Navigeren met de iPhone nog maar een keer

CoenoX

MF veteraan
6 aug 2001
1.195
445
Ede (Gelderland)
<edit> 21-3-2017Overigens ook prima om in dit draadje over android smartphones mee te discussiëren </edit>

Ik ben al jaren aan het experimenteren met navigatie op de smartphone. Al een hoop geprobeerd en van alles meegemaakt, oververhitting, uitvallende accu, slechte software, etc. Gebruik dan een dedicated systeem zul je zeggen. Doe ik. Ik heb een TomTom Rider 1 met *kuch* aangepaste software zodat ik kronkelroutes kan rijden. En ik kan de TomTom Rider 40 van mijn vrouw lenen.

Waarom dan toch met een iPhone?:
- De uitdaging, om te kijken of het kan
- Omdat ik zo weinig mogelijk apparaten bij me wil hebben, vooral tijdens een weekend kamperen
- Omdat ik zo gemakkelijk muziek en navigatie kan combineren

Ik wil het per sé met een iPhone 6 doen. Ik weet dat Android flexibeler is, maar dit is wat ik nu eenmaal van mijn werkgever krijg. Een tweede toestel is geen optie. Dan kan ik net zo goed mij TomTom gebruiken.

Ik heb al een hoop geprobeerd. Dit is wat ik heb:
- TomTom Go app. Werkt prima voor van A naar B en kronkelroutes. Maar kan geen via punten of routes inladen.
- Sygic. Ooit gekocht voor de Windows Phone en nu een proefversie voor de iPhone. Werkt goed samen met veel andere apps (zoals archiescampings), maar heeft wel een afwijkende route formaat (itf).
- MyRoute-app, tijdelijke premium versie.
- Scenic. Gemaakt voor de motorrijder. Wel in-app aankopen om alles te kunnen.

Ik rij veel van A naar B en doe niet heel vaak routes. Vaak gaat het dan om aangepaste A naar B routes, met veel binnenwegen. Kan dit met de iPhone? Ja. In tegenstelling tot niet zo heel lang geleden kan dat met een iPhone. Met de MyRoute-app kun je routes maken en zoeken en vervolgens rijden met Sygic. Als je er veel gebruik van maakt is dit een uitstekende investering. Maar omdat ik het weinig gebruik, zoek ik een mogelijkheid om een route te maken in MyRoute- app basic (heel gebruiksvriendelijk, aanrader) en deze vervolgens als In een navigatie app (met offline kaarten) op de iPhone willen kunnen zetten. Ik ben niet te beroerd om voor apps te betalen, maar wil het wel beperken. Ik heb al voor TomTom betaald, als die nu zou samenwerken met de MyRoute-app zou ik ook bereid zijn daarvoor te betalen. Maar TomTom én Sygic én MyRoute wordt me net iets te.

Ik ben benieuwd naar ervaringen en suggesties van anderen.
 
Laatst bewerkt:
De tomtom go mobile op android kan wèl gpx routes rijden en kunnen zo via de cloud erin gezet worden.
Hopelijk komt er snel n update voor iphone Zodat deze dat ook kan.
Mn vriendin rijdt namelijk met dr iphone op de motorscoot
 
Ik ben benieuwd naar de reacties. Ook ik gebruik m'n iPhone als navigatie en hoop dat tomtom snel met die update komt!
 
Voor de iphone gebruik ik al jaren Navigon. Werkt perfect, crasht zelden, je hebt mooie kronkelroute's en verschillende opties. De kaarten installeren van de landen waar je naar toe gaat rijden, waar je niet komt hoeft niet geïnstalleerd te zijn (je kunt ze er zo weer vanaf halen of erbij zetten).
De app kost wel een paar centen maar dan heb je wel wat. Ik ben er al jaren zeer tevreden mee en brengt mij altijd, als ik niet mijn garmin gebruik, naar de juiste bestemmingen.
 
Voor de iphone gebruik ik al jaren Navigon. Werkt perfect, crasht zelden, je hebt mooie kronkelroute's en verschillende opties. De kaarten installeren van de landen waar je naar toe gaat rijden, waar je niet komt hoeft niet geïnstalleerd te zijn (je kunt ze er zo weer vanaf halen of erbij zetten).
De app kost wel een paar centen maar dan heb je wel wat. Ik ben er al jaren zeer tevreden mee en brengt mij altijd, als ik niet mijn garmin gebruik, naar de juiste bestemmingen.

Vanmiddag viel me op dat de iPhone tijdens navigeren sneller leeg loopt dan oplaadt. Ik gebruik een USB plug en het originele iPhone kabeltje. Hoe is dat bij jou?
 
Waarom gebruik je niet gewoon Google Maps?
Hier kan je inmiddels ook routes in kwijt, al moet je ze wel in de app zelf verzinnen.
Rij je zonder 4G kan dan kan je gewoon de routes downloaden voor vertrek.

Doe het nu al een jaartje zo en werkt meer dan prima. Alleen: zichtbaarheid met zon op het scherm... oververhitting... niet te bedienen met handschoenen... dat blijven nadelen.
 
Met alle mogelijkheden die heb, denk ik niet meer aan Google maps. Besefte eigenlijk niet dat je die ook voor offline kan gebruiken. Ga er eens naar kijken. Het liefst heb ik wel een oplossing waarbij ik routes - of nog liever tracks - van anderen kan importeren. Maar dank voor de suggestie.
 
En hoe zit het met de gps ontvangst t.o.v. een dedicated systeem?
 
En hoe zit het met de gps ontvangst t.o.v. een dedicated systeem?

Daar heb ik nooit echt een verschil in gemerkt. Ooit met een Nokia N8 naar Zwitserland gereden. Altijd goede GPS ontvangst. Smartphone heeft wel nadelen als het gaat om waterdichtheid, kans op oververhitting in de zon, aansluitgemak, afleesbaarheid van het scherm en bediening met handschoenen.
 
Update:

Ik heb net via Facebook contact gehad met de makers van MyRoute-app. Goed nieuws: ze verwachten binnen 4 weken een in-app navigatie te hebben in hun app. Maakt het leven een stuk simpeler: MyRoute app voor routes (tracks!) maken, zoeken, delen en rijden. TomTom Go voor A naar B navigatie.
 
Ik gebruik de iPhone niet om te navigeren, daar heb ik mijn Zumo voor. Maar ik vind het wel leuk om naar alternatieven op de iPhone te kijken. Is GreatestRoad is misschien ook nog een alternatief?

:]
 
Ik gebruik de iPhone niet om te navigeren, daar heb ik mijn Zumo voor. Maar ik vind het wel leuk om naar alternatieven op de iPhone te kijken. Is GreatestRoad is misschien ook nog een alternatief?

:]

Ik ken het niet, maar even snel gekeken. Volgens mij heeft die geen mogelijkheid om vanuit de app de route te rijden of te exporteren naar een navigatieapp.
 
Ik heb hetzelfde probleem: 'apparaten-moe'...

Ik maak de route op de laptop in Google Maps en mail deze met "Routebeschrijving verzenden naar je telefoon" naar m'n iPhone waar ik 'm vanuit de mail open in de Google Maps app. Sinds kort, na herhaaldelijk aankaarten bij Google, werkt dit ook goed. Voorheen werd de aangepaste route niet doorgegeven maar alleen punt A en B waarna de app zelf de route ging plotten. Daardoor verdwenen de eerde gemaakte wijzigingen. Da's sinds kort opgelost.

grt, Martin
 
Vanmiddag viel me op dat de iPhone tijdens navigeren sneller leeg loopt dan oplaadt. Ik gebruik een USB plug en het originele iPhone kabeltje. Hoe is dat bij jou?

Is je kabel misschien niet helemaal goed meer?
Heb ik ook n keer gehad. Kabel leek t goed te doen maar hield met moeite mn fone op hetzelfde batterij niveau.
Toen deze kabel t begaf en ik n nieuwe kabel gebruikte, laadde die wel op tijdens gebruik
 
Ik weet wel dat navigeren een hoop stroom kost. Tijdens mijn eerste vakantie met de Zumo 590 gebruikte ik de Smartlink app van Garmin. Dat houdt de verkeersinformatie bij, weervoorspelling onderweg en flitspalen. Als er wat is, dan zie ik het op het scherm van de Zumo. Maar de telefoon is dan wel 's middags om een uur of vier zo goed als leeg.

Nou kan ik de telefoon koppelen aan een usb aansluiting op de bedrading van de Zumo. Maar dan zit ik wéér aan een draadje vast. Ik heb nou juist een bluetooth headsetje gekocht om van die draden af te zijn. Dan maar zonder Smartlink app rijden.
 
Laatst bewerkt:
Ik weet wel dat navigeren een hoop stroom kost. Tijdens mijn eerste vakantie met de Zumo 590 gebruikte ik de Smartlink app van Garmin. Dat houdt de verkeersinformatie bij, weervoorspelling onderweg en flitspalen. Als er wat is, dan zie ik het op het scherm van de Zumo. Maar de telefoon is dan wel 's middags om een uur of vier zo goed als leeg.

Nou kan ik de telefoon koppelen aan een usb aansluiting op de bedrading van de Zumo. Maar dan zit ik wéér aan een draadje vast. Ik heb nou juist een bluetooth headsetje gekocht om van die draden af te zijn. Dan maar zonder Smartlink app rijden.

Dat is ook een reden waarom ik het wil proberen met 1 apparaat. Alle info op 1 apparaat, tracken én navigeren.


Is je kabel misschien niet helemaal goed meer?
Heb ik ook n keer gehad. Kabel leek t goed te doen maar hield met moeite mn fone op hetzelfde batterij niveau.
Toen deze kabel t begaf en ik n nieuwe kabel gebruikte, laadde die wel op tijdens gebruik

Ik hou het in gedachten. Ik vermoed echter een andere reden dat ie leegloopt tijdens navigeren: ik gebruik een 12 V naar USB-plug met een output van 1.0 A. Ga er één proberen met een output van 2.1 A, ik vermoed dat het dan wel goed gaat.
 
Ik ben al jaren aan het experimenteren met navigatie op de smartphone. Al een hoop geprobeerd en van alles meegemaakt, oververhitting, uitvallende accu, slechte software, etc. Gebruik dan een dedicated systeem zul je zeggen. Doe ik. Ik heb een TomTom Rider 1 met *kuch* aangepaste software zodat ik kronkelroutes kan rijden. En ik kan de TomTom Rider 40 van mijn vrouw lenen.

Waarom dan toch met een iPhone?:
- De uitdaging, om te kijken of het kan
- Omdat ik zo weinig mogelijk apparaten bij me wil hebben, vooral tijdens een weekend kamperen
- Omdat ik zo gemakkelijk muziek en navigatie kan combineren

Ik wil het per sé met een iPhone 6 doen. Ik weet dat Android flexibeler is, maar dit is wat ik nu eenmaal van mijn werkgever krijg. Een tweede toestel is geen optie. Dan kan ik net zo goed mij TomTom gebruiken.

Ik heb al een hoop geprobeerd. Dit is wat ik heb:
- TomTom Go app. Werkt prima voor van A naar B en kronkelroutes. Maar kan geen via punten of routes inladen.
- Sygic. Ooit gekocht voor de Windows Phone en nu een proefversie voor de iPhone. Werkt goed samen met veel andere apps (zoals archiescampings), maar heeft wel een afwijkende route formaat (itf).
- MyRoute-app, tijdelijke premium versie.
- Scenic. Gemaakt voor de motorrijder. Wel in-app aankopen om alles te kunnen.

Ik rij veel van A naar B en doe niet heel vaak routes. Vaak gaat het dan om aangepaste A naar B routes, met veel binnenwegen. Kan dit met de iPhone? Ja. In tegenstelling tot niet zo heel lang geleden kan dat met een iPhone. Met de MyRoute-app kun je routes maken en zoeken en vervolgens rijden met Sygic. Als je er veel gebruik van maakt is dit een uitstekende investering. Maar omdat ik het weinig gebruik, zoek ik een mogelijkheid om een route te maken in MyRoute- app basic (heel gebruiksvriendelijk, aanrader) en deze vervolgens als In een navigatie app (met offline kaarten) op de iPhone willen kunnen zetten. Ik ben niet te beroerd om voor apps te betalen, maar wil het wel beperken. Ik heb al voor TomTom betaald, als die nu zou samenwerken met de MyRoute-app zou ik ook bereid zijn daarvoor te betalen. Maar TomTom én Sygic én MyRoute wordt me net iets te.

Ik ben benieuwd naar ervaringen en suggestisch van anderen.

Interessant topic dit!

Wat voor houder gebruik jij om je iphone 6 op de motor te bevestigen? ik heb een universele gehad waar hij achter een plasticje kwam te zitten maar afleesbaarheid in de zon is dan bar slecht.
 
Interessant topic dit!

Wat voor houder gebruik jij om je iphone 6 op de motor te bevestigen? ik heb een universele gehad waar hij achter een plasticje kwam te zitten maar afleesbaarheid in de zon is dan bar slecht.

Op dit moment ben ik weer een beetje begonnen met experimenteren. Veel zon heb ik nog niet gehad :9~

In ieder geval vermijd ik die universele tasjes. Die hebben inderdaad van dat zachte plastic dat week wordt in de zon. Ik heb het idee dat die - net als wanneer je je telefoon in het venster van de tanktas doet - de kans op oververhitting vergroten. Bovendien is de afleesbaarheid bagger.

Ik heb op dit moment twee opties:
1. een speciale houder voor de iPhone 6, wel goedkoop via Alieexpress. Deze heeft een hard kunstof scherm over je iPhone. Hierdoor is ie nog prima te bedienen (dat is zonder handschoenen) en de leesbaarheid redelijk. Nogmaals, ik heb nog niet echt in de zon getest. Kost tussen de 10 en 15 euro uit China. In Nederland zijn ze ook te koop van bepaalde merken. Duurder, maar ik betwijfel of ze beter zijn.

iphone_motor.jpg


2. Een combinatie van een flexibele houder (is er van RAM, maar ik heb een goedkope versie uit China) en een waterdichte case. Je zou de iPhone ook zo in de houder kunnen plaatsen (op de foto zit ie erg onlogisch, hoort natuurlijk met het scherm naar voren). Is dan wel onbeschermd, en ik ben veel te bang dat ie er uit trilt/valt. Ik doe de iPhone daarom in een waterdichte case en dan in de houder.

kruishoudeer.jpg


Ook deze case is weer met een hard kunsstof venster erin. Hier doe je iPhone in en schroeft hem dicht met kleine inbusboutjes. Niet handig dus als je de iPhone tussendoor ook zonder case wilt gebruiken, maar wel erg stevig. De case kan ik nog met een koordje vast aan het stuur vastmaken, als extra beveiliging.

iphonecase.jpg


Ook dit is tientjeswerk op de bekende Chinese sites. Door deze houders te gebruiken hoop ik dat de iPhone wat beter het hoofd koel houdt. Het harde doorzichte voorkantje vergroot hopelijk de afleesbaarheid. Nogmaals, de echte duurtesten heb ik nog niet gedaan.
 
Laatst bewerkt:
Interessant topic, en ik kan mijn ervaringen hiermee mooi delen. Ik gebruik mijn iphone 5 nu en daarvoor mijn 4 als navigatie tijdens de vakanties.
De mijne zit in een waterdichte case van interphone, iets duurder maar werkt nu al 3 vakanties uitstekend. Het probleem met goedkopere chinese hoesjes is dat de scharnieren het begeven nadat je net te vaak je telefoon eruit haalt, en dat dan al tijdens de eerste vakantieweek...

Opladen doe ik via een 12v naar usb stekker met 1 amp output. 's ochtends monteer ik em op de motor met soms minder dan 20% acculading en met de lunch is ie gewoon weer vol, dikke prima. Ook met muziek via bluetooth, scherm op maximale brightness en gps-tracking aan.

Wat betreft software gebruik ik Navigon, die kan tot 24 routepunten aan. Prima genoeg in de alpen met weinig mogelijke wegen, ietwat onhandig in de eiffel bijv, met 1001 weggetjes, maar ook daar is het nog goed te doen. Het vergt wat voorbereidingswerk achter de pc om de route qua routepunten goed in elkaar te zetten. Als je hem opdeeld in 2 of 3 stukken heb je meteen al een hoop meer ruimte voor extra tussenpunten. Ook kan je soms van routes online de tomtom rider versie downloaden, die was vroeger maar tot 48 of 50 routepunten, dat is al een mooi begin.
Handig is dat je in het snelmenu de huidige bestemming over kan slaan, dus als je en stuk omrijdt of het waypoint staat niet goed kan je hem skippen, vroeger kon dat niet.
Nadeel is dat elk waypoint als eindbestemming wordt gezien, dus tijdens de route hoor je met regelmaat: 'bestemming bereikt', waarna ie vrolijk het volgende stukje berekend, maar daar heb je niet echt last van. Overigens geeft ie wel ook aankomst-tijd en nog te rijden afstand aan van de totale route, niet alleen naar huidige bestemming, wel zo handig.

Routes op de telefoon zetten is wat onhandig. De route moet je converteren met ITN converter naar .route of .target. Met .route kan je i-funbox of een dergelijke file system browser gebruiken, maar dan moet je iphone gejailbreaked zijn. Betere optie is, je converteert de route naar .target en importeer je vervolgens via dropbox of email, je krijgt dan de optie om het bestand te kopieren naar navigon, die hem zonder problemen importeert.
 
Is je kabel misschien niet helemaal goed meer?
Heb ik ook n keer gehad. Kabel leek t goed te doen maar hield met moeite mn fone op hetzelfde batterij niveau.
Toen deze kabel t begaf en ik n nieuwe kabel gebruikte, laadde die wel op tijdens gebruik

Dank! Lag inderdaad niet aan de output, maar aan de kabel. Kabel deed het thuis nog prima, maar op de motor dus niet. Ander origineel iPhone kabeltje gepakt en laadt ie bij tijdens het navigeren.
 
Op dit moment ben ik weer een beetje begonnen met experimenteren. Veel zon heb ik nog niet gehad :9~

In ieder geval vermijd ik die universele tasjes. Die hebben inderdaad van dat zachte plastic dat week wordt in de zon. Ik heb het idee dat die - net als wanneer je je telefoon in het venster van de tanktas doet - de kans op oververhitting vergroten. Bovendien is de afleesbaarheid bagger.

Ik heb op dit moment twee opties:
1. een speciale houder voor de iPhone 6, wel goedkoop via Alieexpress. Deze heeft een hard kunstof scherm over je iPhone. Hierdoor is ie nog prima te bedienen (dat is zonder handschoenen) en de leesbaarheid redelijk. Nogmaals, ik heb nog niet echt in de zon getest. Kost tussen de 10 en 15 euro uit China. In Nederland zijn ze ook te koop van bepaalde merken. Duurder, maar ik betwijfel of ze beter zijn.

[afbeelding]

2. Een combinatie van een flexibele houder (is er van RAM, maar ik heb een goedkope versie uit China) en een waterdichte case. Je zou de iPhone ook zo in de houder kunnen plaatsen (op de foto zit ie erg onlogisch, hoort natuurlijk met het scherm naar voren). Is dan wel onbeschermd, en ik ben veel te bang dat ie er uit trilt/valt. Ik doe de iPhone daarom in een waterdichte case en dan in de houder.

[afbeelding]

Ook deze case is weer met een hard kunsstof venster erin. Hier doe je iPhone in en schroeft hem dicht met kleine inbusboutjes. Niet handig dus als je de iPhone tussendoor ook zonder case wilt gebruiken, maar wel erg stevig. De case kan ik nog met een koordje vast aan het stuur vastmaken, als extra beveiliging.

[afbeelding]

Ook dit is tientjeswerk op de bekende Chinese sites. Door deze houders te gebruiken hoop ik dat de iPhone wat beter het hoofd koel houdt. Het harde doorzichte voorkantje vergroot hopelijk de afleesbaarheid. Nogmaals, de echte duurtesten heb ik nog niet gedaan.

Thanks voor de info! :}
 
Interessant topic, en ik kan mijn ervaringen hiermee mooi delen. Ik gebruik mijn iphone 5 nu en daarvoor mijn 4 als navigatie tijdens de vakanties.
De mijne zit in een waterdichte case van interphone, iets duurder maar werkt nu al 3 vakanties uitstekend. Het probleem met goedkopere chinese hoesjes is dat de scharnieren het begeven nadat je net te vaak je telefoon eruit haalt, en dat dan al tijdens de eerste vakantieweek...

Waar. Ik heb nu die waterdichte case en kruishouder. Lijkt goed te gaan, maar heb wel een mega case om mijn telefoonndie je er niet gemakkelijk afhaalt. Overigens vind ik deze oplossing ook interessant: https://m.youtube.com/watch?v=6at8UNLnnJo
 
Terug
Bovenaan Onderaan