BMW R1200R deel 4 Let's go naked again

ABS lager trekker
eraf in no time
full
 
Beste Peet,

Welkom op MF.

Mooi stukje werk.
Streekgenoot zie ik in je profiel en ook nog uit hetzelfde bouwjaar :+
Zoals je hebt gezien heb ik al wat geïnvesteerd in gereedschap (altijd leuk) en ga ik het wel redden met de laatst aangeschafte trekker.

Ik denk dat jij ook ABS problemen hebt gehad, of pure hobby / werk dit stukje gereedschap ?
Groetjes,
Ted
 
Laatst bewerkt:
Nog wat ABS nieuws:

Van de week weer een ABS unit binnen gekregen deze kwam van een Ford Fiesta.
Motortje verwijderd en toen begonnen met het lager te verwijderen:
Moest wel het lager een beetje inslijpen om goed grip te krijgen, maar dan gaat er daarna weer een nieuw lager op.

20170120_135244_zpsdmwuw869.jpg


Om de motor echt netjes uit elkaar te halen, moet eerst de kogellager eraf.
Daarna 2 gaatjes boren van 3mm net achter de slotjes.
Gebruik echt een kolomboormachine, want anders breekt de plastic tab af en schiet je mogelijk in de wikkelingen met je boor.
Echt net door het metaal heen en dan met een op maat gebogen stuk fietsspaak iets de tabs indrukken en voorzichtig het dekseltje omhoog wippen.

De koolborstels van de Ford ABS bewegen veel losser en hebben ook voorschakel spoeltjes, dat moet de grootste stroompieken een beetje doven en dat is ook gunstig voor de levensduur van de koolborstels.
Hier een plaatje:
20170120_140849_zps0rhsi63b.jpg

Omdat er toch een klein verschil is in de excentriciteit van de uitgaande motoras (en daarmee dus ook de mate van uitslingering van de pomplager)
heb ik toch van de ene motor de rotor gebruikt en van de andere de betere koolborstels.
Dan is het zoals BMW het bedacht heeft.
De auto ABS units geven waarschijnlijk een iets hogere pomp opbrengst en dat zou op een motor wat lager kunnen zijn.

Daarna er weer een nieuw lager opgeperst en de motor weer in elkaar gezet:
20170120_152710_zpso2k78kpu.jpg
 
Top gedaan Ted Voordat ik een Fiesta motortje ga monteren heb ik toch nog
een poging gedaan met andere koolborstels
het lijkt of dat de koperdraadjes vastlopen de de openingetjes (bij de oude) dus heb ik ze nu met het draadje
aan de achterkant genomen voorlopig doet alles het weer
Ik rij zelf een Fiesta misschien dat ik hem daaruit haal !!!!!!!
full

full
 
Peet,
De koolborstels blijven niet aan het draadje steken hoor.
Het is echt de geleider die te nauw is.
Wat je nu hebt gedaan is een extra overgangsweerstand gemaakt tussen aansluiting en koolborstels.
Dat kan weer leiden tot vonkjes en vastzitten door puntlas effect zeg maar.

Had je het motortje ook netjes open gekregen zonder de plastic tabs te breken?

Je kunt altijd nog een geschikt ABS motortje uit een auto als donor gebruiken voor de koolborstels.
Op ebay weet ik er genoeg te vinden, vanaf ongeveer 35 á 40 Euro incl. verzendkosten.
Het is alleen even goed zoeken, want er bestaan echt veel soorten en ik heb wel eens de verkeerde besteld ook :X
Laat maar weten of je een ebay linkje nodig hebt met zo'n ABS unit.
 
Ted
Je hebt gelijk....daar heb ik niet aan gedacht zeker wat het puntlas effect betreft.
ik had al iets gelezen op GS forum over de Fiesta motortjes (of komt dat bij jou vandaan)
in ieder geval is het goed nieuws voor ons.
bedankt voor de tip MBT ebay
Gr PEET
 
Ted
Bij alle keren dat hij uitelkaar is geweest, blijkt overigens niet dat de koolborstels los van de collector
staan. ik bedoel de borstel is een sleepkontact en kan niet zomaar tegen de veerdruk in
los komen te staan. Zit ons stroomprobleem niet ergens anders, jij dacht ooit aan de microswitch in
de remhandle.(mogelijk) of anders in de stekkerverbinding tussen het motortje en olieleidingblok
Ik heb de collector op de draaibank nagelopen er zit geen 0,02 slingering in,dus het wegduwen van
de borstel bij het aanspreken van het motortje lijk me onwaarschijnlijk (mijn theorie)
volgens mij kan de borstel niet bv 0,5 mm boven de collector blijven hangen
Ik ben er nog niet uit !!!
 
Je hebt je aardig ingelezen in het ABS probleem :+

In het begin zoek je het in sensors, maar de 24048 / 24049 fouten, komen zelfs ook voor bij BMW auto ABS systemen.

Het is toch echt slecht contact van de koolborstels naar de rotor lamellen.
Als je het motortje uit elkaar hebt gehaald, heeft die motor al zoveel trilling gehad, dat de borstels wel weer even terug veren.

Je moet niet vergeten dat dat motortje ongeveer 70W vermogen levert (nullast stroom als ik hem op 12V laat draaien is ruim 5A.)
Misschien nog wel meer.
Dan is de aanloopstroom vele malen groter.
(iets met tegen EMK leveren, heb ik vroeger geleerd)

Die koolborstels moeten dus echt wel goed contact maken.

Voor mij bestaat er geen twijfel.
Ik heb 2 x binnen 10k dezelfde storing gehad.
Nadat ik de eerste keer de koolborstels provisorisch had vrijgemaakt.
Na de motorwissel nooit meer een ABS storing.
(afkloppen) :X
 
Thanx Ted
Het is voor mij de derde keer met ABS problemen.
eigelijk mag ik niet klagen met ruim 150000KM op de klok
Ik ga struinen op ebay mooi winter klusje
 
Re: ABS koolborstel motortje problemen:

Heb ik een juiste indruk dat deze ABS problemen na 2012 (de introductie van de DOHC) zijn verdwenen?

Roelof.
 
Ted
Ooit problemen gehad met het RDC.... Zelf heb ik bij het voor en achterwiel de sensor
open gehad. Altijd weer een uitdaging .. knoopcel CR2032 voor 1 euro
Maar na 3 jaar weer lampje aan Toen was ik het zat.
Ik dacht het uit te kunnen zetten in de parameterlijst met de 911 ,maar dat bleek niet te kunnen
daar had ik toch HERR BMW voor nodig.
full
 
Bij mij staat de brommer ondertussen sinds Kerstmis in het tuinhuis. Na een onderhoud in december (heb er een bt-luidspreker van bmw bij gekregen, flens etc is ook mee vervangen) heb ik een druppellader van Norauto aangesloten.
Ben benieuwd naar mijn abs na de winter (?): twee jaar geleden faalde hij na de winter, maar is de unit gereviseerd onder garantie. Minder dan een jaar later faalde hij echter weer, maar had ik nog garantie op de herstelling. Dat was wel twee keer na de winterstop, dus ben in blijde verwachting.
Een derde herstelling op eigen kosten zie ik niet zitten, maar ik kan wel een abs unit uit een k1600 op de kop tikken. Kan ik deze overbouwen? Ik merk uit je oudere post, damted, dat ik in elk geval sommige stukken kan recycleren? Ben benieuwd.

Een hele oude quote, maar om Alpenmeister even wakker te schudden.

Ik heb je een Privé Bericht terug gestuurd over je ABS problemen.
Reserve onderdelen voor motorrevisie zijn inmiddels ook onderweg.
Dus laat maar weten, of ik je kan helpen.
 
Wow, mijn geheugen blijkbaar op winterstalling gezet, samen met de motor.
Het ABS heeft het nog een klein seizoen volgehouden, einde november kreeg ik weer een foutmelding.
Ik ga er volgende week eens mee aan de slag, bedankt voor je bericht.
 
Hoe is het met jullie R ?
De mijne staat al een paar weken veilig in de garage, de pekel af te wachten.
Mogelijk mag die volgende week weer eens een paar keer woon werk rijden.
Momenteel rijd ik op de CB600S "Hornet" van vrouwlief.
Die staat ook te vaak stil en de carburateurs waren weer wat vervuild geraakt.
Die heb ik vorig weekend gereinigd en dat heeft aardig geholpen.
Gebruik ik haar motor toch ook een beetje als "pekelmotor" :)
Maar ja van de nood een deugd gemaakt zeg maar.

Op ABS gebied heb ik de laatste tijd weer wat motortjes gereviseerd en mocht er iemand nog een ABS probleem hebben, laat maar weten.
Alpenmeister is ook weer aardig op weg, zijn ABS te herstellen.
 
Op advies van Ted op Ebay een Fiesta ABS unit aangeschaft . binnen een week in huis vanuit
de UK. Was afgelopen zomer nog met vrienden in Engeland voor een herrie weekeind in Goodwood.
Wat een feest is dat voor de classic motor/auto/vliegtuig liefhebber.echt een aanrader.
had achteraf ook zo de ABS unit mee kunnen nemen natuurlijk ....maar ja wist ik toen niet.
Vandaag een dagje in de schuur om eindelijk van de ABS problemen af te zijn, daarna nog een klein
test rondje gereden. alles werk weer perfect. Het lagertje is er met de trekker snel af
full

full

full

full

full

full

en weer bruikbaar
Heb nog een kleine meting gedaan aan het motortje van de ABS
Slag van de Fiesta motor is 1 mm de BMW is 0.45mm
Verschil tussen 4 of 2 wielen dus.
Groet aan alle R rijders
 
In de Motoplus van deze week staat een artikel over de R1200GS Scrambler special die door Touratech is ontwikkeld als pure Enduro variant, volgetankt 'slechts' 199 kg en dat is best knap.

Een leuk detail is dat ze niet beginnen met een R1200GS maar met een ......... R1200R WC en die kruisen met een F800GS plus R1200GS delen plus een hoop maatwerk onderdelen. Prijs NNB maar dat zal pittig worden.
 
Laatst bewerkt:
De uitslingering (uitslag) van het excentrische asje.
0,45mm t.o.v. 1,0 mm

Spullen heeft die wel :9~
 
Terug
Bovenaan Onderaan