastic schroeven.
 
Voordat de dame opnieuw een eigen motor had ging ze nog wel eens achterop. De Majesty is ook achterop best comfortabel en ze heeft geen klachten over de voetsteunen.

Op een Duits forum, "Grossroller freunde" meen ik stond een foto van extra inklapbare voetsteunen naast de vaste voetsteunen. Geen idee wat voor constructie aan het frame daarbij komt kijken, je kunt hem immers niet aan het plastic schroeven.


Dat is idd het probleem waar ik ( men) tegenaan loopt.
Er zit dan wel een bout(je) onder het "matje"van de duo-voetsteun , maar of je daar nou veel mee kunt vastzetten.

Ik was gewoon nieuwsgierig , en het had kunnen zijn dat er een relatief simpele oplossing zou zijn.
Ik zal eens kijken bij Grossroller Freunde

:t
 
als je zulk soort url's die niet compleet als hyperlink kunnen worden getoont verwerkt in En dan hier de url] en hier b.v. de text Pietje Bel~ dan gaat het wel.

Dus beginnen met
Dan de complete niet werkende url
Dan afsluiten met ]
Dan zelf een naampje neer zetten
En vervolgens afsluiten met ~

Het lijkt lastig maar als je het 3X hebt gedaan heb je het wel door
 
Laatst bewerkt door een moderator:
Dank je Jan.

De opbouw van een link heb ik vaak toegepast zoals hier: Tips over de Majesty, de links die ik wilde neerzetten willen schijnbaar niet gekopieerd worden.
Maar ik zal nog eens proberen of een link ervan opknapt als je hem aankleedt...
 
Laatst bewerkt:
Nog een:

Eindelijk een link gevonden die werkt...

Yamaha Majesty YP 400 Zubehör, Erfahrungen, Bilder

Dit is een overzicht van modificaties, beschrijvingen, trucjes e.d.; halverwege gaat het over de passagiersvoetsteunen.

Het vintige navigatiesysteem er onder is ook wel leuk, dat zou ik willen voordragen voor de innovatieprijs...


Dus toch gewoon een gat gemaakt in het scherm.
Nu dus 2 mogelijkheden.
Vind die door jou gevonden wel de betere .
Eens kijken of ik dat voor elkaar kan boksen .

:t :t
 
Hallo, even een vraagje wat ik zo een twee drie niet kan terugvinden op dit forum, om de vario los te maken van mijn Tmax moest ik met een speciale sleutel vario vasthouden en dan moer losdraaien, deze moer moest toen met speciale NM vast. Geld dit voor een Majesty ook?
Gaat om YP400 uit 2008.

Albast bedankt
 
Hybride,
denk jij dat ik het hokkerige gedrag met rustig optrekken zou kunnen veranderen door lichtere rollers alleen, bijvoorbeeld 13grams?
Dit is wel de eenvoudigste manier,toch?
Thanks
 
Heb beide gewichten uitgeprobeerd, 13 en 14 gram, maar 14 was de keuze, dip is weg waar deze fiets bekend mee is en pakt goed op, super......
Misschien rijd ie ook beter omdat alle filters vreselijk zwart waren en nu ook vers.

Eigenlijk is dit klusje op deze scoot makkelijker dan op mijn Tmax, daar moesten alle kappen los.
 
Heb beide gewichten uitgeprobeerd, 13 en 14 gram, maar 14 was de keuze, dip is weg waar deze fiets bekend mee is en pakt goed op, super......
Misschien rijd ie ook beter omdat alle filters vreselijk zwart waren en nu ook vers.

Eigenlijk is dit klusje op deze scoot makkelijker dan op mijn Tmax, daar moesten alle kappen los.


Mooi dat het allemaal gelukt is.
Veel plezier en veilige km's
 
Hallo

Tijdens riem inspectie gezien:

Graag een mening wat de experts van deze poelie vinden.

Er zitten volgens mij haarscheurtjes in komt dit meer voor (gietgal ?)

Groeten
full
 
Terug
Bovenaan Onderaan