€500 challenge 2019: Wim z'n brakke Yamaha XS400

Zoals je ziet is het uiterlijk niet het punt waar ik gezien het exemplaar veel aandacht aan ga besteden (als kan het natuurlijk wel een heel mooi contract geven, gepolijste vlotterbakjes *D ).

Mijn primaire werkzaamheden aan dit "geval" zijn gericht om straks te kijken of er nog leven in zit.

Maar een paar vlotterbakjes kan ik altijd wel gebruiken (via PB kan je de gegevens over betaling naar mij verzenden). Mogelijk ook bruikbaar voor een carbset die ik heb liggen voor een XS750.

En natuurlijk dank voor dit aanbod :}
 
Kleine vorderingen, geen fotowaardige zaken. Er zijn een paar XS750 bobines geplaatst met bougiekappen en goede bougies (zonder krom schroefdraad aan de bovenzijde).

En vastgesteld dat in het carter geen water zat, er kwam alleen maar heeeel zwarte olie uit. Zaten ook geen glimmende metaaldeeltjes in. Vers oliefilter geplaatst en weer gevuld met verse AC olie (mineraal 15W40).

Remklauw voorzijde zit weer in elkaar met de originele remzuiger en seal. Natuurlijk eerst alles lekker schoon en voorzien van "zooi" uit de bekende blauwe tube weer inelkaar gezet. Er moeten alleen nog verse remblokjes in. Visueel niets aan de klauw gedaan.

Rempomp achterzijde is functioneel. Heb hem niet uitelkaar gehad, doch de werking is zover nu controleerbaar goed. Daar moeten overigens wel drie boutjes vervangen worden (afdichting bovenzijde). En dat is toch toe het enige wat echt vervangen moet worden (buiten de slijtage delen en de reeds vermelde onderdelen).

Tot op heden geen onverwachte zaken tegengekomen *O*
 
Vandaag geregeld dat ik een donor (in onderdelen) kan overnemen *O* (dat dit beestje geen kenteken heeft, maakt niet uit want degene in de garage heeft er wel één)

Dus grote kans dat de benodigde onderdelen op deze manier in 1 keer arriveren (natuurlijk buiten de slijtage onderdelen zoals remleidingen, remblokjes en banden ;) ).

Op zich een "lekker biertje" waardig :Y , ware het niet dat ik wachtdienst heb en dus "droog" sta :(

Vrijdag volgen er foto's !
 
Zo gisteravond nog wat aan het prutsen geweest. Remklauw achter verwijderd en schoongemaakt. En wat verbazingwekkend was geen corrosie op de remzuiger *O*

Dus het geheel schoongemaakt (en ook nauwelijks corrosie achter de seal) netjes ingevet met "vaseline" uit de bekende blauwe tube en het geheel weer in elkaar gezet. Komen wel nieuwe remblokken in, want wat erin zat vertrouw ik niet (vettig ;( dus absoluut onbruikbaar).

Ook nog wat tijd gehad om de hoofdremcylinder voor open te maken. Wat ik daar tegenkwam had ik nog nooit gezien. Een soort van blokjes remvloeistof :? had dus een wtf-momentje.

Geheel goed schoongemaakt en kijken of de werking oké is. Is dat niet het geval kan er altijd nog een revisiesetje gemonteerd worden (en dan moet hij toch ook schoon zijn) ;)
full
 
Donor opgehaald :Y

De voorpoten zijn helaas ook aangetast ;( , dus het zoeken naar voorpoten gaat verder.

Maar voor de rest veel bruikbare zaken (duidelijk minder aangetast door het roestspook dan mijn XS400 met kenteken :) ,dus wordt gaan er onderdelen verwisseld worden).
Het blok ziet er niet slecht uit en zit niet vast. Of het gebruikt gaat worden is nog niet bekend.

Het frame gaat sowieso niet gebruikt worden, dus als iemand dit wil hebben (let op het is een kaal wit frame dus zonder achtervork en t-stuk & kroonplaat) mag zich melden. ~Het frame heeft overigens geen kenteken~.

Anders wordt het voor hergebruik aangeboden bij de gemeente (lees het gaat in de metaalbak }) )

De zooi in de auto
full
 
Nou, over reserve delen hoef je je even niet druk te maken. *O*
 
Laatst bewerkt:
Nagenoeg alles is dubbel (of alle kleine frutsels ook dubbel zijn heb ik nog niet gecheckt ;) ).

Wat wel opvalt is dat de losse onderdelen van de donor minder aangetast ogen, doch zichtbaar meer besleuteld zijn (zoals beschadigde schroeven aan de carbs).

Het exemplaar met kenteken is duidelijk minder versleuteld (en dat is handig, want dan weet ik hoe eea origineel bevestigd is/was).

Dus van twee één maken gaat vast wel lukken (al is de termijn waarop eea gerealiseerd zal zijn nog niet duidelijk, lopende verbouwing begane grond, de buitenzijde moet gedeeltelijk geschilderd worden etc, dus hoeveel tijd er overblijft voor de mancave, lees prutsen aan XS-en is nog niet bekend '( )
 
Nu heb je al voor de XS750 en 850 een enorme onderdelen voorraad, straks ook voor de 400 :P
Kan je wel een bedrijfje beginnen ;)...

Nu nog tijd om er wat mee te doen dan.
Ben ook benieuwd wanneer je 850 de weg op gaat!
 
Zo de spullen van de donorfiets zijn in grote lijnen uitgezocht.
Duidelijk is dat deze XS400 niet meer compleet is en daarbij al duidelijk mishandeld is/was. De kabelboom was een zooitje, diverse kroonsteentjes :r , allerlei tussenstukjes. Zelfs de aansluitingen van de stuurschakelaars zijn niet "onaangetast". Maar gelukkig nog wel herbruikbaar.

Van de hoofdonderdelen ontbreekt de vooras, ben ik blij dat mijn gekentekende XS400 een nagenoeg complete fiets betreft. Wel heel prettig is de remmen van de donor compleet waren en verse remblokken (niet aangetast met olie of andere zooi) bevatten :) .
Voor de rest is duidelijk dat de donor minder aangetast is door roest (hetgeen betekend dat er onderdelen overgezet gaan worden).

Het kale frame (heeft geen kenteken meer) is trouwens op te halen voor een grote fles bier of twee flesjes Westmalle dubbel (zie Frame XS400 2a2 zonder kenteken bj 1978).

Omdat het natuurlijk om plaatjes draait een foto van de kabelboom bijgevoegd (nadat de tellers en stuurschakelaars er vanaf gepeuterd waren).
full
 
Het gaat niet hard, maar ondertussen de tweede carbset opgeknapt. Het enige wat er nog aangedaan moet worden is de pakking tussen vlotterbak en carbhuis vervangen.

Een duidelijk verschil met de andere set is dat er al gesleuteld was ;( Ze waren zeker weten niet in het bezit van JIS schroevedraaiers omdat nagenoeg alle schroeven naar de kl.. waren geholpen, dus de nodige losgedraaid met een grote vlechttang.
Dus bij de Horny verse imbusboutjes gehaald (er prettig dat je daar boutjes per stuk kan uitzoeken :Y ).

En omdat het om plaatjes draait even alle losse onderdeeltjes die een carb blijkt te bevatten
full


Wat ook goed blijkt te werken is de zooi in de zwarte Dasty fles (advies wel met vloeistofdichte handschoenen werken). Goed borstelen met deze zooi en een tandenborstel (na dit werk ook niet meer geschikt voor het originele doel) dan heb je zonder veel moeite een schone buitenzijde en binnenzijde. Goed afspoelen met water afdrogen en weer opbouwen.
Verbazingwekkend hoeveel zooi eraf kwam :X
Dus maar een plaatje van het inwendige
full
 
lekker bezig Wim!
Geef je deze nu voorrang boven de 850, voor wat betreft het sleutelen om rijklaar te maken?
 
Niet geheel.

Banden voor de 850 liggen/staan in de garage. Morgen een afspraak maken voor montage.

Wat nog wel een probleem voor mij is dat er van 1 voorvorkpoot de keerring vervangen moet worden.

Waarom is het probleem ? De 850 heeft namelijk geen middenbok en zonder is het lastig om het voorwiel te demonteren en dan de voorpoot te verwijderen... (kan ook de motor niet optakelen).
Moet dus nog iets bedenken dat de motor stabiel komt te staan zonder voorwiel...


Overigens is het prutsen aan de XS400 nu beperkt tot het kleinere prutswerk (lees geen garagewerk, maar werk voor aan de eettafel in huis).
 
Heb er ook zo eentje Wim. Zijn echt ideaal voor de oude buizenframes van ons. En ook prima geschikt voor achterwielklusjes. Je mag m wel ff lenen om uit te proberen👍🏽
 
Dat is een mooi aanbod.

Denk wel dat ik daar gebruik van ga maken of het wordt een kleine investering in materieel.
Maar eerst zorgen dat de banden om de wielen komen.
 
Zo bezig geweest met de stuurschakelaars. Wel zo handig om ook een werkend startknopje te hebben :Y

Links gezorgd dat het licht te schakelen is (was afgebroken). Daarbij ook nog gezorgd dat de aansluitingen weer origineel zijn. De kabelboom is niet aangetast *O* dus origineel gaat goed.

Van de schakelaar links is de bovenkant origineel en is de onderzijde "gejat" van een XS750 stuurschakelaar. De rechterstuurschakelaar is behoudens het knopje (ook "gejat" van XS750 schakelaar, wel handig zo'n bak met XS-zooi om uit te putten *D ).
Om verborgen problemen te voorkomen is de plastic buitenmantel verwijderd, maar daar kan op een fatsoenlijke wijze band om gewikkeld worden. Was nodig want er zat een slechte soldeerverbinding in (nu netjes gesoldeerd en afgewerkt met een krimpkousje).

Voor de voorvorkpoten, er is gemeten en de t-stukken verschillen toch wel degelijk. Overzetten is er zeker niet bij. Dus het meest simpel blijft zoeken naar andere voorvorkpoten.
full
 
Ook nog een plaatje van de zooi tijdens het prutsen aan de linkerstuurschakelaar (was ooit bewoond door geleedpotigen :X ze hadden wat webmateriaal achtergelaten.
full
 
Wim, ik gebruik altijd een garagekrik. Onder het motorblok plaatsen en dan omhoog. De motor kan gewoon op de zijstandaard blijven. Je hoeft niet ver omhoog om het voorwiel los van de grond te krijgen.
 
Garagekrik gebruik ik bij de motoren met een middenbok. Omdat de 850 geen middenbok heeft en met de standaard zijstandaard al heel scheef staat durf ik niet met een krik de motor nog schever te zetten. Een XS driepitter is nogal zwaar.

Maar 1 ding is zeker de wielen met verse banden worden eronder gebracht (en liefst op korte termijn). Want ik wil weer een rijdende XS in de garage hebben staan.
 
Kan je niet een middenbokje pas laten maken door iemand, want dat is toch wel handig.. komt wel vaker van pas...
 
Ik heb nog een middenbok liggen van mijn XS750, vers gecoat. Maar dat past uiteraard niet (op de 400, danwel bij de rest van het plaatje ;) ).
 
Even voor de duidelijkheid, er zitten subtiele verschillen tussen een middenbok van een XS750 en een XS850.

Ik had namelijk zelf al bedacht om een XS750 middenbok even onder mijn 850 te monteren (heb namelijk genoeg XS zooi). Helaas dat past dus niet...

Wat ook de oorzaak kan zijn dat een frame van 1980 iets anders is dan een frame van 1977 (zie ook het verschil in schetsplaten). Een 850 heeft aluminiumschetsplaten voor de bevestiging voor de stepjes voor de duo terwijl een 750 uit 1977/1978 dit uitgevoerd heeft in staal.

Maar gezien het aanbod van Hornix ga ik het proberen met een mini motorlift. En werkt dat goed, weet ik wat er op mijn verlanglijstje komt te staan.
 
vreemd genoeg heb ik wel een middenbok van een 750 op mijn 850 gezet, omdat deze bij mij ook ontbrak..??
 
Terug
Bovenaan Onderaan