mijn vreemde interesse: elektra, draden en kabelbomen

Bedankt de snelle reactie en de uitleg. (En dat met dit weer type!)
Inmiddels het schema van de verkoper gehad.
Daar wordt gesproken over:
Positieve electrode
Negatieve electrode en ground.
Ground is duidelijk voor mij = aarde
Positieve zal de plus zijn, blift over de negatieve?
Zie bijlage.

In mijn reeds bestelde km. Teller zitten linker en rechter knipperlicht signalering verwerkt.
Zal dus drie polig nodig hebben indien ik het goed begrepen hebt!
full
 
zijn de problemen met de bobine verholpen?

Mooi, mooi topic heb je zo geopend, ik lees er graag in.

Problemen met de bobines waren vrij makkelijk verholpen. Één draad van bobine naar bogie was te kort, maar door onderling uitwisselen past alles weer.

Gelijk de rest ook weer gecontroleerd. De linker knipperlicht bleef constant branden. Bleek dat zijn motorzaak het knipperrelai had verwijderd en de 2 draden met elkaar had doorverbonden. Volgens deze verbinding in de kabelboom ingetaped. Gelukkig waren ze niet goed met tape want, de kabelboom moest deels open. De rechter knipperlicht deed helemaal niks. Dit kwam door de stuurschakelaar waar een contact te ver was versleten. Hiervoor gaat hij een andere kopen.
Hoewel het niet netjes was zag ik verder niks heel slecht betreft werking.

Jammer dat geen foto's online staan want, het is een hele mooi streetfighter die op de kabelboom na zeer netjes is afgewerkt.
 
Bedankt de snelle reactie en de uitleg. (En dat met dit weer type!)
Inmiddels het schema van de verkoper gehad.
Daar wordt gesproken over:
Positieve electrode
Negatieve electrode en ground.
Ground is duidelijk voor mij = aarde
Positieve zal de plus zijn, blift over de negatieve?
Zie bijlage.

In mijn reeds bestelde km. Teller zitten linker en rechter knipperlicht signalering verwerkt.
Zal dus drie polig nodig hebben indien ik het goed begrepen hebt!
[afbeelding]

Niet alle 3 polige relai zijn gelijk maar ikverwacht dat dit volgend relai gaat werken: https://www.gomaxx.com/relais-12v-4-polig-8161.html

De positieve- en negatief plus zou ik even testen op de accu. Ik weet ook niet precies hoe je ze moet aansluiten. Gewoon testen rechtstreeks op een accu. Dat is het snelst en dan weet je het zeker.
 
Ik heb een vraag waar iemand hoop ik wel antwoord op heeft:

Ik ben van plan in mijn bedrading fors te gaan knippen, ik wil de stekkers en bekabeling gaan her gebruiken, de bekabeling is origineel en in goede staat, tevens kan ik dan de originele stekkers her gebruiken, maar een aantal zaken wil ik verwijderen en het voornaamste is dat een hoop componenten op een andere plek zijn komen te hangen.

Om die reden ben ik op zoek naar knijp verbindingen welke aan 2 kanten knijp zijn, met een beetje soldeer er overheen en een krimpkous denk ik een prima verbinding.

Nu kom ik alleen maar stekkers tegen mannetje / vrouwtje, maar geen knijp / knijp verbindingen waar ik eventueel nog meer kabels bij elkaar kan laten komen (dus verschillende diameters)

Wat ik bedoel is een soortgelijke knijpstekkers (kaal zonder kunststof mantel) maar aan beide kanten knijp en niet aan één kant zoals deze afbeelding.

full


Origineel kom ik ook dit soort verbindingen tegen in mijn kabelboom (vooral voor de minkabel) maar ik heb redelijk gezocht maar kan ze niet vinden

Ik hoop dat iemand van jullie de gouden tip heeft

alvast bedankt voor de genome moeite.

groet, Luna
 
Laatst bewerkt:
Ik heb een vraag waar iemand hoop ik wel antwoord op heeft:

Ik ben van plan in mijn bedrading fors te gaan knippen, ik wil de stekkers en bekabeling gaan her gebruiken, de bekabeling is origineel en in goede staat, tevens kan ik dan de originele stekkers her gebruiken, maar een aantal zaken wil ik verwijderen en het voornaamste is dat een hoop componenten op een andere plek zijn komen te hangen.

Om die reden ben ik op zoek naar knijp verbindingen welke aan 2 kanten knijp zijn, met een beetje soldeer er overheen en een krimpkous denk ik een prima verbinding.

Nu kom ik alleen maar stekkers tegen mannetje / vrouwtje, maar geen knijp / knijp verbindingen waar ik eventueel nog meer kabels bij elkaar kan laten komen (dus verschillende diameters)

Wat ik bedoel is een soortgelijke knijpstekkers (kaal zonder kunststof mantel) maar aan beide kanten knijp en niet aan één kant zoals deze afbeelding.

[afbeelding]

Origineel kom ik ook dit soort verbindingen tegen in mijn kabelboom (vooral voor de minkabel) maar ik heb redelijk gezocht maar kan ze niet vinden

Ik hoop dat iemand van jullie de gouden tip heeft

alvast bedankt voor de genome moeite.

groet, Luna

Geen soldeer, dat leid tot breuken.
gewoon goed krimpen en klaar.

Persoonlijk zou ik even iets meer uitgeven en waterdichte stekkers als de AMP superseal gebruiken.
worden op dezelfde manier gekrompen.
 

Bedankt voor je moeite, bovenstaande verbindingen was ik al tegen gekomen, en mogelijk ga ik na dit gesprek hier alsnog voor kiezen,

Maar eigenlijk ben ik op zoek naar het volgende:

full


Zo zit het volgens mij origineel op japanse motorfietsen en volgens mij functioneert dit prima, bijkomende voordelen dat het eenvoudig is, je kabelboom compact blijft en je aftakkingen maakt waar je wilt.

Het rare is dat ik dit soort verbindingen niet terug kan vinden of zou je gewoon een mannetje / vrouwtje nemen en daar een deel van af knippen?
 
Geen soldeer, dat leid tot breuken.
gewoon goed krimpen en klaar.

Persoonlijk zou ik even iets meer uitgeven en waterdichte stekkers als de AMP superseal gebruiken.
worden op dezelfde manier gekrompen.

Oke, bedankt voor de tip, ik dacht aan solderen gecombineerd met een knijpverbinding voor beter contact maar als het niet hoeft (of beter is om niet te doen) dan liever niet.

Over de Stekkers toch nog wel een vraagje, deze motor (of eigenlijk een motor scooter waar ik de hond op kan meenemen) is vooral een mooi weer motorfietsje voor er bij. Daarbij heb ik geen slechte ervaringen met de originele stekkers (suzuki burgman), bijkomend voordeel is (naast dat het goedkoper is) je ook zo nog eens spanningsregelaar of iets anders kan uitwisselen zonder dat je weer moet knippen? Zou jij dan toch alles uitvoeren met nieuwe stekkers?
 
Bedankt voor je moeite, bovenstaande verbindingen was ik al tegen gekomen, en mogelijk ga ik na dit gesprek hier alsnog voor kiezen,

Maar eigenlijk ben ik op zoek naar het volgende:

[afbeelding]

Zo zit het volgens mij origineel op japanse motorfietsen en volgens mij functioneert dit prima, bijkomende voordelen dat het eenvoudig is, je kabelboom compact blijft en je aftakkingen maakt waar je wilt.

Het rare is dat ik dit soort verbindingen niet terug kan vinden of zou je gewoon een mannetje / vrouwtje nemen en daar een deel van af knippen?

Adereindhulzen

Die zoek je. ff door scrollen en dan staan er adereindhulzen zonder huls :) .

Ik had alleen met huls met huls liggen, dus het isolatie deeltje heb ik er afgeknipt.
 
Geen soldeer, dat leid tot breuken.
gewoon goed krimpen en klaar.

Persoonlijk zou ik even iets meer uitgeven en waterdichte stekkers als de AMP superseal gebruiken.
worden op dezelfde manier gekrompen.

Flauwekul dat solderen gaat breken _O- , gewoon harskern soldeer gebruiken in combinatie met krimpkous, gaat nooit meer kapot.
 
Flauwekul dat solderen gaat breken _O- , gewoon harskern soldeer gebruiken in combinatie met krimpkous, gaat nooit meer kapot.
In een kabelboom durf ik solderen ook wel aan (icm krimpkous).

Een adereindje solderen, zodat deze niet gaat rafelen, en deze dan in een kroonsteen of klemverbinding steken. Dat op den duur niet goed :) .
 
De AMP superseal zijn zeer goede stekkers, alleen beperkte draaddikte en groot van formaat. Ik gebruik deze voornamelijk op plekken waar veel water kan komen, zoals bij het achterwiel. Superseal Connectors

Meestal gebruik ik voor tot 1,0mm2 Honda Connectors 2.8 mm
Voor dikkere dragen gebruik ik meestal Honda Connectors 2.8 mm

Ik werk geregeld aan motoren van ouder dan 30 jaar. Wat een nadeel is van stekkers dat na vele jaren vuil/oxidatie tussen de contacten kan komen. Vervolgens krijg een slechter verbinding vonkjes, inbranden, nog slechtere verbinding enz. Waarom ik vaak bij oude motoren nieuwe stekkers gebruikt is omdat de oude slecht aan toe zijn. Waar kan soldeer ik, indien nodig gebruik ik stekkers

Ook heb je voor elke krimpverbinding de juiste tang nodig. Dit kan zijn dat je voor een bepaald merk krimphuls een bepaald merk tang nodig.

Hier een handleiding voor industriele machines, maar de principes van de krimpen zijn gelijk: http://www.molex.com/pdm_docs/ats/TM-640160065DE.pdf

Juiste krimp, hier zijn zo min mogelijk openingen en lijken de draden gefuseerd:
Krimp_3_vlakdraden_-_goede_krimp.jpg


Slechte krimp, hier zie je veel openingen en spleten:
Krimp_4_vlakdraden_-_slechte_krimp.jpg


Nu wil ik niemand afschrikken, maar ik wil adviseren om de juiste gereedschappen te gebruiken. Gelukkig zijn de voltage niet dodelijk voor een mens, maar bij verkeerd gebruik kan de kabelboom storing gevoelig zijn.
 
Laatst bewerkt:
In een kabelboom durf ik solderen ook wel aan (icm krimpkous).

Een adereindje solderen, zodat deze niet gaat rafelen, en deze dan in een kroonsteen of klemverbinding steken. Dat op den duur niet goed :) .
Daar krijg je hele mooie adereindhulsjes voor die in bijna elke diameter verkrijgbaar zijn en op de kabel gekrimpt worden met een speicale tang, kroonsteentjes e.d. ben ik niet zo gecharmeerd van dan wordt het al snel houtjes touwtjes werk......dan kan je beter voor de eerder beschreven amp connectoren gaan.
 
Goedemiddag allemaal,

Wat een fijn topic waar zoveel kennis wordt gedeeld.

Bedankt voor jullie input, ik heb de nodige materialen (en gereedschap) gekocht.

Bedankt.
 
quote van een bedrijf dat veel werkt met bedrading:

Eigenlijk is het solderen in een draadboom niet juist. De beste verbinding is een krimp- of (ultrasoon)lasverbinding. Soldeer de krimpverbindingen dus niet na. De kwaliteit wordt er niet beter van en vaak past de krimpconnector dan niet goed meer in de stekker. Ook wordt de draad achter de soldering hard en breekt deze eerder. Een soldeerverbinding kan door trilling gaan "smeren". Om de laatste 2 redenen mag in de vliegtuigindustrie helemaal niet gesoldeerd worden aan bedrading. Gebruik soldeerverbindingen dus alleen als het niet anders kan en alleen om draden aan elkaar te maken. Gebruik een harskern soldeer. Gebruik geen vloeimiddel als S39. Dit is een zuur wat op termijn de bedrading aantast.
 
Het klopt dat een goede krimpverbinding een zeer sterke koppeling is. Wat ik tegen ben gekomen is niet dat de krimpverbinding slecht zijn, maar de stekkerverbindingen. Ik werk geregeld aan motoren van ouder dan 30 jaar. Wat een nadeel is van stekkers dat na vele jaren vuil/oxidatie tussen de contacten kan komen. Vervolgens krijg een slechter verbinding vonkjes, inbranden, nog slechtere verbinding enz. Waarom ik vaak bij oude motoren nieuwe stekkers gebruikt is omdat de oude slecht aan toe zijn. Waar ik zal ik kan soldeer en indien nodig gebruik ik stekkers.
Een kabel zal altijd breken op het zwakste punt of het punt wat het meeste mechanische krijgt te verduren. Bij elke krimp-, las-, soldeer- verbinding is de spoelen draad niet meer soepel. Ik heb ook gezien dat stekkers afbreken, omdat de overgang bij de verbinding het scharnierpunt wordt en dan door metaalmoeheid daar afbreekt. Dus je moet proberen om een verbinding niet in het deel kabelboom te plaatsen wat veel beweegt , zoals ten hoogte van het balhoofd.
Ik heb in motoren zelden storingen zien ontstaan door een krimp- of soldeer verbinding. Wel heb ik vaak verbrand of geoxideerde stekker verbindingen gezien.

Hier in zeer slechte staat, maar soortgelijk ben ik geregeld tegengekomen.





Ik heb bij mijn vorige werkgevers vaak gewerkt bij ultrasoon en dat is echt fantastisch, maar voor thuis is dat niet reëel.
Hier een stuk over hoe ze bij de NASA solderen. http://makezine.com/2012/02/28/how-to-splice-wire-to-nasa-standards/
 
Laatst bewerkt:
Terug
Bovenaan Onderaan